Citat:
Ursprungligen postat av
Osteoperosis
Tjenare! Jag hade tänkt börja vattenbada min mat! Spanade runt lite för något år sedan men blev inget av det nu. Har några frågor som eventuellt är besvarade redan, men
- Är low-end-cirkulatorerna (kring 2000 kr) prisvärda? Eller är det vettigt att gå upp i pris en smula? Vad kör ni, hur fungerar det och vad skulle ni rekommendera?
- Behöver jag en vacc? Fattar att det är optimalt, men har sett folk köra med ziplock-påsar som de manuellt pressar luften ur. Har lite för klen ekonomi för att köpa alltihopa på en gång. Tänker som ingångsmetod.
- Om jag ändå ska köpa vakuum, kan jag köpa vad som helst då eller behöver kvalitén åtminstone vara okej?
- På exvis Anova-cirkulatorns specs står det att den som mest klarar nitton liter vatten. Någon angav att deras vattenbad var elva liter. Men hur mycket mat får man plats i i det? Mycket? Lite?
- Kött och grönsaker på samma gång, går det?
- Är det värt det, tycker ni? Ni tröttnar inte på smaken, konsistensen i sous vide-lagad mat, eller tycker det är för mycket jobb i köket?
Tack för mig
Lågpriscirkulatorerna som finns nu (t.ex Anova/Sansair) är väldigt bra, iaf sålänge man inte vill köra den i badkaret. Känner folk som bytt från dyrare cirkulatorer (p.g.a. de gått sönder) till dessa och de är väldigt nöjda.
Initialt funkar ziploc ganska bra, skulle jag säga.
Svår att säga hur mycket man får plats med i 11 litersbad, det beror ju lite på kärlet och hur stor plats cirkulatorn tar upp. Men ett par påsar i alla fall.
Grönsaker brukar man oftast laga på högre temperaturer för att de ska mjukna. Däremot kan man ju om man vill laga dem på högre temp och sedan hålla dem varma när man gör köttet.
Det är kul och väldigt smidigt, särskilt för stora middagar med många rätter. Det är ju bara en tillagningsmetod, så det blir ju vad man gör det till

En del saker blir fantastiska, en del saker blir väldigt bra med lite jobb, och för en del saker kanske andra tillagningsmetoder passar bättre. Tror dock inte du kommer ångra en investering på 2000.