Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Förstår inte hur du tänker, Krim är ju ukrainskt territorium och skall givetvis kontrolleras och godkännas av Kiev vilka som vill besöka halvön. <nu lär inte många vilja besöka Krim eftersom halvön är belagd med en massa restriktioner och förbud men en och annan sovjetflummare letar sig säkert dit och besöker halvön illegalt. Så länge Ryssland ockuperar så är ju Krimhalvön utan chans att förbättra sin situation genom handel, investeringar politiska beslut mm. Krim är ju den ukrainska region där inget företag med självbevarelsedrift vågar satsa på i dagsläget. En annars intressant del av Ukraina där turismen en gång utgjorde grunden i tillväxten.
Nej, du förstår inte, Lucas. Krim är ryskt och du förstår inte, vill inte förstå. Rätt många västerlänningar förstår, som du kan se nedan. Inte en majoritet, men runt 30 procent är ganska bra. Du vill förstås idiotförklara dem. Notera att undersökningen genomfördes av västerländska opinionsinstitut.
Jag har letat efter restriktioner och förbud på Krim, men hittar bara vaga uppgifter i ukrainska medier. Påståenden. Den västerländske rapportören rapporterar ibland sådant, som inte skulle ha tryckts i alla ryska medier. Han är rak, men han har aldrig nämnt några konstiga förbud.
Om du läser mina inlägg, så vet du att Krims ekonomi är på väg uppåt och det i sanktionstider. Man fick börja från botten och har redan kommit långt. Gruvorna, tillverkningsindustrin och jordbruket har fått ett lyft. Det senare beror på matsanktionerna mot EU och stopp för matimport från Kherson, men kan också bero på att Krim-tatarerna vågar investera nu när deras landrättigheter är juridiskt fastställda. Ukraina vägrade, men Ryssland löste problemet med vänster hand på kort tid.
4,6 miljoner turister besökte Krim år 2015. Man hade räknat med fem miljoner, men el-blockaden skrämde bort några. Nu rapporteras många bokningar i maj när säsongen tydligen börjar. Västerländska turister fattas dock och det problemet måste lösas.
Finns det problem? Ja. Vattnet är ännu ett problem. De nya brunnarna är av sådan karaktär att de inte håller för evigt. På några ställen har man borrat där vattnet kommer upp med egen kraft och sådana brunnar är inte eviga. Jag tror de kallas för aquatiska brunnar,
Hela infrastrukturen måste repareras efter de svåra Ukraina-åren. Krim-blockaden skadade flera företag och det kanske jag postar om senare.
En stor framgång är att företagen nu betalar skatt, löner och pensioner. Nästa år stärks budgeten ännu mer. Då ska Krim-borna betala fastighets- och bilskatt. Byråkraterna övervakas med kameror. Den som frågar "kan jag på något sätt speeda upp processen?", ett inlindat löfte om en muta, får ett negativt svar. Sådana kameror finns också i fasta Ryssland.
Sovjet? Jag, som gärna besöker Krim, är ingen Sovjet-flummare.
Krim måste bara bli en framgångssaga och det vet Moskva. Det som har åstadkommits på två år är bara början. Ett spännande projekt pågår.
Citat:
According to a survey organized by Sputnik.Polls, about one third of American, Dutch, British, French, German and Italian people believe Crimea is part of Russia.
The Sputnik Information Agency and Radio ordered the survey, which was conducted by the Populus research firm in the United States, the United Kingdom and the Netherlands, and by the largest French company Ifop — in France, Italy and Germany.
One Third of Europeans and Americans Consider Crimea Part of Russia
http://sputniknews.com/agency_news/20160316/1036349669/crimea-russia-europe-poll.html