2016-03-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Chefen för ryska säkerhetsrådet har alldeles rätt. Krim-borna oroar sig med rätta för attentat, de vet ju hur det står till i dagens Ukraina. Några attentatsmän har redan gripits.

Detta vänder du upp och ned och verkar stödja Lucas, som säger att fattigdomen breder ut sig på Krim. Det spelar ingen roll vilken ekonomisk framgångsinformation jag postar, den går inte in hos vissa. Jag har också rapporterat om några problem på Krim och den informationen tas säkert tacksamt emot. Den ukrainska ekonomiska pressen skadade halvön, men motåtgärder har vidtagits. Jag påminner om att blockaden också skadar ukrainska Kherson, så Kiev skjuter sig i foten som vanligt.

Kiev har länge talat om en eventuell rysk ockupation av hela södra Ukraina. Du ekar, men det finns inte skymten av bevis för att Ryssland vill ta delar av egentliga Ukraina. Donbass släpptes inte in i Ryssland, trots Donbass-bornas protester och vrede.

Vid en stor internationell konflikt, bara då, så kan delar av Ukraina ockuperas. Kiev borde lägga alla resurser på avspänning och fred för att skydda landet, men sådan visdom finns inte i den ukrainska huvudstaden. Förresten, den verkar inte finns i Stockholm heller.
Att Ryssland ockuperar Krim verkar gått dig totalt förbi. Att sedan posta länkar till ryska sajter som ingen vettig människa orkar läsa på grund av allt propagandadravel gör ju inte saken bättre. Krim är ockuperat, förtyckt och har svåra ekonomiska problem. Tyvärr kan inte skeendet förskönas ens av Putin och hans roffargäng. Det är ju på bl.a grund av ockupationen av Krim och östra Ukraina som Ryssland blöder ekonomiskt och att Putin anses vara något som katten släpat in när han mot förmodan visar sig i väst. Ukraina har dessutom all internationell rätt i ryggen för att agera och att återfå Krimhalvön. Numera verkar Kreml spotta i motvind för det mesta. Sämre ledarskikt får man leta efter.
Citera
2016-03-23, 14:53
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att Ryssland ockuperar Krim verkar gått dig totalt förbi. Att sedan posta länkar till ryska sajter som ingen vettig människa orkar läsa på grund av allt propagandadravel gör ju inte saken bättre. Krim är ockuperat, förtyckt och har svåra ekonomiska problem. Tyvärr kan inte skeendet förskönas ens av Putin och hans roffargäng. Det är ju på bl.a grund av ockupationen av Krim och östra Ukraina som Ryssland blöder ekonomiskt och att Putin anses vara något som katten släpat in när han mot förmodan visar sig i väst. Ukraina har dessutom all internationell rätt i ryggen för att agera och att återfå Krimhalvön. Numera verkar Kreml spotta i motvind för det mesta. Sämre ledarskikt får man leta efter.

Ryssland har ju redan ockuperat både Krimhalvön och det mesta av Donbass i östra Ukraina. Planer fanns givetvis att fler regioner i Ukraina skulle ockuperas. Ett försök likt vad som skedde i Donetsk och Luhansk gjordes som bekant i Odessa, men lokalbefolkningen satte stopp för det.

http://www.nytimes.com/2014/04/18/world/europe/russia-ukraine.html?hp&assetType=nyt_now&_r=0

I april 2014, när ryssarna precis hade ockuperat Krimhalvön och var på väg i Donbass, fick man höra detta uttalande av Putin:
"Frågan är hur man ska säkra rättigheter och intressen i det ryska sydost. Det är Nya Ryssland (Novorossia). Kharkiv, Lugansk, Lugansk, Donetsk, Odessa tillhörde inte Ukraina under tsarperioden, de överfördes 1920. Varför? Ingen vet. Sedan, av olika anledningar, var dessa regioner borta, och människorna stannade där. Vi behöver uppmuntra dem att finna en lösning."

Uttalandet, som präglas av typisk rysk historierevisionism, var en förevändning för rysk invasion i hela det historiska Nya Ryssland, vilket alltså inbegrep Odessa och Kharkiv. Att Putin inte gick hela vägen ut beror delvis på omvärldens sanktioner men också på det ukrainska folkets kompakta motstånd vilket troligen Putin inte var beredd på i det skedet.
Citera
2016-03-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland har ju redan ockuperat både Krimhalvön och det mesta av Donbass i östra Ukraina. Planer fanns givetvis att fler regioner i Ukraina skulle ockuperas. Ett försök likt vad som skedde i Donetsk och Luhansk gjordes som bekant i Odessa, men lokalbefolkningen satte stopp för det.

http://www.nytimes.com/2014/04/18/world/europe/russia-ukraine.html?hp&assetType=nyt_now&_r=0

I april 2014, när ryssarna precis hade ockuperat Krimhalvön och var på väg i Donbass, fick man höra detta uttalande av Putin:
"Frågan är hur man ska säkra rättigheter och intressen i det ryska sydost. Det är Nya Ryssland (Novorossia). Kharkiv, Lugansk, Lugansk, Donetsk, Odessa tillhörde inte Ukraina under tsarperioden, de överfördes 1920. Varför? Ingen vet. Sedan, av olika anledningar, var dessa regioner borta, och människorna stannade där. Vi behöver uppmuntra dem att finna en lösning."

Uttalandet, som präglas av typisk rysk historierevisionism, var en förevändning för rysk invasion i hela det historiska Nya Ryssland, vilket alltså inbegrep Odessa och Kharkiv. Att Putin inte gick hela vägen ut beror delvis på omvärldens sanktioner men också på det ukrainska folkets kompakta motstånd vilket troligen Putin inte var beredd på i det skedet.
Ja skall vi backa det historiska bandet så är det många landområden som Ryssland inte har rätt till. Frågan är ens om dom hade rätt till Kaliningrad enligt internationella regler. Tänk vilket ordning det varit om tyskarna fått behålla enklaven som ju nu ser ut som baksidan av ett utedass är det gäller miljön.
Citera
2016-03-23, 20:37
Medlem
Krim har levt med nationalitetsfrågor mycket länge. Tyskar och tatarer protesterade mot ett judiskt hemland på Krim. Tatarerna deporterades i minst två omgångar och tyskarna råkade också illa ut. USA sände stora summor pengar för att finansiera det nya hemlandet. Sista löftet var fantastiska 10 miljarder dollar. Först skulle Sovjets judar sändas till Krim och senare talade man om ett internationellt projekt.

Krim har flera gånger påverkat världspolitiken. När Stalin lovade skapa ett judiskt hemland på Krim, så öppnade USA en andra front i Europa under andra världskriget (artikeln talar om orsak-verkan). För att få stopp på Krim-projektet, så stödde Stalin sedan ett judiskt hemland i Palestina istället. Khrushchev skänkte Krim till Ukraina för att slippa betala ett stort amerikanskt lån. 2014 kom nationalitetsfrågan tillbaka och vi vet alla vad som hände. Krim är ryskt igen och den amerikanska reaktionen är mycket stark.

Citat:
"We strive to create a solid land area with autonomy with a perspective in the future not for the concentration of world Jewry, but in order to settle the three million Jews from the USSR on this land". The situation in Crimea immediately escalated: Crimean Tatars and Germans became alarmed.

In contrast to the project of resettlement of Jews, the Crimean Tatar Communists came up with the idea of creating in the North of Crimea of a German Autonomous Republic.

"They demand land for resettlement to Crimea of 8,000 Jewish households, but ...our inventory does not even satisfy our internal needs [this could justify Crimean Tatar deportation, see more later - KR], and therefore, the Crimean authorities has found it impossible to satisfy these demands.

[1953] Also Stalin was planning to deport the Jews from the major cities of the country, in particular from Moscow. Minister Furtseva already made lists. But suddenly - Stalin mysteriously dies.

At the same time the GPU was preparing a closed "process 63": thus the elites of Tatar ethnic intelligentsia were exiled to Solovki. Protests among the Crimean Germans were brutally suppressed, but about a thousand of them managed to leave the USSR.

The development of the loan agreement between the "Joint" and the government of the USSR had begun, which was signed on February 19, 1929. According to the contract, "Joint" allocated 900 thousand dollars a year for 10 years at 5% annual interest.

Debt repayment was to begin in 1945 and be completed in 1954 (when the transfer of Crimea from Russia to Ukraine was accomplished by Nikita Khrushev!).

Thus the largest financial and political families in America - Rockefeller, Marshall, Warburg, Roosevelt, Hoover, and others became the holders of the shares of land in Crimea.

The resettlement of the Jews coincided with the "dispossession" and forced deportation of Crimean peasants.

[...] by March 26, 1930, 16 thousand people were "dispossessed" and identified for deportation, and the total number of deported reached 25-30 thousand.

industrial and financial circles and American cultural elites, leaders of Jewish organizations were deeply interested in the provision of Crimea to not only the Soviet Jews, but to the entire diaspora, therefore, the establishment of a Jewish Republic in Crimea looked like quite a good idea. In the long run it was beneficial to the USA, including for the implementation of their military-strategic and geopolitical objectives.

[1944] The Americans offered to invest $10 billion into the Crimean economy, and also to create a Republic, where Jews from all over the world could resettle.

[1945] The USSR began to actively support the establishment of Israel on the territory of Palestine.

[Under the pressure from the Americans, On May 11, 1944, Stalin signed the order to deport Crimean Tatars to Uzbekistan.

A month later, on June 6, 1944, the Americans opened the second front! - KR]

The entire possibility of the second front for the Americans depended on the "Crimean project".

In the end, Crimea was "hidden" from the long arms of American bankers in Ukraine in 1954. Vladimir Putin, who was 2 years old at the time, will complete the Crimean affair 60 years later.

http://www.fort-russ.com/2015/03/how-stalin-played-americans-with.html
Citera
2016-03-23, 21:29
Medlem
Citat:
Krim har levt med nationalitetsfrågor mycket länge. Tyskar och tatarer protesterade mot ett judiskt hemland på Krim. Tatarerna deporterades i minst två omgångar och tyskarna råkade också illa ut. USA sände stora summor pengar för att finansiera det nya hemlandet. Sista löftet var fantastiska 10 miljarder dollar. Först skulle Sovjets judar sändas till Krim och senare talade man om ett internationellt projekt.

Krim har flera gånger påverkat världspolitiken. När Stalin lovade skapa ett judiskt hemland på Krim, så öppnade USA en andra front i Europa under andra världskriget (artikeln talar om orsak-verkan). För att få stopp på Krim-projektet, så stödde Stalin sedan ett judiskt hemland i Palestina istället. Khrushchev skänkte Krim till Ukraina för att slippa betala ett stort amerikanskt lån. 2014 kom nationalitetsfrågan tillbaka och vi vet alla vad som hände. Krim är ryskt igen och den amerikanska reaktionen är mycket stark.

http://www.fort-russ.com/2015/03/how-stalin-played-americans-with.html
Förstår inte riktigt vad gårdagens historia har med dagens verklighet att göra.
Krim är ju ockuperat oavsett vilket vokabulär eller bollande med ord som används i Kreml och inte hjälper det att försöka frisera historien, som ju Ryssarna är experter på, tänk bara på hur man förvanskade och förskönade Sovjets roll i WW2:s inledningsskede.
Citera
2016-03-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte riktigt vad gårdagens historia har med dagens verklighet att göra.
Krim är ju ockuperat oavsett vilket vokabulär eller bollande med ord som används i Kreml och inte hjälper det att försöka frisera historien, som ju Ryssarna är experter på, tänk bara på hur man förvanskade och förskönade Sovjets roll i WW2:s inledningsskede.

Lucas, jag vet att du inte förstår. Det inlägg du kommenterar är ett av de viktigaste jag någonsin har postat på flashback. Jag antar att artikeln nu citeras lite överallt. Flashback är ett stort forum med internationella besökare, fler än du tror och vissa översätter på google eller yandex, det vet jag säkert. En israelisk journalist talade om saken för något år sedan, men jag tvekade att posta. Jag vill inte bråka om nationalitets- och religionsfrågor, men storpolitik kan jag tala om. Artikeln på fortruss gör just det.

Artikeln förklarar mycket. För att förstå nutidshistorien, så måste vi förstå historien. Krim-konfliktens bakgrund. Starka ekonomiska amerikanska intressen lurades av Stalin och Chrustjov och det svider nog ännu. När VP, på Krimbornas begäran, anslöt Krim till Ryssland, så var det en örfil till starka västerländska ekonomiska intressen. De glömmer aldrig, de förlåter aldrig.

Jerusalem är en lyftessten (se gamla testamentet), som ingen kan lyfta. Krim, och kanske hela Ukraina, påminner mig om den saken. Konflikten om Krim kan vara i åratal och jag blir mycket förvånad om Krim-sanktionerna upphör. Vi ser bara vad som händer i vår materiella värld, men, som jag ser det, så är starka andliga krafter i rörelse i Jerusalem och på Krim. Tatarernas, tyskarnas och andra folkgruppers lidanden, för att inte tala om judarnas, styr Krims och Jerusalems öde i svåra tider.
Citera
2016-03-24, 11:13
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
När VP, på Krimbornas begäran, anslöt Krim till Ryssland, så var det en örfil till starka västerländska ekonomiska intressen. De glömmer aldrig, de förlåter aldrig.

Jerusalem är en lyftessten (se gamla testamentet), som ingen kan lyfta. Krim, och kanske hela Ukraina, påminner mig om den saken. Konflikten om Krim kan vara i åratal och jag blir mycket förvånad om Krim-sanktionerna upphör.

Faktafel. Krimborna har aldrig begärt att Krim ska anslutas till Ryssland.

Sanktioner och protester mot Rysslands illegala annektering kommer naturligtvis att fortgå tills dess Ryssland lämnar Krim.
Citera
2016-03-24, 12:56
Medlem
Citat:
Lucas, jag vet att du inte förstår. Det inlägg du kommenterar är ett av de viktigaste jag någonsin har postat på flashback. Jag antar att artikeln nu citeras lite överallt. Flashback är ett stort forum med internationella besökare, fler än du tror och vissa översätter på google eller yandex, det vet jag säkert. En israelisk journalist talade om saken för något år sedan, men jag tvekade att posta. Jag vill inte bråka om nationalitets- och religionsfrågor, men storpolitik kan jag tala om. Artikeln på fortruss gör just det.

Artikeln förklarar mycket. För att förstå nutidshistorien, så måste vi förstå historien. Krim-konfliktens bakgrund. Starka ekonomiska amerikanska intressen lurades av Stalin och Chrustjov och det svider nog ännu. När VP, på Krimbornas begäran, anslöt Krim till Ryssland, så var det en örfil till starka västerländska ekonomiska intressen. De glömmer aldrig, de förlåter aldrig.

Jerusalem är en lyftessten (se gamla testamentet), som ingen kan lyfta. Krim, och kanske hela Ukraina, påminner mig om den saken. Konflikten om Krim kan vara i åratal och jag blir mycket förvånad om Krim-sanktionerna upphör. Vi ser bara vad som händer i vår materiella värld, men, som jag ser det, så är starka andliga krafter i rörelse i Jerusalem och på Krim. Tatarernas, tyskarnas och andra folkgruppers lidanden, för att inte tala om judarnas, styr Krims och Jerusalems öde i svåra tider.
Hjälper inte att förvränga historien för att ursäkta ett övergrepp på Ukrainska Krimhalvön. Krim har haft fred och varit inom Ukrainas gränser sedan 50-talet. Det kan och får inte Ryssland ändra på med vapenmakt samtidigt som man ogenerat ljuger om att Krimborna så önskat genom "val". Så är det ju inte och det hjälper inte att Putin tagit lögnen till nya högre nivåer i Krimkrisens spår, väst ser givetvis det råa politiska spelet Ryssland för och att det def. inte är till för Krimbornas, utan för Putins, bästa.
Citera
2016-03-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Faktafel. Krimborna har aldrig begärt att Krim ska anslutas till Ryssland.

Sanktioner och protester mot Rysslands illegala annektering kommer naturligtvis att fortgå tills dess Ryssland lämnar Krim.

Simferopol och Sevastopol sände officiella och separata ansökningar till Moskva och de beviljades. Krim är en del av den ryska federationen och Sevastopol är, tillsammans med Moskva och St. Petersburg, en av tre städer med specialställning. Det var viktigt med två olika ansökningar.

Allt gjordes enligt regelboken. Först folkomröstning, sedan politiska beslut och ansökningar. Det fungerar inte att försöka skriva om den historien.
Citera
2016-03-25, 11:52
Medlem
Citat:
Simferopol och Sevastopol sände officiella och separata ansökningar till Moskva och de beviljades. Krim är en del av den ryska federationen och Sevastopol är, tillsammans med Moskva och St. Petersburg, en av tre städer med specialställning. Det var viktigt med två olika ansökningar.

Allt gjordes enligt regelboken. Först folkomröstning, sedan politiska beslut och ansökningar. Det fungerar inte att försöka skriva om den historien.

Hmm vad betyder det fetstilade och har man gått den lagliga vägen via Kiev? Rysk regelbok är ju ingen regelbok alls och Krim har ju ännu inte anslutits till Ryssland på ett rättsriktigt sätt där alla parter är eniga. Varken Krimborna eller centralmakten i Kiev har ju fått säga om Krimhalvöns framtid sitt enligt alla internationella regler och lagar.
Citera
2016-03-25, 22:28
Medlem
Krims ekonomi går bra. Efter den knepiga omställningen till de ryska prisnivåerna, så är reallönerna högre än förut. Det byggs, repareras och skapas jobb. Turismen tar in mer pengar än under Ukraina-tiden. Det beror på att ryska turister spenderar mer än ukrainska. Jag trodde jordbruket gick bra, men det är bara delvis sant. Vissa sektorer växer, andra krymper. Vattenbristen är fortfarande ett problem för bönderna. Artikelförfattaren gör en ekonomisk analys, som inte är helt rätt, men det stämmer att ekonomin går snabbt framåt. Stora investeringar görs och det betalar sig redan delvis. Budgeten stärks.

Citat:
Since reunification with Russia Crimea's economy has not only overcome all obstacles but is booming with dramatic increases in living standards and quality of life.

Russia's investments in the Crimean economy have already repaid themselves and are contributing substantially to Russia's balance of payments.

Crimea suffered in 2014 and 2015 from seemingly runaway inflation totalling 70.1% for the two years.

This would be very bad news if not for the fact that at the same time nominal salaries rose by 112%, thus the real salaries rose by some 40%.

The net result is then that the Crimean workers gained 50% over their Ukrainian peers.

Industrial production grew by 12.5% on the year in 2015, and with a whopping 25% in December year-on-year.

The extraordinary positive dynamics continued in 2016 with a record gain of 32.2% for January-February.

The construction industry also reported impressive results with a value growth of 73.9% after considering the effects of inflation, with completion of 249 thousand square meters of new housing.

Already in the difficult transition year of 2014, the proceeds from the tourist industry doubled to a value of about $1.5 billion from the level of the Ukrainian years of $700 million.

Other government investments include reconstruction and modernization of hospitals, public buildings and public places; water supplies; new ambulances, fire tracks, urban transport vehicles, etc.

Crimeans will hardly pine for the bad old Ukrainian days when the central government invested annually about $120 million in the economy, as reported by the ousted former prime minister Nikolay Azarov.

The Hidden Story of Crimea's Economic Success

http://russia-insider.com/en/business/hidden-story-crimeas-economic-success/ri13539
Citera
2016-03-26, 20:58
Medlem
fitz-humes avatar
http://euromaidanpress.com/2016/03/25/crimea-remains-ukrainian-despite-annexation/#arvlbdata

Artikeln tar upp det faktum att Ryssland i dag är en stat där dess territoriella gränser sedan två år tillbaka är under dispyt med omvärlden. Hur ser Ryssland ut på världskartan? Eftersom någon överenskommelse inte finns, så finns också olika versioner, vilket i sig inverkar negativt på Ryssland som nation. FIFA, Coca-Cola m.fl. har försökt visa Ryssland som karta i sin marknadsföring men utan framgång.

Det hela handlar naturligtvis om den ukrainska Krimhalvön som enligt Ryssland ingår i Ryssland, men där omvärlden anser annorlunda. En liknelse finns med Indonesiens annektering av Östra Timor, och för all del också med Iraks kortvariga annektering av Kuwait.

But at the time of political and economic collapse of a country, even a chauvinistically inclined society needs to learn to live according to legislation and international law and not according to the notions of crooks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in