Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Ingen av mina bekanta sparar som folket på Fb. Men jag antar att man kan spara mer om det är det som är meningen med livet. Grejen är att man anpassar livsstilen efter inkomsten. Skulle jag helt plötsligt tjäna 30 000 i månadens skulle jag skrota min 15 år gamla bil och köpa en ny. Vad är det för mening med att tjäna bra om man inte använder pengarna? Skulle jag tjäna 40 000/mån skulle jag flytta från min tvårummare i förorten till en trea i stan. Eller köpa hus. Ännu mer i lön? Då blir det Acapulco tre veckor i höst.
Ja, jag antar det. Spara/investera pengar är ett intresse också, det får man inte glömma.
Dock så känner jag i alla fall att jag kan få ut mer av livet med ett smart sparande. Jag trivs väldigt bra med mitt liv trots att jag kan lägga undan pengar. Jag har X pengar på kontot, men jag har ju bara tränat ihop hälften via lön. Över hälften har kommit av sig självt via ränta/värdeökningar. Kan säga att jag har ~700.000 på kontot nu, jag har max jobbat ihop 300.000 själv.
När jag ville ha en ny bil så cashade jag den med kortet. Om något viktigt går sönder har man alltid råd. Att spara är en säkerhet också. Vill jag flytta till storstaden eller köpa villa har jag råd med handpenningen. För mig är dessa säkerheter mer värt än något annat.
Just nu sitter mina pengar och tuggar ränta, de växer väl med några tusen varje månad utan att jag behöver lyfta ett finger. Kommer jag använda dem? Någon gång såklart, om jag hittar en råfet bostad jag blir kär i definitivt. Eller en bil, eller någon annan pryl. Skulle vilja åka på en riktigt dyr resa någon gång också. Annars kan man ta ut en riktigt fin pension.
Men såklart, antar att det inte finns rätt eller fel. Dock så kan man kräma ur dubbla värdet ur en krona om man investerar långsiktigt.