2015-11-08, 17:18
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Källa på detta?

Du kan ju ta reda på om PEW gjort några opinionsundersökningar i Nordkorea. Ryssland är ett fritt land med fria demokratiska val och det blir ingen diktatur för att du tycker illa om landet och Putin.
Citera
2015-11-08, 17:25
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
666.000 österut. 1,2milj har flytt, vart menar du? Tvärs över gatan eller till släktingar i grannbyn?
Eller kan det per definition inte vara en flyktingvåg västerut, bara österut?
Fårstår inte hur du kan trassla in dig i en sån enkel fråga där fakta finns.
Betr Krim har jag svarat.
Du får sista svaret, sen OT.

Tråden handlar om Krim så det är du själv som trasslar till det. Men du har givetvis ingen aning om vart de andra har flytt. 660 000 vet vi i alla fall har flytt till Ryssland. Nå, hur stora var flyktingströmmarna från Krim nu igen? Jag måste ha missat ditt svar nämligen. Flyktingströmmarna från Krim måste ju vara betydande med tanke på att Sauron alias Putin numer härskar där.
Citera
2015-11-08, 18:25
Medlem
Ja flyktingströmmen av Ukrainska familjer som är oroade över gangsterväldet som härjar på halvön har varit betydande. En sorts etnisk rysk rensning enligt gammal Stalinmodell kan man säga. Sedan är det ju inte i paritet med flyktingströmmen från rebellkontrollerat område där huvudparten, främst dom välutbildade, söker sig till västra Ukraina medan äldre och outbildade utan framtid i Ukraina främst söker sig till Ryssland. Mellan tummen och pekfingret räknar man med 10-15-tusen Krimflyktingar som flytt förtrycket och fått starta om i Ukraina eller utomlands.
Citera
2015-11-08, 18:25
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Tråden handlar om Krim så det är du själv som trasslar till det. Men du har givetvis ingen aning om vart de andra har flytt. 660 000 vet vi i alla fall har flytt till Ryssland. Nå, hur stora var flyktingströmmarna från Krim nu igen? Jag måste ha missat ditt svar nämligen.
Du orkade tydligen inte läsa mitt korta inlägg nr 716. För att du inte ska behöva förta dig kopierar jag:

"Eftersom inget krig ägt rum på Krim är det helt andra siffror på antalet som lämnat. Har inte sökt efter den uppgiften. Men alla ukrainare på Krim ville definitivt inte bli ryska medborgare."
Eftersom du verkar väldigt angelägen om en siffra föreslår jag att du googlar fram den.

Fetade: Det räcker med att regeringen i Kiev registrerat dom, som framgick av min länk. Det ger mig "en aning".
Citera
2015-11-08, 19:28
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja flyktingströmmen av Ukrainska familjer som är oroade över gangsterväldet som härjar på halvön har varit betydande. En sorts etnisk rysk rensning enligt gammal Stalinmodell kan man säga. Sedan är det ju inte i paritet med flyktingströmmen från rebellkontrollerat område där huvudparten, främst dom välutbildade, söker sig till västra Ukraina medan äldre och outbildade utan framtid i Ukraina främst söker sig till Ryssland. Mellan tummen och pekfingret räknar man med 10-15-tusen Krimflyktingar som flytt förtrycket och fått starta om i Ukraina eller utomlands.

Källa på din "mellan tummen och pekfingret" siffra tack. Observera, en trovärdig sådan och ingen propaganda från Kiev. Sen är förvisso 10-15 tusen ingen hög siffra givet folkmängden om ca 2.5 miljoner på Krim. Dessutom skulle man ju också vilja veta hur många som flytt TILL Krim.
Citera
2015-11-08, 19:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Du orkade tydligen inte läsa mitt korta inlägg nr 716. För att du inte ska behöva förta dig kopierar jag:

"Eftersom inget krig ägt rum på Krim är det helt andra siffror på antalet som lämnat. Har inte sökt efter den uppgiften. Men alla ukrainare på Krim ville definitivt inte bli ryska medborgare."
Eftersom du verkar väldigt angelägen om en siffra föreslår jag att du googlar fram den.

Fetade: Det räcker med att regeringen i Kiev registrerat dom, som framgick av min länk. Det ger mig "en aning".

Goddag yxskaft alltså. Nej, att ALLA på Krim ville bli ryska medborgare har väl ingen hävdat. Men majoriteten ville det och om missnöjet nu hade varit så utbrett på Krim som din sida påstår så borde vi ha sett en större flyktingvåg från Krim. Men någon sådan har inte setts till vad jag vet.
Citera
2015-11-08, 23:23
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Du kan ju ta reda på om PEW gjort några opinionsundersökningar i Nordkorea. Ryssland är ett fritt land med fria demokratiska val och det blir ingen diktatur för att du tycker illa om landet och Putin.

Nordkorea blir ju svårt, eller hur... PEW utför förresten inte heller några fler undersökningar på Krimhalvön eller i de ockuperade delarna av Donbass "due to concerns that interviewers might be harassed or detained for asking local residents politically sensitive questions." Vad synd då att dessa inte kan ställa frågor till människor utan att buras in, i det i dina ögon så "demokratiska och fria" Krim. Det PEW nu gör är att bortse helt från dessa delar men att ändå för jämförelsens skull utgår ifrån undersökningar de utförde under 2014 efter ryska ockupationen, alltså inte vidare trovärdigt.

http://www.pewresearch.org/2015/06/10/ukraine-2015-how-we-approached-our-sample-design-in-light-of-insecurity-in-eastern-ukraine/
Citera
2015-11-08, 23:51
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nordkorea blir ju svårt, eller hur... PEW utför förresten inte heller några fler undersökningar på Krimhalvön eller i de ockuperade delarna av Donbass "due to concerns that interviewers might be harassed or detained for asking local residents politically sensitive questions." Vad synd då att dessa inte kan ställa frågor till människor utan att buras in, i det i dina ögon så "demokratiska och fria" Krim. Det PEW nu gör är att bortse helt från dessa delar men att ändå för jämförelsens skull utgår ifrån undersökningar de utförde under 2014 efter ryska ockupationen, alltså inte vidare trovärdigt.

http://www.pewresearch.org/2015/06/10/ukraine-2015-how-we-approached-our-sample-design-in-light-of-insecurity-in-eastern-ukraine/

"Due to concerns", jaja, det låter mer som att det är PEW som fallit för politiska påtryckningar västerifrån eftersom det blev så pinsamt för USA/NATO. För de facto har PEW redan gjort en undersökning som bekräftade folkomröstningen. Jag väntar fortfarande på den stora folkvandringen västerut från Krim eftersom det enligt din sida är som att bo i Mordor.
Citera
2015-11-09, 11:09
Medlem
vi vet ju att i dagsläget är ju Ryssland inte att betrakta som en demokrati efter västerländsk modell utan ett totalitärt styre om än kanske än så länge av light-modell. Att då ockupera ett annat lands territorium är ur Kreml:s synpunkt inget att
orda om medan omvärlden givetvis enhälligt fördömer ockupationen av krimhalvön
till Kreml:s stora förvåning, vilket ju visar hur inavlat makthavarna i Kreml resonerar.
Krimborna ville ju de facto inte bli ryssar enligt undersökningar som gjordes innan yttrandefriheten stryptes på halvön. Nu är det för sent att fråga gemene krimbo nu när rädslan styr svaret. Den som kan resa ifrån halvön gör givetvis det, utbildade ser knappast någon framtid på Krim där sovjetspöken börjar dyka upp och vädra morgonluft. Nu är det bara en smaklös bronsstaty på Krim av Putin den förskräcklige som fattas .
Citera
2015-11-09, 15:36
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
vi vet ju att i dagsläget är ju Ryssland inte att betrakta som en demokrati efter västerländsk modell utan ett totalitärt styre om än kanske än så länge av light-modell. Att då ockupera ett annat lands territorium är ur Kreml:s synpunkt inget att
orda om medan omvärlden givetvis enhälligt fördömer ockupationen av krimhalvön
till Kreml:s stora förvåning, vilket ju visar hur inavlat makthavarna i Kreml resonerar.
Krimborna ville ju de facto inte bli ryssar enligt undersökningar som gjordes innan yttrandefriheten stryptes på halvön. Nu är det för sent att fråga gemene krimbo nu när rädslan styr svaret. Den som kan resa ifrån halvön gör givetvis det, utbildade ser knappast någon framtid på Krim där sovjetspöken börjar dyka upp och vädra morgonluft. Nu är det bara en smaklös bronsstaty på Krim av Putin den förskräcklige som fattas .

Du kan inte jämföra situationen innan Kiev-kuppen och efter när det gäller Krimbornas inställning till Ryssland. Sen frågar jag dig åter efter trovärdiga källor över folk som flytt Krim. Även om vi direkt kan konstatera att någon exodus från Krim inte ägt rum varför både resultatet av folkomröstningen och PEW-undersökningen får antas spegla Krimbornas verkliga uppfattning.
Citera
2015-11-09, 16:26
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Du kan inte jämföra situationen innan Kiev-kuppen och efter när det gäller Krimbornas inställning till Ryssland.
Varför det? Du m fl försöker få det till att maktskiftet i Kiev medförde en fullständig revolution för Krimborna. Det absolut enda som inträffade var att en knäppskalle från Timoschenkos parti 27 februari la fram ett förslag om att ryska språket skulle förlora sin ställning som jämställt med ukrainskan, ett förslag som Rada tog men som redan den 3 mars blev fällt genom presidentveto. Att en överväldigande majoritet av Krimborna på den korta tiden, pga förslaget, skulle hinna svänga från att vilja stanna i Ukraina till att i st vilja tillhöra Ryssland, trots att förslaget tvärdog omgående, kan nog bara en hjärntvättad proryss inbilla sig. Plus Aegishjalmr förstås.
Citera
2015-11-09, 16:27
Medlem
Citat:
Du kan inte jämföra situationen innan Kiev-kuppen och efter när det gäller Krimbornas inställning till Ryssland. Sen frågar jag dig åter efter trovärdiga källor över folk som flytt Krim. Även om vi direkt kan konstatera att någon exodus från Krim inte ägt rum varför både resultatet av folkomröstningen och PEW-undersökningen får antas spegla Krimbornas verkliga uppfattning.
Eftersom omröstningen var olaglig så spelar det ingen roll om 150% röstade för att tillhöra Ryssland. Ryska val är dessutom knappast rättssäkra så varför skulle ett val i Ukraina beordrat av Putin vara annorlunda. Ingen har ju erkänt utgången av krimvalet förutom Moskva. Varningsklockorna skriker valfusk lång väg eftersom Kiev inte godkänt något val på sin Krimhalvö vilket ju är en förutsättning för att legitimera valet.
Så fungerar valen i alla fall i vår del av världen. Rysslands utnyttjade de facto krimborna för eget syfte i sin strategi när man ockuperade Krimhalvön. Valet ingick i en sedan länge framtagen plan för att roffa åt sig Ukrainskt territorium med förevändning att folket på Krim ville det, har vi inte hört det förut. Det var Krimockupationen som sänkte Rysslands anseende ner i gyttjepölen och isolerade Putin från nästan all storpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in