2016-03-07, 22:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu handlade det ju inte om "verklighetsfrämmande" utan om mental störning.

Nja, svårare mentalsjukdomer ju karakteriserade av problemer med verklighets-relaterande.

Och för tillfället talar vi om svårare mentalsjukdomer.

Citat:
Men hur timmar det egentligen med hemsnickrad crackpotteri?

(Jag förmodar att det finns en typo i "timmar", så det skulle stå "rimmar"?)

Kan du bli mera specifik vad angår "crackpotteri"?
Citera
2016-03-07, 22:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Tycker du att jag bara "hittar på" när jag säger att det krävs indoktrinering och/eller mentalsjukdom för att tro på något om verklighetens beskaffenhet som bevisligen är helt åt helvete felaktigt?

Det är en sak att ha en personlig tro om saker som inte kan falsifieras (tex vissa gudsbegrepp) och en helt annan att tro på saker trots att det är bevisat att föreställningen är felaktig.
Det är ju i princip definitionen av en vanföreställning.

Nu är det så här att det faktiskt finns en massa människor, även ateister, som inte är särskilt intresserade av vetenskap öht. Och som t ex bara därför kan ha *väldigt* dålig koll på vetenskapliga förklaringar på saker och ting. Känner t ex själv en ateist som är övertygad om att Big Bang-teorin bara är en religiös dogm. (Lemaître var för all del både en briljant fysiker och en katolsk präst.)

Sorgligt, jag vet. Men är det en mentalsjukdom att vara ointresserad av naturvetenskap?? Det vill jag faktiskt se forskningsresultat på innan jag tror på.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-03-07 kl. 22:44.
Citera
2016-03-07, 22:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är det så här att det faktiskt finns en massa människor, även ateister, som inte är särskilt intresserade av vetenskap öht. Och som t ex bara därför kan ha *väldigt* dålig koll på vetenskapliga förklaringar på saker och ting. Känner t ex själv en ateist som är övertygad om att Big Bang-teorin bara är en religiös dogm. (Lemaître var för all del både en briljant fysiker och en katolsk präst.)

Citat:
Men är det en mentalsjukdom att vara ointresserad av naturvetenskap??

Det KAN det vara om det utvecklas till ett Dunning-Kruger syndrom. Men det är inget specifikt för troende/icke-troende. Så vart vill du komme?
Citera
2016-03-07, 22:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, svårare mentalsjukdomer ju karakteriserade av problemer med verklighets-relaterande.

Och för tillfället talar vi om svårare mentalsjukdomer.

(Jag förmodar att det finns en typo i "timmar", så det skulle stå "rimmar"?)

Kan du bli mera specifik vad angår "crackpotteri"?

(Typon är åtgärdad.)

När jag talar om crackpots så menar jag i den här meningen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pseudoscience

https://en.wikipedia.org/wiki/Crank_(person)
Senast redigerad av nerdnerd 2016-03-07 kl. 22:50.
Citera
2016-03-07, 23:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det KAN det vara om det utvecklas till ett Dunning-Kruger syndrom. Men det är inget specifikt för troende/icke-troende. Så vart vill du komme?

DK-effekten är intressant (läs artiklarna av D & K där den upptäcktes, de är läsvärda), men är det ett "syndrom"?

Vart jag vill komma är väl uppenbart? Sir. tyckte att en tro på att världen är 6000 år ska kunna ses som en mentalsjukdom bara för att den teorin är grundligt falsifierad. Jag håller inte med. Det visar bara på ett sorgligt ointresse för vetenskap och vetenskapliga metoder vilket nog faktiskt inte alls i sig tyder på mental ohälsa. Iaf vill jag se forskning som stöder den tesen innan jag är beredd på att godta den.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-03-07 kl. 23:14.
Citera
2016-03-07, 23:25
Medlem
Citat:
DK-effekten är intressant (läs artiklarna av D & K där den upptäcktes, de är läsvärda), men är det ett "syndrom"?

Vart jag vill komma är väl uppenbart? Sir. tyckte att en tro på att världen är 6000 år ska kunna ses som en mentalsjukdom bara för att den teorin är grundligt falsifierad. Jag håller inte med. Det visar bara på ett sorgligt ointresse för vetenskap och vetenskapliga metoder vilket nog faktiskt inte alls i sig tyder på mental ohälsa. Iaf vill jag se forskning som stöder den tesen innan jag är beredd på att godta den.
Dom flesta som tror världen är 6000 år, gör inte det för att dom är ointresserad av vetenskap. Du kan annars göra ett experiment av det, och förklara vad forskningen säger om den siffran. Då borde dom i så fall ändra sig, ifall att det var så att dom bara var felinformerad. Men jag anar hur det kommer att gå ....
Citera
2016-03-07, 23:35
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Tycker du att jag bara "hittar på" när jag säger att det krävs indoktrinering och/eller mentalsjukdom för att tro på något om verklighetens beskaffenhet som bevisligen är helt åt helvete felaktigt?

Det är en sak att ha en personlig tro om saker som inte kan falsifieras (tex vissa gudsbegrepp) och en helt annan att tro på saker trots att det är bevisat att föreställningen är felaktig.
Det är ju i princip definitionen av en vanföreställning.
Att grunda sin världsbild utifrån något annat än naturvetenskapen (ex. Bibeln) innebär inte att man är mentalt sjuk. Din inställning mot de otroende som inte dyrkar prästerskapet i de vita rockarna påminner en del om religiösa fundamentalisters inställning mot de avvikande - det är samma trångsynthet och oförståelse som visar sig.
Citera
2016-03-07, 23:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dom flesta som tror världen är 6000 år, gör inte det för att dom är ointresserad av vetenskap. Du kan annars göra ett experiment av det, och förklara vad forskningen säger om den siffran. Då borde dom i så fall ändra sig, ifall att det var så att dom bara var felinformerad. Men jag anar hur det kommer att gå ....

Varför skulle de lyssna på min förklaring om de inte är intresserade av ämnet? Nota bene, det här är grejer som jag kan ganska bra själv, ned till de matematiska detaljerna om den krökta rumtiden. (Disputerade på sånt.) Orkar DU höra på allt jag har att säga? Och var hamnar vi egentligen i den här diskussionen om ointresse för min version = mentalsjukdom?
Citera
2016-03-07, 23:45
Medlem
Citat:
Varför skulle de lyssna på min förklaring om de inte är intresserade av ämnet? Nota bene, det här är grejer som jag kan ganska bra själv, ned till de matematiska detaljerna om den krökta rumtiden. (Disputerade på sånt.) Orkar DU höra på allt jag har att säga? Och var hamnar vi egentligen i den här diskussionen om ointresse för min version = mentalsjukdom?
Om man är ointresserad, hur kan så många komma fram till just 6000 år? Kan det inte vara så att dom hellre tror på bibeln, även fast dom vet vad vetenskapen säger?
Och jag har inte sagt något om mentalsjukdom. Tycker bara det är konstigt att folk som är ointresserad av vetenskap, "råkar" tro att världen är 6000 år.
Citera
2016-03-08, 02:18
Medlem
Citat:

Sorgligt, jag vet. Men är det en mentalsjukdom att vara ointresserad av naturvetenskap?? Det vill jag faktiskt se forskningsresultat på innan jag tror på.

Naturligtvis är inte okunskap och/eller ointresse för vetenskap, en mentalsjukdom.

Det jag menar som man kan likna vid en mentalsjukdom, är när man helt ogrundat håller fast vid en föreställning om verklighetens beskaffenhet (tex att Jorden är platt eller 6000 år gammal), trots att man får det bevisat för sig att denna föreställning är felaktig.
Det krävs inget stort intresse för vetenskap för att kunna förstå att dessa föreställningar är felaktiga, eller hur?

Men det behöver inte handla om mentalsjukdom, det kan också handla om indoktrinering. Har man fått det inpräntat i skallen under hela uppväxten att gud skapade Jorden för 6000 år sedan, så måste det vara ett rent helvete att kunna erkänna att detta är felaktigt. Det raserar hela ens världsbild.

Om personen som har vanföreställningarna inte kan övertygas om att de är falska genom att någon framlägger rationella belägg, är vanföreställningarna patologiska. Patologiska vanföreställningar är tecken på en psykisk störning av funktionell (psykisk) eller symtomatisk art (drogutlöst eller utlöst av en organisk sjukdom).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanföreställning

(FB) Flat Earth--Jorden är platt <-- I den tråden finns det gott om personer som lider av patologiska vanföreställningar. Det spelar ingen roll vilka argument eller belägg som presenteras och som motbevisar deras föreställning - den släpps inte ändå.
Senast redigerad av Sir. 2016-03-08 kl. 02:20.
Citera
2016-03-08, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Att grunda sin världsbild utifrån något annat än naturvetenskapen (ex. Bibeln) innebär inte att man är mentalt sjuk.
Naturligtvis inte. Däremot är det sjukt att grunda sin världsbild utifrån föreställningar som vi VET är felaktiga.
Det går inte bara sudda ut det bisarra i att tro att Jorden är 6000 år eller att Jorden är platt, med att säga att "det bara är en annan världsbild".

Citat:
Din inställning mot de otroende som inte dyrkar prästerskapet i de vita rockarna påminner en del om religiösa fundamentalisters inställning mot de avvikande - det är samma trångsynthet och oförståelse som visar sig.
Dyrkar VEM? Det vi vet om verklighetens beskaffenhet är knappast baserat på dyrkan av vetenskapsmän - det är snarare beläggen som dessa "präster i vita rockar" har att presentera, som är det relevanta.
Senast redigerad av Sir. 2016-03-08 kl. 02:22.
Citera
2016-03-08, 02:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Naturligtvis inte. Däremot är det sjukt att grunda sin världsbild utifrån föreställningar som vi VET är felaktiga.
Det går inte bara sudda ut det bisarra i att tro att Jorden är 6000 år eller att Jorden är platt, med att säga att "det bara är en annan världsbild".

Dyrkar VEM? Det vi vet om verklighetens beskaffenhet är knappast baserat på dyrkan av vetenskapsmän - det är snarare beläggen som dessa "präster i vita rockar" har att presentera, som är det relevanta.
Men du är ju här, med medvetande och allt. Vart man än tittar.
Upp i rymden eller genom ett mikroskop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in