2016-03-28, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Eftersom du nu tjänar så pass lite och det har tagit dig tre långa år att spara ihop dom här pengarna så kom ihåg att det viktigaste i dina investeringar är spridningen.
Satsa inte allt på rött så att säga.

Mina förslag:
Bitcoin, jag tror på en kurs vid 600USD till sommaren.
Indexaktier på Guld.
Investera i dig själv, köp en fin klocka eller en antik möbel, du är fortfarande väldigt ung och sådant brukar alltid gå upp i pris sålänge du sköter om den!
20k efter skatt lite?
Citera
2016-03-29, 07:32
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Intressant. Vad är P2P investering? Hur går det till?

Jag hoppas det inte är en Golman Sachs grej. De sålder guldcertifikat och lovade att guldet fanns och var skyddat i en säker miljö. Det visade sig att Golman Sachs sålde en massa certifikat men hade inte guld.

Kort sammanfattat är det två (eller tre) parter i p2p. En lånegivare (du), en lånemottagare och ett företag som sköter processen (p2p-företaget). Det positiva är att räntan är hög, vanligtvis 7-12% någonting, men ibland så lågt som 5% eller högt som 14%.

Det negativa är att man aldrig har 100% av pengarna i omlopp, säg att du lägger in 100k så kanske du i snitt har 85k i omlopp, och det är detta du får ränta på. Ändå rätt okej tycker jag. Sedan är det ingen insättningsgaranti heller, vilket inte så är kul såklart. Däremot sköter p2p-företaget alla ärenden med inkasso etc om lånetagaren inte sköter sig, men detta är enligt mig extremt sällsynt. Jag har omsatt flera hundratusen och mina sammanlagda kreditförluster är 10kr.

Googla och gör dig lite bekant är mitt tips. Starta med en liten summa för att se hur det fungerar.
Citera
2016-03-29, 12:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornhojden
Hej,

Är en 21 åring som precis nått 400k på kontot och undrar vad det är lämpligt att investera dem på?
Aktier/fonder?
Insats på lägenhet?
Köp av ny bil?
Fortsätta spara?

Alla svar är välkomna
Vilken sjuk tråd. Jag är snart 50 år och har aldrig haft mer än 20-30000 på nåt konto. Vilken äckligt bortskämd generation som växer upp nu. Var kommer alla pengarna ifrån? När jag var 21 hade jag precis börjat jobba, efter att ha gått ut gymnasiet och fullgjort militärtjänst.
Citera
2016-03-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vilken sjuk tråd. Jag är snart 50 år och har aldrig haft mer än 20-30000 på nåt konto. Vilken äckligt bortskämd generation som växer upp nu. Var kommer alla pengarna ifrån? När jag var 21 hade jag precis börjat jobba, efter att ha gått ut gymnasiet och fullgjort militärtjänst.

Om du aldrig haft mer än 20-30tusen på kontot kan du ju inte skylla på att generationen nu är bortskämd, det är snarare du som inte kan hålla i pengar.
Citera
2016-03-29, 12:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Under pågående valutakrig så tror jag att det kan vara smart att iaf lägga en del i utländsk valuta. Dvs högutdelare i Schweiz och eventuellt Malaysia.
Citera
2016-03-29, 13:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Om du aldrig haft mer än 20-30tusen på kontot kan du ju inte skylla på att generationen nu är bortskämd, det är snarare du som inte kan hålla i pengar.
Men att lägga pengar på hög, är det att hålla i pengar? Ts har ju alltså så fantastiskt bra lön att han inte hinner göra av med pengarna. Efter boendekostnader (hyra+lån), mat, räkningar (bilförsäkring, hemförsäkring, el, telefon, bredband och allt annat), bensin, kläder, tandläkare och liknande har man ju bara ett par tusen kvar på en vanlig lön.
Har man gått en treårig gymnasielinje och ett par tre år på yrkesskola eller högskola har man ju knappt hunnit börja jobba när man är 21. 400 000 på kontot med bara grundskola i bagaget?
Citera
2016-03-29, 13:09
Medlem
Citat:
Men att lägga pengar på hög, är det att hålla i pengar? Ts har ju alltså så fantastiskt bra lön att han inte hinner göra av med pengarna. Efter boendekostnader (hyra+lån), mat, räkningar (bilförsäkring, hemförsäkring, el, telefon, bredband och allt annat), bensin, kläder, tandläkare och liknande har man ju bara ett par tusen kvar på en vanlig lön.
Har man gått en treårig gymnasielinje och ett par tre år på yrkesskola eller högskola har man ju knappt hunnit börja jobba när man är 21. 400 000 på kontot med bara grundskola i bagaget?
Hur gamla tror du att folk är när det tar studenten egentligen? Hur stor andel av de som tar studenten tror du går på en yrkesskola?

Jag är äldre än TS, och har definitivt mindre pengar sparade, men är inte bitter likt dig utan snarare glad att det verkar finnas vettiga människor som kan spara. Jag önskar själv att jag var en av dem.
Citera
2016-03-29, 13:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Hur gamla tror du att folk är när det tar studenten egentligen? Hur stor andel av de som tar studenten tror du går på en yrkesskola?
Tre års samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program tar väl tre år, men det ger inget jobb. De är bara förberedande för högskola. Ska man sen bli lärare tar det ytterligare sju terminer ungefär, då är man 22-23 år om man gick i grundskola till man var 16.
Man kan säkert gå fordonsprogrammet direkt efter grundskolan, den utbildningen är väl 3 eller 4 år. Då är man 19-20 år, och har man väldig tur kanske man får jobb då. För de flesta tar det tid, man ska gärna ha lite specialkompetenser i bagaget och några års erfarenhet också.

Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag är äldre än TS, och har definitivt mindre pengar sparade, men är inte bitter likt dig utan snarare glad att det verkar finnas vettiga människor som kan spara. Jag önskar själv att jag var en av dem.
När jag växte upp hade jag och mina kompisar i den åldern nätt och jämnt råd att köpa en gammal Volvo Amazon eller Opel Rekord för ett par tusenlappar. Semester fick bli att tälta på Åland eller liknande. Man kunde ibland kosta på sig korv och mos i grillkiosken.
Men Ts, han har flera hundra tusen. Kan köpa ett par stycken nya bilar eller åka ett par varv jorden runt. Jag har själv barn som är i den åldern, och de har inga fyrahundratusen på nåt konto...
Citera
2016-03-29, 13:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Tre års samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program tar väl tre år, men det ger inget jobb. De är bara förberedande för högskola. Ska man sen bli lärare tar det ytterligare sju terminer ungefär, då är man 22-23 år om man gick i grundskola till man var 16.
Man kan säkert gå fordonsprogrammet direkt efter grundskolan, den utbildningen är väl 3 eller 4 år. Då är man 19-20 år, och har man väldig tur kanske man får jobb då. För de flesta tar det tid, man ska gärna ha lite specialkompetenser i bagaget och några års erfarenhet också.

När jag växte upp hade jag och mina kompisar i den åldern nätt och jämnt råd att köpa en gammal Volvo Amazon eller Opel Rekord för ett par tusenlappar. Semester fick bli att tälta på Åland eller liknande. Man kunde ibland kosta på sig korv och mos i grillkiosken.
Men Ts, han har flera hundra tusen. Kan köpa ett par stycken nya bilar eller åka ett par varv jorden runt. Jag har själv barn som är i den åldern, och de har inga fyrahundratusen på nåt konto...

Om man pluggar till lärare får man ju vara beredd på att få studieskulder samt en pissig lön.

Idag är allt både billigare och dyrare. En tjänst kan kosta 200 kr någonstans och 2000 kr någon annanstans. Samma sak med investering, man kan få 0% (eller ännu värre, pensionsspara!) någonstans men 10%/år någon annanstans.

Med en vanlig lön idag kan man med enkelhet lägga undan 50k per år, eller 100k med snittlön. Minus dyra intressen såklart. Med det kan du få avkastning också. Om du aldrig haft mer än 20-30k på kontot så vittnar det snarare om att du inte kan eller vill lära dig hur världen fungerar. Världen är vad den är, och om man är intresserad så lär man sig reglerna.
Citera
2016-03-29, 13:46
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
20k efter skatt lite?

Det anses nog faktiskt det, hos gemene man. Tror medianinkomsten är nästan exakt 20k efter skatt.

Men visst klarar man sig ytterst väl på "bara" 20k, om man bara har lite sparsamhet i sig. Jag anser personligen det är en god lön.
Citera
2016-03-29, 14:28
Medlem
Citat:
Klart att man kan få jobb. Jag fick flera jobb ens utan gymnasieutbildning. Sedan fixade jag just samhällsprogrammet och fick jobb även efter det. Nu pluggar jag på högskola och jobbar fortfarande.
Citat:
Jaha, och det här är alltså relevant? TS kanske inte heller unnar sig dyra semestrar med tanke på att han lägger undan 10kkr varje månad. Att få ett normalbetalande jobb är väl kanske inte världens största problem. Jag själv tjänade ofta mellan 20k-30k/mån när jag var arton.
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Det anses nog faktiskt det, hos gemene man. Tror medianinkomsten är nästan exakt 20k efter skatt.

Men visst klarar man sig ytterst väl på "bara" 20k, om man bara har lite sparsamhet i sig. Jag anser personligen det är en god lön.
För en tonåring är det en bra lön. Det kan man inte komma från.
Citera
2016-03-29, 16:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt

20 000 netto i medianlön? Då måste man väl tjäna minst 27-28 000? Jag tjänar 22 000 brutto som truckförare, frugan ligger på 19 000 som hemvårdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in