Citat:
Ursprungligen postat av
en salt kille
Usch idag är det motigt.
Massor med vänner ute och det bara haglar på snapchat och facebook. Alla är ute o har kul och inte en käft hör av sig till mig förmodligen eftersom jag är nykter.
Jag blir ledsen, känner mig utanför. Känns skitjobbigt. Tur jag har mina ungar som ger mig styrka att fortsätta.
Hållit mig nykter i 4 månader nu och jag mår för det mesta bra.
Men ibland känner jag mig så jävla vilsen, vem är jag? Har ju supit och knarkat mer eller mindre hela mitt vuxna liv. Nu är jag helt plötsligt nykter o ingen hör av sig. Tungt.
Dina bekanta har slutat höra av sig av den enkla anledningen att du inte dricker längre. Tyvärr skapas exkluderande kulturer kring onykterhet såväl som nykterhet.
Men så fungerar människan och det är basal gruppsykologi.
Det kan nog tyckas verka, väldigt motigt och kämpigt i början, då man kommer i underfund med - att det enda man hade gemensamt med varandra var alkoholen/drogerna. I vissa fall är det ju givetvis inte så, men med bekantskaper man har knutit via alkohol/drogkonsumtion är det oftast så det är.
Jag vet exakt hur det känns. Är själv inne på fjärde månaden i min nykterhetsprocess och känner som du. Det är lite av en personlig kris man går igenom när man i sitt inre ser sitt förflutna dyka upp i bilder på sociala medier med glada bekanta som skålar med varandra.
Man exkluderar sig själv ur den bilden och ens självbild börjar förändras. Därför tror jag att du ställer dig dessa existentiella frågor.
Kämpa på!