2016-03-07, 21:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, svara mig på det, du.

Jaså; är non-konformitet en mentalsjukdom? Berätta gärna mer.

Mitt inlägg var dumt formulerat och jag ångrar att jag skrev det.

Har du något akademiskt stöd för din kategorisering, eller är det s a s egen forskning?
Citera
2016-03-07, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
En del kreationistiska övertygelser kan enligt mig inte förklaras med annat än indoktrinering och/eller mentalsjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det låter konstigt tycker jag. Har du stöd för den tesen i någon forskning? Ge gärna en länk.

Det behövs ingen "forskning" för att konstatera att teism ... typ kreationism ... är såpass verklighetsfrämmande, att det tydligt rör sig om nån version av mental dysfunktionalitet.
Citera
2016-03-07, 21:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaså; är non-konformitet en mentalsjukdom? Berätta gärna mer.

Citat:
Mitt inlägg var dumt formulerat och jag ångrar att jag skrev det.

OM detta nu är en sorts ursäkt: Apology accepted.

Citat:
Har du något akademiskt stöd för din kategorisering, eller är det s a s egen forskning?

Som en samlat tes är det hemmasnickrat. Dom separate detaljer är däremot legitima i skolpsykologin.
Senast redigerad av Bogomil 2016-03-07 kl. 21:48.
Citera
2016-03-07, 21:56
Medlem
Citat:
Det låter konstigt tycker jag. Har du stöd för den tesen i någon forskning? Ge gärna en länk.

Behövs det verkligen forskning för att konstatera att det handlar om indoktrinering och/eller mentalsjukdom om man tex tror att Jorden är 6000 år gammal eller att Jorden är platt (ja, detta förekommer faktiskt fortfarande)?
Citera
2016-03-07, 22:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men var då tacksam för att några av oss försöker undvika svepande generaliseringer och istället begränser kritiken av teister till att omfatta endast en teist-subkategori.

Ska jag vara tacksam för att du inte är ännu mindre nyanserad? Ja, så kanske man kan se det.

Btw går ju förstås även det här myntet att vända på. Är ateister mentalt friska? Google på 'atheism mental' ger en del uppslag

https://www.google.se/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=atheism+mental&gfe_rd=cr&ei=RejdVqn9Eaur 8weY8YfwDg
Citera
2016-03-07, 22:09
Medlem
Citat:

Btw går ju förstås även det här myntet att vända på. Är ateister mentalt friska? Google på 'atheism mental' ger en del uppslag

https://www.google.se/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=atheism+mental&gfe_rd=cr&ei=RejdVqn9Eaur 8weY8YfwDg

Du kanske kunde vara lite mer specifik än att bara be folk att googla?
Citera
2016-03-07, 22:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Behövs det verkligen forskning för att konstatera att det handlar om indoktrinering och/eller mentalsjukdom om man tex tror att Jorden är 6000 år gammal eller att Jorden är platt (ja, detta förekommer faktiskt fortfarande)?

Ja. Och det är nog inte heller så svårt att forska på, så varför bara hitta på?
Citera
2016-03-07, 22:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du kanske kunde vara lite mer specifik än att bara be folk att googla?

Yepp. Men det där var exakt så specifikt som jag ville ha det. Bara peka på att idén finns åt båda hållen. Det är inte som jag tänker själv i något av fallen.
Citera
2016-03-07, 22:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men var då tacksam för att några av oss försöker undvika svepande generaliseringer och istället begränser kritiken av teister till att omfatta endast en teist-subkategori.

Citat:
Ska jag vara tacksam för att du inte är ännu mindre nyanserad? Ja, så kanske man kan se det.

Skall jag subkategorisera ytterligare före du blir nöjd? Är det det du säger?

Citat:
Är ateister mentalt friska?

Den har jag faktisk väntat på, och svaret är tills vidare att det är så gott som omöjligt att skapa en relevant kategori av individer som ... som enda gemensama grund-definition ... är "UTAN 'gud ".

Försök ersätta ordet "ateister" med något som är mera klassificerbart, så blir det kanske enklare att greppa och tala om det.
Citera
2016-03-07, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Om DU behöver forskning för att betrakta kreationism e.dyl. som verklighetsfrämmande är din sak.
Citera
2016-03-07, 22:27
Medlem
Citat:

Tycker du att jag bara "hittar på" när jag säger att det krävs indoktrinering och/eller mentalsjukdom för att tro på något om verklighetens beskaffenhet som bevisligen är helt åt helvete felaktigt?

Det är en sak att ha en personlig tro om saker som inte kan falsifieras (tex vissa gudsbegrepp) och en helt annan att tro på saker trots att det är bevisat att föreställningen är felaktig.
Det är ju i princip definitionen av en vanföreställning.
Senast redigerad av Sir. 2016-03-07 kl. 22:30.
Citera
2016-03-07, 22:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om DU behöver forskning för att betrakta kreationism e.dyl. som verklighetsfrämmande är din sak.

Nu handlade det ju inte om "verklighetsfrämmande" utan om mental störning. Och JA, någon sådan diagnos är jag inte beredd att ställa på någon beroende enbart på vad han tror eller inte tror på.

Eftersom jag inte är en crackpot vare sig inom psykiatri eller något annat.

Jag tror mig förstå att pådyvlande religionskritiker gärna vill se sig själva som försvarare av rationalitet och vetenskap. Men hur rimmar det egentligen med hemsnickrad crackpotteri?

Inte alls.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-03-07 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in