2016-02-23, 20:20
Medlem
Hej!

Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?

Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.

Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?
Citera
2016-02-23, 20:42
Medlem
DenKrasses avatar
Kan mycket väl vara dumhet, ja. För om man är riktigt dum, bör man inte ha kreditkort. Alltför lätt att hamna bland kraftidioterna i Lyxfällan då.
Citera
2016-02-23, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Hej!

Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?

Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.

Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?

Av olika anledningar. För ung för kreditkort. För dålig ekonomi för det samma. Betalningsanmärkning. Sociala problem. Trygghet att bara beloppet på kortet kan använda. You name it. För övrigt kostar ett Amex grönt 500/år.

Förresten, ditt inlägg från den 12/8 2015:

"Skulle vara bra om banken också har debit kort så jag kan nå pengarna om något skulle hända."
Senast redigerad av PatricHbg 2016-02-23 kl. 20:53.
Citera
2016-02-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenKrasse
Kan mycket väl vara dumhet, ja. För om man är riktigt dum, bör man inte ha kreditkort. Alltför lätt att hamna bland kraftidioterna i Lyxfällan då.

Bara för man har ett kreditkort, måste man då handla för pengar man inte har ? Jag betalar alltid fakturan till 100%.
Citera
2016-02-23, 21:00
Medlem
DenKrasses avatar
Citat:
Bara för man har ett kreditkort, måste man då handla för pengar man inte har ? Jag betalar alltid fakturan till 100%.
Nä, bara om man är dum...
Citera
2016-02-23, 21:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Om vi säger som såhär - det är inte dig eller mig kreditkortsbolagen tjänar de stora pengarna på.

Kunder som nollar saldot varje månadsskifte ger inte bolagen någon vinst utan snarare de kunder som skjuter ett stort skuldsaldo framför sig och betalar absolut minimum varje månad, gärna någon förseningsavgift också då och då..
Citera
2016-02-23, 21:01
Debit card, før att det alltid finns likvider på kontot.
Citera
2016-02-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Av olika anledningar. För ung för kreditkort. För dålig ekonomi för det samma. Betalningsanmärkning. Sociala problem. Trygghet att bara beloppet på kortet kan använda. You name it. För övrigt kostar ett Amex grönt 500/år.

Förresten, ditt inlägg från den 12/8 2015:

"Skulle vara bra om banken också har debit kort så jag kan nå pengarna om något skulle hända."

För dålig ekonomi ? de flesta kreditkort kräver 100k+ i årsinkomst bara. Fine, de som har bet anm förstår jag att de inte kan.

500kr ja, men spenderar man ett x antal tusen i månaden på kortet så betalas de tillbaks ganska snabbt i bonus. Jag har Gold och använder det överallt. Bara genom priority pass så är dom pengarna ihoptjänade då jag har fri mat och bar på flygplatserna.
Citera
2016-02-23, 21:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
För dålig ekonomi ? de flesta kreditkort kräver 100k+ i årsinkomst bara. Fine, de som har bet anm förstår jag att de inte kan.
Du glömmer de som är arbetslösa och därför inte har någon inkomst av tjänst som du tar upp.
Ett debit kort kostar inte hos alla banker, kör själv med Forex och Santander där det är avgiftsfritt
Citera
2016-02-23, 21:21
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Jag använder det bara för att slippa hantera kontanter, så jag antar att jag bara är riktigt jävla dum då. Men så dum så att jag skulle få för mig att sätta ett mellanslag mellan sista ordet i en mening och ett frågetecken blir jag lyckligtvis aldrig

Citat:
Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden.

Om det är något jag verkligen hatar så är det rabatter, erbjudanden, kuponger och skit, ytterst sällan man faktiskt erbjuds något sådant som man faktiskt har praktisk nytta av. Vad är det för typ av "bonusar" du pratar om som du anser att det vore värt att byta kort för?

Citat:
Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.

Har aldrig någonsin så mycket pengar på transaktions/kort-kontot att det skulle innebära någon större kris om de försvann, så ställt mot den försvinnande lilla risken att det ens händer så är det ett icke-problem.

Citat:

Den enkla anledningen är helt enkelt en brist på tydliga anledningar till varför jag skulle lägga tid och energi på att byta till något annat när jag har något som fungerar. Tid är pengar

Lustigt nog lyckades du inte få fram några övertygande sådana anledningar i ditt inlägg heller. Hade varit trevligt att få höra några.
Citera
2016-02-23, 21:22
Medlem
Pingis.0s avatar
Hade jag rest mer så skulle jag ha ett, för det verkar vara just i resandet den stora vinsten ligger.
I dagsläget skulle det bara vara en kredit som ligger och drar ner min totala kreditvärdighet till ingen större nytta.
Men som sagt, för personer som reser mycket är väl ett bra kreditkort en självklarhet.
Citera
2016-02-23, 21:28
Medlem
trattfans avatar
Använder sällan mitt kort, rullar med kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in