2016-03-29, 02:08
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Intressant trivia från kommentatorn i en av matcherna. Ingen spelare som är född senare än Djokovic har någonsin vunnit en Masters 1000 turnering. Djokovic ska alltså fylla 29 år i maj. Nu är det dock bara han själv kvar i turneringen av alla dem som någonsin vunnit, så antingen vinner han själv hela turneringen eller så bryts den här trenden i år i Miami.
Förlåt men hur jag än vrider och vänder på ditt påstående så får jag inte ihop det? Kan du eller någon annan förklara bätte vad som menas? Har ingen som är född senare än 22 maj 1987 vunnit en masters 1000? Andy Murray är väl 88:a och har vunnit? Nej jag förstår inte hur du menar och jag känner mig smått hjärndöd
Citera
2016-03-29, 08:11
Medlem
Alaroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Förlåt men hur jag än vrider och vänder på ditt påstående så får jag inte ihop det? Kan du eller någon annan förklara bätte vad som menas? Har ingen som är född senare än 22 maj 1987 vunnit en masters 1000? Andy Murray är väl 88:a och har vunnit? Nej jag förstår inte hur du menar och jag känner mig smått hjärndöd
Murray är faktiskt en vecka äldre än Djokovic. Del Potro och Cilic har visserligen vunnit varsin Slam, men ingen Master.
Citera
2016-03-29, 11:32
Medlem
Kul att Dimitrov slog Murray. Två spelare som jag är ganska trött på egentligen. Men det är bra för självförtroendet för Dimitrov att få en bra seger över en toppspelare igen. Murray ser det inte ut att bli så mycket mer av tyvärr. Fast det kanske är bra med tanke på hur otroligt tråkiga hans matcher mot Djokovic blir. Man ser helt klart hellre Wawrinka och Federer mot Djokovic.

Citat:
Ursprungligen postat av Alaroum
Murray är faktiskt en vecka äldre än Djokovic. Del Potro och Cilic har visserligen vunnit varsin Slam, men ingen Master.

Raonic blir nog den första som är född efter Djokovic att fixa det tippar jag.
Citera
2016-03-29, 12:02
Medlem
Konkurrenterna han har kvar Djokovic faller en efter en. Väderbetingelserna har gjort Miami till lite av Kalle Anka i år, spelarna verkar ju ha mer problem här(pga luftfuktigheten) än Australien. Dock knappast enbart därför favoriterna torskar. Raonic känns just nu som den näst stabilaste spelaren där ute, börjar nästan tro mer och mer att han inte bara går in topp5 utan kan ha chans på topp3 i år. Intressant också att Thiem är fyra på årsracet, och då är han(i min bok) bättre på grus.
Citera
2016-03-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Konkurrenterna han har kvar Djokovic faller en efter en. Väderbetingelserna har gjort Miami till lite av Kalle Anka i år, spelarna verkar ju ha mer problem här(pga luftfuktigheten) än Australien. Dock knappast enbart därför favoriterna torskar. Raonic känns just nu som den näst stabilaste spelaren där ute, börjar nästan tro mer och mer att han inte bara går in topp5 utan kan ha chans på topp3 i år. Intressant också att Thiem är fyra på årsracet, och då är han(i min bok) bättre på grus.

Raonic är om man kollar på racet men också om man kollar spelmässigt redan topp3. Det som kan stoppa honom är hans sköra kropp, han blir ofta skadad. Tennismässigt så tror jag han går in topp4 redan nu med säkerhet. Federer har varit borta ett tag, Wawrinka är för ojämn utanför grand slam turneringarna. Djokovic och Murray är stabila. Men ibland undrar jag om Murray lika gärna kan sluta spela tennis, vad vill han med sin tennis egentligen? Allt som han gjorde bra 2012-2013 är som totalt bortblåst. Känns inte som att det finns ett tydligt mål med hans spel. Att anställa Björkman tror jag enbart var för att bli bättre i dubbel och vinna Davis Cup och det har han nu lyckats med. Nu har han DC, OS och Wimbledon titlar. Faktum är att han blivit oerhört mycket bättre i dubbel efter han jobbade med Björkman. Skulle han varit det 2012 så skulle han haft minst dubbla OS-guld tror jag. Han och brorsan har en bra chans i Rio i alla fall.

Håller sig Raonic skadefri så tror jag han slutar året minst som #4. Han blir väldigt farlig i Wimbledon och US Open. Men även på grus är han bra då han får lite mer tid på sig i grundspelet.
Senast redigerad av terribilis 2016-03-29 kl. 14:48.
Citera
2016-03-29, 17:17
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaroum
Just ja , Murray hör inte till mina favoriter men fick för mig att han var 88:a. Men nu när du säger det så minns jag att de fyller år nästan samtidigt, det har till och med kommentatorerna på bland annat Eurosport nämnt. Då är det rätt intressant faktiskt att ingen 90-talist ännu tagit en Master. Hade dock aldrig hört talas om Masterbegreppet förrän typ några veckor sedan. Vad är det för särskilt med dem egentligen? De verkar ju bara spela bäst av tre set och inte fem set som i Slam.
Citera
2016-03-29, 17:20
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Kul att Dimitrov slog Murray. Två spelare som jag är ganska trött på egentligen. Men det är bra för självförtroendet för Dimitrov att få en bra seger över en toppspelare igen. Murray ser det inte ut att bli så mycket mer av tyvärr. Fast det kanske är bra med tanke på hur otroligt tråkiga hans matcher mot Djokovic blir. Man ser helt klart hellre Wawrinka och Federer mot Djokovic.

Raonic blir nog den första som är född efter Djokovic att fixa det tippar jag.

Är jag naiv som hoppas på Del Potro (bara han får igång spelet igen och handleden slutar strula så det inte blir som senaste matchen när man led med honom när han gjorde unforced på unforced)
Citera
2016-03-29, 17:25
Medlem
Citat:
Just ja , Murray hör inte till mina favoriter men fick för mig att han var 88:a. Men nu när du säger det så minns jag att de fyller år nästan samtidigt, det har till och med kommentatorerna på bland annat Eurosport nämnt. Då är det rätt intressant faktiskt att ingen 90-talist ännu tagit en Master. Hade dock aldrig hört talas om Masterbegreppet förrän typ några veckor sedan. Vad är det för särskilt med dem egentligen? De verkar ju bara spela bäst av tre set och inte fem set som i Slam.

Det är bara Grand Slam och Davis Cup som har bäst av fem set numera.

ATP-turneringar har alltid bäst av tre. Det är ingen "speciellt" med Masters-turneringar mer än att de helt enkelt är större turneringar med mer pengar i. Det ger mer pengar, mer poäng och det blir större prestige i att vinna en sån turnering helt enkelt.

Finns tre kategorier på ATP och det är 250, 500 och 1000 (masters), det är antalet poäng man får för titeln.

Sen finns Grand Slam som ger 2000 poäng. Samt ATP-slutspelet, som bara topp-8 får vara med i, där kan man få 1500 poäng om man vinner alla matcher.

Poäng på ATP-touren skiljer sig något från WTA-touren, har inte full koll på hur poäng fördelas där, men det är i alla fall 1000 samt 2000 i de största precis som på ATP-touren.
Citera
2016-03-29, 17:27
Medlem
Citat:
Är jag naiv som hoppas på Del Potro (bara han får igång spelet igen och handleden slutar strula så det inte blir som senaste matchen när man led med honom när han gjorde unforced på unforced)

Nja, nån masters får han svårt att vinna. Det som är så mysko med Delpo är att han inte ens när han var som bäst lyckades vinna en masters. Han tog en grand slam men ingen masters, vilket är konstigt. Han var i alla fall i final i Indian Wells för några år sedan. Cilic som också vunnit en slam men ingen masters har inte varit nära en masters och han lär inte komma närmare som han spelar nuförtiden.
Citera
2016-03-29, 18:17
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Om allt går som det ska ikväll får vi en kvartsfinal mellan Raonic och Kyrgios. Där har vi två av de mest intressanta namnen i dagens tennis om vi snackar unga/yngre tennisspelare som kan börja utmana toppen på allvar. Thiem tillhör ju också den kategorin och han möter Djokovic idag. Vore väldigt starkt om Thiem kunde spöa den numera omöjlige Djokovic, då får vi garanterat en final utan "Big 4".

Monfils var helt felfri mot Cuevas. Spelar han lika fint och disciplinerat mot Dimitrov ska han vinna den matchen också. Jag vet inte vad Murray sysslar med. Han brukar spela bra i Miami men han har nu två turneringar på raken där han inte kommit upp på en särskilt hög nivå, sprider bollar åt både höger och vänster och ser allmänt trött ut. Hoppas han hittar formen till grussäsongen i Europa
Citera
2016-03-29, 18:25
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Finns en sak till som gör masters-turneringarna extra prestigefyllda, bortsett från GS och slutspelet. Det är att hela världstoppen spelar i dem. Undantaget är väl egentligen bara Federer som har någon sorts specialtillstånd att hoppa över turneringar om jag inte minns helt fel.

Kan egentligen bara hålla med om att Thiem och Raonic känns som de hetaste tipsen att börja stora turneringar bland spelarna bakom Djokovic, och det kommer förmodligen hända redan i år. Skulle dock även kunna tänka mig att Goffin kan ställa till det i någon grusturnering. Annars är det nog bara att konstatera att de tidiga 90-talisterna är en mellangeneration som mest kommer bli ihågkommen som en parantes i tennishistorien. Fanns några talanger som verkligen hade chansen, men som schabblade bort det.

Snubblade f ö över den här listan när jag satt och slösurfade häromdagen. Topp 10 bortkastade talanger på ATP-touren. Finns ett antal spelare där som verkligen hade kunnat bli bra om de bara hade haft ett annat psyke.
https://www.youtube.com/watch?v=4Tn7Lk_ylqQ

Har dock en hel del hopp om nästa generation. De sena 90-talisterna.
Citera
2016-03-29, 18:52
Medlem
Citat:
Finns en sak till som gör masters-turneringarna extra prestigefyllda, bortsett från GS och slutspelet. Det är att hela världstoppen spelar i dem. Undantaget är väl egentligen bara Federer som har någon sorts specialtillstånd att hoppa över turneringar om jag inte minns helt fel.

Eller så spelar de i dessa turneringar just för att de är prestigefyllda

Tror inte spelarna skulle skita i turneringar som Stockholm Open och Marseille om det var 5 miljoner kr till vinnaren

Citat:
Snubblade f ö över den här listan när jag satt och slösurfade häromdagen. Topp 10 bortkastade talanger på ATP-touren. Finns ett antal spelare där som verkligen hade kunnat bli bra om de bara hade haft ett annat psyke.
https://www.youtube.com/watch?v=4Tn7Lk_ylqQ

Har dock en hel del hopp om nästa generation. De sena 90-talisterna.

Jag slutade kolla efter andra spelaren som listades. Lite tufft att säga att Tomic är en bortkastad talang när han är rankad topp-20 och spelar stabilt i stort sett varje vecka och gör det bra. Dock så kan man säga att han var kraftigt överskattad ett tag. Jag tycker han gör det jävligt bra nu, det vi ser är ungefär vad han har potential att åstadkomma, plus lite till i framtiden om han håller sig skadefri.
Senast redigerad av terribilis 2016-03-29 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in