• 1
  • 2
2016-01-25, 01:13
Medlem
Hej,

Är en 21 åring som precis nått 400k på kontot och undrar vad det är lämpligt att investera dem på?
Aktier/fonder?
Insats på lägenhet?
Köp av ny bil?
Fortsätta spara?

Alla svar är välkomna
Citera
2016-01-25, 01:17
kör på aktier börja med ett avanza kapitalförsäkrings konto , läs på om nyheter på dom vissa bolagen
och få dej en uppfattning om du skall köpa eller inte , lita inte så mycket på forum och gå på din egen känsla
Citera
2016-01-25, 01:18
Medlem
dovAkins avatar
Bil köp är ju typ det sämsta man kan göra ekonomiskt sett då den sjunker i värde enormt. Fortsätt spara är mitt tips
Citera
2016-01-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
kör på aktier börja med ett avanza kapitalförsäkrings konto , läs på om nyheter på dom vissa bolagen
och få dej en uppfattning om du skall köpa eller inte , lita inte så mycket på forum och gå på din egen känsla
Aa faktiskt tänkt med att börja köpa aktier på avanza. Dock svårt att veta hur mycket man ska lägga ut etc.
Citera
2016-01-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Bil köp är ju typ det sämsta man kan göra ekonomiskt sett då den sjunker i värde enormt. Fortsätt spara är mitt tips
Håller faktiskt med dig där. Att köpa en helt ny bil kanske inte är en så bra ide
Citera
2016-01-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornhojden
Håller faktiskt med dig där. Att köpa en helt ny bil kanske inte är en så bra ide

Fast det beror ju på, du kan ju köpa en unik och gammal bil som har något värdeökning. Sen kan du ju känna dig mer tillfredsställd till vardags om du köper en ny bil, kan ju vara en investering på sitt lilla sett.
Citera
2016-01-25, 09:11
Medlem
21 och precis "nått" 400k , hur tog du dig dit om jag får fråga, med tanke på din frågeställning.
Citera
2016-01-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
21 och precis "nått" 400k , hur tog du dig dit om jag får fråga, med tanke på din frågeställning.
Jobbat ett hederligt 8 till 5 jobb som assistent. Där jag får ut ca 20 efter skatt.
Brukar spara ca 10000 av dem varje månad. Jobbat sen jag var 18 år. Bor fortfarnade hemma.
Citera
2016-01-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
känns det bra o myta på internet?
Jag mytar inte? På vilket sätt tycker du att jag mytar? Bad om råd.....
Citera
2016-01-25, 13:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

Är en 21 åring som precis nått 400k på kontot och undrar vad det är lämpligt att investera dem på?
Aktier/fonder?
Insats på lägenhet?
Köp av ny bil?
Fortsätta spara?

Alla svar är välkomna

Jag skulle säga att det beror på vad du har för framtidsplaner. Kan du exempelvis låta pengarna ligga i tio år - in med allt på börsen. På kort sikt är börsen riskfylld, speciellt i dagsläget.

Ska du snart köpa eget boende eller på annat sätt behöver pengarna kanske ett räntesparande är att föredra.

Bil är en ekonomiskt usel affär, men kan ju förbättra livskvalitén. Du kan dock få en fin bil för under 100 papp.
Citera
2016-01-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag skulle säga att det beror på vad du har för framtidsplaner. Kan du exempelvis låta pengarna ligga i tio år - in med allt på börsen. På kort sikt är börsen riskfylld, speciellt i dagsläget.

Ska du snart köpa eget boende eller på annat sätt behöver pengarna kanske ett räntesparande är att föredra.

Bil är en ekonomiskt usel affär, men kan ju förbättra livskvalitén. Du kan dock få en fin bil för under 100 papp.

Har lagt en stor del av dem på fastränteplacering hos Nordea, men den suger ju anus. Får 300kr per 3 månader typ. Då ska dem skattar också. Har börjat läsa lite om aktier etc. Lär väl bli det man lägger pengarna på
Citera
2016-01-25, 15:29
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Jobbat ett hederligt 8 till 5 jobb som assistent. Där jag får ut ca 20 efter skatt.
Brukar spara ca 10000 av dem varje månad. Jobbat sen jag var 18 år. Bor fortfarnade hemma.

Gediget arbete, medalj till dig.

Hur mycket kan du om investeringar? Kan ju vara en idé att investera X pengar i lite olika investeringsformer tills du får koll på hur det fungerar om vad du gillar bäst.

Jag själv har ungefär 60% på ett kasst räntekonto på banken, och 20% på aktier/fonder samt 20% på p2p-investering i olika sajter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in