2016-04-20, 22:50
Medlem
Burgesss avatar
Det verkar ju som om Hymme led av en bokstavskombination. Det var ju en diagnos som inte fanns på den tiden.
Damen i Gerlesborg. Har hon vidtalats något i modern tid?
Citera
2016-04-21, 08:27
Medlem
Citat:

- Tycker du skulle ta med dig gummistövlar, säger pappa Evert.
- Jag är gammal nog att veta vad jag behöver, svarar Hymme.

Just innan han i vredesmod tänker lämna hemmet för att gå till bussen skiftar hans humör tvärt. Det ligger ängslan i hans röst när han säger:
- Kanske du skulle följa med mig, mamma?
Mamma Ebba vill gärna följa honom till skolan. Hon börjar göra sig klar.
Då kantrar Hymmes humör igen.
- Strunta i det. Jag ska åka ensam.
Föräldrarna ser Hymme gå mot busshållplatsen.

Kan han bara ha varit ironisk här? En reaktion på att föräldrarna var för överbeskyddande? Något de i så fall inte förstod...
Citera
2016-04-21, 09:37
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
OK

Men någonstans i tråden, eller Dahlsjö-tråden står det att Hymmes föräldrar ordnat lift från Torekov.
Det borde varit med en bekant/bekanta till familjen.

Är det texten i artikeln nedan som feltolkats att "föräldrarna såg /till/ att han fick lift med en bil"?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra att du tar upp denna artikel från 1973.

I polisanmälan i Interpolutredningen av fadern i Stockholm 1965-08-05 så var det inte alls på detta sätt då "Hymme" lämnade Villa Dalbo för sista gången.

Så här sa fadern då bl. a. i denna: "Han erhöll 100:- kronor i reskassa och föräldrarna såg att han fick lift med en bil."

I bokverket Polisen griper in, 1975 på sidan 150 låter det ungefär likadant som i artikeln, men modern omnämner inte detta med gummistövlarna och sonens humör vid detta tillfälle.

Intressant att läsa i artikeln att dagen innan så hade brodern Manne liftat mot Stockholm. Första gången jag ser den här uppgiften.

Fotot på modern i denna artikel återfinns också i detta ovanstående bokverk på sidan 151.

Förmodar att ingen utredning finns bevarad att Manne verkligen lämnat Torekov utan det är endast i denna artikel, åtta år efter Hymmes försvinnande, han "städats bort" från sommarnöjet?

Det var väl Corelli som hävdade att Hymme skulle träffa en tjej i Gerlesborg? Varför skulle han om detta stämmer, ens i en stund av tillfällig osäkerhet, komma på tanken att ta med sig mamma på resan?
Citera
2016-04-21, 12:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter och uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Är det texten i artikeln nedan som feltolkats att "föräldrarna såg /till/ att han fick lift med en bil"?

Förmodar att ingen utredning finns bevarad att Manne verkligen lämnat Torekov utan det är endast i denna artikel, åtta år efter Hymmes försvinnande, han "städats bort" från sommarnöjet?

Det var väl Corelli som hävdade att Hymme skulle träffa en tjej i Gerlesborg? Varför skulle han om detta stämmer, ens i en stund av tillfällig osäkerhet, komma på tanken att ta med sig mamma på resan?

Den här uppgiften att föräldrarna såg sonen få lift förekommer enbart vid ett enda tillfälle i de båda utredningarna. Gällande media, vad som känt är, förekommer inte den här uppgiften alls.

När det gäller uppgiften om brodern Mannes liftande dagen innan Hymme försvann har jag bara sett den i den här artikeln. Ej heller i polisutredningarna finns den uppgiften medtagen.

I kapitlet i bokverket Polisen griper in 1975 skrivet av Ernst Sjöström citerar jag av två korta avsnitt från sidan 148.

"I handen bar han en brun bag och i den låg bl a två böcker av Freud och en om Vincent van Gogh."

"Hymmes tvillingbror Manne säger: - Jag är säker på att Hymme flackar omkring någonstans. En vecka innan han försvann talade han om att ge sig ut i världen och pröva om han kunde reda sig själv. Han ville ha mig med också. Men jag hade en flicka på gång och sa nej."
Citera
2016-04-24, 09:49
Medlem
Burgesss avatar
Det känns ju som om han antingen stack, eller så städade någon närstående undan Hymme och komposterade honom. Om Hymme komposterades är det väldigt enkelt för en närstående att säga stt de tror att han mönstrat på en båt osv.
Citera
2016-04-24, 14:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var uppehöll sig "Hymme" den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det känns ju som om han antingen stack, eller så städade någon närstående undan Hymme och komposterade honom. Om Hymme komposterades är det väldigt enkelt för en närstående att säga stt de tror att han mönstrat på en båt osv.

Jag tror i första hand på att han lämnade Torekov, och att föräldrarna inte visste under dagen den 29 juli var sonen uppehöll sig.
Citera
2016-04-24, 20:18
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Jag tror i första hand på att han lämnade Torekov, och att föräldrarna inte visste under dagen den 29 juli var sonen uppehöll sig.

Troligtvis är det dom du skriver, men uteslut inte att killen e nergrävd nånstans.
Citera
2016-04-24, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem, när och var?

Citat:
Troligtvis är det dom du skriver, men uteslut inte att killen e nergrävd nånstans.

Idag tror jag inte att "Hymme" lever, så visst kom han kanske att bli nergrävd någonstans.

Frågan är i s f av vem, när i tiden samt var någonstans?
Citera
2016-04-25, 06:50
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Idag tror jag inte att "Hymme" lever, så visst kom han kanske att bli nergrävd någonstans.

Frågan är i s f av vem, när i tiden samt var någonstans?

När och var?
Jag har svårt att tro att Hymme skulle ha något med Dahsjökillarna att göra. Det är inte ens säkert att Hymme försvann samma dag.
Citera
2016-04-25, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket exakt datum försvann egentligen "Hymme"?

Citat:
När och var?
Jag har svårt att tro att Hymme skulle ha något med Dahsjökillarna att göra. Det är inte ens säkert att Hymme försvann samma dag.

Nej det är faktiskt inte det.

Ingen kan säga med säkerhet när exakt han försvann från Villa Dalbo.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-25 kl. 15:44.
Citera
2016-04-25, 20:59
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Nej det är faktiskt inte det.

Ingen kan säga med säkerhet när exakt han försvann från Villa Dalbo.

Om han nu var i Villa Dalbo???
Citera
2016-04-25, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej vidtalad.

Citat:
Det verkar ju som om Hymme led av en bokstavskombination. Det var ju en diagnos som inte fanns på den tiden.
Damen i Gerlesborg. Har hon vidtalats något i modern tid?

Nej det har hon inte blivit.

Hon kan ju ha ett annat efternamn idag om hon fortfarande är i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in