2015-12-24, 23:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Radiodokumentären - som f ö refererar till skriverier på internetmedia dvs här - gav i princip inga nyheter förutom uppgifterna från en beskäftig sjöman som var i Singapore när det begav sig. Harbeck tror jag han hette men vi kan kalla honom Singapore Joe.

Alltså, Singapore Joe menar att han under loppet av tre timmar talade med Hymme på båten han arbetade 680929. Den unge svensken var vältalig och såg inte alls ut som någon "hamnsjåare". Han ville ta korttidsuppdrag på fartyget för att komma till Filippinerna men nekades för att han saknade sjömansbok och någon sorts fackanslutning eller skråkoppling. "Presenterade han sig?" undrade intervjuaren (började misströsta att denna högst relevanta fråga ens skulle ställas men det gjorde den). "Njaej...nej..." Det kunde inte S J alls minnas och det var ju så länge sedan osv. M a o fick vi inte veta vad den unge mannen hette. Men när S J senare såg bilder på den försvunne Hymme var han så säker på att det var just honom som han träffade. Han t o m hade den dåliga smaken att kontakta föräldrarna. Hur kunde han veta att det var Hymme han träffade 680929 då? Jo för det var ju inte många blonda unga män man träffade där borta i Asien på den tiden!

Hymme var väl inte blond: han var väl brunhårig?
Citera
2015-12-24, 23:33
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Dåligt att inte kolla upp FB. Den som vet mest om Hymme här, Corelli upplyser ju om att han skulle hälsa på en person som jobbade som barnflicka i Gerlesborg, inte att han skulle börja på skolan. Och jag tror själv att han som ung kille inte hade skippat mötet med tjejen. Dra utomlands kunde han ju ha gjort efteråt…

Vad?! Detta har jag missat! Vem är brallisen? Försvann hon också 650729? Är detta en tillförligtlig uppgift överhuvudtaget?
Citera
2015-12-25, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den uppgiften förekommer inte i polisutredningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Vad?! Detta har jag missat! Vem är brallisen? Försvann hon också 650729? Är detta en tillförligtlig uppgift överhuvudtaget?

Nej hon försvann i detta datum och vad hon hette/heter vet vi inte.

Det skulle mycket väl ha kunnat vara en uppgift som stämmer eftersom Corelli verkar veta en del om den försvunne. Emellertid förekommer inte den uppgiften i någon av de båda polisutredningarna.
Citera
2015-12-25, 13:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunnes signalement då han försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hymme var väl inte blond: han var väl brunhårig?

Här har du Hymmes signalement då han försvann:

177 cm lång, kraftig kroppsbyggnad (mycket muskulös), mellanblont hår, gråblå, ljusblå eller blå ögon (alla tre uppgifterna förekommer), kraftigt markerade ganska mörka ögonbryn, rak näsa, tjocka läppar, korta kraftiga händer och påfallande vackra tänder. Han hade en framåtlutande vaggande gång.

Det där med hans "påfallande vackra tänder" ställer jag mig något tveksam till. Hymme hade mycket lagningar. Det kan ju ha förhållit sig som så, att hans tänder såg vackra ut då han pratade och/eller skrattade?
Citera
2015-12-26, 12:50
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat från tråden om Dahlsjöfallet sid. 212 från Corelli: "Tack för en mycket intressant tråd. Jag inser hur mycket arbete som lagts ner på efterforskningar. Jag kan ingenting om de tre göteborgarna utöver vad som framkommit i tråden, men jag har av olika orsaker en hel del information om Hymme.

Hymme skulle inte till konstskolan. Han skulle förvisso till orten Gerlesborg (som huserar konstskolan med samma namn), men det var för att träffa en tjej som han träffat där sommaren det föregående året. Hon arbetade där som barnflicka. Hymme hade besökt Gerlesborg flera gånger tidigare.

Det gör att det inte verkar rimligt att han frivilligt skulle ha stuckit iväg utomlands till t.ex. Australien som antytts tidigare i tråden.

Hymme hade ett ganska lynnigt humör och hade en del konflikter med sin pappa och hade tidigare stuckit hemifån i samband med sådana.

Det finns flera som kände Hymme ganska bra och som under lång tid undrat vad som hände med honom. Jag har ikväll försökt läsa relevanta delar av tråden för dem.

Om någon har mer information om vad som hände Hymme skulle jag vara mycket tacksam för PM eller fler inlägg i tråden."

Har frågat denne Corelli varifrån uppgiften att Hymme skulle till konstskolan för ett romantiskt möte snarare än dit för att plugga. Verkar spontant konstigt att föräldrarna inte skulle ha haft koll på om Hymme blivit antagen till en utbildning eller inte. Hur har denna omständighet kunnat röras ihop i så fall undrar vän av ordning. En omständighet som kan styrka att Hymme endast skulle träffa en dam (om en barnflicka nu kan kallas för "dam") var att han inte hade med sig särskilt mkt packning: kanske de planerade att rymma tillsammans? Då bör ju även hon ha rapporterats ha försvunnit så: Vem var hon?

Skulle damträffen stämma är den ju av påtaglig betydelse för hela fallet; blanda in en tjej i det hela och vad som helst kan hända.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-12-26 kl. 13:05.
Citera
2015-12-26, 12:55
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här har du Hymmes signalement då han försvann:

177 cm lång, kraftig kroppsbyggnad (mycket muskulös), mellanblont hår, gråblå, ljusblå eller blå ögon (alla tre uppgifterna förekommer), kraftigt markerade ganska mörka ögonbryn, rak näsa, tjocka läppar, korta kraftiga händer och påfallande vackra tänder. Han hade en framåtlutande vaggande gång.

Det där med hans "påfallande vackra tänder" ställer jag mig något tveksam till. Hymme hade mycket lagningar. Det kan ju ha förhållit sig som så, att hans tänder såg vackra ut då han pratade och/eller skrattade?

Minns det där om tänderna. Han skulle t o m ha haft problem med dem enl en annan uppgift. Fast före milennieskiftet hade folk sämre tandstatus överlag, särskilt innan 1990-talet.

Gråblå, ljusblå eller blå ögon? Det var inte som med Dahlsjögängets PV då, att han hade ömsom duvblå och ömsom midnattsblå ögon?
Citera
2015-12-27, 13:17
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag tror inte på uppgifterna från vittnen som skulle ha träffat Hymme i utlandet, om inte av andra skäl så för att de endast är två. En pratglad svensk som söker kontakt med andra svenskar på svenska bör ha sammanlagt genererat betydligt fler vittnesmål genom åren än ett fruntimmer och en sjöman. Dessutom presenterade han sig aldrig för någon som Hymme. Däremot tror jag nog att de träffade var sin svensk - som liknade Hymme till utseendet. Sådant förekommer ju...
Citera
2015-12-28, 01:53
Medlem
Eastmancolors avatar
Ang Brottsplats Stockholm av Börje Heed. Citat ur kapitlet "Fjärrskåderskan" om Hymme:

"Paul Haglind tar fram vittnesmål från tre personer i Australien som svarat på efterlysningen och bestämt påstått att de nästan samtidigt sett den unge svensken på tre olika platser på den jättelika kontinenten."

Detta är inget annat än ett skolexempel på hur tokigt det blir vid efterlysningar! Den efterlyste har setts av åtskilliga individer men på vitt skilda ställen. Alltså blir det den vanliga uteslutningsmetoden som får gälla eftersom man omöjligt kan vara på två olika platser samtidigt: vilka vittnen är trovärdigare än de andra? Här verkar inget vittne särskilt hoppingivande.

I sammanhanget har Hymme till råga på allt setts av förhållandevis få dvs två till fyra personer och detta under loppet av flera år: en i Adelaide, två till på andra platser i Australien (om man får tro citatet) samt sjömannen i Singapore.

Man får kan vända på steken och fråga sig hur fan han lyckats ta sig osedd till andra sidan jordklotet och vad han hade där att göra utan pengar och bagage? Bara för han var litet äventyrslysten och inte kom överens med pappsen alla gånger.

Nej, jag tror ingen sett Hymme efter 650729 av den enkla anledningen att han inte överlevde dagen.
Citera
2016-02-02, 20:00
Medlem
Burgesss avatar
Efter att ha läst denna tråd.
1. Vem såg Hymme i livet sista gången?
2. Skulle han till Gerleborg för att besöka skolan, eller enbart för att dejta ett fruntimmer?
3. Varför lifta när man kan ta tåget? Han hade ju slantar

Måste läsa färdigt Dahlsjötråden - där står ju en hel del om honom också.
Citera
2016-02-02, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som är i högsta grad oklart!

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Efter att ha läst denna tråd.
1. Vem såg Hymme i livet sista gången?
2. Skulle han till Gerleborg för att besöka skolan, eller enbart för att dejta ett fruntimmer?
3. Varför lifta när man kan ta tåget? Han hade ju slantar

Måste läsa färdigt Dahlsjötråden - där står ju en hel del om honom också.

1. Ingen vet.

2. Ingen vet. Först hade han tänkt sig att resa till Skövde men ändrade sig sedan.

3. Ingen kan med säkerhet säga att han liftade hela vägen från Torekov till Göteborg. Han kan ev. ha tagit tåget från Båstad. Det finns inga som helst vittnesuppgifter, att han gjort vare sig på det ena eller det andra sättet. Ingen kan heller säga med full säkerhet att Hymme överhuvudtaget ens gjorde denna resa.

Ingen vet ens med säkerhet vid vilken tidpunkt Hymme skall ha lämnat Torekov.

Det är bra att du läser igenom den tråden eftersom deras försvinnande och Hymmes har kommit att bli så sammanflätade under årens lopp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-02 kl. 22:50.
Citera
2016-03-03, 11:37
Medlem
Frugans avatar
Har läst hela tråden nu, den andra långa kvar.
Låter som ett självmord eller olycka.

Hur gick det med detta? http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1210648-polisen-undersoker-46-ar-gammalt-fall

PS 1, tror inte Hymme var den som syntes till utomlands. Folk tar fel.
PS 2, visst står det 66 på vykortet. Men postat 65, dvs blev fel stämpel bara.
Citera
2016-03-03, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Bohuslänningen den 12 maj 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Frugan
Har läst hela tråden nu, den andra långa kvar.
Låter som ett självmord eller olycka.

Hur gick det med detta? http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1210648-polisen-undersoker-46-ar-gammalt-fall

PS 1, tror inte Hymme var den som syntes till utomlands. Folk tar fel.
PS 2, visst står det 66 på vykortet. Men postat 65, dvs blev fel stämpel bara.

Så du är också en av de läsare som har läst hela den här tråden, och nu kommer att börja läsa den andra riktigt långa. Inte dåligt av dig.

Det du länkar till i Bohuslänningen vet jag inte vad som kom att ske. Om det nu var något som skedde alls? En polis sa också att detta inte var prioriterat. Dessutom så skulle det ju kosta en del pengar att ev. kunna gå vidare.

Nej det behöver förstås inte ha varit "Hymme" som personerna påträffade i Adelaide 1966 och Singapore 1968. Det kan ju ha varit en annan svensk yngling som också var försvunnen vid samma tid?

Det där med årtalet i stämpeln, och även datumet, har diskuterats en hel del tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in