Citat:
Tror du de gamla östtyskarna saknar Stasi?
Då ska vi se, Sovjetunionens ledare från början till slut:
Vladimir Lenin - ryss
Josef Stalin - ryss (skulle varit georgier om han fötts idag där han föddes men då var det Kejsardömet Ryssland)
Georgij Malenkov - ryss
Nikita Chrusjtjov - ryss
Leonid Brezjnev - ryss (födelseorten tillhör idag Ukraina men då var det Kejsardömet Ryssland)
Jurij Andropov - ryss
Konstantin Tjernenko - ryss
Michail Gorbatjov - ryss
Slut på det ondskefulla imperiet.
Jag får det till att Sovjetunionens ledare genom åren utgjordes till 100 % av ryssar. Visst fanns det sådana längre ner i hierarkin som kom från andra delrepubliker men högsta hönset var alltid en ryss.
Då ska vi se, Sovjetunionens ledare från början till slut:
Vladimir Lenin - ryss
Josef Stalin - ryss (skulle varit georgier om han fötts idag där han föddes men då var det Kejsardömet Ryssland)
Georgij Malenkov - ryss
Nikita Chrusjtjov - ryss
Leonid Brezjnev - ryss (födelseorten tillhör idag Ukraina men då var det Kejsardömet Ryssland)
Jurij Andropov - ryss
Konstantin Tjernenko - ryss
Michail Gorbatjov - ryss
Slut på det ondskefulla imperiet.
Jag får det till att Sovjetunionens ledare genom åren utgjordes till 100 % av ryssar. Visst fanns det sådana längre ner i hierarkin som kom från andra delrepubliker men högsta hönset var alltid en ryss.
Jag hör att FSB har varit framgångsrikt på Krim. Några Högra Sektor-medlemmar greps för en tid sedan och folk är inte rädda.
Ingen saknar Stasi. Absolut inte jag, som inte vågade besöka landet under kalla kriget. Jag fick min första värdefulla information om DDR efter murens fall och mycket kom från en Berlin-bo. Det finns alltid någonting nytt att lära sig.
Jag kan inte garantera att det är sant, men jag har hört att Stasi hade ungefär 30.000 hemmaspioner. De lyssnade på telefonsamtal m.m. Tredje Riket lär ha haft 3-4.000 federalt anställda, inklusive hela Gestapo.
Utvecklingen går alltså bakåt. Dagens datorkraft gör det möjligt att övervaka miljoner, Vi har aldrig förr varit så övervakade som vi är idag.
Jag tror att Hegernataren hänvisar till en full båtlast av intellektuella, som kom från New York till St. Petersburg under eller efter revolutionen. Även VP har talat om dem. Sådant kan han göra, eftersom alla vet att han inte gör skillnad på folk.