2016-01-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Köp in dig med 10k i dessa

shamaran
NOMI (nordic mines)

Motivering?
Citera
2016-01-27, 04:35
Medlem
omxtraders avatar
Fysiskt guld, typ Krugerrand!
Citera
2016-01-27, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornhojden
Motivering?

Kommer smälla så in i helvete.

Båda två alternativen står och väntar på att komma igång på produktion.

Shamaran värderat till 1.6kr av swedbank nu pratar vi stillastående!
(Lägst brake even av alla oljebolag)
NOMI Står still just nu i väntan på guldpriset. Nya investerare.

I båda 2 fallen pratar vi grymt låg ingångskostnad.

Tror du inte på mig.

Köp 10 aktier och se hur rätt jag hade
Citera
2016-01-27, 08:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Tror du inte på mig.

Detta är väl det vanliga snacket typ jag, jag brukar kalla det "aktieporr" eller "finansporr". Ibland går det bra och ibland inte. Samma sak med Anoto och Smart Energy, alla snackade som en kult men inget hände. Och att inte tala om WNT som va likt en sekt, där den sedan kraschade med -50%.

Dessa högvolatila aktier är och förblir gambling.
Citera
2016-01-27, 11:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Bostad är nummer ett om du inte har det. Annars kan du köpa aktier i klumpsummor...

Investmentbolag is the shit om du vill ha spridning. Spara på lång sikt och luta dig tillbaka bara.
Citera
2016-01-27, 12:35
Medlem
Eftersom du nu tjänar så pass lite och det har tagit dig tre långa år att spara ihop dom här pengarna så kom ihåg att det viktigaste i dina investeringar är spridningen.
Satsa inte allt på rött så att säga.

Mina förslag:
Bitcoin, jag tror på en kurs vid 600USD till sommaren.
Indexaktier på Guld.
Investera i dig själv, köp en fin klocka eller en antik möbel, du är fortfarande väldigt ung och sådant brukar alltid gå upp i pris sålänge du sköter om den!
Citera
2016-03-27, 22:36
Medlem
1. Köp boken "Den rikaste mannen i babylon".
2. Googla "p2pinvest".
3. Googla "ränta på ränta".
4. Lek med ränta på ränta kalkylatorn du får upp när du gör steg 3, prova 2,5,10,15,18% ränta över olika antal år. Tänk på att du har 44 år till pension.
5. Dela dina pengar i fyra lika stora högar.
6. Lägg den första högen på ett konto hos Savelend.
7. Öppna ett konto på Avanza och köp fonden Avanza zero för den andra högen, läs på om Zero först.
8. Läs den gratis online-boken "Dags att lämna ekorrhjulet" av Eric Hartvig som finns på http://media.framgangsforetaget.se/2...Enklareliv.pdf, den är lite gammal men fortfarande läsvärd och gratis. Det gäller att vara ekonomisk om du ska bli rik.
9. Fundera på hur mycket pengar du tror att ett gott liv kostar dig varje år, ett liv i ekonomiskt oberoende där du inte längre behöver arbeta och kan leva i en miljö och ett klimat som du trivs med. Tänk på att du förmodligen vill ha en bra bostad eller två samt en fru och två barn, två bilar och sparkapital till barnen. När du fått fram en summa tar du den gånger två eller tre så får du den summa ett bra liv egentligen kostar.
10. Ge inte upp, du kan klara det.
11. Vilken tur att du började när du är så ung, ränta på ränta kommer göra att du kan kliva ur ekorrhjulet i 50-års åldern.
12. Läs, läs, läs.
13. Var ska du investera hög 3 och 4??
14. Om du inte listat ut svaret på nr 13 ännu kan du gå tillbaka till steg 1 och 2 eller gå vidare till nr 15.
15. Sök "Realty income corp" på Avanza och googla "REIT".
16. Googla "Warren Buffet".
17. Googla, googla , googla.
18. Tänk på att du vill att en investering ska ge dig pengar i fickan varje månad. De första 20-30 åren ska pengarna återinvesteras, därefter ska de betala för din familjs liv. En investering som bara har som mål att öka i värde är värdelös eftersom den med stor sannolikhet kommer gå ner i värde vid något tillfälle, t ex en börskrasch. Därför är alla investeringar som inte betalar ut en utdelning värdelös, därmed går nästan alla aktieinvesteringar bort för de flesta börsnoterade bolag betalar inte ut utdelning längre.

Det var den mest grundläggande kursen i hur man blir ekonomiskt oberoende.

PS, när du gått igenom alla stegen så har du lärt dig en del om investeringar och pengar, se till att sprida den kunskapen, särskilt till dina barn.
Citera
2016-03-28, 01:38
Medlem
Citat:

Tror du inte på mig.

Struntprat, detta kallar jag inte för "investering" som TS nu efterfrågar, det du nämner är sk. förhoppningsaktier.

ONT:
TS det 1000 liknande trådar där folk frågar exakt samma som du gör, så det känns mest som du vill skryta.
Men är det en seriös fråga kan jag hjälpa dig om din framtidsplan är att bli ekonomiskt oberoende. Då råder jag dig till att köpa aktier på lång sikt(observera att du har en väldigt bra grund med dina 400.000kr)
Vill du ha hjälp på riktigt och orkar stå ut med att dina pengar tidvis kan sjunka 50% av vad du gick in med, så kan jag hjälpa dig.
Skicka ett PM så får du den information du behöver.
Motivering till varför mitt råd är bra tillkommer också.
Citera
2016-03-28, 02:34
Medlem
ReiseReises avatar
Satsa allt på rött !

Jag hade nog lagt det på att resa, du är bara ung en gång. Jag backpackade i 3 år, nu har jag varit hemma ett år men redan lyckats spara ihop 100k så jag ska snart dra ut igen, tänkte även plugga på distans denna gång med så jag även gör något produktivt

Ha så kul du kan med pengarna, och lev inte på dina stackars föräldrar när du har en sådan fin ekonomi, det är själviskt, ge dom lite space.
Citera
2016-03-28, 12:08
Medlem
Citat:
Hej,

Är en 21 åring som precis nått 400k på kontot och undrar vad det är lämpligt att investera dem på?
Aktier/fonder?
Insats på lägenhet?
Köp av ny bil?
Fortsätta spara?

Alla svar är välkomna

Jag kanske är lite sen men bidrar ändå.

Spara lite pengar till så kan du köpa en lägenhet i Portugal. Du kan köpa helt OK lägenhet för ca 45K Euro i Albufeira som är en väldig trevlig liten stad. Du skulle alltså inte behöva låna något alls från banken för att finansiera bostaden. Läs lite mer om Algarve.

Jag kan för övrigt tillägga att maten är billigare än Sverige. Bra väder. Lägre skatt jämfört med Sverige.

Jag skulle avråda dig från att köpa en ny bil då värdet går åt helvete efter en tid.

En investering skall alltid gå plus och inte minus från stunden bilen har lämnat salongen.

Bostad är alltid första prioritet om du inte har en.
Senast redigerad av maconero 2016-03-28 kl. 12:13.
Citera
2016-03-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Gediget arbete, medalj till dig.

Hur mycket kan du om investeringar? Kan ju vara en idé att investera X pengar i lite olika investeringsformer tills du får koll på hur det fungerar om vad du gillar bäst.

Jag själv har ungefär 60% på ett kasst räntekonto på banken, och 20% på aktier/fonder samt 20% på p2p-investering i olika sajter.

Intressant. Vad är P2P investering? Hur går det till?

Jag hoppas det inte är en Golman Sachs grej. De sålder guldcertifikat och lovade att guldet fanns och var skyddat i en säker miljö. Det visade sig att Golman Sachs sålde en massa certifikat men hade inte guld.
Citera
2016-03-28, 16:04
Bannlyst
Citat:
Hej,

Är en 21 åring som precis nått 400k på kontot och undrar vad det är lämpligt att investera dem på?
Aktier/fonder?
Insats på lägenhet?
Köp av ny bil?
Fortsätta spara?

Alla svar är välkomna
sprit och horor
för övrigt hatar snorungar som lever på sina föräldrar o sparar hela lönen sen när dom har en halv mille på kontot så vet dom inte varför dom sparade till dom? :P
Senast redigerad av tokconny 2016-03-28 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in