Citat:
Ursprungligen postat av
FuqueenPerfect
För att förtydliga det jag menade så pratade jag inte om Belgiens hälsominister som sådan utan om typen av kommentarer "Hon borde inte äta 20-pack munkar till frulle". Sånt säger typ ingen direkt till en överviktig men många skämtar om det bakom ryggen på dom medan, som du skrev när det gäller smala så säger man det direkt till dom.
Så det du skrev använde jag bara som ett exempel på hur det oftast är när det gäller kritik mot tjocka vs smala.
Sen är jag av en annan åsikt än dig (om jag förstått dig rätt) när det gäller sälta i kommentarerna när det gäller missbruk. Att vara frän, ironisk eller sarkastisk hjälper väl föga om det nu är det du menar med sälta. Att däremot vara taktfull, kravfullt omtänksam och leverera fakta anser jag är ett bättre tillvägagångssätt. Fast det beror väl på vilket syfte man har förstås.
Nej, jag pratar om när jag är skyddad här bakom min anonymitet så kan jag ge sälta i kommentarerna.
Jag säger inte att det är rätt, men det är väldigt vanligt att man pekar på exakt det som är fel när någon är uppenbart ohälsosam. Det gör sig dock
inte av rent folkhyfs i offentliga sammanhang.
Sältan i kommentarerna är således en backlash mot det hyllande av fetma som är genomgående av någon outgrundlig anledning.
Medan smala ska acceptera samtal om deras kroppar, trots att det (antagligen) inte finns någon problematik bakom.
Jag jobbar ibland intensivt tillsammans med smala människor, och historierna jag fått höra från dessa tjejer...De ligger högt statusmässigt, men många är ganska förstörda av mobbing och dylikt "Storken" Pinnen" "Galgen" etc. "Anorectic Bitch" har en tatuerat på underarmen....Hon lider inte av anorexia, men det skiter kommentatorerna i.