Citat:
Ursprungligen postat av
bloodnose
Till Joe Blow. Jag är lite äldre och vi var många, som bodde omkring i området, som engagerade oss i fallet. För det första, så är det en ganska stor nivåskillnad mellan platsen, där vittnet stod på Nobelgatan ner till gravarna på kyrkogården. Med risk att bli påhoppad, så skulle jag uppskatta nivåskillnaden till 2,5-3 m och avståndet fågelvägen mellan vittnet och händelsen kanske 25 m. Det var ett staket uppe vid gatan och dessutom var det beväxt med små träd och buskar området emellan.
Dessutom var det troligen helt mörkt på kyrkogården.
Mitt minne av vad, som framgick i pressen, hur vittnet hade upplevt det, var att han hade hört skrik från flickan och att han hade ropat för att försöka avbryta det. Vittnet led av någon form av sjukdom, föregångaren till kol, och hade svårt att få luft i lungorna. Vittnet hade försökt att få hjälp av folk i någon bil, men ingen stannade eller ville hjälpa till.
Även jag är lite äldre och bodde då mindre än en kilometer från mordplatsen. Jag minns mycket väl stämningen i området vid tiden. Vad jag inte kommer ihåg är att det tidigt framkom att ett vittne gett sig till känna. Många fler än jag var och kollade var det hänt och mitt minne säger mig att ingen då visste om att någon stått och tittat på under åtminstone delar av händelseförloppet. Rätta mig om jag har fel men kommer du ihåg när mannen med lungproblemen blev allmänt känd?