2016-04-10, 15:55
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
Varför är det så att det är okej i dagens samhälle att kritisera underviktiga tjejer? Om en smal/underviktig tjej t.ex lägger upp en bikini bild på facebook så ska andra kvinnor lägga kommentarer som t.ex ("ÄT!!", "DU ÄR FÖR SMAL"). Men om man skulle skriva på en överviktig/mullig kvinna att hon ska sluta äta så hade man blivit polisanmäld och ses som värre än hitler. Varför är det så? Alla tjejer som är smala vill inte vara smala utan kämpar själva med att försöka få en vikt de är nöjda med.

Detta gäller både killar och tjejer. Är själv relativt lång och senig. Har många gånger fått gliringar av "riktiga" män med ölmage och B-kupa. Sist det hände sa jag till den gubben att jag är glad över att slippa en stor säck med kött på magen och ett par tuttar. Det blev riktigt trist stämning då ett flertal av grabbarna/gubbarna som var där vid det tillfället var överviktiga.

Märkligt att det är ok att garva åt och håna smala människor med bra fysik men inte feta, lata överkonsumenter. Jag får lov att hylla Ricky Gervais som lyfte upp det här med fetma på ett fördjävla bra sätt när jag såg honom på scen senast.

Mvh
Citera
2016-04-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför skall man inte få kritisera fetton? Man kritiserar ju rökare,knarkare,alkoholister osv...

Med det sagt ska man inte vara elak i sin kritik men få dem att förstå att det inte är hälsosamt.
Alla har rätt till en åsikt men man behöver inte trycka upp den i ansiktet på folk. Vad angår det dig vad fru Svensson äter eller vad Groggarn dricker?

Alla missbruk tror jag kommer sig av antingen att vissa har en mer utpräglad beroendepersonlighet än andra men sen tror jag också att de flesta använder sitt missbruk som en flykt från jobbiga känslor eller händelser. Smart? Nej men det hjälper ju inte ett dugg att kritisera dom heller.
Citera
2016-04-10, 16:04
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuqueenPerfect
För att förtydliga det jag menade så pratade jag inte om Belgiens hälsominister som sådan utan om typen av kommentarer "Hon borde inte äta 20-pack munkar till frulle". Sånt säger typ ingen direkt till en överviktig men många skämtar om det bakom ryggen på dom medan, som du skrev när det gäller smala så säger man det direkt till dom.

Så det du skrev använde jag bara som ett exempel på hur det oftast är när det gäller kritik mot tjocka vs smala.

Sen är jag av en annan åsikt än dig (om jag förstått dig rätt) när det gäller sälta i kommentarerna när det gäller missbruk. Att vara frän, ironisk eller sarkastisk hjälper väl föga om det nu är det du menar med sälta. Att däremot vara taktfull, kravfullt omtänksam och leverera fakta anser jag är ett bättre tillvägagångssätt. Fast det beror väl på vilket syfte man har förstås.
Nej, jag pratar om när jag är skyddad här bakom min anonymitet så kan jag ge sälta i kommentarerna.
Jag säger inte att det är rätt, men det är väldigt vanligt att man pekar på exakt det som är fel när någon är uppenbart ohälsosam. Det gör sig dock inte av rent folkhyfs i offentliga sammanhang.

Sältan i kommentarerna är således en backlash mot det hyllande av fetma som är genomgående av någon outgrundlig anledning.

Medan smala ska acceptera samtal om deras kroppar, trots att det (antagligen) inte finns någon problematik bakom.

Jag jobbar ibland intensivt tillsammans med smala människor, och historierna jag fått höra från dessa tjejer...De ligger högt statusmässigt, men många är ganska förstörda av mobbing och dylikt "Storken" Pinnen" "Galgen" etc. "Anorectic Bitch" har en tatuerat på underarmen....Hon lider inte av anorexia, men det skiter kommentatorerna i.
Citera
2016-04-10, 16:04
Medlem
Citat:
Alla har rätt till en åsikt men man behöver inte trycka upp den i ansiktet på folk. Vad angår det dig vad fru Svensson äter eller vad Groggarn dricker?

Alla missbruk tror jag kommer sig av antingen att vissa har en mer utpräglad beroendepersonlighet än andra men sen tror jag också att de flesta använder sitt missbruk som en flykt från jobbiga känslor eller händelser. Smart? Nej men det hjälper ju inte ett dugg att kritisera dom heller.

men i skolan fick vi besök av folk som förespråkade emot cigaretter,alkohol och anorexi och faran med det.
varför inte fetma och ohälsa?
Citera
2016-04-10, 16:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Men återigen, på vilket sätt är det konstruktivt? Man vet ju vilken kropp man har, och motivation kommer sällan från "välmenta upplysningar", särskilt från främlingar. Bara för att en person är överviktig betyder det inte att de är korkade. Jag har ibland fått kommentarer om att jag är för smal, men det betyder ju inte att jag är mer benägen att göra en livsstilsförändring för det.

Om någon säger till mig du bör tänka på vad du äter och börja motionera för annars löper du stor risk
för bla,bla,bla,bla,bla. så ser jag det inte som ett påhopp på mig.

Jag får ofta höra att jag är för blek av folk som vill mig väl tar jag illa upp av det? absolut inte.

Annars kan du ju köra med samma tankebana på nyss nämnda grupper, dessa personer är inte korkade bara för att de knarkar,dricker eller röker men dessa människor skall det vara helt okej rätt och riktigt att påpeka för hur deras livsstil är skadlig för dem jag fattar inte.

Citat:

Nej man skall inte trycka upp den i ansiktet på folk men då skall det gälla alla människor oavsett vad denne har i bagaget om det är fetma,droger,drickande,rökande
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-04-10 kl. 16:44.
Citera
2016-04-10, 16:12
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag tror inte någon menar att de vill hjälpa någon att säga att de är för feta - det vet de alldeles säkert redan.

Jag tänker att vi diskuterar det som sägs och görs i alla fall av dekadenta, kroppsfixerade människor i väst.

Självklart förstår alla att ingen hjälps av utomståendes kommentarer, men vi människor är varken utopiska eller goda i allmänhet.

Men det anses OK att prata om en smals kropp över huvudet på denna, medan det omvända skulle resultera i en sköld i den politiska inkorrekthetens Hall of Fame.
Jo många vill "hjälpa" på det sättet. Sen när det inte hjälper är det personen det är fel på tycker de.
Citera
2016-04-10, 16:28
Medlem
Mooons avatar
Du anser alltså att en människas övervikt är en fribiljett för dig att träda över andras integritetsgräns och "upplysa" dem om att de är tjocka. Varför tror du inte att de vet hur de ser ut? Vad vet du om de är hälsosamma eller inte? Ger du dig på andra grupper av människor också? Bara sådär och berättar för dem om hälsa, kost, alkoholintag, kläder, hygien?

Citat:
Varför skall man inte få kritisera fetton? Man kritiserar ju rökare,knarkare,alkoholister osv...

Med det sagt ska man inte vara elak i sin kritik men få dem att förstå att det inte är hälsosamt.
Citera
2016-04-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Nej, jag pratar om när jag är skyddad här bakom min anonymitet så kan jag ge sälta i kommentarerna.
Jag säger inte att det är rätt, men det är väldigt vanligt att man pekar på exakt det som är fel när någon är uppenbart ohälsosam. Det gör sig dock inte av rent folkhyfs i offentliga sammanhang.

Sältan i kommentarerna är således en backlash mot det hyllande av fetma som är genomgående av någon outgrundlig anledning.

Medan smala ska acceptera samtal om deras kroppar, trots att det (antagligen) inte finns någon problematik bakom.

Jag jobbar ibland intensivt tillsammans med smala människor, och historierna jag fått höra från dessa tjejer...De ligger högt statusmässigt, men många är ganska förstörda av mobbing och dylikt "Storken" Pinnen" "Galgen" etc. "Anorectic Bitch" har en tatuerat på underarmen....Hon lider inte av anorexia, men det skiter kommentatorerna i.
Okej då förstår jag dig.

Men tycker du verkligen att det är ett hyllande av fetma?! Det finns massor med reklam i TV och tidningar för pulver och tabletter så du ska bli smal för att inte tala om Biggest looser. Jag tycker det tyder på motsatsen.

Jag tror att väldigt många smala tjejer mår fruktansvärt dåligt av sån mobbing men att så få förstår att det får samma känslomässiga konsekvenser som att mobba en överviktig.
Jag har själv blivit utsatt för kommentarer i skolan men det tog liksom inte som angriparna ville eftersom jag svarade ärligt att jag var jättenöjd med min kropp och tyckte jag var snygg haha 😊.
Citera
2016-04-10, 16:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Du anser alltså att en människas övervikt är en fribiljett för dig att träda över andras integritetsgräns och "upplysa" dem om att de är tjocka. Varför tror du inte att de vet hur de ser ut? Vad vet du om de är hälsosamma eller inte? Ger du dig på andra grupper av människor också? Bara sådär och berättar för dem om hälsa, kost, alkoholintag, kläder, hygien?

Vart har jag sagt att jag gör det?

Men jag törs nästan gissa på att du är en som står med pekpinnen till andra grupper i samhället som inte lever efter din mall så vad ger dig rätten till det?

Är man hälsosam blir man inte fet som bilden jag länka tidigare så enkelt är det. Vad ger dig och övriga samhället rätten att hoppa på folk som använder narkotika?
Citera
2016-04-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
men i skolan fick vi besök av folk som förespråkade emot cigaretter,alkohol och anorexi och faran med det.
varför inte fetma och ohälsa?
Det får du väl fråga skolministern om och inte mig.

Citat:
Nej man skall inte trycka upp den i ansiktet på folk men då skall det gälla alla människor oavsett vad denne har i bagaget om det är fetma,droger,drickande,rökande ja you name it...
Du kan inte förändra någon annan människa men du kan själv föregå med gott exempel.
Citera
2016-04-10, 16:46
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Du kan inte förändra någon annan människa men du kan själv föregå med gott exempel.

Som sagt jag skiter i om folk äter tårta varje dag men skall man kunna få kritisera en grupp av människor så skall man fan även kunna få kritisera en annan grupp av människor också.

Ja man kan alltid föregå med gott exempel själv.
Citera
2016-04-10, 16:48
Medlem
Mooons avatar
Detta stämmer så jag förstår inte heller hur ts kan tycka att feta har något frikort från skambeläggning och kritik. Jag har sällan hört att smala personer kritiseras, tvärtom, det är ju dit "alla" vill nå med tanke på vad de lyfter fram i reklam och film och där alla vackra människor finns.

Citat:
... Men tycker du verkligen att det är ett hyllande av fetma?! Det finns massor med reklam i TV och tidningar för pulver och tabletter så du ska bli smal för att inte tala om Biggest looser. Jag tycker det tyder på motsatsen. ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in