Citat:
Andra bilar skall inte behöva tajma sin körning efter dig. Kör man i omkörningsfilen på t ex motorväg så "äger" man det utrymmet som bilen fordrar. Varje annat fordon, som befinner sig i högerfilen och som vill ut i vänsterfilen, måste anpassa sin körning. Allt enligt trafikförordningen.
Om du gör det genom att gasa eller bromsa bestämmer du själv. Oavsett åtgärd så skall du påverka andra fordon så lite som möjligt.
Du behöver uppgradera dina kunskaper om uttrycket "blockera andra fordon".
Om du gör det genom att gasa eller bromsa bestämmer du själv. Oavsett åtgärd så skall du påverka andra fordon så lite som möjligt.
Du behöver uppgradera dina kunskaper om uttrycket "blockera andra fordon".
Ah! Men det är precis här du tänker tämligen annorlunda mot mig (och rätt många andra). Ty i sak har du ju helt rätt. Du äger "vänster" och får köra om i den takt du vill, ja så länge du inte sniglar förbi eller allt tok man nu kan hitta på. Men här finns det en stor mängd bilister som ser nyttan i att gasa på en smula extra så att man inte hamnar snett bakom en bil som börjar närma sig en lastbil eftersom de vet att denna bil kommer vilja köra om lastbilen (framför allt om man närmar sig lastbilen rätt sakta och det är uppenbart att man kör i jämn hastighet, och när det syns väldigt tydligt att bilen låter sig smyga rätt nära arslet på lastbilen och inväntar att du som vänsterfilsbil ska passera). Tro mig, men även jag brukar köra i vänsterfilen regelbundet, och jag vet att det är inga problem över huvud taget att tajma sin omkörning så att bilen i höger fil måste bromsa, alternativt snabbt skynda in i vänster och gasa förbi "lastbilen" (som är ett bra exempel på fordon som brukar behöva köras om). Som vänsterfilskörare går det utmärkt att lösa denna situation smidigt. Men som högerbilsförare krävs en helt annan lösning. Nämligen att antingen göra en obekväm acceleration för att hinna utan att få vänsterfilsbilen i arslet, eller att slå av autopiloten/bromsa och låta den andra bilen passera.
Här handlar det inte om att hävda din rätt - utan att göra att det blir lätt för alla.