2016-02-13, 11:19
Medlem
Har en picnic-bog liggande, går det att sousvida (provade göra ett verb ) denna?
Isf, hur skulle ni gjort ett recept?
Citera
2016-02-13, 11:38
Medlem
framtands avatar
Kommer det några nyheter rent tekniskt? Jag är sugen på att köpa in tekniken för lite större kvantitet på den restaurang jag jobbar på. Om man ska köra runt 5 kilo kött, vilken apparatur skulle rekommenderas då? Jag har en kammarvacc redan, så det är bara resten så att säga. Några tips?
Citera
2016-02-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Kommer det några nyheter rent tekniskt? Jag är sugen på att köpa in tekniken för lite större kvantitet på den restaurang jag jobbar på. Om man ska köra runt 5 kilo kött, vilken apparatur skulle rekommenderas då? Jag har en kammarvacc redan, så det är bara resten så att säga. Några tips?
Dom större för 10-15000:-helt i rostfri plåt.
Citera
2016-02-20, 17:54
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJonez
Dom större för 10-15000:-helt i rostfri plåt.

Man köper enbart en sådandär doppvärmare och petar ner den i en 15litersgryta med vatten? Det är så det fungerar om jag nu har en vettig vacc redan?
Citera
2016-02-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Man köper enbart en sådandär doppvärmare och petar ner den i en 15litersgryta med vatten? Det är så det fungerar om jag nu har en vettig vacc redan?
Jajjemen precis så enkelt är det . Cirkulatorn innehåller doppvärmare, pump, nivåvakt samt en regulator. Jag skulle även köpa en plastkantin. Man brukar ha ca 10l hemma och ca 20l eller mer på restaurant. Jag skulle även köpa ett bottenregister för att hålla maten ifrån direktkontakt med botten. Sedan skulle jag stark rekommendera att du införskaffar plastbollar eller lock för att minska kondenseringen. Om du har lock sågar du ut en hål för cirkulatorn. På restaurang skulle jag välja plastbollar för då är det enkelt att ta upp och lägga ner maten i badet.
Senast redigerad av MrJonez 2016-02-20 kl. 18:40.
Citera
2016-02-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har en picnic-bog liggande, går det att sousvida (provade göra ett verb ) denna?
Isf, hur skulle ni gjort ett recept?

Har gjort såhär.
https://www.chefsteps.com/activities/pork-steaks
Funkade OK att frysa bitarna och ta upp efterhand. Kvalitén blev självklart inte bättre av frysning, men man sättet inte i sig en 1,2 kg köttbit själv...
Citera
2016-03-04, 17:56
Medlem
Har en bog-stek (nöt) jag precis tinat på drygt kilot.
Kan någon länka ett recept på hur jag kan laga denna sous vide?
Har letat men hittar bara länkar till perfekta kokböcker på 500:- eller den perfekta maskinen..
Jag behöver basic information, skall jag krydda innan eller efter jag vacuum-packar?
temperatur?
tid?
efterbehandling?

Varför finns det inga 'vanliga' recept för denna kok-konst?

I vanliga recept står det vad man behöver, hur man gör och hur länge - i sous vide är det mer - buy this book for xxx£ and y will be a great success....

Snälla - ett recept på svenska med instruktioner.... finns inte det till bog ger jag nog upp..
PS - gillar inte "pulled whatever"..
Citera
2016-03-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har en bog-stek (nöt) jag precis tinat på drygt kilot.
Kan någon länka ett recept på hur jag kan laga denna sous vide?
Har letat men hittar bara länkar till perfekta kokböcker på 500:- eller den perfekta maskinen..
Jag behöver basic information, skall jag krydda innan eller efter jag vacuum-packar?
temperatur?
tid?
efterbehandling?

Varför finns det inga 'vanliga' recept för denna kok-konst?

I vanliga recept står det vad man behöver, hur man gör och hur länge - i sous vide är det mer - buy this book for xxx£ and y will be a great success....

Snälla - ett recept på svenska med instruktioner.... finns inte det till bog ger jag nog upp..
PS - gillar inte "pulled whatever"..

Har aldrig testat bog.
Brukar kolla här för att få fram riktlinjer för bra temperaturer: http://www.sousvideshop.se/oxkott/
Kryddar alltid innan jag vakuumförpackar. Undviker dock vitlök då det enligt uppgift ger en metallisk smak.

Krydda köttet och förpacka. Lägg ner i badet och låt ligga. När det är klart kan man göra som man vill efteråt. Är köttet lite grått och ser oaptitligt ut är det bara att fixa en snygg yta i stekpannan.

/Dom
Citera
2016-03-10, 21:49
Medlem
Tjenare! Jag hade tänkt börja vattenbada min mat! Spanade runt lite för något år sedan men blev inget av det nu. Har några frågor som eventuellt är besvarade redan, men

- Är low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvärda? Eller är det vettigt att gå upp i pris en smula? Vad kör ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behöver jag en vacc? Fattar att det är optimalt, men har sett folk köra med ziplock-påsar som de manuellt pressar luften ur. Har lite för klen ekonomi för att köpa alltihopa på en gång. Tänker som ingångsmetod.
- Om jag ändå ska köpa vakuum, kan jag köpa vad som helst då eller behöver kvalitén åtminstone vara okej?
- På exvis Anova-cirkulatorns specs står det att den som mest klarar nitton liter vatten. Någon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat får man plats i i det? Mycket? Lite?
- Kött och grönsaker på samma gång, går det?
- Är det värt det, tycker ni? Ni tröttnar inte på smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det är för mycket jobb i köket?

Tack för mig
Citera
2016-03-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osteoperosis
Tjenare! Jag hade tänkt börja vattenbada min mat! Spanade runt lite för något år sedan men blev inget av det nu. Har några frågor som eventuellt är besvarade redan, men

- Är low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvärda? Eller är det vettigt att gå upp i pris en smula? Vad kör ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behöver jag en vacc? Fattar att det är optimalt, men har sett folk köra med ziplock-påsar som de manuellt pressar luften ur. Har lite för klen ekonomi för att köpa alltihopa på en gång. Tänker som ingångsmetod.
- Om jag ändå ska köpa vakuum, kan jag köpa vad som helst då eller behöver kvalitén åtminstone vara okej?
- På exvis Anova-cirkulatorns specs står det att den som mest klarar nitton liter vatten. Någon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat får man plats i i det? Mycket? Lite?
- Kött och grönsaker på samma gång, går det?
- Är det värt det, tycker ni? Ni tröttnar inte på smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det är för mycket jobb i köket?

Tack för mig
Lågpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) är väldigt bra, iaf sålänge man inte vill köra den i badkaret. Känner folk som bytt från dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gått sönder) till dessa och de är väldigt nöjda.

Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag säga.

Svår att säga hur mycket man får plats med i 11 litersbad, det beror ju lite på kärlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par påsar i alla fall.

Grönsaker brukar man oftast laga på högre temperaturer för att de ska mjukna. Däremot kan man ju om man vill laga dem på högre temp och sedan hålla dem varma när man gör köttet.

Det är kul och väldigt smidigt, särskilt för stora middagar med många rätter. Det är ju bara en tillagningsmetod, så det blir ju vad man gör det till En del saker blir fantastiska, en del saker blir väldigt bra med lite jobb, och för en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bättre. Tror dock inte du kommer ångra en investering på 2000.
Citera
2016-03-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Lågpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) är väldigt bra, iaf sålänge man inte vill köra den i badkaret. Känner folk som bytt från dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gått sönder) till dessa och de är väldigt nöjda.

Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag säga.

Svår att säga hur mycket man får plats med i 11 litersbad, det beror ju lite på kärlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par påsar i alla fall.

Grönsaker brukar man oftast laga på högre temperaturer för att de ska mjukna. Däremot kan man ju om man vill laga dem på högre temp och sedan hålla dem varma när man gör köttet.

Det är kul och väldigt smidigt, särskilt för stora middagar med många rätter. Det är ju bara en tillagningsmetod, så det blir ju vad man gör det till En del saker blir fantastiska, en del saker blir väldigt bra med lite jobb, och för en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bättre. Tror dock inte du kommer ångra en investering på 2000.

Tack så hemskt för svar!
Bra å veta att de billiga cirkulatorerna är såpass bra ändå & att det går att kör ghetto style med ziplocks. Egentligen borde det här vara väldigt långt ner på min prioriteringslista som student i behov av nya skor så vet inte om jag kommer göra inköpet nu eller om ett halvår. Återkommer såklart när det cirkuleras på även min köksbänk...
Citera
2016-03-11, 09:47
Medlem
Har en sansaire och när jag kontrollmätte tempen med min testo så stämde det på 0,1 grad vilket va glatt överraskande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in