2016-03-16, 20:17
Medlem
fitz-humes avatar
Uttalande av USA med anledning av två-årsdagen för Rysslands ockupation av den ukrainska Krimhalvön. Det står klart att Ryssland inte har någon framtid så länge som de ockuperar andra länders territorier. Situationen för det ockuperade folket ter sig allt värre när förtrycket ökar.

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2016/03/254750.htm

Today, as Russia’s occupation of Crimea enters its third year, we reaffirm our commitment to a united, sovereign Ukraine. The United States does not recognize Russia’s "referendum” of March 16, 2014 or its attempted annexation of Crimea, which violates international law.

We remain deeply concerned by the situation in Russian-occupied Crimea, where occupation “authorities” suppress dissent and where ethnic and religious minorities -- especially Crimean Tatars and ethnic Ukrainians -- face serious and ongoing repression. Nongovernmental organizations and independent media are still being silenced or driven out, and international observers are still denied access to the peninsula.

We will not accept the redrawing of borders by force in the 21st century. Sanctions related to Crimea will remain in place as long as the occupation continues. We again call on Russia to end that occupation and return Crimea to Ukraine.
Citera
2016-03-16, 20:48
Medlem
De så kallade tatar-ledarna i Kiev bygger upp en styrka med 2000 man vid gränsen till Krim. Den kan inte invadera och ta halvön, men den kan ställa till med en massa elände för de som passerar gränsen. Många Krim-bor behöver besöka släktingar i Ukraina och många ukrainare fortsätter att besöka Krim. Även soldater.

Handeln ligger nere och nu riktar Kiev in sig på att attackera det enda som finns kvar, nämligen persontransporterna. Allt sker med Poroshenkos tillstånd, misstänker jag.

Jag undrar hur västerländska Krim-besökare behandlas vid gränsen. Antagligen med misstänksamhet, eftersom Kiev inte vill ha västerlänningar på Krim.

Några deltagare på flashback har besökt, och kanske kommer att besöka, både Krim och Ukraina, så detta berör också dem. Alternativet är att resa via Ryssland, men det är bökigt och mera kostsamt. Sist jag kollade, så var väntetiderna i St. Petersburg och Moskva långa för den som vill åka vidare till Krim. Kanske det är bättre nu, men omvägen är kostsam.

Citat:
Mr. Islyamov said that he has created a second battalion on the territory of the Kherson region.

Currently, according to various estimates, there are about 2000 people who were distributed on all border crossings in Crimea. If Islyamov creates battalions under his control, then what awaits the region?

After all, what was done by his people in Kalanchak, Chaplynka, and Chongar crossed the line.

Looting, rapes, murders today dazzle even the Ukrainian media, and not because they grew a conscience, but because it's impossible to hide the facts.

Islyamov Updates Kherson Caliphate With Another Battalion of Thugs

http://www.fort-russ.com/2016/03/islyamov-updates-kherson-caliphate-with.html
Citera
2016-03-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
De så kallade tatar-ledarna i Kiev bygger upp en styrka med 2000 man vid gränsen till Krim. Den kan inte invadera och ta halvön, men den kan ställa till med en massa elände för de som passerar gränsen. Många Krim-bor behöver besöka släktingar i Ukraina och många ukrainare fortsätter att besöka Krim. Även soldater.

Handeln ligger nere och nu riktar Kiev in sig på att attackera det enda som finns kvar, nämligen persontransporterna. Allt sker med Poroshenkos tillstånd, misstänker jag.

Jag undrar hur västerländska Krim-besökare behandlas vid gränsen. Antagligen med misstänksamhet, eftersom Kiev inte vill ha västerlänningar på Krim.

Några deltagare på flashback har besökt, och kanske kommer att besöka, både Krim och Ukraina, så detta berör också dem. Alternativet är att resa via Ryssland, men det är bökigt och mera kostsamt. Sist jag kollade, så var väntetiderna i St. Petersburg och Moskva långa för den som vill åka vidare till Krim. Kanske det är bättre nu, men omvägen är kostsam.

Islyamov Updates Kherson Caliphate With Another Battalion of Thugs

http://www.fort-russ.com/2016/03/islyamov-updates-kherson-caliphate-with.html
Förstår inte hur du tänker, Krim är ju ukrainskt territorium och skall givetvis kontrolleras och godkännas av Kiev vilka som vill besöka halvön. <nu lär inte många vilja besöka Krim eftersom halvön är belagd med en massa restriktioner och förbud men en och annan sovjetflummare letar sig säkert dit och besöker halvön illegalt. Så länge Ryssland ockuperar så är ju Krimhalvön utan chans att förbättra sin situation genom handel, investeringar politiska beslut mm. Krim är ju den ukrainska region där inget företag med självbevarelsedrift vågar satsa på i dagsläget. En annars intressant del av Ukraina där turismen en gång utgjorde grunden i tillväxten.
Citera
2016-03-17, 21:24
Medlem
De ryska nattvargarna firar Krims tvåårsdag och det görs på flera platser på halvön. Vi får höra folket uttala sig om återanslutningen till Ryssland. Artikeln stämmer med vad den västerländska rapportören i Sevastopol sade. Han berättade hur folket reste sig. Det finns en liten videosnutt att titta på i den första artikeln och i den andra finns bilder från Sevastopol. Jag hoppas på flera artiklar nu när en rysktalande svensk journalist är på plats.

Det enda jag invänder mot är att nattvargarna kallas "ökända". De är typiska knuttar, som jag förstår det. De är patrioter, men det är inte fel. I Europa finns det kristna knuttar. Jag lyssnade en gång på en fransktalande kristen schweizare, som gick över till tyska för den svenska publikens skull. Han sade att andra knuttar accepterade honom som han var. Det är kul att ha en fin cykel och kunna blåsa runt på kontinenten.

Citat:
På tvåårsdagen av folkomröstningen på Krim, som över en natt lade den ukrainska hamnstaden Sevastopol i ryska händer, så är den ukrainska historien som bortblåst. Inte en gulblå, ukrainsk flagga så långt ögat kan se, och den ryska patriotismen ligger tät i luften.

Det ökända mc-gänget Nattvargarna, mer kända som den ryske presidenten Vladimir Putins eget motorcykelgarde, har tagit täten för raden av militärer, veteraner, tjänstemän och lokala politiker som ska lägga en blomsterkrans i ryska färger framför ett av Sevastopols minnesmärken över andra världskriget.

– Hurra för Putin, hurra! jublar en äldre kvinna i folkvimlet.

Sevastopol är en rysk stad. Vi grät alla av lycka när vi blev ryssar på riktigt för två år sedan.

Jag kände mig aldrig ukrainsk, det gjorde inga Krimbor, fortsätter Jelena, innan hon stämmer upp i ännu en hyllning till presidenten i Moskva.

Berättelserna om vad som egentligen hände för två år sedan är inte samstämmiga. I en av historieskrivningarna framställs den ryska annekteringen av Krimhalvön som något slags ”Sovjetunionens återvändande”

Den andra berättelsen handlar om folkets vilja i Krim, om varje nations rätt till självbestämmande, historisk rättvisa och Krimbornas återvändande till den trygga hemmahamnen; Moder Ryssland.

http://www.svd.se/rysk-segerparad-pa-arsdagen-av-krims-folkomrostning/i/tv

Bilder: Patriotismen frodas i Sevastopol

http://www.svd.se/bilder-putins-mc-garde-firade-tvaarsdagen#sida-7
Citera
2016-03-17, 21:28
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
De ryska nattvargarna firar Krims tvåårsdag och det görs på flera platser på halvön. Vi får höra folket uttala sig om återanslutningen till Ryssland. Artikeln stämmer med vad den västerländska rapportören i Sevastopol sade. Han berättade hur folket reste sig. Det finns en liten videosnutt att titta på i den första artikeln och i den andra finns bilder från Sevastopol. Jag hoppas på flera artiklar nu när en rysktalande svensk journalist är på plats.

Det enda jag invänder mot är att nattvargarna kallas "ökända". De är typiska knuttar, som jag förstår det. De är patrioter, men det är inte fel. I Europa finns det kristna knuttar. Jag lyssnade en gång på en fransktalande kristen schweizare, som gick över till tyska för den svenska publikens skull. Han sade att andra knuttar accepterade honom som han var. Det är kul att ha en fin cykel och kunna blåsa runt på kontinenten.

http://www.svd.se/rysk-segerparad-pa-arsdagen-av-krims-folkomrostning/i/tv

Bilder: Patriotismen frodas i Sevastopol

http://www.svd.se/bilder-putins-mc-garde-firade-tvaarsdagen#sida-7
Närvaron av de vidriga röda fanorna förpestar dock bilden. De borde hålla sig till den fina ryska fanan istället.
Citera
2016-03-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte hur du tänker, Krim är ju ukrainskt territorium och skall givetvis kontrolleras och godkännas av Kiev vilka som vill besöka halvön. <nu lär inte många vilja besöka Krim eftersom halvön är belagd med en massa restriktioner och förbud men en och annan sovjetflummare letar sig säkert dit och besöker halvön illegalt. Så länge Ryssland ockuperar så är ju Krimhalvön utan chans att förbättra sin situation genom handel, investeringar politiska beslut mm. Krim är ju den ukrainska region där inget företag med självbevarelsedrift vågar satsa på i dagsläget. En annars intressant del av Ukraina där turismen en gång utgjorde grunden i tillväxten.

Nej, du förstår inte, Lucas. Krim är ryskt och du förstår inte, vill inte förstå. Rätt många västerlänningar förstår, som du kan se nedan. Inte en majoritet, men runt 30 procent är ganska bra. Du vill förstås idiotförklara dem. Notera att undersökningen genomfördes av västerländska opinionsinstitut.

Jag har letat efter restriktioner och förbud på Krim, men hittar bara vaga uppgifter i ukrainska medier. Påståenden. Den västerländske rapportören rapporterar ibland sådant, som inte skulle ha tryckts i alla ryska medier. Han är rak, men han har aldrig nämnt några konstiga förbud.

Om du läser mina inlägg, så vet du att Krims ekonomi är på väg uppåt och det i sanktionstider. Man fick börja från botten och har redan kommit långt. Gruvorna, tillverkningsindustrin och jordbruket har fått ett lyft. Det senare beror på matsanktionerna mot EU och stopp för matimport från Kherson, men kan också bero på att Krim-tatarerna vågar investera nu när deras landrättigheter är juridiskt fastställda. Ukraina vägrade, men Ryssland löste problemet med vänster hand på kort tid.

4,6 miljoner turister besökte Krim år 2015. Man hade räknat med fem miljoner, men el-blockaden skrämde bort några. Nu rapporteras många bokningar i maj när säsongen tydligen börjar. Västerländska turister fattas dock och det problemet måste lösas.

Finns det problem? Ja. Vattnet är ännu ett problem. De nya brunnarna är av sådan karaktär att de inte håller för evigt. På några ställen har man borrat där vattnet kommer upp med egen kraft och sådana brunnar är inte eviga. Jag tror de kallas för aquatiska brunnar,
Hela infrastrukturen måste repareras efter de svåra Ukraina-åren. Krim-blockaden skadade flera företag och det kanske jag postar om senare.

En stor framgång är att företagen nu betalar skatt, löner och pensioner. Nästa år stärks budgeten ännu mer. Då ska Krim-borna betala fastighets- och bilskatt. Byråkraterna övervakas med kameror. Den som frågar "kan jag på något sätt speeda upp processen?", ett inlindat löfte om en muta, får ett negativt svar. Sådana kameror finns också i fasta Ryssland.

Sovjet? Jag, som gärna besöker Krim, är ingen Sovjet-flummare.

Krim måste bara bli en framgångssaga och det vet Moskva. Det som har åstadkommits på två år är bara början. Ett spännande projekt pågår.

Citat:
According to a survey organized by Sputnik.Polls, about one third of American, Dutch, British, French, German and Italian people believe Crimea is part of Russia.

The Sputnik Information Agency and Radio ordered the survey, which was conducted by the Populus research firm in the United States, the United Kingdom and the Netherlands, and by the largest French company Ifop — in France, Italy and Germany.

One Third of Europeans and Americans Consider Crimea Part of Russia

http://sputniknews.com/agency_news/20160316/1036349669/crimea-russia-europe-poll.html
Citera
2016-03-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Närvaron av de vidriga röda fanorna förpestar dock bilden. De borde hålla sig till den fina ryska fanan istället.

De äldre på Krim minns Sovjet, som jag minns resterna av det svenska folkhemmet. Jag var aldrig Sovjet-vän under kalla kriget, ska du veta. Efter murens fall såg jag hur stackars östtyskland behandlades. Svenska nationalister sade förr att Tysklands enda chans var att återförenas från östtyskland. De talade inte om Sovjet och satellitstaternas beroende, de talade om den bevarade tyska kulturen i DDR. Jag är benägen att hålla med dem, nu när pengamakten tagit över hela västvärlden och förfallet syns överallt. Om jag minns rätt, så var lilla DDR världens 16:e ekonomi och alla företag med mindre än trettio anställda var privata. Nu anser landsdelen vara en belastning på den tyska ekonomin och västtyskarna ser ned på folket där. Några fina youtube-videor visar DDR, som Sverige ännu såg ut i min ungdom.

Sovjet är borta och nostalgin kommer att försvinna. Inte heller VP vill ha tillbaka Sovjet, vad än propagandan säger. Jag ser rysk patriotism på Krim och den glädjer mig. Alla folk borde älska sitt land. Det måste finnas värden, inte bara dollartecken.
Citera
2016-03-17, 23:32
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
De äldre på Krim minns Sovjet, som jag minns resterna av det svenska folkhemmet. Jag var aldrig Sovjet-vän under kalla kriget, ska du veta. Efter murens fall såg jag hur stackars östtyskland behandlades. Svenska nationalister sade förr att Tysklands enda chans var att återförenas från östtyskland. De talade inte om Sovjet och satellitstaternas beroende, de talade om den bevarade tyska kulturen i DDR. Jag är benägen att hålla med dem, nu när pengamakten tagit över hela västvärlden och förfallet syns överallt. Om jag minns rätt, så var lilla DDR världens 16:e ekonomi och alla företag med mindre än trettio anställda var privata. Nu anser landsdelen vara en belastning på den tyska ekonomin och västtyskarna ser ned på folket där. Några fina youtube-videor visar DDR, som Sverige ännu såg ut i min ungdom.

Sovjet är borta och nostalgin kommer att försvinna. Inte heller VP vill ha tillbaka Sovjet, vad än propagandan säger. Jag ser rysk patriotism på Krim och den glädjer mig. Alla folk borde älska sitt land. Det måste finnas värden, inte bara dollartecken.
Fast det är en väsentlig skillnad där. Den svenska folkhemstiden kan man ju se tillbaka på med nostalgi för att Sverige var i bättre skick då. För ryssarna är det ju dock tvärtom. De har det bättre nu än då och har därför ingen anledning att blicka tillbaka.

De som känner patriotism över sovjettiden gör ju en väldigt ytlig betraktelse. De glömmer helt att kommunismens mål var att sudda ut alla nationella identiteter.

Personligen hade jag gärna sett att Ryssland återtog Tsarväldets ståtliga fana och istället såg den sovjetiska tiden som ett varnande exempel på hur illa det kan gå ifall man låter utländska rörelser få inflytande i landet. De har nog dock delvis lärt sig denna läxan då de klokt nog slängde ut George Soros subversiva organisationer ur landet. Som sagt kommunismen var inte rysk och det var ej heller flertalet sovjetledare.
Citera
2016-03-18, 00:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Tror du de gamla östtyskarna saknar Stasi?

Citat:
[...] Som sagt kommunismen var inte rysk och det var ej heller flertalet sovjetledare.
Då ska vi se, Sovjetunionens ledare från början till slut:

Vladimir Lenin - ryss
Josef Stalin - ryss (skulle varit georgier om han fötts idag där han föddes men då var det Kejsardömet Ryssland)
Georgij Malenkov - ryss
Nikita Chrusjtjov - ryss
Leonid Brezjnev - ryss (födelseorten tillhör idag Ukraina men då var det Kejsardömet Ryssland)
Jurij Andropov - ryss
Konstantin Tjernenko - ryss
Michail Gorbatjov - ryss
Slut på det ondskefulla imperiet.

Jag får det till att Sovjetunionens ledare genom åren utgjordes till 100 % av ryssar. Visst fanns det sådana längre ner i hierarkin som kom från andra delrepubliker men högsta hönset var alltid en ryss.
Citera
2016-03-18, 00:42
Medlem
Citat:
Fast det är en väsentlig skillnad där. Den svenska folkhemstiden kan man ju se tillbaka på med nostalgi för att Sverige var i bättre skick då. För ryssarna är det ju dock tvärtom. De har det bättre nu än då och har därför ingen anledning att blicka tillbaka.

De som känner patriotism över sovjettiden gör ju en väldigt ytlig betraktelse. De glömmer helt att kommunismens mål var att sudda ut alla nationella identiteter.

Personligen hade jag gärna sett att Ryssland återtog Tsarväldets ståtliga fana och istället såg den sovjetiska tiden som ett varnande exempel på hur illa det kan gå ifall man låter utländska rörelser få inflytande i landet. De har nog dock delvis lärt sig denna läxan då de klokt nog slängde ut George Soros subversiva organisationer ur landet. Som sagt kommunismen var inte rysk och det var ej heller flertalet sovjetledare.

Kommunismen var inte rysk, det är sant.

De nationella identiteterna hade dock viss skydd, men inte var det perfekt. Märkligt nog var det Stalin som tvingade fram den saken. Ukrainarna behövde inte göra upp med UPA och det östtyska enhetspartiet tilläts ha gammeltyska konservativa soldatrepresentanter i riksdagen. ZED, Einheitspartei, enhetspartiet, var en märklig skapelse, som påminner mig om den svenska riksdagen i dessa tider. Stalin skapade ett ryskt judiskt hemland där folk var tvungna att arbeta med sina händer. Han införde kvotering på universiteten, så att alla folkgrupper skulle ha en chans. Det var svårt att få utbildning om man talade ryska på ett typiskt judiskt sätt, eftersom den gruppen var överrepresenterad på högre utbildningar.

Vad gäller Krim, så finns det rykten om att väst ville skapa ett judiskt folkland där på 1930-talet före 1948. Stalin fick pengar av penningstarka krafter i väst och när Krusse anslöt halvön till Ukraina så lurades långivarna. Det ryktet kan jag inte bedöma, men det skulle kunna förklara mycket. Krim anslöts till Ukraina på ett lagvidrigt sätt enligt en rysk domstol och det vet Krim-borna. Sedan ignorerades deras folkomröstningar på 1990-talet. De ville ha självständighet.

Stalin gick helt över gränsen när han decimerade folktyskarna (Volksdeutsche), Krim-tatarer och några andra minoriteter på Krim. VP försöker rätta till det. Nu ser jag tyskar återvända till Krim. Det är många som kommer, de tycker inte om det nya Europa.

Viktigt. Jag talar inte om vanligt folk och religioner, jag talar om eliter av olika slag och det är en helt annan sak. Eliter, makthungriga eller penningstarka, surar över Krims anslutning till Ryssland. De styr till stora delar medieklimatet om Krim och jag kämpar emot på mitt lilla sätt.

VP har ett porträtt av Nickolas den förste på sitt kontor. Den tzaren utkämpade det svåra Krim-kriget. VP har tagit revansch. Oroa dig inte. VP är en rysk fosterlandsvän med historiekännedom.
Citera
2016-03-18, 10:54
Medlem
Citat:
Nej, du förstår inte, Lucas. Krim är ryskt och du förstår inte, vill inte förstå. Rätt många västerlänningar förstår, som du kan se nedan. Inte en majoritet, men runt 30 procent är ganska bra. Du vill förstås idiotförklara dem. Notera att undersökningen genomfördes av västerländska opinionsinstitut.

Jag har letat efter restriktioner och förbud på Krim, men hittar bara vaga uppgifter i ukrainska medier. Påståenden. Den västerländske rapportören rapporterar ibland sådant, som inte skulle ha tryckts i alla ryska medier. Han är rak, men han har aldrig nämnt några konstiga förbud.

Om du läser mina inlägg, så vet du att Krims ekonomi är på väg uppåt och det i sanktionstider. Man fick börja från botten och har redan kommit långt. Gruvorna, tillverkningsindustrin och jordbruket har fått ett lyft. Det senare beror på matsanktionerna mot EU och stopp för matimport från Kherson, men kan också bero på att Krim-tatarerna vågar investera nu när deras landrättigheter är juridiskt fastställda. Ukraina vägrade, men Ryssland löste problemet med vänster hand på kort tid.

4,6 miljoner turister besökte Krim år 2015. Man hade räknat med fem miljoner, men el-blockaden skrämde bort några. Nu rapporteras många bokningar i maj när säsongen tydligen börjar. Västerländska turister fattas dock och det problemet måste lösas.

Finns det problem? Ja. Vattnet är ännu ett problem. De nya brunnarna är av sådan karaktär att de inte håller för evigt. På några ställen har man borrat där vattnet kommer upp med egen kraft och sådana brunnar är inte eviga. Jag tror de kallas för aquatiska brunnar,
Hela infrastrukturen måste repareras efter de svåra Ukraina-åren. Krim-blockaden skadade flera företag och det kanske jag postar om senare.

En stor framgång är att företagen nu betalar skatt, löner och pensioner. Nästa år stärks budgeten ännu mer. Då ska Krim-borna betala fastighets- och bilskatt. Byråkraterna övervakas med kameror. Den som frågar "kan jag på något sätt speeda upp processen?", ett inlindat löfte om en muta, får ett negativt svar. Sådana kameror finns också i fasta Ryssland.

Sovjet? Jag, som gärna besöker Krim, är ingen Sovjet-flummare.

Krim måste bara bli en framgångssaga och det vet Moskva. Det som har åstadkommits på två år är bara början. Ett spännande projekt pågår.

One Third of Europeans and Americans Consider Crimea Part of Russia

http://sputniknews.com/agency_news/20160316/1036349669/crimea-russia-europe-poll.html
Nej Krim är Ukrainskt territorium enligt alla lagar och regler som gäller internationellt. Nu är halvön ockuperad och nedgången i ekonomi och framtida välstånd utraderad av ryssen. Putin och hans kommunister visar sin vidriga röda flagga helt öppet och Stalin, världens värste massmördare, hyllas av drägget som ockuperar både Krim och Donbassregionen. Putins tidigare karriär inom kommunistpartiet sätter ju numera sina spår och han anses som en av dom farligaste politikerna för världsfreden och världsekonomin. Att han drar ner Ryssland i fattigträsket må vara hänt men att han riskerar vårt välstånd genom försök till splittring i väst måste vi gardera oss mot. Extremistgrupper knutna till Putin får ju inte ges en chans att kunna påverka vår politik och lär inte så göra tack och lov. Terrorister eller Putinister,vad är egentligen skillnaden? Säpo lär ha både Putins och terrorns förehavande under uppsikt.
Citera
2016-03-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej Krim är Ukrainskt territorium enligt alla lagar och regler som gäller internationellt. Nu är halvön ockuperad och nedgången i ekonomi och framtida välstånd utraderad av ryssen. Putin och hans kommunister visar sin vidriga röda flagga helt öppet och Stalin, världens värste massmördare, hyllas av drägget som ockuperar både Krim och Donbassregionen. Putins tidigare karriär inom kommunistpartiet sätter ju numera sina spår och han anses som en av dom farligaste politikerna för världsfreden och världsekonomin. Att han drar ner Ryssland i fattigträsket må vara hänt men att han riskerar vårt välstånd genom försök till splittring i väst måste vi gardera oss mot. Extremistgrupper knutna till Putin får ju inte ges en chans att kunna påverka vår politik och lär inte så göra tack och lov. Terrorister eller Putinister,vad är egentligen skillnaden? Säpo lär ha både Putins och terrorns förehavande under uppsikt.

VP är på besök på Krim i dagarna. Det gäller att fira dessa tvåårsdagar. Tänk att han tar sig tid att resa. Han är helt överbelastad med arbete. Senast var han tvungen att hålla ett viktigt möte klockan tolv på natten.

Säpo är suveränt, Lucas. En av få svenska institutioner jag ännu har förtroende för. Jadå, vi alla "putinister" är säkert väl kända. Det vore märkligt om svenska myndigheter inte höll ett öga på flashback, här finns ju, hmm, en del konstigt folk. Jag oroar mig inte alls, ska du veta. Vid en eventuell konflikt står minst ett av mina barn vid fronten och mina sympatier är självklara.

Jag läste om Säpos Rysslandsrapport och fann den intressant. Jag tycker dock att tidningarna mer borde ha framhållit att många länder sysslar med spioneri och påverkan av olika slag. På flashback finns en tråd om NATO:s propaganda, t.ex, och det är känt att USA avlyssnat självaste Merkel.

VP började ifrågasätta kommunismen någon gång på 1980-talet, enligt honom själv. Han vill inte alls ha tillbaka den. På 1990-talet, så närmade han sig snabbt den ryska kyrkan. Jag hör honom hänvisa till gamla tzar-ordspråk, T.ex. "Ryssland har bara två allierade, armén och flottan". När Erdogan högg Ryssland i ryggen, så fann VP ett annat passande tzar-ordspråk om den opålitlighet som tidigare har noterats i Turkiet.

VP gjorde inte karriär i kommunistpartiet, han gjorde karriär i KGB. Stor skillnad. Redan i mitten av 1980-talet, han är ju extremt begåvad, var han som säkerhetsman så nära makten att han lärde sig hur Sovjet fungerade. Kanske det var det som fick honom på andra tankar. Man måste känna makten för att kunna kritisera den.

Jag rapporterar ekonomiska framgångar på Krim, men det går inte in hos dig, Lucas. Nej, Krim är inte längre ukrainskt. Halvön är inte ockuperad, det var folket som bestämde om anslutningen till Ryssland.

Förresten, vet du varför Moskva tillät ryska soldater hjälpa till att upprätthålla ordningen jämsides med Krim-bornas självförsvars-styrkor? Ett farligt attentat på en viktig institution ägde rum och Simferopol bad om hjälp. De artiga männen i grönt ställde upp på Krims begäran. Precis som när Assad i Syrien bad om hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in