• 7
  • 8
2016-04-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seniorguzman
Hej!

Lånar tråden lite, sitter i samma sits som Ts, har idag endast 0.30% ränta på mina pengar, för något år sedan var det 2.20% vilket gav några tusenlappar men idag är det alldeles för uslet.

Lägenhet vågar jag inte köpa pga alldeles för stor risk, mängder med folk som budar och det känns alldeles för osäkert om jag nu inte hittar någon renoveringsobjekt.

Dessa pengar var till för en ny bostadsrätt men nu blev det inte så och dessa pengar lär ligga och skräpa på mitt konto med 0.30% ränta.

Savelend, hur mycke pengar har ni gått in med där ca? vad är räntan?

Mvh

Jag har ca 200 000 där och 15 000 på Toborrow. Avkastningen har varit 12% på Savelend och 8 på Toborrow
Citera
2016-04-03, 14:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Du har väl inte missat att svenska folket är ett av världens mest personligen skuldsatta folk? Menar du verkligen att du tycker att människor (särskilt unga) ska skuldsätta sig ännu mer?!

Riksbanken försöker såvitt jag förstått det få upp inflationen, och dämpa risken för uppblåsta tillgångsbubblor (antagligen pga att sådana är samhällskadliga). Att sänka räntan verkar sänka värdet på den svenska valutan, vilket ökar exporten till utlandet (svenska varor blir billigare), vilket ökar produktionen i Sverige, minskar arbetslösheten, osv.

Att Riksbanken sänker räntan för att förmå svenska folket att skuldsätta sig ytterligare har jag svårt att tro. Men någon kanske kan motbevisa mig? Att så sker ändå är nog en oönskad bieffekt: ett samhälle har såvitt jag förstår det inget att tjäna på att alla är djupt skuldsatta och sitter i knät på bankerna...
Inte skuldsätta sig, men här finns det ju tydligen gott om unga människor som har hundratusentals kronor på banker, kanske miljoner. Ts hat med största säkerhet inga skulder, utan istället 400´som han vill investera på nåt sätt.
Citera
2016-04-03, 14:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Jag tror det finns en ekonomisk oro hos unga vuxna idag som kanske inte fanns på din tid.

Förr fanns det enkla jobb som även unga (och outbildade) kunde få, idag är läget ett annat. Idag är det tex medelålders och fullt vuxna asylsökare som delar ut direktreklam något svenska barn gjorde förr....

Antalet fasta anställningar minskar, särskilt i ingångsbranscher (tex handel och restaurang), och ersätts av otrygga tidsbegränsade anställningar. Detta påverkar ju möjligheter att få hyreskontrakt, ta banklån, såväl som att kunna planera sin framtida ekonomi, bilda familj, osv.

Tryggheten är alltså betydligt sämre idag än förr. Och utan kännedom om detta kanske det inte är förvånande att du inte riktigt förstår det förändrade kynnet hos yngre idag, det som skulle kunna uppfattas som en allt mer utbredd girighet men egentligen bara handlar om pragmatik och en vilja att minimera riskerna i sina liv?
Det ligger nog mycket i det. Våra myndigheter har lite skjutit sig i foten här. Å ena sidan vill man ha igång konsumtionen, å andra sida tvingar man oss att spara genom att man tar bort den ekonomiska trygghet som förr staten stod för. Ingen vågar längre lita på att staten kan ge oss anständiga pensioner eller sjukvård eller annan välfärd. Ständiga försämringar av pensionssystemet, ett vårdsystem som går på knäna, sämre villkor för sjuka och arbetslösa och nu senast hundratusentals flyktingar som ska konkurrera med oss om statens krympande resurser. Kanske tryggast med ett eget sparande?
Citera
2016-04-03, 14:29
Medlem
Hassebosse47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornhojden
Jobbat ett hederligt 8 till 5 jobb som assistent. Där jag får ut ca 20 efter skatt.
Brukar spara ca 10000 av dem varje månad. Jobbat sen jag var 18 år. Bor fortfarnade hemma.
Har exakt samma scenario som dig. Enda skillnaden är att jag är 19.
Funderar på att börja med Avanza, men vet inte vart jag ska börja.
Cherry B?
Citera
2016-04-03, 19:31
Bannlyst
lägenhet/hus.
Citera
2016-04-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men att lägga pengar på hög, är det att hålla i pengar? Ts har ju alltså så fantastiskt bra lön att han inte hinner göra av med pengarna. Efter boendekostnader (hyra+lån), mat, räkningar (bilförsäkring, hemförsäkring, el, telefon, bredband och allt annat), bensin, kläder, tandläkare och liknande har man ju bara ett par tusen kvar på en vanlig lön.
Har man gått en treårig gymnasielinje och ett par tre år på yrkesskola eller högskola har man ju knappt hunnit börja jobba när man är 21. 400 000 på kontot med bara grundskola i bagaget?

Ursäkta sent svar, ja nog är 400.000:- väldigt mycket. Så han är nog bortskämd men jag kan ge mig själv som ett exempel har jobbat i ca 3 år och köpt mig en bil för 130.000 och lyckats spara undan 60.000.
Då bor jag ensam med en hyra på 3800.
Varierad lön mellan runt 17-26000 efter skatt. Grundlönen ligger på 26000.
Senast redigerad av Thesupreme 2016-04-06 kl. 15:35.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in