Citat:
Ursprungligen postat av
LaStupenda
Hur gamla tror du att folk är när det tar studenten egentligen? Hur stor andel av de som tar studenten tror du går på en yrkesskola?
Tre års samhällsvetenskapligt eller naturvetenskapligt program tar väl tre år, men det ger inget jobb. De är bara förberedande för högskola. Ska man sen bli lärare tar det ytterligare sju terminer ungefär, då är man 22-23 år om man gick i grundskola till man var 16.
Man kan säkert gå fordonsprogrammet direkt efter grundskolan, den utbildningen är väl 3 eller 4 år. Då är man 19-20 år, och har man väldig tur kanske man får jobb då. För de flesta tar det tid, man ska gärna ha lite specialkompetenser i bagaget och några års erfarenhet också.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaStupenda
Jag är äldre än TS, och har definitivt mindre pengar sparade, men är inte bitter likt dig utan snarare glad att det verkar finnas vettiga människor som kan spara. Jag önskar själv att jag var en av dem.
När jag växte upp hade jag och mina kompisar i den åldern nätt och jämnt råd att köpa en gammal Volvo Amazon eller Opel Rekord för ett par tusenlappar. Semester fick bli att tälta på Åland eller liknande. Man kunde ibland kosta på sig korv och mos i grillkiosken.
Men Ts, han har flera hundra tusen. Kan köpa ett par stycken nya bilar eller åka ett par varv jorden runt. Jag har själv barn som är i den åldern, och de har inga fyrahundratusen på nåt konto...