2016-02-13, 11:19
Medlem
Har en picnic-bog liggande, gr det att sousvida (provade gra ett verb ) denna?
Isf, hur skulle ni gjort ett recept?
Citera
2016-02-13, 11:38
Medlem
framtands avatar
Kommer det ngra nyheter rent tekniskt? Jag r sugen p att kpa in tekniken fr lite strre kvantitet p den restaurang jag jobbar p. Om man ska kra runt 5 kilo ktt, vilken apparatur skulle rekommenderas d? Jag har en kammarvacc redan, s det r bara resten s att sga. Ngra tips?
Citera
2016-02-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Kommer det ngra nyheter rent tekniskt? Jag r sugen p att kpa in tekniken fr lite strre kvantitet p den restaurang jag jobbar p. Om man ska kra runt 5 kilo ktt, vilken apparatur skulle rekommenderas d? Jag har en kammarvacc redan, s det r bara resten s att sga. Ngra tips?
Dom strre fr 10-15000:-helt i rostfri plt.
Citera
2016-02-20, 17:54
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJonez
Dom strre fr 10-15000:-helt i rostfri plt.

Man kper enbart en sdandr doppvrmare och petar ner den i en 15litersgryta med vatten? Det r s det fungerar om jag nu har en vettig vacc redan?
Citera
2016-02-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Man kper enbart en sdandr doppvrmare och petar ner den i en 15litersgryta med vatten? Det r s det fungerar om jag nu har en vettig vacc redan?
Jajjemen precis s enkelt r det . Cirkulatorn innehller doppvrmare, pump, nivvakt samt en regulator. Jag skulle ven kpa en plastkantin. Man brukar ha ca 10l hemma och ca 20l eller mer p restaurant. Jag skulle ven kpa ett bottenregister fr att hlla maten ifrn direktkontakt med botten. Sedan skulle jag stark rekommendera att du infrskaffar plastbollar eller lock fr att minska kondenseringen. Om du har lock sgar du ut en hl fr cirkulatorn. P restaurang skulle jag vlja plastbollar fr d r det enkelt att ta upp och lgga ner maten i badet.
Senast redigerad av MrJonez 2016-02-20 kl. 18:40.
Citera
2016-02-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har en picnic-bog liggande, gr det att sousvida (provade gra ett verb ) denna?
Isf, hur skulle ni gjort ett recept?

Har gjort shr.
https://www.chefsteps.com/activities/pork-steaks
Funkade OK att frysa bitarna och ta upp efterhand. Kvalitn blev sjlvklart inte bttre av frysning, men man sttet inte i sig en 1,2 kg kttbit sjlv...
Citera
2016-03-04, 17:56
Medlem
Har en bog-stek (nt) jag precis tinat p drygt kilot.
Kan ngon lnka ett recept p hur jag kan laga denna sous vide?
Har letat men hittar bara lnkar till perfekta kokbcker p 500:- eller den perfekta maskinen..
Jag behver basic information, skall jag krydda innan eller efter jag vacuum-packar?
temperatur?
tid?
efterbehandling?

Varfr finns det inga 'vanliga' recept fr denna kok-konst?

I vanliga recept str det vad man behver, hur man gr och hur lnge - i sous vide r det mer - buy this book for xxx and y will be a great success....

Snlla - ett recept p svenska med instruktioner.... finns inte det till bog ger jag nog upp..
PS - gillar inte "pulled whatever"..
Citera
2016-03-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har en bog-stek (nt) jag precis tinat p drygt kilot.
Kan ngon lnka ett recept p hur jag kan laga denna sous vide?
Har letat men hittar bara lnkar till perfekta kokbcker p 500:- eller den perfekta maskinen..
Jag behver basic information, skall jag krydda innan eller efter jag vacuum-packar?
temperatur?
tid?
efterbehandling?

Varfr finns det inga 'vanliga' recept fr denna kok-konst?

I vanliga recept str det vad man behver, hur man gr och hur lnge - i sous vide r det mer - buy this book for xxx and y will be a great success....

Snlla - ett recept p svenska med instruktioner.... finns inte det till bog ger jag nog upp..
PS - gillar inte "pulled whatever"..

Har aldrig testat bog.
Brukar kolla hr fr att f fram riktlinjer fr bra temperaturer: http://www.sousvideshop.se/oxkott/
Kryddar alltid innan jag vakuumfrpackar. Undviker dock vitlk d det enligt uppgift ger en metallisk smak.

Krydda kttet och frpacka. Lgg ner i badet och lt ligga. Nr det r klart kan man gra som man vill eftert. r kttet lite grtt och ser oaptitligt ut r det bara att fixa en snygg yta i stekpannan.

/Dom
Citera
2016-03-10, 21:49
Medlem
Tjenare! Jag hade tnkt brja vattenbada min mat! Spanade runt lite fr ngot r sedan men blev inget av det nu. Har ngra frgor som eventuellt r besvarade redan, men

- r low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvrda? Eller r det vettigt att g upp i pris en smula? Vad kr ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behver jag en vacc? Fattar att det r optimalt, men har sett folk kra med ziplock-psar som de manuellt pressar luften ur. Har lite fr klen ekonomi fr att kpa alltihopa p en gng. Tnker som ingngsmetod.
- Om jag nd ska kpa vakuum, kan jag kpa vad som helst d eller behver kvalitn tminstone vara okej?
- P exvis Anova-cirkulatorns specs str det att den som mest klarar nitton liter vatten. Ngon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat fr man plats i i det? Mycket? Lite?
- Ktt och grnsaker p samma gng, gr det?
- r det vrt det, tycker ni? Ni trttnar inte p smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det r fr mycket jobb i kket?

Tack fr mig
Citera
2016-03-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osteoperosis
Tjenare! Jag hade tnkt brja vattenbada min mat! Spanade runt lite fr ngot r sedan men blev inget av det nu. Har ngra frgor som eventuellt r besvarade redan, men

- r low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvrda? Eller r det vettigt att g upp i pris en smula? Vad kr ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behver jag en vacc? Fattar att det r optimalt, men har sett folk kra med ziplock-psar som de manuellt pressar luften ur. Har lite fr klen ekonomi fr att kpa alltihopa p en gng. Tnker som ingngsmetod.
- Om jag nd ska kpa vakuum, kan jag kpa vad som helst d eller behver kvalitn tminstone vara okej?
- P exvis Anova-cirkulatorns specs str det att den som mest klarar nitton liter vatten. Ngon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat fr man plats i i det? Mycket? Lite?
- Ktt och grnsaker p samma gng, gr det?
- r det vrt det, tycker ni? Ni trttnar inte p smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det r fr mycket jobb i kket?

Tack fr mig
Lgpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) r vldigt bra, iaf slnge man inte vill kra den i badkaret. Knner folk som bytt frn dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gtt snder) till dessa och de r vldigt njda.

Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag sga.

Svr att sga hur mycket man fr plats med i 11 litersbad, det beror ju lite p krlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par psar i alla fall.

Grnsaker brukar man oftast laga p hgre temperaturer fr att de ska mjukna. Dremot kan man ju om man vill laga dem p hgre temp och sedan hlla dem varma nr man gr kttet.

Det r kul och vldigt smidigt, srskilt fr stora middagar med mnga rtter. Det r ju bara en tillagningsmetod, s det blir ju vad man gr det till En del saker blir fantastiska, en del saker blir vldigt bra med lite jobb, och fr en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bttre. Tror dock inte du kommer ngra en investering p 2000.
Citera
2016-03-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Lgpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) r vldigt bra, iaf slnge man inte vill kra den i badkaret. Knner folk som bytt frn dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gtt snder) till dessa och de r vldigt njda.

Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag sga.

Svr att sga hur mycket man fr plats med i 11 litersbad, det beror ju lite p krlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par psar i alla fall.

Grnsaker brukar man oftast laga p hgre temperaturer fr att de ska mjukna. Dremot kan man ju om man vill laga dem p hgre temp och sedan hlla dem varma nr man gr kttet.

Det r kul och vldigt smidigt, srskilt fr stora middagar med mnga rtter. Det r ju bara en tillagningsmetod, s det blir ju vad man gr det till En del saker blir fantastiska, en del saker blir vldigt bra med lite jobb, och fr en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bttre. Tror dock inte du kommer ngra en investering p 2000.

Tack s hemskt fr svar!
Bra veta att de billiga cirkulatorerna r spass bra nd & att det gr att kr ghetto style med ziplocks. Egentligen borde det hr vara vldigt lngt ner p min prioriteringslista som student i behov av nya skor s vet inte om jag kommer gra inkpet nu eller om ett halvr. terkommer sklart nr det cirkuleras p ven min kksbnk...
Citera
2016-03-11, 09:47
Medlem
Har en sansaire och nr jag kontrollmtte tempen med min testo s stmde det p 0,1 grad vilket va glatt verraskande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in