2016-02-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Om GW och poliser funderat på detta i 20 år, så tror jag, att de har bortsett från golfspelare, kulstötare osv. Du har sett en kopia av ett avtryck och har fullständigt klart för dig, att det inte är ett avtryck från ett cykelstyre. Istället för att tala om vad det inte är, kan du väl istället tala om för oss andra vad, som orsakat märket.

Jag har varit intresserad av kriminalfall i större delen av mitt vuxna liv och alltid följt GW och hans insatser i kriminalfall i alla år. När det gäller intelligens, så var han definitivt hemma, när Gud delade ut hjärnceller.

Ska bli Intressant att se om GW tar upp något av det idag.
Citera
2016-02-16, 21:18
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Om GW och poliser funderat på detta i 20 år, så tror jag, att de har bortsett från golfspelare, kulstötare osv. Du har sett en kopia av ett avtryck och har fullständigt klart för dig, att det inte är ett avtryck från ett cykelstyre. Istället för att tala om vad det inte är, kan du väl istället tala om för oss andra vad, som orsakat märket.

Jag har varit intresserad av kriminalfall i större delen av mitt vuxna liv och alltid följt GW och hans insatser i kriminalfall i alla år. När det gäller intelligens, så var han definitivt hemma, när Gud delade ut hjärnceller.
Det var inte jag som stod och doppade ett cykelhandtag i sand i TV. Det var GW. Du gör fel som påstår att andra poliser gör samma tolkning av avtrycket som GW. Han säger ju sig vara irriterad för att dom inte tar hans hugskott på allvar. Jag skulle väldigt gärna vilja se det riktiga avtrycket i sanden och inte GWs kattlådetrams. Innan jag sett det så tänker jag inte ens gissa vad det kan vara. Dessutom så har det väl inte blivit helt klarlagt att det har med mordet att gör heller. Avtrycket skulle ju kunnat ha gjorts tidigare. Eller hur?

Du och jag delar definitivt intresset för kriminalfall. Visst är GW i någon abstrakt mening intelligent. Men han är ingen brottsutredare och har aldrig varit det heller. Efter decennier av uttalanden om än det ena och än det andra så kan jag inte erinra mig en enda gång där han faktiskt bidragit med något substantiellt. De gånger han fått frågan om detta så kan han sällan komma på något själv heller. Det hedrar honom.
Citera
2016-02-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
På den tiden användes Härlanda inte som ett stadsdelsbegrepp utan bara i namnen Härlanda Kyrka eller Härlanda Fängelse. Så jag tror att man kan avskriva namnteorin.

Om en fotgängare i centrala Göteborg frågade dig efter vägen till "Här.." någonting...skulle du tänka på "Härryda" då?? "Härlanda" låg väl trots allt mer nära...eller vad kallade man den stadsdel som Härlanda kyrka och fängelse låg i för över 20 år sedan då??

Citat:
Det förklarar inte varför hon gick in på kyrkogården.

Nej, men det förklarar varför hon över huvudtaget kom till området runt Östra Kyrkogården, alldeles åt fel håll.
Citera
2016-02-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Om en fotgängare i centrala Göteborg frågade dig efter vägen till "Här.." någonting...skulle du tänka på "Härryda" då?? "Härlanda" låg väl trots allt mer nära...eller vad kallade man den stadsdel som Härlanda kyrka och fängelse låg i för över 20 år sedan då??

Nej, men det förklarar varför hon över huvudtaget kom till området runt Östra Kyrkogården, alldeles åt fel håll.

Härlanda Fängelse ligger i Kålltorp och kyrkan i Kålltorp/Strömmensberg.

Härryda ligger i skogen 3 mil från Göteborg. Även om man är från Dalsland och full verkar det orimligt att hon skulle tro att hon skulle gå dit.
En rimligare förklaring är att hon letat efter busshållplats där man kan ta en buss till Härryda och blivit lurad att följa med en GM. Vittnet som slog följe med henne en bit...vad vet vi om honom? Hade han cykel?
Citera
2016-02-16, 21:49
Medlem
Citat:
..."Hej! Jag ska till ett ställe som heter "Här.." någonting...kan du säga hur jag går då, jag är inte härifrån stan??"
...."Jaha.."Här.."..det måste vara "Härlanda" då..det ligger åt det där hållet" "pek-->"!

...så går hon åt helt fel håll då!!

Det är ju inte säkert det gick till precis så...men varför i hela friden vek hon bort från centrum från första början...undrar om polisen fick reda på det??

Fast..när jag tänker efter..det är ju visserligen ca 2,5 mil till Härryda väl, så det är inte troligt att hon frågade om hur hon skulle gå dit (om det inte var så att 2,5 mil var en bagatell för henne att gå??, från landet som hon var), hon kan ha frågat efter närmaste buss till just Härlanda istället.
Citera
2016-02-16, 21:56
Medlem
Citat:
Härlanda Fängelse ligger i Kålltorp och kyrkan i Kålltorp/Strömmensberg.

Härryda ligger i skogen 3 mil från Göteborg. Även om man är från Dalsland och full verkar det orimligt att hon skulle tro att hon skulle gå dit.
En rimligare förklaring är att hon letat efter busshållplats där man kan ta en buss till Härryda och blivit lurad att följa med en GM.

Tack, just vad jag kom att tänka på

Citat:
Vittnet som slog följe med henne en bit...vad vet vi om honom? Hade han cykel?

Man kan ju undra! och undrar hur det var med den cykeln som JRS snodde, var snodde han den förresten??
Citera
2016-02-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Då borde hon hittats död nära grinden in på kyrkogården. Jag har svårt att se henne följa med någon hon möter därinne.

Citat:
Hur och av vilken anledning Malin troligen frivilligt går in på kyrkogården, kan man bara gissa sig till. Att hon skulle gått in för att göra ett behov, kan vara en möjlighet, men då hade hon kanske bara gått in 30-40 m i mörkret och satt sig bakom en buske. Avståndet där hon mördades är ju väldigt långt in. Det rör sig om många hundra meter.

Det finns faktiskt en grind in på kyrkogården från Nobelgatan, strax intill mordplatsen. Är det inte mer troligt att hon gått längs med Nobelgatan än inne på kyrkogården ?
Citera
2016-02-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det finns faktiskt en grind in på kyrkogården från Nobelgatan, strax intill mordplatsen. Är det inte mer troligt att hon gått längs med Nobelgatan än inne på kyrkogården ?

Förstår man att det är en kyrkogård bakom muren när man står på Nobelgatan just? Skulle hon kunnat missa det och tro det var en vanlig park? Fast en mörk och stor kyrkogård i stora stan, där sorlet från folk ute på stan och trafiken i bakgrunden, kan kanske kännas "tryggare" än en vanlig mörk park för en ensam tjej som är "i stor nöd" trots allt? Hon såg kanske en stor och fin buske bakom muren och smet in för att som hastigast göra ifrån sig, men så hoppade det fram en galning där istället. På en kyrkogård på landet är det annorlunda, där är det knäpptyst, då kommer mer rädslan för spöken och sådant fram, inte i stan.
Citera
2016-02-16, 23:58
Medlem
Citat:
Förstår man att det är en kyrkogård bakom muren när man står på Nobelgatan just? Skulle hon kunnat missa det och tro det var en vanlig park? Fast en mörk och stor kyrkogård i stora stan, där sorlet från folk ute på stan och trafiken i bakgrunden, kan kanske kännas "tryggare" än en vanlig mörk park för en ensam tjej som är "i stor nöd" trots allt? Hon såg kanske en stor och fin buske bakom muren och smet in för att som hastigast göra ifrån sig, men så hoppade det fram en galning där istället. På en kyrkogård på landet är det annorlunda, där är det knäpptyst, då kommer mer rädslan för spöken och sådant fram, inte i stan.

Det är omöjligt att missa. Det var inte direkt något sorl eller stadsliv i Lunden på den tiden. Någon enstaka nattvandrare.
Citera
2016-02-17, 00:24
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att missa. Det var inte direkt något sorl eller stadsliv i Lunden på den tiden. Någon enstaka nattvandrare.

"Rena landet" alltså? Det var allt mycket märkligt att hon hade irrat sig så bort till mörka gränder.
Citera
2016-02-17, 00:40
Medlem
MossTrumss avatar
http://www.hitta.se/kartan!~57.71548,12.00441,16z/tr!i=bMv3aOe5/search!q=nobelgatan%20g%C3%B6teborg!b=57.70908:11. 99027,57.71791:12.03147!sg=true!t=combined!ai=3002 707778!aic=57.71385:12.01081/streetview!po=57.71547900:12.00441200!a=6.27701!pi =0.15839
Interaktiv karta som visar gatubilden med en viss tidsfördröjning.

Den stora ingången till höger i gatubilden på länken ovan leder till Östra Kyrkogården. Den skrämmer inte direkt, ser faktiskt riktigt lugnt och fint ut, som en stor park ungefär, och inga gravstenar syns. På andra sidan gatan Halta Lottas krog, med röda markiser, men fanns det gäster där, som hade räkning på alla som gick in på kyrkogården? Nej, knappast.

Malin kom kanske i sällskap med någon ung man som vunnet hennes förtroende. Göteborg har stor omsättning av just unga människor, som flyttar in och ut ur stan, speciellt som studentstad, men även andra ungdomar söker sig hit, som Malin och hennes väninnor t.ex.

Men GM:s beteenden efter gärningen, tyder på att han var mycket väl bekant med kyrkogården, då han satte sig ned helt lugnt och gick igenom hennes tillhörigheter. Han visste då hur lite folk - dvs. knappast någon - som skulle vara där just då vid den tidpunkten. Han går/el cyklar sen i en halvcirkel mot området där pojkar som spelat fotboll sover över, sprider ut foton på en gräsmatta, precis där de har inkvarterats. Fortsätter en bit bort därifrån, sprider fler foton, som för att det inte ska vara alltför tydligt vart spåret ledde. En klurig typ, är GM. Han kan ha varit både trevlig och sympatisk då han vann Malins förtroende i sommarnatten, men också intelligent utöver genomsnittet, genom ett utlagt villospår i kvarteret Lunden.

Men sista fyndet görs i Kortedala. Just detta faktum (Kortedala, ett grannområde till Bergsjön) och hans beteende på kyrkogården nattetid, avslöjar att han tillhör kretsen av missbrukare i Göteborg. Den kretsen är inte konstant, alla är inte infödda i Göteborg, den är stor och föränderlig, så vare sig poliser eller sociala myndigheter har järnkoll på vilka personer som ingår i den.

Mordutredningen på Malin kräver - idag, mer än tjugo år senare - ett insider-tips! Den kräver också poliser som kan bearbeta sådana tips, ned till minsta "molekyl" av tipsen!

edit: man kan peka på gatubilden i länken med muspekaren och vrida på gatubilden.
Senast redigerad av MossTrums 2016-02-17 kl. 00:44.
Citera
2016-02-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
http://www.hitta.se/kartan!~57.71548,12.00441,16z/tr!i=bMv3aOe5/search!q=nobelgatan%20g%C3%B6teborg!b=57.70908:11. 99027,57.71791:12.03147!sg=true!t=combined!ai=3002 707778!aic=57.71385:12.01081/streetview!po=57.71547900:12.00441200!a=6.27701!pi =0.15839
Interaktiv karta som visar gatubilden med en viss tidsfördröjning.

Den stora ingången till höger i gatubilden på länken ovan leder till Östra Kyrkogården. Den skrämmer inte direkt, ser faktiskt riktigt lugnt och fint ut, som en stor park ungefär, och inga gravstenar syns. På andra sidan gatan Halta Lottas krog, med röda markiser, men fanns det gäster där, som hade räkning på alla som gick in på kyrkogården? Nej, knappast.

Malin kom kanske i sällskap med någon ung man som vunnet hennes förtroende. Göteborg har stor omsättning av just unga människor, som flyttar in och ut ur stan, speciellt som studentstad, men även andra ungdomar söker sig hit, som Malin och hennes väninnor t.ex.

Men GM:s beteenden efter gärningen, tyder på att han var mycket väl bekant med kyrkogården, då han satte sig ned helt lugnt och gick igenom hennes tillhörigheter. Han visste då hur lite folk - dvs. knappast någon - som skulle vara där just då vid den tidpunkten. Han går/el cyklar sen i en halvcirkel mot området där pojkar som spelat fotboll sover över, sprider ut foton på en gräsmatta, precis där de har inkvarterats. Fortsätter en bit bort därifrån, sprider fler foton, som för att det inte ska vara alltför tydligt vart spåret ledde. En klurig typ, är GM. Han kan ha varit både trevlig och sympatisk då han vann Malins förtroende i sommarnatten, men också intelligent utöver genomsnittet, genom ett utlagt villospår i kvarteret Lunden.

Men sista fyndet görs i Kortedala. Just detta faktum (Kortedala, ett grannområde till Bergsjön) och hans beteende på kyrkogården nattetid, avslöjar att han tillhör kretsen av missbrukare i Göteborg. Den kretsen är inte konstant, alla är inte infödda i Göteborg, den är stor och föränderlig, så vare sig poliser eller sociala myndigheter har järnkoll på vilka personer som ingår i den.

Mordutredningen på Malin kräver - idag, mer än tjugo år senare - ett insider-tips! Den kräver också poliser som kan bearbeta sådana tips, ned till minsta "molekyl" av tipsen!

edit: man kan peka på gatubilden i länken med muspekaren och vrida på gatubilden.

Du har en massa hypoteser som inte leder någon vart. Ena stunden missbrukare och andra stunden studerande. "Mördaren har suttit på kyrkogården och spridit Malins tillhörigheter och sedan tagit sig till Gothiacup-spelarnas skola och spridit där". Du har ingen aning om detta utan gissar. Det för oss inte närmare en bild av vem GM kan vara.

Om vi ska hitta GM måste vi gå på fakta och minska den stora cirkel som tangerar Shell Ullevi och Östra Kyrkogården.
Enligt min åsikt har vi nu minskat cirkeln till Friggagatan-Östra Kyrkogården.

Vad hände på Friggagatan som vid den tiden var en skumraskgata med porrklubbar och svartklubbar. En farlig plats för en ung onykter? flicka. Slog hon följe med någon eller några där?

Undrar om vi kan få säkra informationer som gör att Friggagatan hamnar utanför cirkeln och vi kan snäva in den till Redbergsvägen-Ö. Kyrkogården.

Sedan skulle man vilja veta mer om BO. Var hon helt obekant med Göteborg eller hade hon kontakter där? Hennes livssituation? Hur kan hon tänkas ha bemött okända människor? Udda intressen?
Senast redigerad av Reda 2016-02-17 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in