Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Är det texten i artikeln nedan som feltolkats att "föräldrarna såg /till/ att han fick lift med en bil"?
Förmodar att ingen utredning finns bevarad att Manne verkligen lämnat Torekov utan det är endast i denna artikel, åtta år efter Hymmes försvinnande, han "städats bort" från sommarnöjet?
Det var väl Corelli som hävdade att Hymme skulle träffa en tjej i Gerlesborg? Varför skulle han om detta stämmer, ens i en stund av tillfällig osäkerhet, komma på tanken att ta med sig mamma på resan?
Den här uppgiften att föräldrarna såg sonen få lift förekommer enbart vid ett enda tillfälle i de båda utredningarna. Gällande media, vad som känt är, förekommer inte den här uppgiften alls.
När det gäller uppgiften om brodern Mannes liftande dagen innan Hymme försvann har jag bara sett den i den här artikeln. Ej heller i polisutredningarna finns den uppgiften medtagen.
I kapitlet i bokverket Polisen griper in 1975 skrivet av Ernst Sjöström citerar jag av två korta avsnitt från sidan 148.
"I handen bar han en brun bag och i den låg bl a två böcker av Freud och en om Vincent van Gogh."
"Hymmes tvillingbror Manne säger: - Jag är säker på att Hymme flackar omkring någonstans. En vecka innan han försvann talade han om att ge sig ut i världen och pröva om han kunde reda sig själv. Han ville ha mig med också. Men jag hade en flicka på gång och sa nej."