Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det tyder alltså på att i alla fall Jesaja specifikt angav att det var Suezviken som Moses korsade under uttåget. Det är intressant.
Ja du hittar intressanta tankar efter hand, t.ex. nu att man korsade Röda Havet där man idag kallar för Suezviken.
Tidigare var du helt inställd på Röda Havet
utanför Suezviken, där det minsann var "mer än 200 meter djupt större delen av vägen över och mer än 1000 meter djupt under flera kilometer av den sträcka där Röda Havet är som smalast."
(FB) Är Bibeln sann ?
Du skjuter från höften väldigt ofta.
Och du menade tidigare att Suezviken
inte var en del av Röda Havet enligt det sätt vi ser det idag, men nu har du mörkat detta faktum. Jag ska inte tjata mer om det, jag hoppas bara att du är mer ödmjuk nu. Jag tror du inser att jag har haft vissa poänger, t.ex. detta med "ljuskälla", att tunga instanser använder detta ord om månen t.ex., och att den engelska versionen av NWT använder ett ord som du accepterade, du tyckte dig ha problem bara med den svenska översättningen av NWT. Det är inte som
Jhwh påstår att jag är överbevisad, h*n är bara intresserad av att förnedra Jehovas vittnen så fort personen kan.
Jag får se om jag svarar på resten senare.
Jag är mest intresserad av att se om du har en mer ödmjuk ton nu.
Menar du alltså nu att det är möjligt att man korsade "Röda Havet" där man idag kallar för Suezviken?
Ska du räkna om din matematiska beräkning i dessa nya förhållanden, där det inte är 1000 meter djupt, och att passagen var 2 km?
Vad kommer du fram till då? Var det omöjligt att 2 miljoner passerade igenom "Röda Havet" enligt bibelns redovisning?