2016-02-24, 12:11
Medlem
Frågan är varför folk som använder kreditkort nödvändigtvis måste övertala andra om att det är förträffligt.

Om alla hade använt bonus-cash-back-kort och ingen använt de kort som är bra för affärerna hade fördelarna med kreditkort försvunnit direkt, samt affärerna höjt priserna för att kompensera avgifter till kortföretag.

Så, njut av det medan det varar och sprid det inte vidare
Citera
2016-02-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Jag har mitt bankkort/debitkort som jag fick gratis av banken och det funkar perfekt.
Ingen risk att man handlar för mycket och får en fet faktura man inte kan betala och så har man järnkoll på kontot hela tiden.

Har ingen nytta av kredit. Har ingen nytta av bonusar till resor etc då jag inte reser.
Spenderar under 10k i månaden. Mycket handlas kontant.

Exakt vad skulle jag tjäna på ett kreditkort tycker du?
Förutom chansen att sätta sig i skulder på fyllan..

En uppenbar fördel är att du om du får dina kortuppgifter stulna så kan de inte tömma ditt lönekonto så att du inte har till hyran vid månadsskiftet.
Du kan i lugn och ro bestrida köpen och betalar inte för köpen. Med ett bankkort kan du få ligga ute med pengarna i månader om du har otur.

Man kan ansöka om en låg kreditgräns om man är rädd för att skuldsätta sig.
Citera
2016-02-24, 12:24
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekih
Jag använder Marginalen Traveller. Får 1 poäng per 7 spenderade kronor. Jag betalar 395kr i årsavgift och jag har en maxkredit på 30 000kr. Jag har haft kortet i 3 år och första året var gratis. Därav betalat 790kr i avgift. Jag har redan tjänat in såpass många poäng att jag nu kan få en resa till afrika eller vart jag vill i hela europa. Inom ett år så kan jag få en resa till någonstans i asien, tur och retur. Det tycker jag är värt pengarna och mödan att hålla kolla på att alltid betala fakturan i tid.

Jag tycker det är väldigt snällt av alla kortutfärdare att ge folk så mycket gratisresor och sådant. Jag hade ingen aning om att företag kunde vara så snälla och generösa, sådana filantroper så att säga.

Jag förstår dock inte riktigt hur man verkar kunna "tjäna mer pengar" genom att "slösa mer pengar", men jag är ju inte så intelligent så det är förmodligen därför jag inte förstår.

Tack till alla er intelligenta som delar med av er visdom här i tråden.
Citera
2016-02-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Jag tycker det är väldigt snällt av alla kortutfärdare att ge folk så mycket gratisresor och sådant. Jag hade ingen aning om att företag kunde vara så snälla och generösa, sådana filantroper så att säga.

Jag förstår dock inte riktigt hur man verkar kunna "tjäna mer pengar" genom att "slösa mer pengar", men jag är ju inte så intelligent så det är förmodligen därför jag inte förstår.

Vem har nämnt något om att tjäna mera pengar genom att slösa mer pengar?
Citera
2016-02-24, 12:48
Medlem
Citat:
Du... Du tror att kortföretgat ger dig en massa saker kopplat till hur mycket du handlar för. Men ett företag som ger bort för mycket blir snabt ett ickeföretag. Det finns inga gratis luncher. Det du tror du tjänar betaler du istället genom ett högre pris på varorna i butik.
Citera
2016-02-24, 12:49
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:

Om jag inte minns helt fel så var det jag som nämnde det, i inlägget du citerade.

Dessutom nämnde jag att det är väldigt snällt av alla kortföretag att erbjuda heeelt gratis resor, till europa eller rent av afrika eller asien, och det är ju fint att du verkar hålla med mig om det!

Men är du också lite förvånad över att företag är så himla snälla? Snällare än vanligt folk rent av, för jag blir då inte bjuden på gratis resor av vanligt hederligt folk ens en gång! Inte ens kristna vänner till mig bjuder mig på gratis resor, och de är ändå riktigt goda människor och helt emot girighet (som de anser är en synd)! Kortföretag måste vara snällast i hela världen, de borde helgonförklaras!

Att företag anklagas för att alltid (högst girigt) ha det där som kallas "vinstsyften" är uppenbarligen en ondskefull lögn!
Citera
2016-02-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har typ funderat på att skaffa ett de senaste 5-10 åren men får inte riktigt tummarna loss.
Lite beroende på osäkerhet till vilket kort som passar bäst.

Några Önskemål:

1. Låg eller helst ingen avgift
2. enkelt
3. så bra förmåner som möjligt. Flyger och reser inte mycket privat och äger ingen bil så bonusar kring detta ger mig inte mycket. Gillar dock mat och dryck samt sport och musik.

Vilket eller vilka kreditkort bör jag titta närmare på?
Finns det någon bra sida att jämföra eller läsa mera?
Preem mastercard
Citera
2016-02-24, 12:51
Medlem
Citat:

Jag lider med dig... du kan inte ha det lätt om du inte förstår en sådan simpel sak som att man inte behöver "slösa" pengar bara för att få ihop poängen.

Det går faktiskt att använda korten till dina dagliga inköp som mat, kläder, hushållsprylar, restaurangbesök osv... jag korten är faktisk giltig överallt. Om du och jag köper samma prylar (sånt vi behöver) på samma ställen ett helt år så kommer ditt år sluta med att du får en räkning på 250-300 kr medan mitt kommer sluta med att jag får ca 5 frinätter på valfritt hotell i Sverige.

Svårare än så är det inte... och jag tycker inte man behöver vara så intelligent för att förstå fördelen med det ena och nackdelen med det andra. Eller?
Citera
2016-02-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Kortet används kanske till 4-5000 kr i månaden.
Jag ser inte den 1% som tillräckligt för att ha ett kreditkort.

Och jag är stenhård med min ekonomi. Inte en krona går utan att jag tänkt efter minst två,tre gånger.
Och med bankappen i mobilen vet jag exakt hur mycket jag har kvar, hur mycket jag spenderat och hur mycket jag sparar vart jag än är.

Ett kreditkort skulle bara komplicera allt med ännu en källa ( som inte är lika lätt att följa) man spenderar från.

Inte värt den 1% du talar om.
Ok!
Varför hänger du i en tråd som handlar om kreditkort när du ändå inte vill ha ett?

Att du menar att du inte har kontroll om du har ett kreditkort har jag svårt att förstå?
Att du sedan hellre betalar årsavgift och inte får någon bonus på dina pengar du handlar med visar att du egentligen inte är så ekonomisk som du vill lura dig själv till att du är.
Citera
2016-02-24, 12:55
Medlem
Citat:

Du tjänar inte pengar Einstein, du SPARAR pengar med ett kreditkort.
Citera
2016-02-24, 13:02
Medlem
Citat:
Om jag inte minns helt fel så var det jag som nämnde det, i inlägget du citerade.

Dessutom nämnde jag att det är väldigt snällt av alla kortföretag att erbjuda heeelt gratis resor, till europa eller rent av afrika eller asien, och det är ju fint att du verkar hålla med mig om det!

Men är du också lite förvånad över att företag är så himla snälla? Snällare än vanligt folk rent av, för jag blir då inte bjuden på gratis resor av vanligt hederligt folk ens en gång! Inte ens kristna vänner till mig bjuder mig på gratis resor, och de är ändå riktigt goda människor och helt emot girighet (som de anser är en synd)! Kortföretag måste vara snällast i hela världen, de borde helgonförklaras!

Att företag anklagas för att alltid (högst girigt) ha det där som kallas "vinstsyften" är uppenbarligen en ondskefull lögn!

Din ekonomi är nog inte i balans

Att jag där 30 öre billigare bensin var gång jag tankar är ju bra för jag hade tankat samma antal liter i alla fall.
Samma att jag får en hundring rabbat när jag tvättar bilen.

Resa till Thailand gör familjen vart år, fint att få 1% tillbaka på den kostnaden.
När jag servar bilen, köper mat, köper ny gräsklippare, köper öl på puben då får jag alltid det 1% billigare än dig, utöver det så är kortet helt gratis.

Du lånar alltså pengar helt gratis i 30-45 dagar, man måste vara bra oekonomisk om man tackar nej till ett sådant erbjudande.
Citera
2016-02-24, 13:46
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
1. Bonusen.
Genom denna bonusen så har jag kunnat uppgradera mig på 2 flighter till sommaren som jag bokat. drygt 4000kr där. Finns bonusar för allt möjligt men just jag har valt för flygbolag.
2. Priority pass
Jag har 4 kostnadsfria besök för lounger på flygplatserna. Till sommaren kommer jag besöka 3 st. Kommer nog plocka på mig en stadig måltid, 2-3 öl och någon grogg helt gratis per gång.
3. Försäkringarna!! För några år sedan så blev mitt bagage försenat lite över en dag. Ringde till kortföretaget och fick då plocka på mig kläder och annat för 3000kr helt gratis.
Finns mycket mer men kommer inte på för tillfället.

Som hundägare till schäfrar som jag just nu är ensam om att ansvara för så reser jag inte överhuvudtaget längre, vistas därför aldrig på flygplatser. Bor heller inte centralt i en stad, och med långa sträckor till närmaste restaurang så äter jag i princip aldrig ute. Alla dina schyssta bonusexempel är därmed helt värdelösa för mig. Har också som livsfilosofi att aldrig köpa något jag inte verkligen behöver, så det blir inte direkt några "shopping sprees" heller för min del.

Du har inte tänkt tanken att det kanske finns människor med en annan livssituation än dig som helt enkelt inte värderar det som du värderar på samma sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in