2016-02-24, 10:34
Medlem
SpoonyOnes avatar
Suck - bara USA-wannabees som pratar om att "debit"-kort är skit.

I Sverige använder vi kontokort och that´s it.
Citera
2016-02-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av member-of

Så glöm dessa tankar om "status, kolla på mig, jag har råd"... I grund och botten handlar det bara om att få ekonomiska fördelar genom att använda dessa kort. (Om man har råd och karaktär nog att hantera kredit)

En som förstår.. Men vissa tror bara för att man skaffat ett kreditkort/betalkort så måste man maxa kortet tills köpstop.
Citera
2016-02-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Låter ju nästan för bra för att vara sant! Ägnar sig SAS-Amex åt välgörenhet som ger dig saker för 15-20k per år? Hur kan det vara en hållbar affärside som genererar vinst?

Finns det gratis luncher nu igen...?

Det kostar handlaren 4-5% per transaktion med Amex. Amex ger lite av dessa tillbaka till sina kunder.
Så fungerar det.

Folk som inte använder kreditkort är idioter.
Citera
2016-02-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Låter ju nästan för bra för att vara sant! Ägnar sig SAS-Amex åt välgörenhet som ger dig saker för 15-20k per år? Hur kan det vara en hållbar affärside som genererar vinst?

Finns det gratis luncher nu igen...?

De tar ut avgifter från butikerna. Mig spelar det ingen roll, jag får inte ett lägre pris för att jag drar ett Visa kort. Poängen kostar inte Amex i närheten av de summorna heller, de har avtal med Eurobonus som förmodligen ger dem poäng till ett bra pris.

För mig däremot är ju valet att antingen hosta upp 45k för flyget till Australien ur egen ficka eller använda poäng som jag får bara för att dra det kortet.
Senast redigerad av Akt 2016-02-24 kl. 10:39.
Citera
2016-02-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Suck - bara USA-wannabees som pratar om att "debit"-kort är skit.

I Sverige använder vi kontokort och that´s it.

Dit argument och din slutsats är lysande.

Du har övertygat mig.

Citera
2016-02-24, 10:59
Medlem
vikingrods avatar
Jag har mitt bankkort/debitkort som jag fick gratis av banken och det funkar perfekt.
Ingen risk att man handlar för mycket och får en fet faktura man inte kan betala och så har man järnkoll på kontot hela tiden.

Har ingen nytta av kredit. Har ingen nytta av bonusar till resor etc då jag inte reser.
Spenderar under 10k i månaden. Mycket handlas kontant.

Exakt vad skulle jag tjäna på ett kreditkort tycker du?
Förutom chansen att sätta sig i skulder på fyllan..
Citera
2016-02-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
De tar ut avgifter från butikerna. Mig spelar det ingen roll, jag får inte ett lägre pris för att jag drar ett Visa kort. Poängen kostar inte Amex i närheten av de summorna heller, de har avtal med Eurobonus som förmodligen ger dem poäng till ett bra pris.

För mig däremot är ju valet att antingen hosta upp 45k för flyget till Australien ur egen ficka eller använda poäng som jag får bara för att dra det kortet.

Många handlare i Sverige och utomlands tar inte emot amex eller diners så om man reser mycket är det visa OCH mastercard som gäller. Debit eller kredit spelar mindre roll förutom att kredit har större växlingspåslag, i de flesta fall.
Citera
2016-02-24, 11:23
Medlem
Använder naturligtvis bara kreditkort.
Citera
2016-02-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Jag har mitt bankkort/debitkort som jag fick gratis av banken och det funkar perfekt.
Ingen risk att man handlar för mycket och får en fet faktura man inte kan betala och så har man järnkoll på kontot hela tiden.

Har ingen nytta av kredit. Har ingen nytta av bonusar till resor etc då jag inte reser.
Spenderar under 10k i månaden. Mycket handlas kontant.

Exakt vad skulle jag tjäna på ett kreditkort tycker du?
Förutom chansen att sätta sig i skulder på fyllan..
Du missar ju 1% återbäring på de 10000:- du handlar för i månaden. Hatar folk som inte är noga med sin ekonomi.
Citera
2016-02-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Många handlare i Sverige och utomlands tar inte emot amex eller diners så om man reser mycket är det visa OCH mastercard som gäller. Debit eller kredit spelar mindre roll förutom att kredit har större växlingspåslag, i de flesta fall.

I princip ingenstans utomlands har jag blivit nekad med Amex, förutom vissa butiker i typ Nederländerna/Tyskland (där de bara tog electronkort). Små lokala butiker i mindre utvecklade länder kan såklart vara knivigt ibland, men i de butikerna vill jag ändå använda kontanter. Rent generellt kan jag använda Amex för runt 90% av alla köp jag gör, räcker för att samla en hel del poäng. Utomlands är den procentsatsen dessutom högre.

I Sverige tar de flesta Amex i storstäderna, har ett gratis Visa (som också ger Eurobonuspoäng) i nödfall.
Citera
2016-02-24, 11:57
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du missar ju 1% återbäring på de 10000:- du handlar för i månaden. Hatar folk som inte är noga med sin ekonomi.

Som du läste så handlar jag för under 10 lapp i månaden. Mycket av det jag köper är begagnat
( cyklar, mopeder, möbler, verktyg som sedan renoveras och säljs med vinst ) så jag betalar mycket kontant.
Kortet används kanske till 4-5000 kr i månaden.
Jag ser inte den 1% som tillräckligt för att ha ett kreditkort.

Och jag är stenhård med min ekonomi. Inte en krona går utan att jag tänkt efter minst två,tre gånger.
Och med bankappen i mobilen vet jag exakt hur mycket jag har kvar, hur mycket jag spenderat och hur mycket jag sparar vart jag än är.

Ett kreditkort skulle bara komplicera allt med ännu en källa ( som inte är lika lätt att följa) man spenderar från.

Inte värt den 1% du talar om.
Citera
2016-02-24, 11:59
Medlem
Jag använder Marginalen Traveller. Får 1 poäng per 7 spenderade kronor. Jag betalar 395kr i årsavgift och jag har en maxkredit på 30 000kr. Jag har haft kortet i 3 år och första året var gratis. Därav betalat 790kr i avgift. Jag har redan tjänat in såpass många poäng att jag nu kan få en resa till afrika eller vart jag vill i hela europa. Inom ett år så kan jag få en resa till USA och Kanada, tur och retur. Det tycker jag är värt pengarna och mödan att hålla kolla på att alltid betala fakturan i tid.

Tillägg och förtydligande: Jag har en sambo som använder ett extrakort. Kostar 50kr/år. Det betyder att jag tjänar poäng i rasande takt, även med en kreditgräns på 30 000kr. Men, när jag väl väljer att spendera poängen så måste man komma ihåg att det krävs dubbla antalet poäng för att åka två personer till samma destination. Alternativet är att betala hennes del och i och med det få 50% rabatt på biljetten.
Senast redigerad av Dekih 2016-02-24 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in