2016-03-29, 16:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Med en vanlig lön idag kan man med enkelhet lägga undan 50k per år, eller 100k med snittlön. Minus dyra intressen såklart. Med det kan du få avkastning också. Om du aldrig haft mer än 20-30k på kontot så vittnar det snarare om att du inte kan eller vill lära dig hur världen fungerar. Världen är vad den är, och om man är intresserad så lär man sig reglerna.
Lägga undan 100k/år med en snittlön, låter ju inte klokt. Jag har ett par, tre tusen kvar efter att allt är betalt. Skulle jag leva som en eremit skulle jag kunna sparar 30 000 om året. Skippa resor, semester, restauranger, lördagsgroggen, tidningar&böcker, julklappar till barnen, bio och sånt. Men vad är det för liv? När man dör har man ett par miljoner på banken, men man har aldrig haft nåt roligt. Bott i en grotta och levt på havregrynsgröt, nej tack.
Citera
2016-03-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vilken sjuk tråd. Jag är snart 50 år och har aldrig haft mer än 20-30000 på nåt konto. Vilken äckligt bortskämd generation som växer upp nu. Var kommer alla pengarna ifrån? När jag var 21 hade jag precis börjat jobba, efter att ha gått ut gymnasiet och fullgjort militärtjänst.

Haha det är du som inte kan hålla i pengar alternativ gjort olika val i livet som gjort att du inte kan spara.
Citera
2016-03-29, 17:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Lägga undan 100k/år med en snittlön, låter ju inte klokt. Jag har ett par, tre tusen kvar efter att allt är betalt. Skulle jag leva som en eremit skulle jag kunna sparar 30 000 om året. Skippa resor, semester, restauranger, lördagsgroggen, tidningar&böcker, julklappar till barnen, bio och sånt. Men vad är det för liv? När man dör har man ett par miljoner på banken, men man har aldrig haft nåt roligt. Bott i en grotta och levt på havregrynsgröt, nej tack.

Hur mycket spenderar du egentligen? Jag lever rätt så gott och har ändå en del pengar över. Om man lever med en slöserimentalitet och köper ditt och datt i tid och otid är det inte konstigt att folk lyckas lura av dig alla dina pengar varje månad.

Eller så har du Sveriges lägsta lön, vad vet jag.
Citera
2016-03-29, 19:58
Medlem
Det bästa investeringen på lång sikt är lägenhet, sedan kan du spara till annat mm. Min lägenhet har 4 dubblas i värde på 11 år
Citera
2016-03-30, 08:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Det bästa investeringen på lång sikt är lägenhet, sedan kan du spara till annat mm. Min lägenhet har 4 dubblas i värde på 11 år

Haha, bara att gratulera. Fina tider nu för bostadsägare. Själv gick man 'bara' plus 30% på 3 år, men får väl vara nöjd med det också. Vill tillbaka på bostadsmarknaden men just nu känns det som ett "lokalt maximum".
Citera
2016-03-30, 15:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Hur mycket spenderar du egentligen? Jag lever rätt så gott och har ändå en del pengar över. Om man lever med en slöserimentalitet och köper ditt och datt i tid och otid är det inte konstigt att folk lyckas lura av dig alla dina pengar varje månad.

Eller så har du Sveriges lägsta lön, vad vet jag.
Om man tjänar 22 000 så får man ut netto ca 17 000. Sen kostar hyran 6000, maten 4000, resor jobb och fritid 2000, el/telefon/försäkringar/bredband/parkering ett par tusen till. Sen kostar tandläkare, kläder, skor, hygien- och hushållsartiklar, mediciner, bilservice, småsaker som tidningar, födelsedagspresenter, batterier, allt sån nån tusenlapp till. Kan man spara ett par tusen är det bra gjort, då har jag inte ens räknat med nån semester, bilreparationer, nya vinterdäck eller liknande. Har man sen lyckats sparar ihop några tiotusingar är det dags att byta bil för den gamla är slut. Sen är sparkontot tomt igen.
Citera
2016-03-30, 17:03
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Om man tjänar 22 000 så får man ut netto ca 17 000. Sen kostar hyran 6000, maten 4000, resor jobb och fritid 2000, el/telefon/försäkringar/bredband/parkering ett par tusen till. Sen kostar tandläkare, kläder, skor, hygien- och hushållsartiklar, mediciner, bilservice, småsaker som tidningar, födelsedagspresenter, batterier, allt sån nån tusenlapp till. Kan man spara ett par tusen är det bra gjort, då har jag inte ens räknat med nån semester, bilreparationer, nya vinterdäck eller liknande. Har man sen lyckats sparar ihop några tiotusingar är det dags att byta bil för den gamla är slut. Sen är sparkontot tomt igen.

Du talar som en loser, ledsen att säga sanningen. Världen är full av möjligheter, tricket är att hålla ner på de fasta utgifterna. Själv sitter jag på en lön på ca 30.000 brutto exklusive bolagsvinsterna och jag kan utan problem lägga undan 10.000 netto i månaden. Ut har jag drygt 20.000 och fasta utgifter för bil och bostad, telefoni etc samt räntor på 5000 i månaden.
Citera
2016-03-30, 17:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Ja, då blir det inte många slantar kvar. Dock måste jag påpeka att 22 000 i nettolön är en rejäl bit under snittlönen i Sverige. Dessutom tycker jag du lägger en redigt saftig peng på både hyra och käk. Jag har aldrig lagt över 4000/månader på boende, och då har jag bott på flera ställen med hög standard. Matnotan så kommer jag på runt 3000/månaden också, och då käkar jag som en bodybuilder.

Om du skulle se över dina kostnader på mat, kollat genom alternativ på boende och haft ett snack med chefen/facket, så är jag övertygad om att du skulle kunna plocka ut 5000 SEK extra varje månad. Det är 60.000 SEK per år. När du har en buffert kan du dessutom få lite ränta på det. 5%/år ska inte vara några problem att skrapa ihop.
Senast redigerad av Fenjal888 2016-03-30 kl. 17:18.
Citera
2016-03-30, 18:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja, då blir det inte många slantar kvar. Dock måste jag påpeka att 22 000 i nettolön är en rejäl bit under snittlönen i Sverige. Dessutom tycker jag du lägger en redigt saftig peng på både hyra och käk. Jag har aldrig lagt över 4000/månader på boende, och då har jag bott på flera ställen med hög standard. Matnotan så kommer jag på runt 3000/månaden också, och då käkar jag som en bodybuilder.

Om du skulle se över dina kostnader på mat, kollat genom alternativ på boende och haft ett snack med chefen/facket, så är jag övertygad om att du skulle kunna plocka ut 5000 SEK extra varje månad. Det är 60.000 SEK per år. När du har en buffert kan du dessutom få lite ränta på det. 5%/år ska inte vara några problem att skrapa ihop.
Ingen av mina bekanta sparar som folket på Fb. Men jag antar att man kan spara mer om det är det som är meningen med livet. Grejen är att man anpassar livsstilen efter inkomsten. Skulle jag helt plötsligt tjäna 30 000 i månadens skulle jag skrota min 15 år gamla bil och köpa en ny. Vad är det för mening med att tjäna bra om man inte använder pengarna? Skulle jag tjäna 40 000/mån skulle jag flytta från min tvårummare i förorten till en trea i stan. Eller köpa hus. Ännu mer i lön? Då blir det Acapulco tre veckor i höst.
Citera
2016-03-30, 19:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Du talar som en loser, ledsen att säga sanningen. Världen är full av möjligheter, tricket är att hålla ner på de fasta utgifterna. Själv sitter jag på en lön på ca 30.000 brutto exklusive bolagsvinsterna och jag kan utan problem lägga undan 10.000 netto i månaden. Ut har jag drygt 20.000 och fasta utgifter för bil och bostad, telefoni etc samt räntor på 5000 i månaden.
Trots allt så är det ju inte så världen ser ut för de flesta. Man behöver ju inte kolla på "Lyxfällan" för att inse att sånt sparande som du har är rätt ovanligt. Eller läsa tidningsreportage om att vräkningarna ökar. Folk som har slut på pengarna i slutet av månaden och får gå till pantbanken. Att ha råd med nya kläder till barnen och julklappar är inte heller alla förunnat.
Citera
2016-03-30, 19:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Boende, matkostnader, bil och räkningar för 10 000 i månaden? Ja, det var billigt.
Bara bilägandet brukar bli 5-6 000. Lånet 2000, bensin 2000, försäkring 1000, plus bilskatt/besiktning/service och reparationer nån tusenlapp till.
En genomsnittlig hyrestvåa i Storstockholm kostar ca 6-7 000. Det finns lite billigare, men då ska man ha köat i 20 år.
Citera
2016-03-30, 19:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ingen av mina bekanta sparar som folket på Fb. Men jag antar att man kan spara mer om det är det som är meningen med livet. Grejen är att man anpassar livsstilen efter inkomsten. Skulle jag helt plötsligt tjäna 30 000 i månadens skulle jag skrota min 15 år gamla bil och köpa en ny. Vad är det för mening med att tjäna bra om man inte använder pengarna? Skulle jag tjäna 40 000/mån skulle jag flytta från min tvårummare i förorten till en trea i stan. Eller köpa hus. Ännu mer i lön? Då blir det Acapulco tre veckor i höst.

Ja, jag antar det. Spara/investera pengar är ett intresse också, det får man inte glömma.

Dock så känner jag i alla fall att jag kan få ut mer av livet med ett smart sparande. Jag trivs väldigt bra med mitt liv trots att jag kan lägga undan pengar. Jag har X pengar på kontot, men jag har ju bara tränat ihop hälften via lön. Över hälften har kommit av sig självt via ränta/värdeökningar. Kan säga att jag har ~700.000 på kontot nu, jag har max jobbat ihop 300.000 själv.

När jag ville ha en ny bil så cashade jag den med kortet. Om något viktigt går sönder har man alltid råd. Att spara är en säkerhet också. Vill jag flytta till storstaden eller köpa villa har jag råd med handpenningen. För mig är dessa säkerheter mer värt än något annat.

Just nu sitter mina pengar och tuggar ränta, de växer väl med några tusen varje månad utan att jag behöver lyfta ett finger. Kommer jag använda dem? Någon gång såklart, om jag hittar en råfet bostad jag blir kär i definitivt. Eller en bil, eller någon annan pryl. Skulle vilja åka på en riktigt dyr resa någon gång också. Annars kan man ta ut en riktigt fin pension.

Men såklart, antar att det inte finns rätt eller fel. Dock så kan man kräma ur dubbla värdet ur en krona om man investerar långsiktigt.
Senast redigerad av Fenjal888 2016-03-30 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in