Citat:
Ursprungligen postat av
MAN78
Oops, vad man kan tycka olika. Jag skulle t.ex. aldrig sätta någon större mängd kontanta pengar i en bil, just för att den har en förväntad värdeminsking. Sådant som löpande minskar i värde bör man ha en betalningsplan på är min filosofi, t.ex. genom ett Billån. Vi köpte nyss en ny andrabil för 100 Tkr. Kontanter finns i hushållet för att casha köpet, men jag tog ändå ett Volvo Billån till 3,95% i ränta. Det är kopplat en del goa förmåner till köpet/lånet. Men framförallt är jag ute efter betalningsplanen - värdeminskningen på bilen skall synas varje månad i min ekonomi!!!
Ja, onekligen. För mig är det svårt att förstå den eventuella logiken i att vänta till morgondagen för att då betala mer för något som är värt mindre.
Varför betala 4000:- om året (+ avgifter?) till Volvo Finans om du kan slippa?
Jag gillar också att se saker varje månad som dras varje månad precis som du, men ser inget behov av att skuldsätta mig för det. Jag brukar lösa det genom att "lägga upp ett lån hos mig själv" som betalas med en stående överföring. Då får jag de 4%en i ränta av mig själv och skulle nånting mot förmodan gå galet i framtiden är det svårt att hitta en lika sympatisk borgenär
Att jag är en udda fågel när det kommer till privatekonomi vet jag, jag "periodiserar" och gör "avskrivningar" på alla större poster och inköp i privatekonomin. Jag är även mitt eget försäkringsbolag när det kommer till hund och bil. Själv är bäste dräng. Jag är nog svår att leva med i vissa aspekter