Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
De flesta mordoffer bor också i närområdet. Vill du därför hävda att Malin bodde i Lunden baserat på "beprövad statistik och erfarenhet"?
Det är extremt sällsynt att kriminella lägger ut villospår för att förvirra polisen. Sådant sker i usla TV-deckare. Om du skall driva din tes om sannolikheter vidare bör du snarast omvärdera din ståndpunkt vad gäller villospår.
De sista fynden som gjordes av BOs tillhörigheter i närheten av mordplatsen skedde väl på Danska Vägen i riktning mot Redbergsplatsen, eller? Det är i så fall i riktning mot Kortedala.
Några har varit inne på varför man tror att GM tvättade av sig efter mordet vid pumpen bredvid parkbänken han skulle satt sig på strax efter mordet. Detta måste väl tyda på att man har säkrat spår av någon form på pumpen från Malin såsom blod. Det händer ju till exempel att strypoffer börjar blöda näsblod. Har någon sådan förklaring kommit till allmänhetens kännedom?
LGW säger ofta att gm bodde i närområdet. T.ex. då han rekonstruerade seriemördaren Jack the Ripper i London ritade han cirkel på en karta inom vilken Jack uppskäraren skulle ha bott; samma sak sa LGW vid dubbelmordet i Linköping; detsamma har LGW upprepat vad gäller mordet på Östra Kyrkogården. Jag har hört honom säga att detta är grundat på ren statistik.
På den punkten håller jag inte med LGW vad gäller mordet på Malin i Göteborg. Gm bodde enligt min tolkning av rörelsemönstret inte i närområdet.
- Han rör sig bort från mordområdet söder ut
- Han rör sig i en halvcirkel
- Han återvänder i riktning mot mordområdet, men förbi mordområdet
- Sista fynden görs norröver mordområdet, i Kortedala.
Det har i media sagts att fyndet i Kortedala gjorts vid en spårvagnshållplats, men en polis i ett TV-program säger att fyndet gjorts nere på spåren in mot en tunnel.
Frågan är vad gm först gjorde i Lunden, söderöver, innan han tog sig norröver till Kortedala?
Scenariot med gm:s vilseledande förflyttning låter kanske som en tagit ur en deckare, men ibland överträffar verkligheten filmen.
Vad gäller pumpen är det bara att hoppas på att polisen har spår där: att de ha säkrat gm:s fingeravtryck på pumpen. Polisen håller en del fakta för sig själva.
Mordplatsen med gravens utformning är ett intressant spår. Vad får en ung kvinna att följa med gm till en upphöjd grav där man kan sitta på kanten till den, som det här varit frågan om?
Mordet är alldeles förfärligt, för den här mycket unga kvinna har blivit lurad av en gm hon haft ett förtroende för i den varma sommarnatten.
Detta är min hypotes. Och jag tror inte gm hade en cykel med sig, utan avtrycket på graven är lika klurigt det som mycket annat i det här fallet.