2016-02-09, 17:35
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Finns inte ett enda bevis som säger att Bibeln är sann. Tror du verkligen att ex vissa blev 900 år gamla som det står om i Bibeln?
Citera
2016-02-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om du nämner solen som "ljuskälla" så trodde jag naturligtvis att det var "ljuset" från solen du menade. Förlåt i så fall. Norrsken har inget med ljus från solen att göra, så vad skulle det ha med solen som ljuskälla att göra?

Du säger att solen är en ljuskälla, och du säger:

Citat:
Så fort som ”den primära” ljuskällan blockeras eller tas bort så finns det inte längre någon ”sekundär ljuskälla”. Alltså är en ”sekundär ljuskälla” inte alls någon källa till ljus, vilket jag upprepade gånger har påpekat inträffar då månen är helt täckt av jordens skugga vid nymåne och vid total månförmörkelse.

Det är samma sak med norrsken, om solen tas bort eller blockeras, så existerar inte norrskenet. Är det solen eller norrskenet som är källan till ljuset?
Citera
2016-02-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LazyBlue
Finns inte ett enda bevis som säger att Bibeln är sann. Tror du verkligen att ex vissa blev 900 år gamla som det står om i Bibeln?
Du har inte läst denna tråd, antar jag? Här finns "förklaringar" till allt sådant. Mycket rolig läsning.
Citera
2016-02-09, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du säger att solen är en ljuskälla, och du säger:

Det är samma sak med norrsken, om solen tas bort eller blockeras, så existerar inte norrskenet. Är det solen eller norrskenet som är källan till ljuset?

Okej, förklara då hur ljus från solen skapar norrsken?
Kan du inte det så spelar solens ljus ingen roll.

Men du menar tydligen att elektricitet är en primär ljuskälla och en tänd lampa en sekundär ljuskälla.
Tar du bort elektriciteten så slocknar lampan.
Citera
2016-02-09, 19:06
Medlem
Citat:
Så tidvatten och undervattensströmmar alltid/ofta bildar stora vågor?

"olika temperaturer"? Menar du väderlek som skapade stormar? Som vanligt har du inte hela sammanhanget i bibeln, och gissar helt vilt. Innan floden regnade det inte på jorden, vattenbaldakinen gjorde att det var en jämn temperatur på jorden, ett jämnt klimat, och det innebar med stor sannolikhet att det inte bildades stormar med höga vågor.

Hur tänker du nu?
Det var ju detta som upphörde i floden. Tänk dig när baldakinen försvinner, temperaturen kommer att fördela sig ungefär som det ser ut nu, ett klimat som drastiskt förändrad på mycket kort tid. Inga hinder överhuvudtaget för vågor som bildas. Är du minsta logisk så inser du att det förmodligen inte funnits dess motstycke till vågor varken före eller efter detta.
Citera
2016-02-09, 19:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hur tänker du nu?
Det var ju detta som upphörde i floden. Tänk dig när baldakinen försvinner, temperaturen kommer att fördela sig ungefär som det ser ut nu, ett klimat som drastiskt förändrad på mycket kort tid. Inga hinder överhuvudtaget för vågor som bildas. Är du minsta logisk så inser du att det förmodligen inte funnits dess motstycke till vågor varken före eller efter detta.

Det är också rätt så lustigt när de påstår att djuren var vegetarianer på den tiden.
Stackars lejon och hundar som tvingades äta blad och frukter, utan att kunna tugga särskilt bra, men värst var det väl för ormarna. Hur skulle de tugga växter?
Jo, visst måste det ha varit annorlunda på den tiden, det kan ju aldrig i världen vara på det viset att det står fel i Bibeln eller att de har tolkat bibeln fel på den punkten. Då är det enklare att ändra världen så att den var annorlunda då. Det finns ju ingen kvar från den tiden som kan motsäga det påståendet, och att grönlandsisens årslager visar att världen inte förändrats drastiskt klimatmässigt under de senaste 6000 åren [helt bortsett från att årsringarna går så långt tillbaka som 100 000 år] förkastar de med påhittade bortförklaringar som helt saknar påvisbar verklighetsförankring.
Citera
2016-02-09, 19:48
Medlem
Citat:
Så när KortStubin påstår att det måste ha funnits andra båtar där människor skulle ha överlevt ett år genom att fiska och dricka regnvatten, så finns det inga andra alternativ som är trovärdiga menar du? T.ex. att den civilisationen inte höll på med båtar och inte seglade, utan höll sig bara till land?

Varför är det mindre trovärdigt? Det står ju ingenting i bibeln om att dom var sjöfarare, varför måste dom ha varit sjöfarare och haft båtar? Betänk också att man var vegetarianer på den tiden, man hade inget behov av att åka ut på sjön och fiska (i alla fall står det inget om att dom åt kött, men det är möjligt att vissa bröt den lagen).

Det vore annars ytterst sannolikt att det annars fanns båtar på den tiden, och jag skulle därmed räkna med att folk inte vore så dumma så att inte de användes. Att de var olydiga VET vi ju, så fiskätandet var nog i full gång. Mycket troligare att klara sig i en normal båt, inga mängder dricksvatten behövs osv.
Citera
2016-02-09, 19:51
Medlem
Citat:
Okej, förklara då hur ljus från solen skapar norrsken?
Kan du inte det så spelar solens ljus ingen roll.

Jag har inte pratat om ljus, det är du som försöker lägga ord i min mun. Jag pratar om din definition av "ljuskälla" där en en "sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla eftersom man kan blockera/ ta bort den primära ljuskällan och det lyser inte då".

Då borde rimligtvis norrsken vara en sekundär ljuskälla på samma sätt, eftersom samma sak händer om man blockerar/ta bort den primära ljuskällan solen.

Norrskenet kan inte på egen hand producera ljus.

Citat:
Men du menar tydligen att elektricitet är en primär ljuskälla och en tänd lampa en sekundär ljuskälla.
Tar du bort elektriciteten så slocknar lampan.

Det blir så konstigt resonemang enligt din definition, du kanske förstår nu att din definition av en ljuskälla är problematisk?

I vilken uppslagsbok eller i vetenskapligt sammanhang hittar man samma definition som denna:

Citat:
Så fort som ”den primära” ljuskällan blockeras eller tas bort så finns det inte längre någon ”sekundär ljuskälla”. Alltså är en ”sekundär ljuskälla” inte alls någon källa till ljus

Jag frågar igen, är det fel på din definition av ordet "ljuskälla", eller var du slarvig när du sade att norrskenet är en ljuskälla?
Citera
2016-02-09, 19:53
Medlem
Citat:
Det är också rätt så lustigt när de påstår att djuren var vegetarianer på den tiden.
Stackars lejon och hundar som tvingades äta blad och frukter, utan att kunna tugga särskilt bra, men värst var det väl för ormarna. Hur skulle de tugga växter?
Jo, visst måste det ha varit annorlunda på den tiden, det kan ju aldrig i världen vara på det viset att det står fel i Bibeln eller att de har tolkat bibeln fel på den punkten. Då är det enklare att ändra världen så att den var annorlunda då. Det finns ju ingen kvar från den tiden som kan motsäga det påståendet, och att grönlandsisens årslager visar att världen inte förändrats drastiskt klimatmässigt under de senaste 6000 åren [helt bortsett från att årsringarna går så långt tillbaka som 100 000 år] förkastar de med påhittade bortförklaringar som helt saknar påvisbar verklighetsförankring.

Krokodilerna... Som slafsar i sig gräs, de får knappt tag på en död köttbit med sin otympliga käft, hur skulle det gå med att beta gräs?
Nej, det finns absolut ingenting som talar för denna idé.
Citera
2016-02-09, 19:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Återigen, jag har inte påstått att det är en tro.
Jag har skrivit om ateistisk tro, inte att ateismen är en tro..
Ok, men vad är då en ateistisk tro?

Citat:
Jämför med något annat, tex. Min tro inkluderar inte buddismens läror så jag har egentligen inget emot att min tro är ábuddistisk, varför skulle jag ha något emot det? Min tro är riktad åt annat håll än buddismen, min tro handlar om annat än att den innefattas av buddismens läror.
På samma sätt menar jag att ateistens tro är riktad åt ett annat håll än teistens tro. Ateistens tro innefattas inte av teismens läror, i detta fall i frågor som handlar om förklaring av observationer i dagens värld utifrån en jämförelse mellan ett sekulärt scenario och ett Bibliskt scenario där ateistens tro inte omfattar ett Bibliskt scenario.
Återigen, vad är ateistens tro?

Citat:
Men ateister här verkar som jämförelse hävda att de inte tror på något över huvud taget
Det finns ju ingen rationell anledning att tro (som i faith) på saker bara för att tro.

Citat:
de säger kanske till och med att de inte tror på att alla observationer kan förklaras genom enbart naturliga processer som idag kan observeras.
Naturliga processer är ju desamma oavsett om någon tror på dem eller ej.
Gravitationen kommer antagligen inte att upphöra om ingen tror på den.
Du säger "enbart enbart naturliga processer", som om det vore något negativt.
Vilka andra processer föreslår du att vi undersöka?

Citat:
I det fallet att de inbillar sig att de inte tror på det, kan jag ju enkelt fråga efter bevis och de får absolut inte använda sig av antaganden för att förklara observationer angående det förflutna, i det att de också måste bevisa att de inte tror. Skulle ateisten då kunna ge dessa bevis?
Vilka antaganden? Att naturlagar fungerade annorlunda i det förflutna?

Citat:
När det kommer till tolkning av observation rörande alltings ursprung är det fråga om världsbild och livsåskådning, något ateister verkar vilja blunda hårt för.
Vilka observationer rörande alltings ursprung menar du?
Kom nu inte dragandes med Big Bang eller Evolutinen. Ingen av dessa handlar om något "ursprung".

Citat:
Att hålla på som du och andra här gör är ju prov på ganska avancerat självbedrägeri.
Eller så är det "ni" som blint tror på icke falsifierbara påståenden som står för självbedrägeriet.

Hur bevisar detta att bibeln är sann?
Citera
2016-02-09, 19:59
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det vore annars ytterst sannolikt att det annars fanns båtar på den tiden, och jag skulle därmed räkna med att folk inte vore så dumma så att inte de användes. Att de var olydiga VET vi ju, så fiskätandet var nog i full gång. Mycket troligare att klara sig i en normal båt, inga mängder dricksvatten behövs osv.

Glöm för allt i världen inte bort att det finns en tradition i Bibeln att manipulera vatten, så att det blev möjligt att gå på både havsbotten och vattenytan.
Citera
2016-02-09, 20:03
Medlem
Citat:

Menar du att evolutionsteorin säger att djur inte kan utvecklas från gräsätare till proteinätare eller tvärtom? Är det så lustigt att tänka sig egentligen, eller är det bara för att bibeln kommer med det påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in