2012-11-11, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Vad jag vet får man åka ner på polisstationen för att hämta ut licensen. Annars vet jag inte riktigt hur polisen går till väga eller om det verkligen finns någon process där t.ex. SÄPO förser polisen/andra ansvariga med politisk information om personer som söker vapenlicenser. Man kan ju alltid hoppas att det inte är så illa iaf. Men det finns förmodligen många som vet mer om detta än vad jag gör, så jag hoppas att någon annan kan räta ut alla frågetecken här.

Har svårt att tro att polisen skulle godkänna en licens på t.ex en Glock 17 till en medlem i SMR. En stödmedlem som polisen inte känner till kanske kan lyckas men annars tror jag inte det. Vill man ha legala vapen bör man skaffa det innan man går med i en sådan organisation.
Citera
2012-11-11, 01:48
Medlem
Frëdrishs avatar
Citat:
Vad jag vet får man åka ner på polisstationen för att hämta ut licensen. Annars vet jag inte riktigt hur polisen går till väga eller om det verkligen finns någon process där t.ex. SÄPO förser polisen/andra ansvariga med politisk information om personer som söker vapenlicenser. Man kan ju alltid hoppas att det inte är så illa iaf. Men det finns förmodligen många som vet mer om detta än vad jag gör, så jag hoppas att någon annan kan räta ut alla frågetecken här.

En universitetslektor informerade för ett tag sedan hur det ligger till med åsiktsregistrering i Sverige, och lustigt nog är det första gången jag hör det sägas rätt ut, svart på vitt. Det finns ett antal prioritetsgrupper som man bokför, dessa är vänsterxtremister, högerextremister, djurrättsaktivister och religiösa fundamentalister. Enligt vilka kriterier man registrerar är hemligt, likaså kan du aldrig begära information om hurvida du finns i ett av registren. Vad det resulterar i rent praktiskt är att du automatiskt blir avstängd från ett stort antal olika tjänster, främst saker som rör statlig verksamhet (däri inkluderat universitet och högskolor) - men exakt vilka tjänster det rör sig om är också hemligt. Ett exempel är en gammal 68 som varit verksam vid ett universitet i över 40 år, men trots idogt arbete har han inte avancerat en millimeter i sin karriär. Detta rör sig alltså om en vänsterextremist då.

Så jag antar att polisen helt sonika regelbundet stämmer av dessa register mot t.ex. vapenlicenser. Jag lovar dig, om du blir registrerad som "extremist" dröjer det inte länge innan de plockar dina jaktvapen som de gjorde med Öberg. Vad staten anbelangar är SMR lika illa som Al Qaida.
Citera
2012-11-11, 01:55
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Någon annan får rätta mig om jag har fel här, men jag tror att det är väldigt sällsynt. Kanske rentav såpass sällsynt att det endast drabbat Öberg? Om andra fått sina vapen beslagtagna tror jag det hade uppmärksammats på något sätt.

Dock så misstänker jag att det kan vara svårt att få licenser (speciellt på sportskytte-vapen) om man redan är med i organisationen. Men jag vet inte huruvida någon testat och vad utfallet i så fall blev.
Det har hänt vid fler tillfällen, ett där man beslagtog vapen för att personen kände någon som var sekretessbelagd och att den här personen hade besökt personer som var sekretessbelagda. Det var anledningen till beslaget av de licensbelagda vapnen. Vilka eller vem mannen kände och hade besökt blev aldrig klargjort av polismyndigheten men tog vapnen gjorde de, samt delgav honom misstanke om vapenbrott pga ett fåtal patroner av annan kaliber än den han hade licens för, det roliga är att allt låg i ett vapenskåp, och den som varit medlem i en skytteklubb vet att man alltid lånar klubbens vapen och köper ammunition för att skjuta andra vapen än det man har licens för.

/Micke
Citera
2012-11-11, 01:57
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Har svårt att tro att polisen skulle godkänna en licens på t.ex en Glock 17 till en medlem i SMR. En stödmedlem som polisen inte känner till kanske kan lyckas men annars tror jag inte det. Vill man ha legala vapen bör man skaffa det innan man går med i en sådan organisation.
Polisen/försvarsmakten har godkänt allt från AK4r till 9mm pistoler till medlemmar, chefer och stödmedlemmar av Motståndsrörelsen, vilket givetvis är helt ok då organisationen inte är kriminell.

/Micke
Citera
2012-11-11, 02:10
Medlem
http://www.nationell.nu/2012/11/10/par-oberg-fran-motstandsrorelsen-ringer-hemligt-sapo-nummer/

Älskar att höra när Öberg ringer upp och ställer folk mot väggen, denna gång en liten mask på SÄPO som vägrar förklara sig. Bra jobbat! Det polisen håller på med bör uppmärksammas så mycket som möjligt, deras agerande visar verkligen vilken illusion den här "demokratin" är.
Citera
2012-11-11, 05:27
Medlem
Konfrontations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicaman
Intressant att du inte nämner att 10 turkiska soldater dödats och 13 skadats bara den senaste veckan. Nu är detta dock OT så ska inte gå in på det mer.

Jag tycker bara ni nationalister här i Sverige borde ta tag i den väpnade kampen, och visa att era förfäder verkligen är vikingarna. För som det ser ut idag så är ni jävla fjollor som inte tillför ett piss.

56! medlemmar/anhängare av PKK har blivit slaktade de senaste 4 dagarna.. Anser du personligen att det är en progressiv kamp? Går det framåt? Ni har dödat 11 Turkiska soldater den senaste veckan.

Du sitter trygg i din fina lilla lägenhet/hus i Norden och snackar om en revolution, du inte ens är en del av och tror dig ha något sorts företrädde att tala om väpnade revolutioner.. Patetiskt är bara förnamnet.. Faktum kvarstår, du har lämnat konflikten, du har loggat ut, du är ute ur leken.. etc...

Det är inte nödvändigtvis offtopic, eftersom du jämförde Motståndsrörelsen med PKK och därav diskussionen. Men det är upp till en moderator att besluta.

Väpnad revolution överlag kräver folkligt stöd, för att vara det minsta framgångsrik. Det kräver också att man har ekonomi, vapen och sist men inte minst idealistiska kämpar som är beredda att offra sitt liv, för något större än den enskildes individens och tusentals andras liv..
Citera
2012-11-11, 09:59
Medlem
infogivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
http://www.nationell.nu/2012/11/10/par-oberg-fran-motstandsrorelsen-ringer-hemligt-sapo-nummer/

Älskar att höra när Öberg ringer upp och ställer folk mot väggen, denna gång en liten mask på SÄPO som vägrar förklara sig. Bra jobbat! Det polisen håller på med bör uppmärksammas så mycket som möjligt, deras agerande visar verkligen vilken illusion den här "demokratin" är.

Wow, SÄPO-Maria sköter det oerhört dåligt, riktigt kasst. Konstigt dock att de kontaktat en myndig personer, tidigare har de oftast inriktat sig på personer som är under 18år. Ibland suttit och käkat middag med aktivisters föräldrar när de kommit hem m.m
Citera
2012-11-11, 10:19
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:

Sätter hundra spänn på att det är fejk.
Citera
2012-11-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Sätter hundra spänn på att det är fejk.

Jag sätter emot. Om det är fejk är det väldigt förnämt skådespeleri.
Citera
2012-11-11, 12:09
Medlem
STFUMRTWISTEDs avatar
Angående samtalet till David. Har SÄPO rätt att kontakta föräldrarna då David själv är myndig?
Citera
2012-11-11, 13:11
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STFUMRTWISTED
Angående samtalet till David. Har SÄPO rätt att kontakta föräldrarna då David själv är myndig?
Vad skulle förhindra dom att tala med vem dom vill?
Citera
2012-11-11, 13:36
Medlem
Mannuss avatar
Citat:

Vilket vidrigt luder. Det är tydligt både lätt och kul att jävlas med småkillar, men inte lika kul när en vuxen man ringer upp och frågar vad problemet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in