2016-02-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Hej!

Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?

För att man har råd... Tjänar man så lite att man måste nyttja krediter bör man antingen öka sin inkomst eller minska sina utgifter. Det är ju dock sällan man som ekonom begriper sådant.
Citera
2016-02-24, 09:53
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenKrasse
Kan mycket väl vara dumhet, ja. För om man är riktigt dum, bör man inte ha kreditkort. Alltför lätt att hamna bland kraftidioterna i Lyxfällan då.

Nu är ju Amex och Eurocard inte kreditkort (ja, jag vet att det finns Eurocard med kredit också) utan betalkort. Det finns alltså ingen kredit, utan du får rätt och slätt en faktura för månadens transaktioner.

Själv rockar jag debitkortet till mina vardagliga inköp. Alltså mat, kläder, krogbesök mm.

Eurocard till flygbiljetter, internetköp, utlägg i jobbet osv.

Finns helt klart fördelar med att ha två kort. Största fördelen med att ha ett betalkort är enligt mig att någon annan står för risken vid bedrägerier. Bokade ett hotell förra sommaren och betalade i förskott på Expedia. När jag dök upp några dagar senare var hotellet fullbokat. Då spärrade Eurocard beloppet och jag slapp betala en spänn, enkelt och smidigt helt enkelt.

Sen är det ju soft med alla perks som reseförsäkringar och Priority Pass ingår i både Amex och Eurocard.
Citera
2016-02-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Och om man som privatperson väljer att inte få denna bonus så tror du att dom avgifterna försvinner? Nej för alla med en halv hjärna fortsätter få bonus medans du får inget.

Jag har en hel hjärna, tackar som frågar!
Jag har i mitt föregående inlägg mer fokus på konsumentnytta och konsumentmakt och vad det innebär att helt oreflekterat skita i det.
Själv då? Hjärnan din fungerar jättebra?
Din bonus är nämligen lika mycket bonus som att betala 100 kronor för 20 kronor.
Citera
2016-02-24, 09:54
Medlem
Jag kör allt på SAS-Amex och betalar fakturan i slutet på månaden. Det gör att flyget på långresan vartannat år för 2 personer kan tas ut på kortpoängen, skulle jag köpt resan med pengar skulle den kostat 30-45k beroende på var resan går. Få saker för 15-20k per år bara genom att dra plastkortet det står Amex på när jag handlar känns som en no brainer.
Senast redigerad av Akt 2016-02-24 kl. 10:11.
Citera
2016-02-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att man har råd... Tjänar man så lite att man måste nyttja krediter bör man antingen öka sin inkomst eller minska sina utgifter. Det är ju dock sällan man som ekonom begriper sådant.

Detta var bland det dummaste jag hört... det är ju tvärtom.

Tjänar man väldigt lite ska man, enl min mening, inte ha kredit då risken är stor att man skuldsätter sig. Tjänar man bra så är risken mindre att man hamnar i en skuldfälla.
Citera
2016-02-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cointreau
Jag har en hel hjärna, tackar som frågar!
Jag har i mitt föregående inlägg mer fokus på konsumentnytta och konsumentmakt och vad det innebär att helt oreflekterat skita i det.
Själv då? Hjärnan din fungerar jättebra?
Din bonus är nämligen lika mycket bonus som att betala 100 kronor för 20 kronor.

Jaja, fortsätt du betala 300kr om året för ditt handelsbanken visa så fortsätter jag tjäna cirka 1500kr om året på mitt preem mastercard. Så är vi båda nöjda, eller hur
Citera
2016-02-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Jaja, fortsätt du betala 300kr om året för ditt handelsbanken visa så fortsätter jag tjäna cirka 1500kr om året på mitt preem mastercard. Så är vi båda nöjda, eller hur
Preem... Herregud..
Japp, vi gör så. Så att alla blir nöjda och glada. Klaga inte på soppapriset bara.
Citera
2016-02-24, 10:23
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member-of
Detta var bland det dummaste jag hört... det är ju tvärtom.

Tjänar man väldigt lite ska man, enl min mening, inte ha kredit då risken är stor att man skuldsätter sig. Tjänar man bra så är risken mindre att man hamnar i en skuldfälla.

Fast varför ska man handla på kredit om man nu har råd att handla "kontant"? Vad är finessen med det??? Någon slags statusuppvisning, se på mig, jag har råd att betala mer än vad det faktiskt kostar?

Att de som tjänar dåligt tvingas handla på kredit (vilket jag fått för mig är vanligt särskilt i usa) är väl naturligt om ens livsbaskostnader överstiger inkomsterna. Att det är obra att handla på kredit är ju förstås sant, men om alternativet är hemlöshet framstår kanske kredit som den minst onda utvägen (om man har en förhoppning om att få in pengar i nära framtid).
Citera
2016-02-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Men Amex/Diners accepteras dock långt ifrån överallt just på grund av dessa avgifter man tar ut av handlarna. Dessutom har åtminstone Amexkorten ofta ganska höga årsavgifter för kortinnehavarna om jag minns det rätt? En släkting har ett Centurion och det är inte så glassigt som man kan tro; vartannat ställe inte tar Amex alls så man måste ändå släpa runt på ett Visa/MC och se dum ut varannan gång man försöker betala och de bara skakar på huvudet åt en. Men visst, en del av dessa korts "fördelar" finansieras via handlarnas avgifter. Skulle vara intressant att veta hur stor den delen är i förhållande till räntor/straffavgifter. Räntorna på krediterna efter gratismånaden är inte särsklt snälla i alla fall och det finns en anledning att Lyxfälledeltagarna ofta sitter på kreditkortsskulder.

Konstigt, jag har ett American Express gold, jag använder det absolut överallt och fungerar 9/10. Där det inte fungerar är oftast små tobaks affärer eller annat smått.
Citera
2016-02-24, 10:26
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag kör allt på SAS-Amex och betalar fakturan i slutet på månaden. Det gör att flyget på långresan vartannat år för 2 personer kan tas ut på kortpoängen, skulle jag köpt resan med pengar skulle den kostat 30-45k beroende på var resan går. Få saker för 15-20k per år bara genom att dra plastkortet det står Amex på när jag handlar känns som en no brainer.

Låter ju nästan för bra för att vara sant! Ägnar sig SAS-Amex åt välgörenhet som ger dig saker för 15-20k per år? Hur kan det vara en hållbar affärside som genererar vinst?

Finns det gratis luncher nu igen...?
Citera
2016-02-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Du säger att du är ekonom ? Du har ju totalt missat poängen här... De finns många som mig, som enbart kör med kreditkort och betalar dem fullt varje månad för att tjäna på detta.
Citera
2016-02-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Fast varför ska man handla på kredit om man nu har råd att handla "kontant"? Vad är finessen med det??? Någon slags statusuppvisning, se på mig, jag har råd att betala mer än vad det faktiskt kostar?

Jo, därför att man får ta del av alla dessa förmåner som har rabblats upp i tråden. Inte på grund av status eller liknade utan endast för att personen i fråga är någorlunda ekonomisk och ser fördelarna med att få en massa erbjudande, poäng osv. Som någon sa tidigare... handla för ca 150k om året och du får en kontinental resa för poängen.

Så glöm dessa tankar om "status, kolla på mig, jag har råd"... I grund och botten handlar det bara om att få ekonomiska fördelar genom att använda dessa kort. (Om man har råd och karaktär nog att hantera kredit)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in