2016-03-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Vissa grejer vettiga, andra för dumma för att ens kommentera.

OT:

Var precis med om en gubbjävel som närmade sig mig på landsväg med helljus. Trots att jag blinkade med dimljusen ca 25 ggr ända tills han var mig upp i röven så fattade han inte vinken. Cp´n kunde dessutom kört om hela vägen (rörde sig om ca 2 km) men envisades med att ligga bakom med helljusen på. Då vi kom till korsning hoppades jag att han skulle samma väg som jag...Det skulle han inte. Jag chansade på rakt fram men han svängde (givetvis utan att blinka så jag inte hade en chans att köra samma håll). Då jag upptäckte att han inte körde samma håll som jag så gjorde jag en snabb u-sväng och drog sedan efter honom i en jävla fart. Tände halvljus, helljus och dimljus fram och lade mig sisådär 20m bakom honom (vid det avstånd ljuset bländar som mest). Följde sedan efter honom i ca 3-4 km på landsväg där han hela tiden ökade farten för att föröka komma undan. Det gick sådär, efter ett tag körde jag om honom och höll inne tutan och slände mig sedan in framför samtidigt som jag släckte mina dim och helljus. Han bromsade då till för att sedan tända sina helljus vilket fick mig ännu argare. Jag bromsade då ner från ca 80-0 på nån sekunder så han blev tvungen att tvärnita och stod sen framför honom ett kort tag innan jag drog iväg. Han stod då kvar utan att köra. Då jag efter nån km till körde av och ställde mig på lur på en väl avskild plats såg jag att han (efter väääldigt lång tid) kom glidandes förbi i kanske 50. Plötsligt hade han alltså inte så brått längre.
Så, för att komma till punkt....Ge fan i att ha helljus på om du ligger bakom någon, är du för dum för att fatta detta så finns det många sätt att lära sig på. Detta är ett, och hade gubbjäveln fortsatt på minsta sätt så finns det andra "mindre trevliga" som inte är att förringa.

Hahahah - så galet alltså. Äkta "road rage" verkligen.
Citera
2016-03-13, 16:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Jag sa aldrig att det var olagligt att köra 45. Däremot skapar du säkerligen en kö bakom dig HELT i onödan.

Det skapas exakt samma sorts kö även om man försöker hålla 50. Varför? Därför att det är bara i en teoretisk värld som alla bilarna kör exakt 50. I verkligheten så är det alltid någon som saktar in för att svänga, som saktar in lite för att titta på namnskylten på gatan eller husnumret.

Det innebär att hastigheten minskar. Hastigheten i en rullande kö i 50-begränsning kommer alltså att ständigt variera upp och ner utan att man kan göra något det.

Det är det som kallas för trafik.
Citera
2016-03-13, 16:22
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det skapas exakt samma sorts kö även om man försöker hålla 50. Varför? Därför att det är bara i en teoretisk värld som alla bilarna kör exakt 50. I verkligheten så är det alltid någon som saktar in för att svänga, som saktar in lite för att titta på namnskylten på gatan eller husnumret.

Det innebär att hastigheten minskar. Hastigheten i en rullande kö i 50-begränsning kommer alltså att ständigt variera upp och ner utan att man kan göra något det.

Det är det som kallas för trafik.

Ja men varför rulla i 40 eller 45 när man kan rulla 50 utan att det blir NÅN skillnad alls i trafiksäkerhet?

Nu snackar vi om när de är snöfritt osv. För jag fattar att de inte är lämpligt att köra 50 på övergångsställen mitt i natten.
Citera
2016-03-13, 23:58
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryHorse
Kan säga att det märks att du bara haft kortet några månader.
Världsmästare direkt såklart, ditt beteende orsakar onödiga situationer som mycket väl kan mynna ut i olyckor.
Hoppas du läser ditt inlägg om ca 5 år och vet att du har ändrat din körstil och din öga för öga-mentalitet.

Ehh.... ok, du borde fundera på om det här med att vara i trafiken är nått för dig.
Din reaktion är minst sagt ojämn och nästan psykotisk.
Tyvärr tror jag inte att du förstår det även om 10 000 personer upplyser dig om det.

Behöver inte fundera så mycket, jag älskar att köra bil så där har du svar på den frågan. Vad gäller "ojämn" så får du gärna utveckla. Du kanske letar efter ordet oproportionerlig men då bör du också skriva det. Psykotisk? Har du någon aning om vad en psykos ens är. Du bör nog titta över det du skriver innan du uttalar dig, konversationen blir så mycket trevligare då förstår du.

Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Hur orkar du vrid bort speglarna så är problemet ur värden

Det gjorde jag självklart också. Mitt problem är att efterblivna människor som gör grejor i trafiken som går ut över andra utan en till synes jävligt god anledning skall få känna att dom lever.

Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hahahah - så galet alltså. Äkta "road rage" verkligen.

Japp, jag blir fullständigt vansinnig på sådana människor och då tycker jag inte att det är mer än rätt att de som orsakat det också får veta det.
Senast redigerad av Amanite 2016-03-14 kl. 00:01.
Citera
2016-03-14, 02:50
Medlem
Vårdslösa omkörningar i bebyggelse eller överdrivna hastigheter utanför skolor etc.
Citera
2016-03-14, 08:50
Medlem
En sak som alltid stör mig är de som ska göra omkörning i vänster fil, precis lagom när man själv ska köra om lastbilen eller bussen man hunnit upp.

Jag kör ofta på farthållare enligt rådande hastighetsbegränsning. Då blir det mest körande i höger fil och med jämna mellanrum hinner man upp olika fordon som kör något långsammare - oftast lastbilar och bussar. I vänster fil blir man med jämna mellanrum då omkörd av olika bilar som vill köra snabbare. Varför kan inte dessa bilar se till att tajma sin omkörning så att de inte ligger snett bakom mig när det börjar bli dags för mig att gå ut i vänster fil och köra om? Om de har en jämn hög hastighet (kanske också kör på farthållare) så kan jag förstå att de bara vill hålla hastigheten, men väldigt ofta så är det någon som bara får för sig att göra omkörning precis när jag behöver gå ut. Och de kan ju tydligt se och märka att jag håller jämn hastighet och kommer närmare och närmare lastbilen, nästan in i arslet på den och bara väntar på att få blinka ut, men inte gasar de till en sekund så att de kan passera mig lite fort. Det är ju inte alltför stor ansträngning att om man kör på farthållare i vänsterfil så gasar man bara till 2 sekunder så att man gör det lätt för mig så att jag slipper bromsa. Alltså... se till att göra omkörning med schysst timing och inte ligga snett bakom.
Citera
2016-03-14, 10:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Alltså... se till att göra omkörning med schysst timing och inte ligga snett bakom.

Det är ditt ansvar att planera din omkörning. Bilar som befinner sig i omkörningsfilen redan betraktas som omkörande.

Planera din körning lite bättre med andra ord.
Citera
2016-03-14, 10:34
Medlem
Citat:
Det är ditt ansvar att planera din omkörning. Bilar som befinner sig i omkörningsfilen redan betraktas som omkörande.

Planera din körning lite bättre med andra ord.

Javisst. Alternativet är att JAG går ut tidigare, så får den andra bilen bromsa när de kommer i rumpan på mig. Det är lättare att den andra bilen som redan håller högre hastighet än jag och bara ser till att han gasar på två sekunder när han passerar mig. (Många har detta vett och gör det så det är ingen orimlig önskan). Detta är bättre än att jag ska in framför honom. Visst kan även jag gasa på precis i omkörningen men det är ingen smidigare lösning. Bättre att den som kör snabbare får köra först.
Citera
2016-03-14, 10:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
En sak som alltid stör mig är de som ska göra omkörning i vänster fil, precis lagom när man själv ska köra om lastbilen eller bussen man hunnit upp.

Jag kör ofta på farthållare enligt rådande hastighetsbegränsning. Då blir det mest körande i höger fil och med jämna mellanrum hinner man upp olika fordon som kör något långsammare - oftast lastbilar och bussar. I vänster fil blir man med jämna mellanrum då omkörd av olika bilar som vill köra snabbare. Varför kan inte dessa bilar se till att tajma sin omkörning så att de inte ligger snett bakom mig när det börjar bli dags för mig att gå ut i vänster fil och köra om? Om de har en jämn hög hastighet (kanske också kör på farthållare) så kan jag förstå att de bara vill hålla hastigheten, men väldigt ofta så är det någon som bara får för sig att göra omkörning precis när jag behöver gå ut. Och de kan ju tydligt se och märka att jag håller jämn hastighet och kommer närmare och närmare lastbilen, nästan in i arslet på den och bara väntar på att få blinka ut, men inte gasar de till en sekund så att de kan passera mig lite fort. Det är ju inte alltför stor ansträngning att om man kör på farthållare i vänsterfil så gasar man bara till 2 sekunder så att man gör det lätt för mig så att jag slipper bromsa. Alltså... se till att göra omkörning med schysst timing och inte ligga snett bakom.
Moltas har rätt i det han säger.
Men det jag upplever med detta då jag själv är en av dem på farthållare på motorväg är att när man ger tecken för omkörning så kommer den bakom om att även han ska köra om o i stället för att fortsätta i sin hastighet så slänger den sig ut i vänsterfil o ökar farten. Dessa planerar sin körning rätt illa.

Det är även dessa som sedan i otal trådar skriker om att de blir hindrade i sina omkörningar.

Så samarbete i trafiken är ett enmansjobb.
Citera
2016-03-14, 10:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Javisst. Alternativet är att JAG går ut tidigare, så får den andra bilen bromsa när de kommer i rumpan på mig.

Om du löser situationen på det sättet så har du planerat din körning dåligt.
Citera
2016-03-14, 10:49
Medlem
Citat:
Om du löser situationen på det sättet så har du planerat din körning dåligt.

Kom med lösningen då. Ska jag behålla min fart, öka farten, eller sänka farten? Enligt mig är bästa lösningen att ingen ska behöva bromsa. Enligt mig har också en omkörande bil plikt att göra detta snabbt och smidigt och inte ligga och blockera för andra bilar som också behöver köra om.
Citera
2016-03-14, 11:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Kom med lösningen då. Ska jag behålla min fart, öka farten, eller sänka farten? Enligt mig är bästa lösningen att ingen ska behöva bromsa. Enligt mig har också en omkörande bil plikt att göra detta snabbt och smidigt och inte ligga och blockera för andra bilar som också behöver köra om.

Andra bilar skall inte behöva tajma sin körning efter dig. Kör man i omkörningsfilen på t ex motorväg så "äger" man det utrymmet som bilen fordrar. Varje annat fordon, som befinner sig i högerfilen och som vill ut i vänsterfilen, måste anpassa sin körning. Allt enligt trafikförordningen.

Om du gör det genom att gasa eller bromsa bestämmer du själv. Oavsett åtgärd så skall du påverka andra fordon så lite som möjligt.

Du behöver uppgradera dina kunskaper om uttrycket "blockera andra fordon".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in