Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-06, 23:31
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag fick något som påstods vara andgryta av min fasters man. Denne påstodda grytan var fryst och vakuumförpackad. Efter att jag tackat och glömt av och återupptäckt den i frysen bestämde jag mig nu för att det var fan i mig dags för andgryta. Me nu efter att jag tinat den ser den helt rå ut. Alltså helt rå. Det är bara köttbitar skurna i 2x2 centimeterskuber men köttet är definitivt rått. Till färgen är det mörkt och är inte alltför olikt otillagad oxfilé, men med mycket mindre fibrer och nästan inget insprängt fett från vad jag ser. Ser ut som tunnare grytbitar, typ. Luktar lite som typ blöt hund med. Eller nästan, men kan inte riktigt beskriva doften. Ser även några hårstrån som sticker ut. Vad gör man? Steker jag det här eller? Har 0 erfarenhet av and överhuvudtaget. Ska man ifrågasätta denne och ba "nähä du det där är fan ingen jävla andgryta! Det ser la jag det." för att sedan fråga varför i helvete det luktar blöt hund?
Hårig and? Tur att du slängde den
Citera
2016-04-07, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag fick något som påstods vara andgryta av min fasters man. Denne påstodda grytan var fryst och vakuumförpackad. Efter att jag tackat och glömt av och återupptäckt den i frysen bestämde jag mig nu för att det var fan i mig dags för andgryta. Me nu efter att jag tinat den ser den helt rå ut. Alltså helt rå. Det är bara köttbitar skurna i 2x2 centimeterskuber men köttet är definitivt rått. Till färgen är det mörkt och är inte alltför olikt otillagad oxfilé, men med mycket mindre fibrer och nästan inget insprängt fett från vad jag ser. Ser ut som tunnare grytbitar, typ. Luktar lite som typ blöt hund med. Eller nästan, men kan inte riktigt beskriva doften. Ser även några hårstrån som sticker ut. Vad gör man? Steker jag det här eller? Har 0 erfarenhet av and överhuvudtaget. Ska man ifrågasätta denne och ba "nähä du det där är fan ingen jävla andgryta! Det ser la jag det." för att sedan fråga varför i helvete det luktar blöt hund?
När man beskriver kött på det här viset så syftar man på den färdiga rätten. Köttet härstammade med största sannolikhet från vildandens (gräsand/guding) bröst. Det som du beskriver som hår är garanterat strålar från själva fjädrarna.

Det här köttet behandlas på ungefär samma sätt som lever. Dvs, man får inte steka igenom det helt för då blir det segt och torrt. En snabb sautering i smör med åtföljande snabbräsering (gärna gräddbaserad) är svaret.

~Paul~
Citera
2016-04-08, 17:18
Medlem
svampdamps avatar
Pulled Pork

Har 1kg benfri kläskkarré i bit som jag tänkte köra Pulled Pork på.

Är 10H lagom i ugnen? I sådana fall vilken temperatur bör vara optimal?
Hur mycket vatten/BBQ sås bör man ha i? Vilken typ av ratio?

Bör jag använda öl istället för vatten? Vilken sort passar bra?

Går det att tillaga i öppen form med bra resultat?
Senast redigerad av svampdamp 2016-04-08 kl. 17:20.
Citera
2016-04-08, 17:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Pulled Pork

Har 1kg benfri kläskkarré i bit som jag tänkte köra Pulled Pork på.

Är 10H lagom i ugnen? I sådana fall vilken temperatur bör vara optimal?
Hur mycket vatten/BBQ sås bör man ha i? Vilken typ av ratio?

Bör jag använda öl istället för vatten? Vilken sort passar bra?

Går det att tillaga i öppen form med bra resultat?
Det finns en superb PP-tråd, som har alla svar du någonsin kan önska dig.
(FB) Pulled pork
Citera
2016-04-08, 21:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När man beskriver kött på det här viset så syftar man på den färdiga rätten. Köttet härstammade med största sannolikhet från vildandens (gräsand/guding) bröst. Det som du beskriver som hår är garanterat strålar från själva fjädrarna.

Det här köttet behandlas på ungefär samma sätt som lever. Dvs, man får inte steka igenom det helt för då blir det segt och torrt. En snabb sautering i smör med åtföljande snabbräsering (gärna gräddbaserad) är svaret.

~Paul~

Ja tanken slog mig med att det var detaljer som var avsedda för en gryta och ja, det håriga antog jag med vara fjädrar. Men den lukten var det som fick mig att slänga det, tyvärr.
Citera
2016-04-08, 21:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja tanken slog mig med att det var detaljer som var avsedda för en gryta och ja, det håriga antog jag med vara fjädrar. Men den lukten var det som fick mig att slänga det, tyvärr.
Vilt i allmänhet har en mycket speciell lukt/arom. Det gäller vilda fåglar också .

Det är dock inte uteslutet att köttet blivit skämt (dåligt. Inte skojfriskt m a o ).

~Paul~
Citera
2016-04-09, 13:41
Medlem
JustZlatans avatar
Jag tänkte göra långkok på lammlägg. Hur länge tar det och blir det även buljong av koket?
Citera
2016-04-09, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tänkte göra långkok på lammlägg. Hur länge tar det och blir det även buljong av koket?
http://www.spisa.nu/3.13/varufakta/lammlagg/

~Paul~
Citera
2016-04-09, 14:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
http://www.spisa.nu/3.13/varufakta/lammlagg/

~Paul~

Varför står det alltid att man ska koka upp och skumma av i början? Det brukar inte jag göra.
Citera
2016-04-09, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför står det alltid att man ska koka upp och skumma av i början? Det brukar inte jag göra.
http://www.kunskapskokboken.se/action/subProductCuisineGroup?productGroupId4=20686

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2016-04-09 kl. 14:23.
Citera
2016-04-09, 16:06
Medlem
Nihennas avatar
Har en hemmagjord pizza jag fryste ner för ett tag sedan. jag blev riktigt sugen på den idag, hur värmer jag den bäst?
Misstänker att det inte behövs 225 grader i 15 minuter som en fryst olagad pizza behöver. Denna är alltså redan lagad i ugn en gång, bara nedfryst så måste bara värmas.

150 grader i 5-10 minuter kanske?
Citera
2016-04-09, 18:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har en hemmagjord pizza jag fryste ner för ett tag sedan. jag blev riktigt sugen på den idag, hur värmer jag den bäst?
Misstänker att det inte behövs 225 grader i 15 minuter som en fryst olagad pizza behöver. Denna är alltså redan lagad i ugn en gång, bara nedfryst så måste bara värmas.

150 grader i 5-10 minuter kanske?
Det finns många metoder men vill du vara helt säker på att erhålla en någorlunda krispig botten så kör du på tämligen höga grader. Exempelvis de av dig nämnda 225 graderna. Välj läge med grill från ovansidan och vanlig värme från botten.

När ugnen är varm så lägger du pizzan på en bit bakplåtspapper och sedan placerar den direkt på botten av ugnen. Så fort toppingen börjar bubbla så slår du av ugnen helt, låter pizzan ligga i någon minut och tar ut den. Låt vila en minut och skär upp.

Pizzan får gärna vila på en bit galler så att den inte blir fuktig underifrån pga kondens.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in