Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
LGW säger ofta att gm bodde i närområdet. T.ex. då han rekonstruerade seriemördaren Jack the Ripper i London ritade han cirkel på en karta inom vilken Jack uppskäraren skulle ha bott; samma sak sa LGW vid dubbelmordet i Linköping; detsamma har LGW upprepat vad gäller mordet på Östra Kyrkogården. Jag har hört honom säga att detta är grundat på ren statistik.
På den punkten håller jag inte med LGW vad gäller mordet på Malin i Göteborg. Gm bodde enligt min tolkning av rörelsemönstret inte i närområdet.
- Han rör sig bort från mordområdet söder ut
- Han rör sig i en halvcirkel
- Han återvänder i riktning mot mordområdet, men förbi mordområdet
- Sista fynden görs norröver mordområdet, i Kortedala.
Det har i media sagts att fyndet i Kortedala gjorts vid en spårvagnshållplats, men en polis i ett TV-program säger att fyndet gjorts nere på spåren in mot en tunnel.
Frågan är vad gm först gjorde i Lunden, söderöver, innan han tog sig norröver till Kortedala?
Scenariot med gm:s vilseledande förflyttning låter kanske som en tagit ur en deckare, men ibland överträffar verkligheten filmen.
Vad gäller pumpen är det bara att hoppas på att polisen har spår där: att de ha säkrat gm:s fingeravtryck på pumpen. Polisen håller en del fakta för sig själva.
Mordplatsen med gravens utformning är ett intressant spår. Vad får en ung kvinna att följa med gm till en upphöjd grav där man kan sitta på kanten till den, som det här varit frågan om?
Mordet är alldeles förfärligt, för den här mycket unga kvinna har blivit lurad av en gm hon haft ett förtroende för i den varma sommarnatten.
Detta är min hypotes. Och jag tror inte gm hade en cykel med sig, utan avtrycket på graven är lika klurigt det som mycket annat i det här fallet.
Det småkomiska med dina tre exempelel på GWs tugg om boende i närområdet är att samtliga fall är ouppklarade och vi vet inte vem som är mördaren. Dessa kan därför ännu inte sorteras in i den kategorin. I just Malin-mordet så var det sommar, semestrar och många var på besök i Göteborg. Det är inte osannolikt att någon galning passar på att utföra ett våldtäktsförsök medan man är i en stad man inte bor i för tillfället. Det kan vara orsaken till att han söker sig tillbaka till Nobelplatsen. Han vill tillbaka till där han träffade Malin och där han hittar ifrån området. Den (halv)cirkel han tar över Kärraiundsgatan och Daska vägen är ganska naturlig om man vill ta en sväng även om man inte känner området. Att direkt gå tillbaka Nobelgatan (jag antar att dom gick där och inte inne på kyrkogården) kort efter mordet och eventuellt bli sedd av vittnen undviker han nog. Om mördaren kände området väl och skulle hem tycker jag den förmodade vägen är konstig. Då borde han ha gått en mer undanskymd och genare väg hem.
Om Malin frågat någon kring Danska Vägen efter vägen till Kålltorp/Delsjövägen hade det naturliga vara att gå upp till Kärralundsgatan och följa den. Det är knappt en genväg att gå över över kyrkogården.
Mitt minne säger mig att polisen vid upphittandet av det halva ID-kortet i Korrtedala sade man att det var snudd på otroligt att det över huvud taget hittades. Mer troligt hade varit att det skulle legat där obemärkt länge. Därför tror jag på vad du säger att fyndet inte gjordes där folk normalt rör sig, d.v.s inte i närheten av en hållplats.
Det finns väl inget som direkt säger att han GM tog sig till Kortedala i nära anslutning till mordet.
Vad gäller pumpen så måste ju rimligen det eventuella spåret vara från Malin. I annat fall kan ju ett okänt fingeravtryck eller vad det nu kan vara komma från precis vem som helst som varit i kyrkogården och hanterat pumpen dagarna innan.
En annan sak som jag inte får ihop är vad Malin kan ha haft i tankarna när hon gav sig iväg från Shell-macken. Är det verkligen rimligt att hon ville till Härryda så fort som möjligt? Väl där kanske inte hennes kompis kommit hem än. Hade hon någon bekant i Göteborg som hon skulle försöka ta sig till? Henens beteende är verkligen konstigt. Återigen skulle det vara intressant att få veta hur berusad hon var.