2016-02-14, 20:16
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Till Joe Blow. Jag är lite äldre och vi var många, som bodde omkring i området, som engagerade oss i fallet. För det första, så är det en ganska stor nivåskillnad mellan platsen, där vittnet stod på Nobelgatan ner till gravarna på kyrkogården. Med risk att bli påhoppad, så skulle jag uppskatta nivåskillnaden till 2,5-3 m och avståndet fågelvägen mellan vittnet och händelsen kanske 25 m. Det var ett staket uppe vid gatan och dessutom var det beväxt med små träd och buskar området emellan.
Dessutom var det troligen helt mörkt på kyrkogården.

Mitt minne av vad, som framgick i pressen, hur vittnet hade upplevt det, var att han hade hört skrik från flickan och att han hade ropat för att försöka avbryta det. Vittnet led av någon form av sjukdom, föregångaren till kol, och hade svårt att få luft i lungorna. Vittnet hade försökt att få hjälp av folk i någon bil, men ingen stannade eller ville hjälpa till.
Även jag är lite äldre och bodde då mindre än en kilometer från mordplatsen. Jag minns mycket väl stämningen i området vid tiden. Vad jag inte kommer ihåg är att det tidigt framkom att ett vittne gett sig till känna. Många fler än jag var och kollade var det hänt och mitt minne säger mig att ingen då visste om att någon stått och tittat på under åtminstone delar av händelseförloppet. Rätta mig om jag har fel men kommer du ihåg när mannen med lungproblemen blev allmänt känd?
Citera
2016-02-14, 20:18
Medlem
Du skall nog inte hänga upp dig så mycket på JTS.

Flickan i Kålltorp hade varit inne på restaurang i centrala Göteborg och hon tog ensam bussen hem till Kålltorp. Någonstans under bussresan och en väldigt kort promenad ifrån busshållplatsen till sin bostad, träffar hon på mördaren. Under denna korta tid har mördaren lyckats att manipulera flickan, så han fick följa med henne hem till bostaden. Några timmar senare brinner hennes bostad och hon påträffas död.

Likheten med Malins fall är ungefär likadant psykologiskt sett. Mördaren träffar oväntat på Malin kanske under några minuter. Under denna tid lyckas han påverka henne, så att hon mitt i natten följer med honom in på en mörk kyrkogård.

Mördarna verkade i båda fallen till en början ha haft ett sexuellt motiv.
Citera
2016-02-14, 20:20
Medlem
Till Joe Blow. Jag tror, att det kom ut ganska tidigt, att det fanns ett vittne, men jag kan ha fel. Jag hade en nära kamrat, som var reporter, så det kan även ha kommit från honom.
Citera
2016-02-14, 21:08
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Du är rolig!
Bra väder och fin stämning hindrar ju inte mördare, snarare tvärtom.
Att Gothia Cup avslutades den helgen är däremot en intressant upplysning som utan tvekan skulle kunna ha bäring på fallet.
Gothia Cup-spåret blev offentligt långt senare på hösten. Polisen berättade då att det speciellt var ett lag från Tyskland som man fann intressant. Vilka åtgärder man gjorde kring detta sade man inte mycket om. Jag har svårt att ta till mig detta spår eftersom utredarna hade det nattvandrande vittnet. Visst skall man hålla alla dörrar öppna men ett vittne av den kalibern som han förefaller vara bör ju få dom att snäva in trålen en hel del.
Citera
2016-02-14, 21:28
Medlem
Lagen, som var inkvarterade på Lundenskolan, som låg intill Prästgårdsängen, där en del av fotona hittades, kom från Tyskland. 1-2 lag på skolan gick vidare till final och var alltså kvar på skolan under helgen.
Citera
2016-02-14, 21:48
Medlem
Citat:
Du skall nog inte hänga upp dig så mycket på JTS.

Flickan i Kålltorp hade varit inne på restaurang i centrala Göteborg och hon tog ensam bussen hem till Kålltorp. Någonstans under bussresan och en väldigt kort promenad ifrån busshållplatsen till sin bostad, träffar hon på mördaren. Under denna korta tid har mördaren lyckats att manipulera flickan, så han fick följa med henne hem till bostaden. Några timmar senare brinner hennes bostad och hon påträffas död.

Likheten med Malins fall är ungefär likadant psykologiskt sett. Mördaren träffar oväntat på Malin kanske under några minuter. Under denna tid lyckas han påverka henne, så att hon mitt i natten följer med honom in på en mörk kyrkogård.

Mördarna verkade i båda fallen till en början ha haft ett sexuellt motiv.

..men hur är det nu...är det JTS som GW är säker på är mördaren??
Citera
2016-02-14, 21:58
Medlem
Gå in och läs GW Perssons krönika i Expressen från september 2015. Han säger det inte rent ut, att det gäller Malin-mordet, men det framgår ändå klart, att han pratar om hålet i graven. Han säger, att han fick en lidnersk knäpp och polletten åkte ned. Han nämner någon om en perifer person i utredningen, vilket han då helt klart inte avser JTS. Han menar någon helt annan person.
Citera
2016-02-14, 22:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Gå in och läs GW Perssons krönika i Expressen från september 2015. Han säger det inte rent ut, att det gäller Malin-mordet, men det framgår ändå klart, att han pratar om hålet i graven. Han säger, att han fick en lidnersk knäpp och polletten åkte ned. Han nämner någon om en perifer person i utredningen, vilket han då helt klart inte avser JTS. Han menar någon helt annan person.
Som någon redan skrivit så tycker jag att vi bör lämna Herr Perssons funderingar utan minsta avseende. Han är sedan ett par decennier fånge i sin egen fantasi om att vara en supersnut som löser allt ensam på kammaren endast med hjälp av sin extrema intelligens och idogt funderande. Även i detta ärende är han med allra största sannolikhet helt ute och cyklar. (Hö-hö.) Nu har jag inte sett det riktiga märket i sanden men om en cykel ramlar och styrändan slår i backen och man sedan reser cykeln igen ser då i alla fall inte spåret ut som det han larvade sig med på TV.
Citera
2016-02-14, 22:27
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kanske du som inte har en susning?

Från Gradmansplatsen kan man gå över Norra Gubberogatan mot Mintensplatsen.
Kobbarnas väg är en bra bit bort.

Att tösen skulle gått denna krångliga vägen ensam utan ärende verkar helt otroligt.

Vad vet man om BO mer än att hon var sexton år. Kan hon ha varit mer bekant med staden än som hittills framkommit? Arbete, pojk/flickvän, familjerelationer?

Helt rätt...menar givetvis Norra Gubberogatan. Ber om ursäkt
Citera
2016-02-14, 22:38
Medlem
bluetramps avatar
Undra om denna man var utsläppt vid tiden för mordet ? Han bodde bara några hundra meter från kyrkogården. Minns hans utseende väl...stor rödlätt och lite bakom.

(FB) Mord på Kyrkåsgatan, Göteborg 80-90 talet
Citera
2016-02-14, 22:46
Medlem
Jag är nog inte så säker på, att du skall se ner på GW:s åsikter och bara döma ut dem. Var smart istället och tänk så här. På den här tiden var GW ett mycket aktat namn inom kriminologin, vilket jag fortfarande anser att han är, fastän jag tycker, att han borde ransonera sina framträdanden i olika tv-program. Han måste vara den person utanför polisen, som vet mest om Malin-mordet. Han nämnde i krönikan och i tv-programmet, att tack vare förklaringen av hålet, gjorde att han direkt kunde referera detta till en person, som förekom i utkanten av Malin-utredningen. Detta är ett mycket starkt uttalande, vilket innebär, att GW påstår, att han vet någonting, som skulle kunna koppla en person, som förekommit i utredningen till brottsplatsen. Jag tror aldrig, att en så erfaren man som GW skulle kasta ut sig detta uttalande i tv:n, då han måste förstå att det sitter mängder av poliser, jurister och anhöriga i aktuellt ärende, vilka alla kommer att kräva, att GW:s kort skall synas för att tala pokerspråk. Inte i min vildaste fantasi tror jag, att GW placerar sig så, att han har "röven bar" på ren göteborgska. Det skall bli synnerligen intressant att följa den vidare utvecklingen.
Citera
2016-02-14, 23:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jag är nog inte så säker på, att du skall se ner på GW:s åsikter och bara döma ut dem. Var smart istället och tänk så här. På den här tiden var GW ett mycket aktat namn inom kriminologin, vilket jag fortfarande anser att han är, fastän jag tycker, att han borde ransonera sina framträdanden i olika tv-program. Han måste vara den person utanför polisen, som vet mest om Malin-mordet. Han nämnde i krönikan och i tv-programmet, att tack vare förklaringen av hålet, gjorde att han direkt kunde referera detta till en person, som förekom i utkanten av Malin-utredningen. Detta är ett mycket starkt uttalande, vilket innebär, att GW påstår, att han vet någonting, som skulle kunna koppla en person, som förekommit i utredningen till brottsplatsen. Jag tror aldrig, att en så erfaren man som GW skulle kasta ut sig detta uttalande i tv:n, då han måste förstå att det sitter mängder av poliser, jurister och anhöriga i aktuellt ärende, vilka alla kommer att kräva, att GW:s kort skall synas för att tala pokerspråk. Inte i min vildaste fantasi tror jag, att GW placerar sig så, att han har "röven bar" på ren göteborgska. Det skall bli synnerligen intressant att följa den vidare utvecklingen.
Du minns väl att han försökte koppla ihop detta med ett annat mord för ett antal år sedan då brottsoffren var arrangerade så lika? Han var då minst lika övertygad om sitt stora genombrott. Utredarna höll inte med honom men han stod på sig. Sedermera visade det sig också vara helt fel. Och nu är det något annan fyllegrej som slagit ner i hans grumliga skalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in