2016-02-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Att betala senare = kredit.
Fast inget hindrar dig att sätta in pengarna FÖRE på kreditkortet och då få 1,6% ränta plus 1% i återbäring på det du handlar.
Citera
2016-02-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast inget hindrar dig att sätta in pengarna FÖRE på kreditkortet och då få 1,6% ränta plus 1% i återbäring på det du handlar.

Jag svarade på detta;

Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Dock är inte mina riktigt kreditkort. Har ingen kredit på mitt kort men han handla för betydligt mycket mer än vad jag har på kontot. Korten är American Express och Eurocard.

Om han kan handla för mer än vad han har på kontot så har han uppenbarligen en kredit. Om han betalar i förskott nyttjar han den inte, om han istället betalar när räkningen kommer gör han det.
Citera
2016-02-26, 16:04
Medlem
Citat:
Jag svarade på detta;

Om han kan handla för mer än vad han har har han uppenbarligen en kredit. Om han betalar i förskott nyttjar han den inte, om han istället betalar när räkningen kommer gör han det.

Ja då har han ju ett kreditkort utan att han förstått det
Citera
2016-02-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja då har han ju ett kreditkort utan att han förstått det

Japp
Vilket ironiskt nog ger ytterligare fog för det påstående som han svarade på...

Citat:
Citat:
Men jag vill leva en viss livsstil. Jag är inte rik så jag gör så gott jag kan för att uppnå det.

Att kasta in krediter i just den mixen brukar inte sluta väl. Men du är så klart undantaget.
Citera
2016-02-26, 17:23
Medlem
Citat:
Jag svarade på detta;

Om han kan handla för mer än vad han har på kontot så har han uppenbarligen en kredit. Om han betalar i förskott nyttjar han den inte, om han istället betalar när räkningen kommer gör han det.

Herregud... Nej.. American Express och Eurocard har ingen kredit. Kredit är något man kan avbetala, mina kort måste jag till fullt betala. Läs på lite snälla.
Citera
2016-02-26, 23:42
Medlem
Trots en relativt hög lön så har jag ändå ett debitcard från Handelsbanken. Har haft kreditkort men blev så jävla trött på att jag inte förstod hur mycket jag faktiskt handlat för en månad. Då, back in 2008-2009, var iallfall handelsbankens kreditkort medvetet "designade" för att man skulle bli "lurad".

Jag är inte dum i huvudet, men efter att jag för tredje gången hajat till av förvåning över storleken på mina köp när väl pengarna drogs från mitt konto blev jag skit arg och gick över på debit igen. Never looked back.

Sjukt skönt att kunna föra över 1000 spänn på kortet, köpa en kaffe och omedelbart kunna se det på internetbanken: du har 965kr kvar på ditt konto att handla för. Detta är din gräns Bonzichrille.

Med ett kreditkort kan du föra över 1000 spänn, köpa kaffet och sedan står det fortfarande att du har 1000kr kvar på kontot. Tryck på en komplicerad knapp här, tryck "visa min lista" av inköp, och boom, däribland en kryptisk jävla skitlista av alla inköp kan man hitta kaffefan. Men, månaderna liksom går in i varandra, menysystemet för att välja tidsperiod suger, och om man handlat något utomlands är det bara att ge upp. Summeringen är medvetet designad för att luras. Skulle inte förvåna mig om bankerna och kreditkortsföretagen har projektgrupper där man aktivt jobbar på att göra det svårgenomträngligt.

Debit gäller alltså för min vardag i sverige. Har även ett kredikort från Norwegian som jag typ aldrig använder förutom när jag är utomlands. Hatar det varje gång jag får den där jävla kryptiska fakturan.

Okej, kanske jag är lite dum i huvudet.
Citera
2016-02-27, 01:13
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonzichrille
Trots en relativt hög lön så har jag ändå ett debitcard från Handelsbanken. Har haft kreditkort men blev så jävla trött på att jag inte förstod hur mycket jag faktiskt handlat för en månad. Då, back in 2008-2009, var iallfall handelsbankens kreditkort medvetet "designade" för att man skulle bli "lurad".

Jag är inte dum i huvudet, men efter att jag för tredje gången hajat till av förvåning över storleken på mina köp när väl pengarna drogs från mitt konto blev jag skit arg och gick över på debit igen. Never looked back.

Sjukt skönt att kunna föra över 1000 spänn på kortet, köpa en kaffe och omedelbart kunna se det på internetbanken: du har 965kr kvar på ditt konto att handla för. Detta är din gräns Bonzichrille.

Med ett kreditkort kan du föra över 1000 spänn, köpa kaffet och sedan står det fortfarande att du har 1000kr kvar på kontot. Tryck på en komplicerad knapp här, tryck "visa min lista" av inköp, och boom, däribland en kryptisk jävla skitlista av alla inköp kan man hitta kaffefan. Men, månaderna liksom går in i varandra, menysystemet för att välja tidsperiod suger, och om man handlat något utomlands är det bara att ge upp. Summeringen är medvetet designad för att luras. Skulle inte förvåna mig om bankerna och kreditkortsföretagen har projektgrupper där man aktivt jobbar på att göra det svårgenomträngligt.

Debit gäller alltså för min vardag i sverige. Har även ett kredikort från Norwegian som jag typ aldrig använder förutom när jag är utomlands. Hatar det varje gång jag får den där jävla kryptiska fakturan.

Okej, kanske jag är lite dum i huvudet.

Själv får man en faktura i slutet av månaden där står det när/var/hur man handlat, denna lista kan även impoteras till excell om man vill det för att hålla koll på sina inköp.

Lättare att få en överblick när alla inköp kommer på faktura, ingen hundring som försvinner hit och dit som det kan bli med debitkort.

Nu kanske detta inte är för alla, och om man inte har det som krävs för att inte leva över sina tillgångar så bör man använda kontanter och inte kort. Även med debitkort så kan begåvningsreserven luras in i syns det inte så finns det inte, och då sitter man med 200 kvar på kontot och 2 veckor till lön.
Citera
2016-02-27, 02:29
Medlem
Citat:
Herregud... Nej.. American Express och Eurocard har ingen kredit. Kredit är något man kan avbetala, mina kort måste jag till fullt betala. Läs på lite snälla.

Suck. Läs på själv.
Förslagsvis de första två meningarna här;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kredit

Citat:
Kredit (fr. crédit < it. credito, ytterst av lat. cr?dere, tro på) innebär en överlåtelse av förfoganderätten till en penningsumma (penningkredit) eller fungibla varor (varukredit) på viss tid. Lån, avbetalningsköp och uppskov med betalning är exempel på olika slags krediter.

Du har alltså skapat en hel tråd där du om och om igen berättar om hur dumma i huvudet alla som inte använder kreditkort är utan att själv förstå vad som är och inte är en kredit. Bra jobbat.
Senast redigerad av darkdays 2016-02-27 kl. 02:32.
Citera
2016-02-27, 03:28
Medlem
Citat:
Egentligen är det helt galet att det ses som normalt att ens låna till bil. Finns ju gott om bilar som vem som helst som har råd att äga en bil också har råd att köpa utan lån. Men fint ska det vara.

Lån bör enbart finansiera saker som ökar i värde med tiden. (Fastigheter gör det generellt, husen som står på dem däremot är bara stora underhållsposter man kan bo i.)

Oops, vad man kan tycka olika. Jag skulle t.ex. aldrig sätta någon större mängd kontanta pengar i en bil, just för att den har en förväntad värdeminsking. Sådant som löpande minskar i värde bör man ha en betalningsplan på är min filosofi, t.ex. genom ett Billån. Vi köpte nyss en ny andrabil för 100 Tkr. Kontanter finns i hushållet för att casha köpet, men jag tog ändå ett Volvo Billån till 3,95% i ränta. Det är kopplat en del goa förmåner till köpet/lånet. Men framförallt är jag ute efter betalningsplanen - värdeminskningen på bilen skall synas varje månad i min ekonomi!!!
Senast redigerad av MAN78 2016-02-27 kl. 03:44.
Citera
2016-02-27, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythome
Jag använder kreditkort av en enda orsak, jag vet exakt hur mycket jag spenderar varje månad och jag slipper sitta och räkna ihop det själv. Får en fint summerad faktura med alla köp listade helt gratis

Om man skiter i alla bonusprogram etc. som visserligen levererar vissa förmåner oavsett program så är ändå din insikt klockren. Kreditkort ger en överblick som vida överstiger bankens i bästa fall kvartalsvisa kontoutdrag.
Citera
2016-02-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAN78
Oops, vad man kan tycka olika. Jag skulle t.ex. aldrig sätta någon större mängd kontanta pengar i en bil, just för att den har en förväntad värdeminsking. Sådant som löpande minskar i värde bör man ha en betalningsplan på är min filosofi, t.ex. genom ett Billån. Vi köpte nyss en ny andrabil för 100 Tkr. Kontanter finns i hushållet för att casha köpet, men jag tog ändå ett Volvo Billån till 3,95% i ränta. Det är kopplat en del goa förmåner till köpet/lånet. Men framförallt är jag ute efter betalningsplanen - värdeminskningen på bilen skall synas varje månad i min ekonomi!!!

Ja, onekligen. För mig är det svårt att förstå den eventuella logiken i att vänta till morgondagen för att då betala mer för något som är värt mindre.

Varför betala 4000:- om året (+ avgifter?) till Volvo Finans om du kan slippa?

Jag gillar också att se saker varje månad som dras varje månad precis som du, men ser inget behov av att skuldsätta mig för det. Jag brukar lösa det genom att "lägga upp ett lån hos mig själv" som betalas med en stående överföring. Då får jag de 4%en i ränta av mig själv och skulle nånting mot förmodan gå galet i framtiden är det svårt att hitta en lika sympatisk borgenär

Att jag är en udda fågel när det kommer till privatekonomi vet jag, jag "periodiserar" och gör "avskrivningar" på alla större poster och inköp i privatekonomin. Jag är även mitt eget försäkringsbolag när det kommer till hund och bil. Själv är bäste dräng. Jag är nog svår att leva med i vissa aspekter
Senast redigerad av darkdays 2016-02-27 kl. 08:52.
Citera
2016-02-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Själv får man en faktura i slutet av månaden där står det när/var/hur man handlat, denna lista kan även impoteras till excell om man vill det för att hålla koll på sina inköp.

Lättare att få en överblick när alla inköp kommer på faktura, ingen hundring som försvinner hit och dit som det kan bli med debitkort.

Plus att man kan gå in på kontot när man vill eller gå in i appen och kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in