Citat:
Ursprungligen postat av
Osteoperosis
Tjenare! Jag hade tnkt brja vattenbada min mat! Spanade runt lite fr ngot r sedan men blev inget av det nu. Har ngra frgor som eventuellt r besvarade redan, men
- r low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvrda? Eller r det vettigt att g upp i pris en smula? Vad kr ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behver jag en vacc? Fattar att det r optimalt, men har sett folk kra med ziplock-psar som de manuellt pressar luften ur. Har lite fr klen ekonomi fr att kpa alltihopa p en gng. Tnker som ingngsmetod.
- Om jag nd ska kpa vakuum, kan jag kpa vad som helst d eller behver kvalitn tminstone vara okej?
- P exvis Anova-cirkulatorns specs str det att den som mest klarar nitton liter vatten. Ngon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat fr man plats i i det? Mycket? Lite?
- Ktt och grnsaker p samma gng, gr det?
- r det vrt det, tycker ni? Ni trttnar inte p smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det r fr mycket jobb i kket?
Tack fr mig
Lgpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) r vldigt bra, iaf slnge man inte vill kra den i badkaret. Knner folk som bytt frn dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gtt snder) till dessa och de r vldigt njda.
Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag sga.
Svr att sga hur mycket man fr plats med i 11 litersbad, det beror ju lite p krlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par psar i alla fall.
Grnsaker brukar man oftast laga p hgre temperaturer fr att de ska mjukna. Dremot kan man ju om man vill laga dem p hgre temp och sedan hlla dem varma nr man gr kttet.
Det r kul och vldigt smidigt, srskilt fr stora middagar med mnga rtter. Det r ju bara en tillagningsmetod, s det blir ju vad man gr det till

En del saker blir fantastiska, en del saker blir vldigt bra med lite jobb, och fr en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bttre. Tror dock inte du kommer ngra en investering p 2000.