Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 22:50
  #397
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre separata fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jag börjar luta åt att samtliga tre händelser faktiskt har samband med varandra. Framför allt efter att ha tagit del av uppgiften att grodmannarånet skulle ha engagerat upp till ett tjog ytterligare inblandade.

Och samma dag försvinner av en slump Hymme. Och Dahlsjögänget.

Och man verkar inte ha bortom rimligt tvivel uteslutit att försvinnandena skulla ha koppling till rånet.

Det blir hopplöst att diskutera en sådan utgångspunkt när händelserna är splittrade på FB i tre disparata trådar. Man kanske skall starta en gemensam tråd för dem som vill forska i möjligheten att Gbg 650729 inte drabbades av tre separata kriminalhändelser utan en enda med tre huvudförgreningar.

Personligen tycker jag att min eleganta förklaring att Hymme och Dahlsjöfolket omkom i en gemensam bilolycka ff håller. Emellertid tycker jag också att alla stenar skola vändas på.

*Att konstant tänka "Vad får jag skriva som inte kan betraktas som offtopic; det viktigaste är inte vad jag vill säga utan att följa formalia?" är kreativitetsdödande och diskussionsbegränsande. I synnerhet då innehållet av naturliga skäl överlappar ett antal trådar och jag själv ej lider av formaliafixering - eller asperger eller OCPD för den delen - utan är en helt vanlig och sprallig borderlinenarcissist.😀*

Det finns tre separata trådar vilket det också skall vara. Vad du än tycker om detta så kom dessa att utredas som tre separata händelser.

Att "Hymmes" försvinnande kom att bli så sammankopplat med Dahlsjö-fallet beror förstås delvis på att "Hymme"-tråden var låst under åratal. Under dessa år kom hans försvinnande att diskuteras i den andra.

Även Grodmansrånet kom att diskuteras flitigt i Dahlsjötråden under de ca första 2½ åren innan rånet fick en egen tråd. Alla tre fallen behöver dock en egen tråd även om de går in i varandra.

Tråden om "Hymme" startades 2008, Dahlsjö-fallet 2009 och Grodmansrånet 2011.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-17 kl. 23:02.
Citera
2017-12-18, 00:51
  #398
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns tre separata trådar vilket det också skall vara.

Håller icke med av ovanämnda skäl.

Man borde absolut kunna - på FB - diskutera kopplingar mellan rånet, Dahlsjö och Hymme och det enklaste är att göra det i en separat tråd för just detta syftet. Om inte annat så för att slippa nördiga kommentarer om att man är "off-topic".

För det första förstår jag inte varför tanken på ett trepartsförhållande skulle vara så konstig: man kan väl inte på fullt allvar utgå från vad svensk polis utredde fram på 1960-talet? Om de hade utrett rätt skulle det inte finnas så mkt att diskutera 50 år senare, menar jag.
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-18 kl. 01:01.
Citera
2017-12-18, 19:54
  #399
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Håller icke med av ovanämnda skäl.

Man borde absolut kunna - på FB - diskutera kopplingar mellan rånet, Dahlsjö och Hymme och det enklaste är att göra det i en separat tråd för just detta syftet. Om inte annat så för att slippa nördiga kommentarer om att man är "off-topic".

För det första förstår jag inte varför tanken på ett trepartsförhållande skulle vara så konstig: man kan väl inte på fullt allvar utgå från vad svensk polis utredde fram på 1960-talet? Om de hade utrett rätt skulle det inte finnas så mkt att diskutera 50 år senare, menar jag.

Du får ta upp detta med moderatorerna och höra vad de tycker.

Du har helt rätt i att man inte på fullt allvar kan utgå från de polisutredningar som gjordes. Som du också påpekar så riktigt så hade det inte funnits anledning till att diskutera försvinnandena som det har blivit gjort om dessa försvinnanden blivit utredda bättre. Inte så mycket gällande "Hymmes" försvinnande men betydligt mera gällande Dahlsjö-fallet.

"Hymme" hade som vi vet en mor som verkligen inte låg på latsidan och som tidvis i mångt och mycket styrde polisutredningen. Hans försvinnande är faktiskt ännu mera förbryllande än de andra tre.
Citera
2017-12-18, 23:48
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Som jag förstått det var Hymme på väg till just en dambekant på konstskolan. Det var väl fadren som påstod detta om Hymmes "platoniska intresse" för damer.

Svårt att avgöra av de knappast knivskarpa foton jag sett om han såg "ovanligt" bra ut. Däremot verkar Dahlsjögänget inte ha sett särdeles passabla ut med grova drag och utstående öron och annat som hör deras klass till.

Många blandar ihop homosexuellt uppträdande med förfinat manér; litet symptomatiskt på att de flesta svenskar är ganska obildade.

Ang D-gängets PV: den försvann med dem. Varifrån kommer påståendet att så icke skulle ha varit fallet?

Vad vill du ha sagt med detta? Att peronerna i fråga var mindre vetande och utveklingstörda, Vad menar du med klass? skulle vi som bodde och växte upp i Haga vara en lågt stående Klass? Du är oförskämd.
__________________
Senast redigerad av Locky 2017-12-18 kl. 23:52.
Citera
2017-12-19, 01:24
  #401
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Vad vill du ha sagt med detta? Att peronerna i fråga var mindre vetande och utveklingstörda, Vad menar du med klass? skulle vi som bodde och växte upp i Haga vara en lågt stående Klass? Du är oförskämd.

Herregud! Du lägger in en innebörd som jag ingalunda själv avsett: vad jag ville ha sagt var att de inbladande förvisso inte vore svåra att identifiera för den som inte sett dem tidigare. Det var allt.

Trådarna här på FB rörande Dahlsjögängets resp Hymmes försvinnanden genomsyrades redan initialt av kommentarer om klass eller socialgrupp, inte minst som faktorer vilka skiljer de bägge försvinnandena åt och därmed får dem att verka obesläktade.

Nu tror ju jag att försvinnandena i högsta grad hänger ihop och har tidigare lanserat liftnings- och olycksteorien.

Av intresse kan ju vara att man endast har en timme på sig för redigering av ett inlägg och skulle man senare upptäcka/bli uppmärksammad om att en formulering kan tolkas på ett olyckligt vis är det då för sent att göra något åt saken.
Citera
2017-12-19, 22:56
  #402
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget gemensamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Herregud! Du lägger in en innebörd som jag ingalunda själv avsett: vad jag ville ha sagt var att de inbladande förvisso inte vore svåra att identifiera för den som inte sett dem tidigare. Det var allt.

Trådarna här på FB rörande Dahlsjögängets resp Hymmes försvinnanden genomsyrades redan initialt av kommentarer om klass eller socialgrupp, inte minst som faktorer vilka skiljer de bägge försvinnandena åt och därmed får dem att verka obesläktade.

Nu tror ju jag att försvinnandena i högsta grad hänger ihop och har tidigare lanserat liftnings- och olycksteorien.

Av intresse kan ju vara att man endast har en timme på sig för redigering av ett inlägg och skulle man senare upptäcka/bli uppmärksammad om att en formulering kan tolkas på ett olyckligt vis är det då för sent att göra något åt saken.

Det du skrev om hur dessa såg ut var faktiskt inte trevligt att läsa. Den person som nu besvarade detta inlägg är Kjell-Åkes syster.

Skillnaden mellan dessa tre arbetargrabbar från Haga/Annedal och en som var son till en känd konstnär var stor. Dessutom boende på Drottningholm. Det enda de hade gemensamt var att de var svenskar och i ungefärlig samma ålder.
Citera
2017-12-21, 02:15
  #403
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Här har vi en ledtråd i följande artikel i Bohuslänningen (http://bohuslaningen.se/nyheter/sote...under-sjobod): i Fodenäs, som ligger förhållandevis nära Gerlesborg om man kommer från Göteborg, hittades rester av ett lik för över trettio år sedan och ett gammalt kranium 2011. Fyndplatsen, skallens struktur och övriga uppgifter pekar kraftigt mot att det rör sig om Hymmes lik. Sannolikt hamnade han i vattnet på väg till skolan.

Min teori (Se Dahlsjötråden) är ju att han åkte med dem och att väder, trafiklag och mörker orsakade bilolyckan. Om Hymme satt framtill i bilen kan han ha tagit sig ur men ändå druknat.

Här har vi mitt utmärkta inlägg #126 (jfr utförligare inlägg med specifik platsangivelse för trolig avkörning #4193 s. 350 i Dahlsjötråden) från år 2015 som jag vågar påstå bidrar med den troligaste lösningen på problemet med ungherrarnas försvinnanden: bara att dyka och se om det finns något kvar efter 52 år!

..................................................

Enligt min mening så är Problemet med dessa trådar att skriver man ett inlägg vilket avser att med en elegant och genomtänkt teori förklara och ge ett svar på vad som är själva trådens frågeställning så drunknar inlägget omedelbums i en mängd av andra - närmast spamartade - inlägg som (a) i bästa fall bidrar med nya fakta eller åtminstone en ny vinkling på frågeställningen men (b) oftare är av rent repetitiv natur och möjligen helt renons på relevans överhuvudtaget.

Det verkar som vissa vill ha dessa trådar för sig själva och syftet förefaller då inte primärt vara att finna svar på de ställda frågorna, svar som beaktar samtliga fakta.

För detta är ju FB:s styrka: att så mkt information samlas (ehuru visst sovrande naturligtvis är behovet påkallat).
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2017-12-21 kl. 02:43.
Citera
2018-03-07, 23:36
  #404
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Här har vi en ledtråd i följande artikel i Bohuslänningen (http://bohuslaningen.se/nyheter/sote...under-sjobod): i Fodenäs, som ligger förhållandevis nära Gerlesborg om man kommer från Göteborg, hittades rester av ett lik för över trettio år sedan och ett gammalt kranium 2011. Fyndplatsen, skallens struktur och övriga uppgifter pekar kraftigt mot att det rör sig om Hymmes lik. Sannolikt hamnade han i vattnet på väg till skolan.

Min teori (Se Dahlsjötråden) är ju att han åkte med dem och att väder, trafiklag och mörker orsakade bilolyckan. Om Hymme satt framtill i bilen kan han ha tagit sig ur men ändå druknat.
Fick man någon klarhet i fyndet av skallen? Gjordes det egentligen någon kol-14-datering? DNA-prov?

http://www.gp.se/nyheter/västsverige...erium-1.828568
Citera
2018-03-08, 00:01
  #405
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Fick man någon klarhet i fyndet av skallen? Gjordes det egentligen någon kol-14-datering? DNA-prov?

http://www.gp.se/nyheter/västsverige...erium-1.828568

Jag vet inte men tror mig förstå att så inte blivit fallet.
Citera
2018-03-08, 14:35
  #406
Medlem
Skaraborg2s avatar
2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Fick man någon klarhet i fyndet av skallen? Gjordes det egentligen någon kol-14-datering? DNA-prov?

http://www.gp.se/nyheter/västsverige...erium-1.828568

Fyndet av skallen gjordes 2011. En undersökning skulle göras i mån av tid.

Om det hade blivit någon klarhet i detta fynd så hade det blivit omskrivet i media vilket det aldrig har gjorts. Tror inte det kom att göras något av de prov du omnämner.
Citera
2018-03-08, 18:23
  #407
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fyndet av skallen gjordes 2011. En undersökning skulle göras i mån av tid.

Om det hade blivit någon klarhet i detta fynd så hade det blivit omskrivet i media vilket det aldrig har gjorts. Tror inte det kom att göras något av de prov du omnämner.
Nu kan jag inte lagstiftningen, men visst måste det väl vara tjänstefel att inte ta reda på om dödsfallet inträffade för 1 år sen eller 1000 år sedan - om det är möjligt med den teknik som finns, menar jag. Jag gissar i så fall att skallen var ointressant tidsmässigt och att det inte bedömdes som intressant att skriva om. Hade varit bra att veta om så är fallet så att fyndet kan läggas åt sidan även i den här tråden.
__________________
Senast redigerad av Pfaltz 2018-03-08 kl. 18:26.
Citera
2018-03-09, 15:08
  #408
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan detta ha varit "Hymme"?

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Nu kan jag inte lagstiftningen, men visst måste det väl vara tjänstefel att inte ta reda på om dödsfallet inträffade för 1 år sen eller 1000 år sedan - om det är möjligt med den teknik som finns, menar jag. Jag gissar i så fall att skallen var ointressant tidsmässigt och att det inte bedömdes som intressant att skriva om. Hade varit bra att veta om så är fallet så att fyndet kan läggas åt sidan även i den här tråden.

Inte jag heller men du kan mycket väl ha rätt.

Om detta hade varit "Hymme" så skall det ha blivit omnämnt i media. Inte bara av lokal media utan även rikspressen.

Det är mycket möjligt att det skallen bedömdes som intressant och att det därför inte skrevs något. Tycker i a f att det låter litet märkligt om man skulle ha fått fram vem den här personen hade varit och inte omnämna detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback