Citat:
Ursprungligen postat av
calina85
Just ja

, Murray hör inte till mina favoriter men fick för mig att han var 88:a. Men nu när du säger det så minns jag att de fyller år nästan samtidigt, det har till och med kommentatorerna på bland annat Eurosport nämnt. Då är det rätt intressant faktiskt att ingen 90-talist ännu tagit en Master. Hade dock aldrig hört talas om Masterbegreppet förrän typ några veckor sedan. Vad är det för särskilt med dem egentligen? De verkar ju bara spela bäst av tre set och inte fem set som i Slam.
Det är bara Grand Slam och Davis Cup som har bäst av fem set numera.
ATP-turneringar har alltid bäst av tre. Det är ingen "speciellt" med Masters-turneringar mer än att de helt enkelt är större turneringar med mer pengar i. Det ger mer pengar, mer poäng och det blir större prestige i att vinna en sån turnering helt enkelt.
Finns tre kategorier på ATP och det är 250, 500 och 1000 (masters), det är antalet poäng man får för titeln.
Sen finns Grand Slam som ger 2000 poäng. Samt ATP-slutspelet, som bara topp-8 får vara med i, där kan man få 1500 poäng om man vinner alla matcher.
Poäng på ATP-touren skiljer sig något från WTA-touren, har inte full koll på hur poäng fördelas där, men det är i alla fall 1000 samt 2000 i de största precis som på ATP-touren.