Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Återigen, jag har inte påstått att det är en tro.
Jag har skrivit om ateistisk tro, inte att ateismen är en tro..
Ok, men vad är då en ateistisk tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jämför med något annat, tex. Min tro inkluderar inte buddismens läror så jag har egentligen inget emot att min tro är ábuddistisk, varför skulle jag ha något emot det? Min tro är riktad åt annat håll än buddismen, min tro handlar om annat än att den innefattas av buddismens läror.
På samma sätt menar jag att ateistens tro är riktad åt ett annat håll än teistens tro. Ateistens tro innefattas inte av teismens läror, i detta fall i frågor som handlar om förklaring av observationer i dagens värld utifrån en jämförelse mellan ett sekulärt scenario och ett Bibliskt scenario där ateistens tro inte omfattar ett Bibliskt scenario.
Återigen, vad är ateistens tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Men ateister här verkar som jämförelse hävda att de inte tror på något över huvud taget
Det finns ju ingen rationell anledning att tro (som i faith) på saker bara för att tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
de säger kanske till och med att de inte tror på att alla observationer kan förklaras genom enbart naturliga processer som idag kan observeras.
Naturliga processer är ju desamma oavsett om någon tror på dem eller ej.
Gravitationen kommer antagligen inte att upphöra om ingen tror på den.
Du säger "enbart enbart naturliga processer", som om det vore något negativt.
Vilka andra processer föreslår du att vi undersöka?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
I det fallet att de inbillar sig att de inte tror på det, kan jag ju enkelt fråga efter bevis och de får absolut inte använda sig av antaganden för att förklara observationer angående det förflutna, i det att de också måste bevisa att de inte tror. Skulle ateisten då kunna ge dessa bevis?
Vilka antaganden? Att naturlagar fungerade annorlunda i det förflutna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
När det kommer till tolkning av observation rörande alltings ursprung är det fråga om världsbild och livsåskådning, något ateister verkar vilja blunda hårt för.
Vilka observationer rörande alltings ursprung menar du?
Kom nu inte dragandes med Big Bang eller Evolutinen. Ingen av dessa handlar om något "ursprung".
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Att hålla på som du och andra här gör är ju prov på ganska avancerat självbedrägeri.
Eller så är det "ni" som blint tror på icke falsifierbara påståenden som står för självbedrägeriet.
Hur bevisar detta att bibeln är sann?