2016-03-13, 20:12
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Nja, jag gör nog inte det. Samerna har ju trängts undan en hel del, precis som native americans. Om vi ska ha en levande ursprungsbefolkning så behövs ju rennäringen, som är deras huvudfråga och som flertalet svenskar struntar i.
Jag kanske skall förtydliga att jag inte röstar på SD, är inte rasist eller har något emot samer...
Men är det inte bra om samerna blandas upp lite dom med?
Svenskar är en av ursprungsbefolkningarna i Sverige, Samerna en annan...Kvänerna är fortfarande inte erkända av någon anledning.
Om du lyssnar på vad en del säger i Sverige så känner sig svenskar undanträngda i sitt eget land precis som samerna eller native americans(även om vi inte upplevt ett sådant folkmord)
Rennäringen är väl en förlustaffär för dom flesta och utan bidrag hade det inte gått runt.
Här på västkusten får vi inga bidrag för att åka ut med fiskebåtarna...varför är inte den svenska kulturen från västkusten värd att bevara?
Du får självklart dejta vem fan du vill eller dissa vem du vill, du får ha vilka åsikter du vill men ser du inte ditt haltande resonemang?
Citera
2016-03-13, 20:12
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majoris
Hur kan jag missförstå mig själv?

Fast nu röstar fler "afroamerikaner" på Clinton än Sanders, så jag hade rätt och du fel - som vanligt. Kan du inte läsa eller förstår du bara inte?

Ja, Sanders är ogillad hos media, men Trump ogillas ännu mer. Det har jag redan skrivit några gånger.

Du har ju haft noll rätt så du läser väl inget alls. Du bara tycker saker, sanningshalten spelar ingen roll, du tycker det ändå.

Jag har aldrig tidigare stött på en debattör som har haft noll rätt, så jag känner ändå att jag har fått ut något av att diskutera med en så pass obildad och inskränkt persom som du.

Finns inget mer att diskutera mellan oss. Jag gillar inte SDare och mestadels är mitt hat riktat mot Kent Ekeroth för jag anser att han är en galning som vill alla människor illa och hans hat har tagit över partiet. Det beror alltså inte på att jag ogillar hans åsikt utan hur han är som människa precis som jag gör med hans väljare.

Jag föredrar ärliga människor och människor som inte tar till personangrepp och är rätt så hyfsade i sin politiska åsikt. Då kan man vara vem som helst för mig.

Ta och läs intervjun med Daniel Spansk

https://camillasvra.wordpress.com/2014/04/03/intervju-med-daniel-spansk-svenskarnas-parti/

Han är betydligt bättre människa än någon SDare. Jag vet dessutom att han har många utländska vänner trots sin nationalistiska ställning. Däremot vet jag att han aldrig skulle dejta en utländsk kvinna och det har han varken hycklat/eller ljugit om. Många utländska har honom som vän eftersom han har många vettiga åsikter/tankar trots att man inte delar alla hans åsikter.

Jag har hellre kontakt med ärliga människor än hycklare Men det är bara att söka andra som vill stödja SD och deras åsikt. Det borde inte vara svårt i dagens läge.
Citera
2016-03-13, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Finns inget mer att diskutera mellan oss. Jag gillar inte SDare och mestadels är mitt hat riktat mot Kent Ekeroth för jag anser att han är en galning som vill alla människor illa och hans hat har tagit över partiet. Det beror alltså inte på att jag ogillar hans åsikt utan hur han är som människa precis som jag gör med hans väljare.

Jag föredrar ärliga människor och människor som inte tar till personangrepp och är rätt så hyfsade i sin politiska åsikt. Då kan man vara vem som helst för mig.

Ta och läs intervjun med Daniel Spansk

https://camillasvra.wordpress.com/2014/04/03/intervju-med-daniel-spansk-svenskarnas-parti/

Han är betydligt bättre människa än någon SDare. Jag vet dessutom att han har många utländska vänner trots sin nationalistiska ställning. Däremot vet jag att han aldrig skulle dejta en utländsk kvinna och det har han varken hycklat/eller ljugit om. Många utländska har honom som vän eftersom han har många vettiga åsikter/tankar trots att man inte delar alla hans åsikter.

Jag har hellre kontakt med ärliga människor än hycklare Men det är bara att söka andra som vill stödja SD och deras åsikt. Det borde inte vara svårt i dagens läge.

Jag har ju motbevisat dig på alla dina inkorrekta påståenden, så det är bra att du anser att du inte har något mer att komma med.

Jag är ointresserad av vad någon som heter Daniel Spansk är för person, och om du väljer att klassa människor som olika bra så får du väl göra det.
Citera
2016-03-13, 20:27
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Jag har ju motbevisat dig på alla dina inkorrekta påståenden, så det är bra att du anser att du inte har något mer att komma med.

Jag är ointresserad av vad någon som heter Daniel Spansk är för person, och om du väljer att klassa människor som olika bra så får du väl göra det.

Om det berör dig att du har rätt. Rätt så ofta vill SDare ha rätt så då får man ge dessa den "berömmelsen". Som sagt, det är något jag ogillar med SDare.

Och jag anser att många SDare är hatiska inte ens dessa som har utländska barn/kvinnor är några bra människor.

Det är inte slumpmässigt att det finns många ex-nazister som går runt och föreläser i landet för att skapa förändring.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ex-nazist-och-flykting-reser-runt-i-sverige-for-att-inspirera-unga/

http://www.svt.se/mitt-sverige/ex-nazisten-jag-skulle-bara-behovt-en-kram/

Deras omtanke/kärlek kan inte ha skett över en natt utan den måste ha funnits på insidan. Jag tror mer på nationalister är bättre människor men som har drivits bort till ett annat tänk. SDare är mer av ett ondare slag som vill hyckla med sin politik samtidigt som man visar att man absolut älskar invandrare och utländska kvinnor. Förstår du? Det är inte bara jag som anser så utan mestadels av kvinnorna anser på detta vis.

Jag vet att det berör dig att du klassas som värre människa än nazister men media har ju trots allt målat upp nazisterna som värsta folkslaget som man darrade för när någon ens påtalade att man var nazist eller hade någon nationalistiskt åsikt. Jag darrar mer för SDare åsikt och jag skulle inte ens vilja ha mitt barn i närheten av en.

Det är ju också rätt uppenbart att ni inte är intresserade av något förutom enbart vad era så kallade medväljare anser och så skyddar ni partiet som dessa var era familjer. Oo juste, jag glömde också att ni anser att Israel gör rätt i allt och att alla muslimer är skit. Ni ogillar dessutom nazister eftersom ni är öhh inte rasister utan bara emot invandring.
Senast redigerad av DixieD 2016-03-13 kl. 20:32.
Citera
2016-03-13, 20:32
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
Du är en extremt fördomsfull människa, i samma nivå som den mest hårdnackade rasisten. Ironiskt.

Det är ju inte alls liknande. Att tro att någon är korkad för att de fötts med en viss hudfärg är mycket mer fördomsfullt än att tro att någon är korkad för att denne har korkade åsikter.
Citera
2016-03-13, 20:34
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argena
Ja, det skulle jag ha något emot.
Haha, ja, men eller hur?!

Och folk som inte förstår varför, har ni ens läst deras principprogram? Och i så fall: Ser ni oproblematiskt på det som står?
Citat:
Den moderna demokratin har vuxit fram i intim symbios med nationalstaten. Demokrati betyder folkstyre och Sverigedemokraternas uppfattning är att man inte helt kan förbigå ordet ”folk” i begreppet folkstyre och att folkstyret i längden riskerar att bli mycket problematiskt att upprätthålla i en stat som bebos av flera folk, där det inte råder konsensus kring vilka som skall räknas till folket och där det kanske inte ens förekommer en gemensam arena för debatt eftersom invånarna i staten inte talar samma språk. Vi ser således förekomsten av en gemensam nationell och kulturell identitet bland befolkningen i staten som en av de mest grundläggande hörnstenarna i en stark och väl fungerande demokrati.
Här är till exempel direkta faktafel. En nation har aldrig någonsin varit "enhetlig" eller "bebodd av ett folk". I Sverige bodde samer innan det bodde "svenskar".

Svenska har heller inte varit det "offentliga språket" förrän 2009. Och från Sveriges uppkomst har bland annat Finska varit det mest talade språket i de östra delarna, estniska var huvudspråket i svenska Estland, under medeltiden hade lågtyskan en viktig roll, sedan år 1000 och under hela den kristna/katolska tiden i Sverige talades latin, franska var länge andraspråket i Sverige. Även jiddisch, romani chib, finska, samiska och meänkieli är språk som talats och talas i Sverige. Och i skolan lär vi oss ju (ve och fasa!) engelska, tyska, franska och spanska.

Och hela grejen med "nationell och kulturell identitet" som om detta vore någonting statiskt och oföränderligt? Vilken värld lever ni i? Naturen och kulturen förändras hela tiden, eller lever ni själva på samma sätt som de första personerna i Sverige - som kom till marken för ungefär 13 000 år sedan? Om inte: Varför? Beror det möjligtvis på att det skett förändringar sedan dess? Nämen, se där!

Och ännu en fråga: Har ni inte läst er Darwin? Eller tror ni inte på evolutionen? "When we look to the individuals of the same variety or sub-variety (...) one of the first points which strikes us, is, that they generally differ much more from each other, than do the individuals of any one species or variety in a state of nature". (Från Darwins "On the Origin of Species".)
Citat:
Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation. På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.
Ser ni inget problematiskt med detta? Sammanfattningsvis innebär det att det ger SD ensamrätt på att definiera vem som är "svensk" och "icke-svensk", vilket i förlängning innebär att det är de (genom staten i form av myndigheter och institutioner) som kommer fatta beslutet om vem som ska ha och inte ha medborgarskap. Det är knappast som att någon är "skyddad" från detta för att ha röstat på partiet. Och även om ni själva skulle leva upp till dessa "krav" innebär det inte att alla ni känner gör det. Det kommer leda till att många blir papperslösa, vilket såvitt jag vet inte är någonting Sverige generellt utsatt sina medborgare för historiskt - att tagit ifrån folk sina medborgarskap.
Citera
2016-03-13, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Om det berör dig att du har rätt. Rätt så ofta vill SDare ha rätt så då får man ge dessa den "berömmelsen". Som sagt, det är något jag ogillar med SDare.

Och jag anser att många SDare är hatiska inte ens dessa som har utländska barn/kvinnor är några bra människor.

Det är inte slumpmässigt att det finns många ex-nazister som går runt och föreläser i landet för att skapa förändring.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ex-nazist-och-flykting-reser-runt-i-sverige-for-att-inspirera-unga/

http://www.svt.se/mitt-sverige/ex-nazisten-jag-skulle-bara-behovt-en-kram/

Deras omtanke/kärlek kan inte ha skett över en natt utan den måste ha funnits på insidan. Jag tror mer på nationalister är bättre människor men som har drivits bort till ett annat tänk. SDare är mer av ett ondare slag som vill hyckla med sin politik samtidigt som man visar att man absolut älskar invandrare och utländska kvinnor. Förstår du? Det är inte bara jag som anser så utan mestadels av kvinnorna anser på detta vis.

Jag vet att det berör dig att du klassas som värre människa än nazister men media har ju trots allt målat upp nazisterna som värsta folkslaget som man darrade för när någon ens påtalade att man var nazist eller hade någon nationalistiskt åsikt. Jag darrar mer för SDare åsikt och jag skulle inte ens vilja ha mitt barn i närheten av en.

Du ogillar Sverigedemokrater för att de vill ha rätt? Att den rationella och vetenskapliga biten är dålig att sträva efter? Du kan ju inte komma med falska påståenden och anklagelser i syfte att svartmåla en grupp, och inte räkna med att någon ur gruppen vill bemöta dina falska argument som du hittar på eller bara har missförstått.

Eller menar du att jag påstår mig ha rätt där jag i själva verket har fel? För i så fall tar jag gärna till mig av den sanningen och lär mig mer.

Som vanligt struntar jag i att klicka på dina länkar eftersom de är ointressanta, kan du inte argumentera med text och, när det behövs, komma med källhänvisningar?
Citera
2016-03-13, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är ju inte alls liknande. Att tro att någon är korkad för att de fötts med en viss hudfärg är mycket mer fördomsfullt än att tro att någon är korkad för att denne har korkade åsikter.
Lika fördomsfullt.
Citera
2016-03-13, 20:37
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Lika fördomsfullt.

Nej, hur skulle man annars avgöra att någon är korkad om inte genom att de resonerar korkat och har korkade åsikter? Vad är annars ens definitionen på korkad?
Citera
2016-03-13, 20:44
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Du ogillar Sverigedemokrater för att de vill ha rätt? Att den rationella och vetenskapliga biten är dålig att sträva efter? Du kan ju inte komma med falska påståenden och anklagelser i syfte att svartmåla en grupp, och inte räkna med att någon ur gruppen vill bemöta dina falska argument som du hittar på eller bara har missförstått.

Eller menar du att jag påstår mig ha rätt där jag i själva verket har fel? För i så fall tar jag gärna till mig av den sanningen och lär mig mer.

Som vanligt struntar jag i att klicka på dina länkar eftersom de är ointressanta, kan du inte argumentera med text och, när det behövs, komma med källhänvisningar?

Sverigedemokrater anser sig ha rätt om allt trots att man förklarar att man har olika åsikter. Sedan gapar dessa som rabiata hundar genom personangrepp när det inte passar deras åsikt. Jag har så många SDare i närheten av mig så jag har läst av deras "människosyn". När dessa pratar om muslimer så är det likt andra världskriget när man hatade judar men trots att man försöker påtala för en SDare skillnaden mellan en islamist eller en muslim så väljer dessa att kalla en för "muslimkramare, muslimälskare, babbeknullare, kamelknullare". Ja, det är väl den nivån SDare ligger på.

Sedan trycker man upp en bild för mig om hur en palestinsk unge skärs av hela halsen och säger, jag är pro israel. Jag bemötte bilden med hur kan du tycka/anse att det är rätt? Jag får bemötandet babbeknullare borde inte stödja islam.

Jag skrev lyssna på mig, jag ogillar islams sätt att hantera kvinnor och deras rasistiska syn mot vissa i världen men det betyder inte att jag skulle sitta och stödja slakt mot deras barn. Jag skulle inte gifta mig med en muslim men det betyder inte att jag önskar deras barn döden. Jag vet inte hur många gånger jag stött på en SDare med den åsikten eller den nivån på en diskussion. Det har gjort att jag äcklats av SDare.

När man diskuterat med en nationalist som jag TROTT ska vara mer hatisk så har det varit tvärtom där man sagt nej, men jag har egna ungar själv och skulle aldrig önska min unge en sån död.

Det visar en markant skillnad på en nivå som SDare innehar men döljer under ytan. Hur många SDare ser vi försöka göra en förändring för samhället? Det gör ex-nazister i alla fall.

Så vem man faller för kan inte avgöras på grund av ens hjärta men jag har väldigt svårt att falla för en SDare just på grund av att jag mött så mycket vidriga inlägg av dessa. Sedan försöker man skämta bort vad man precis sagt om muslimska ungar genom att flirta.

Vilken vettig kvinna skulle vilja leva med såna individer? Sedan måste jag fråga dig om varför många av deras väljare har den åsikten/tankarna utan att skämmas?
Citera
2016-03-13, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nej, hur skulle man annars avgöra att någon är korkad om inte genom att de resonerar korkat och har korkade åsikter? Vad är annars ens definitionen på korkad?
För att andras åsikter måste inte per automatik vara korkade för att man inte håller med eller resonerar annorlunda. Jag själv finner det fantastiskt att det finns mycket åsikter därute och alla inte tänker parallellt hela tiden.

Sedan vet vi ju "alla" att politik är bullshit ibland.
Citera
2016-03-13, 20:47
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Jag försökte göra en poäng i hur korkat många SD-anhängare resonerar utifrån etnicitet, äkthet och nationalism.
Bara för att du är av en annan uppfattning i dessa frågor så betyder det inte att sverigedemokrater är mindre intelligenta än människor som röstar på andra partier. Det är möjligt att du förblindats av hat mot sverigedemokrater och därför värderar alla möjliga av deras attributer som mindre värda eller sämre, däribland intelligens.
Senast redigerad av Utopiantos 2016-03-13 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in