2016-03-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Andra bilar skall inte behöva tajma sin körning efter dig. Kör man i omkörningsfilen på t ex motorväg så "äger" man det utrymmet som bilen fordrar. Varje annat fordon, som befinner sig i högerfilen och som vill ut i vänsterfilen, måste anpassa sin körning. Allt enligt trafikförordningen.

Om du gör det genom att gasa eller bromsa bestämmer du själv. Oavsett åtgärd så skall du påverka andra fordon så lite som möjligt.

Du behöver uppgradera dina kunskaper om uttrycket "blockera andra fordon".

Ah! Men det är precis här du tänker tämligen annorlunda mot mig (och rätt många andra). Ty i sak har du ju helt rätt. Du äger "vänster" och får köra om i den takt du vill, ja så länge du inte sniglar förbi eller allt tok man nu kan hitta på. Men här finns det en stor mängd bilister som ser nyttan i att gasa på en smula extra så att man inte hamnar snett bakom en bil som börjar närma sig en lastbil eftersom de vet att denna bil kommer vilja köra om lastbilen (framför allt om man närmar sig lastbilen rätt sakta och det är uppenbart att man kör i jämn hastighet, och när det syns väldigt tydligt att bilen låter sig smyga rätt nära arslet på lastbilen och inväntar att du som vänsterfilsbil ska passera). Tro mig, men även jag brukar köra i vänsterfilen regelbundet, och jag vet att det är inga problem över huvud taget att tajma sin omkörning så att bilen i höger fil måste bromsa, alternativt snabbt skynda in i vänster och gasa förbi "lastbilen" (som är ett bra exempel på fordon som brukar behöva köras om). Som vänsterfilskörare går det utmärkt att lösa denna situation smidigt. Men som högerbilsförare krävs en helt annan lösning. Nämligen att antingen göra en obekväm acceleration för att hinna utan att få vänsterfilsbilen i arslet, eller att slå av autopiloten/bromsa och låta den andra bilen passera.

Här handlar det inte om att hävda din rätt - utan att göra att det blir lätt för alla.
Citera
2016-03-14, 17:11
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Ah! Men det är precis här du tänker tämligen annorlunda mot mig (och rätt många andra). Ty i sak har du ju helt rätt. Du äger "vänster" och får köra om i den takt du vill, ja så länge du inte sniglar förbi eller allt tok man nu kan hitta på. Men här finns det en stor mängd bilister som ser nyttan i att gasa på en smula extra så att man inte hamnar snett bakom en bil som börjar närma sig en lastbil eftersom de vet att denna bil kommer vilja köra om lastbilen (framför allt om man närmar sig lastbilen rätt sakta och det är uppenbart att man kör i jämn hastighet, och när det syns väldigt tydligt att bilen låter sig smyga rätt nära arslet på lastbilen och inväntar att du som vänsterfilsbil ska passera). Tro mig, men även jag brukar köra i vänsterfilen regelbundet, och jag vet att det är inga problem över huvud taget att tajma sin omkörning så att bilen i höger fil måste bromsa, alternativt snabbt skynda in i vänster och gasa förbi "lastbilen" (som är ett bra exempel på fordon som brukar behöva köras om). Som vänsterfilskörare går det utmärkt att lösa denna situation smidigt. Men som högerbilsförare krävs en helt annan lösning. Nämligen att antingen göra en obekväm acceleration för att hinna utan att få vänsterfilsbilen i arslet, eller att slå av autopiloten/bromsa och låta den andra bilen passera.

Här handlar det inte om att hävda din rätt - utan att göra att det blir lätt för alla.

Jag håller med, jag kör ofta i vänsterfil och mycket riktigt så är det inga som helst problem att ha koll på folk i högerflen och därmed gasa på lite extra i situationen du beskriver där du ligger i högerfilen. Detta gör jag både för att underlätta för min egen del (att du tydligt skall se att du inte hinner ut innan jag kör om både dig och lastbil så du inte blockerar min väg) och för att du skall slippa röra farthållaren och efter jag kört förbi kunna glida ut och köra om lastbilen.
Det värsta är ju när man själv gasat på lite extra i vänsterfilen för att påskynda omkörningen och bilen i höger körfält ändå går ut (alltså skiter i att man kommer i vänsterfilen) så man tvingas göra en kraftig inbromsning, och sedan inte själv gasar på för att på så sätt reparera sitt misstag så gått det går.
Citera
2016-03-14, 19:16
Medlem
Citat:
Andra bilar skall inte behöva tajma sin körning efter dig. Kör man i omkörningsfilen på t ex motorväg så "äger" man det utrymmet som bilen fordrar. Varje annat fordon, som befinner sig i högerfilen och som vill ut i vänsterfilen, måste anpassa sin körning. Allt enligt trafikförordningen.

Om du gör det genom att gasa eller bromsa bestämmer du själv. Oavsett åtgärd så skall du påverka andra fordon så lite som möjligt.

Du behöver uppgradera dina kunskaper om uttrycket "blockera andra fordon".

Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Jag håller med, jag kör ofta i vänsterfil och mycket riktigt så är det inga som helst problem att ha koll på folk i högerflen och därmed gasa på lite extra i situationen du beskriver där du ligger i högerfilen. Detta gör jag både för att underlätta för min egen del (att du tydligt skall se att du inte hinner ut innan jag kör om både dig och lastbil så du inte blockerar min väg) och för att du skall slippa röra farthållaren och efter jag kört förbi kunna glida ut och köra om lastbilen.
Det värsta är ju när man själv gasat på lite extra i vänsterfilen för att påskynda omkörningen och bilen i höger körfält ändå går ut (alltså skiter i att man kommer i vänsterfilen) så man tvingas göra en kraftig inbromsning, och sedan inte själv gasar på för att på så sätt reparera sitt misstag så gått det går.

Precis. Tack.

Över huvud taget anser jag, av ren självbevarelsedrift, att jag aldrig vill tajma så att jag hamnar snett bakom en bil som när som helst kan få för sig att köra om ett fordon. Det känns idiotiskt eftersom man syns så dåligt. Så det är inte bara av bekvämhet man bör tajma sin omkörning enligt mitt synsätt.
Citera
2016-03-14, 20:59
Medlem
AngryHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Behöver inte fundera så mycket, jag älskar att köra bil så där har du svar på den frågan. Vad gäller "ojämn" så får du gärna utveckla. Du kanske letar efter ordet oproportionerlig men då bör du också skriva det. Psykotisk? Har du någon aning om vad en psykos ens är. Du bör nog titta över det du skriver innan du uttalar dig, konversationen blir så mycket trevligare då förstår du.

Med ojämn menar jag att du först reagerar som att adrenalinet sprutar ur öronen på dig med ett aggressivt beteende likt en efterbliven grottman för att sedan på ett utstuderat sätt under en längre tid lägga dig i bakhåll och vänta in den dumma, jättedumma bilen.
Det är vad jag menar med ojämn.

Nämen, du förstod alldeles själv att ditt "straff" mot den dumma bilen var oproportionerligt och till och med föreslog att jag skulle skrivit det istället, nästan humor.

Några rader från Schizofreniforbundets förklaring av psykotiskt tillstånd:
"I nästa tillstånd kan man säga att personen själv har tappat kontrollen över verkligheten.
Alla känslor kommer upp till ytan och man blir så mycket mer av sig själv.
Den drabbade är nu i en fantasivärld. Det onda är mäktigt och måste bekämpas
Till situationen hör också att den drabbade ser sig som frisk och missförstådd."

Vet inte vem som bör titta över det som skrivs, du eller jag?

PS. Upp med byxorna nu.
Senast redigerad av AngryHorse 2016-03-14 kl. 21:04.
Citera
2016-03-15, 01:23
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryHorse
Med ojämn menar jag att du först reagerar som att adrenalinet sprutar ur öronen på dig med ett aggressivt beteende likt en efterbliven grottman för att sedan på ett utstuderat sätt under en längre tid lägga dig i bakhåll och vänta in den dumma, jättedumma bilen.
Det är vad jag menar med ojämn.

Nämen, du förstod alldeles själv att ditt "straff" mot den dumma bilen var oproportionerligt och till och med föreslog att jag skulle skrivit det istället, nästan humor.

Några rader från Schizofreniforbundets förklaring av psykotiskt tillstånd:
"I nästa tillstånd kan man säga att personen själv har tappat kontrollen över verkligheten.
Alla känslor kommer upp till ytan och man blir så mycket mer av sig själv.
Den drabbade är nu i en fantasivärld. Det onda är mäktigt och måste bekämpas
Till situationen hör också att den drabbade ser sig som frisk och missförstådd."

Vet inte vem som bör titta över det som skrivs, du eller jag?

PS. Upp med byxorna nu.

Du verkar ha tappat förmågan att dra vissa enkla slutsatser (folk som slänger ur sig dumheter utan att tänka efter innan har en förmåga till det så var inte orolig, du är inte ensam).

1. Jag har aldrig påstått att mitt "straff" (ditt ord på det hela) skulle vara oproportionerligt. Hade jag ansett detta så hade jag uppenbarligen inte reagerat som jag gjort utan anpassat beteendet till något jag ansåg vara proportionerligt eller hur?

2. Läs på lite om psykologi. Du verkar inte ens förstå begreppen som du till och med länkar till. För att befinna sig i ett psykotiskt tillstånd så skall man mycket riktigt ha "tappat kontrollen över verkligheten". Fantasivärld är en definition och begrepp som varierar mellan litteratur (men det är inget vi behöver gå in på eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst koll på psykologi).
Men för att förenkla det hela lite för dig: I min beskrivning av fallet ovan (och i så många andra) så tappas det inte någon kontroll över huvud taget. Jag är fullt medveten om vad jag gör, hur jag gör det och vad det kan få för konsekvens, därmed har min körstil inget som helst göra med någon form av psykos.

Som sagt, snärj inte in dig i begrepp och psykologiska tillstånd du inte förstår dig på. Du framstår bara som dummare än vad du förhoppningsvis är
Citera
2016-03-15, 11:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Anpassning av körningen är A och O i trafiken. Dock måste man inse att anpassar man sin körning så att man hindrar någon så ligger anpassningen utanför regelverket.

Att temporärt öka sin hastighet för att ge andra bilister större chans att kunna göra en omkörning är ett utmärkt sätt. Man måste dock som bilist inse att varje bilist "äger" det utrymmet som ens egen bil upptar och man måste inse att anpassning ibland kan inkludera att bryta mot hastighetsbegränsningen temporärt.

Detta är inget bekymmer för många men dom bilister som inte vill bryta hastighetsbegränsningen har full rätt att avstå.
Citera
2016-03-15, 14:04
Medlem
Citat:
Anpassning av körningen är A och O i trafiken. Dock måste man inse att anpassar man sin körning så att man hindrar någon så ligger anpassningen utanför regelverket.

Att temporärt öka sin hastighet för att ge andra bilister större chans att kunna göra en omkörning är ett utmärkt sätt. Man måste dock som bilist inse att varje bilist "äger" det utrymmet som ens egen bil upptar och man måste inse att anpassning ibland kan inkludera att bryta mot hastighetsbegränsningen temporärt.

Detta är inget bekymmer för många men dom bilister som inte vill bryta hastighetsbegränsningen har full rätt att avstå.

Om jag tolkar dig rätt så är vi förhållandevis överens.

Det som från början var upphovet till min irritation i denna tråd gällde ju dock främst de som i vänsterfilen redan kör snabbare än tillåtet (jag kör ju själv, enligt scenariot, redan i högsta tillåtna fart i högerfilen), och jag ansåg att dessa bilister kunde anpassa sin omkörning så att båda bilarna kan göra respektive omkörning i smidigast möjliga form.
Citera
2016-03-15, 21:44
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Om jag tolkar dig rätt så är vi förhållandevis överens.

Det som från början var upphovet till min irritation i denna tråd gällde ju dock främst de som i vänsterfilen redan kör snabbare än tillåtet (jag kör ju själv, enligt scenariot, redan i högsta tillåtna fart i högerfilen), och jag ansåg att dessa bilister kunde anpassa sin omkörning så att båda bilarna kan göra respektive omkörning i smidigast möjliga form.

Jag är helt med, dock spelar det personligen inte mig någon roll om jag ligger i vänsterfilen i tillåten hastighet eller över. Jag gasar på oavsett för att underlätta för alla inblandade parter. Detta anser jag vara dynamik till skillnad från många paragrafryttare som slaviskt kör efter hastighetsskyltar utan att ha någon som helst känsla för till exempel trafikrytm. Självklart är har bilister precis som Moltas beskriver full rätt att avstå men iaf jag anser att vägarna hade blivit en bättre plats att vistas på om många använde en nypa sunt förnuft i sådana här situationer.
Citera
2016-03-16, 02:56
Medlem
Psyko Dads avatar
Som kvinna & att köra om en del utländska män är rafflande. de verkar inte kunna ta det så bra.
Minns framförallt när jag körde med min körlärare och vi körde om en bilist som blev helt galen över att bli omkörd av oss så han försökte preja oss. Min körlärare blev vansinnig på honom & sa att det är tyvärr rätt vanligt
Nu har jag en stor bil så jag har gjort det till en grej att alltid dra unga utläninngar vid rödlysen för det roar mig. barnsiigt men ack så roande.
Citera
2016-03-16, 02:58
Medlem
Psyko Dads avatar
F ö så avskyr jag de som inte kan placera sig rätt i rondeller och blinkar vänster fast de ska ut mot höger. Ge tusan i att blinka ist.
Citera
2016-03-16, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
F ö så avskyr jag de som inte kan placera sig rätt i rondeller och blinkar vänster fast de ska ut mot höger. Ge tusan i att blinka ist.

Ang placera sig i rondeller så är det väl nu för tiden tillåtet enligt regelverk att köra i vilken fil man vill oavsett man ska ut ur rondellen?
Citera
2016-03-16, 08:50
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Som kvinna & att köra om en del utländska män är rafflande. de verkar inte kunna ta det så bra.
Minns framförallt när jag körde med min körlärare och vi körde om en bilist som blev helt galen över att bli omkörd av oss så han försökte preja oss. Min körlärare blev vansinnig på honom & sa att det är tyvärr rätt vanligt
Nu har jag en stor bil så jag har gjort det till en grej att alltid dra unga utläninngar vid rödlysen för det roar mig. barnsiigt men ack så roande.

Tycker också att det är kul att köra om unga utlänningar, för inte så längesedan körde jag på motorvägen. Hade en mindre transportbil då och blev omkörd av en äldre Merca kombi med en utlänning o hans flickvän i. Körde om han, sen körde han om mig igen o så fortsatte det en stund innan jag gav upp. Han blev nog rätt förvånad att jag kunde komma upp i de hastigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in