2016-02-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag känner till att alla studenter på Södertörns Högskola (fy attans) måste lämna in sina hemuppgifter till en särskild datortjänst som ska nagelfara uppgiften, i första hand kolla så att den inte är direkt avskriven, plankad alltså, från nätet.
En hopplös uppgift måste detta vara, busenkelt att hitta kryphål.
Frågan rör alltså högskoleprovet, vad har det med hemuppgifter att göra? Urkund heter "datortjänsten" förresten och hur skulle en det vara "busenkelt att hitta kryphål" i det?

Goddag yxskaft!
Citera
2016-02-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag tycker inte högskoleprovet ska vara giltigt som skäl till antagning på läkarprogrammet. En person som flummat sig igenom gymnasiet och visat prov på dålig studsdisciplin ska inte kunna plugga sig till ett högt resultat på högskoleprovet och komma in på läkarutbildningen.

Det är inte raketforskning att få högt resultat, räcker att sätta sig och köra ett gäng gamla prov under samma tidspress hemma och sen gå dit och fokusera, då får man lätt minst 1.5 såvida man inte är helt efterbliven.

Jag har en kompis som hade usla gymnasiebetyg men lyckades få 1.8 på HP med ovan metod. Han kom in på ett av sveriges bästa lärosäten men hoppade av efter 3 veckor då han märkte att litteraturen inte bara var 10 cm tjocka böcker utan dessutom på engelska.
Även om personen fick 20 i betyg och läkarprogrammet kräver 21.5?

Nej, varför ska denna person få en extra chans. Han "flummade ju sig igenom gymnasiet".
Citera
2016-02-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Det finns studier som visar att högskolepoängsantagna studenter presterar sämre än betygsintagna. Jag tycker hp borde kunna tillgodoräknas - men då endast i kombination med vanliga betyg. Sätt en lägsta gräns för betyg hos de som blir antagna via hp, inte bara behörighetsgräns. Speciellt för program som kräver att man faktiskt kan plugga, inte bara glida på begåvning.
.
Bra idé! Om man sedan har urkassa betyg och verkligen vill in som läkare så får man anstränga sig genom att läsa upp gymnasiebetygen först. Och detta , om något, kräver disciplin.
Då slipper man dem som glider in på räkmacka.
Citera
2016-02-19, 20:31
Medlem
FWIWs avatar
Fantastisk tråd TS och bra grävt. Låt tråden hålla sig till topic - nämligen fuskare på högskoleprovet och inte högskoleprovets vara eller icke-vara.

Det tycks också finns en återkommande gemensam nämnare bland gärningsmännen, ni kan nog lista ut den själva.
Citera
2016-02-19, 20:45
Medlem
Ah... Jag hittade mer som behöver kollas vidare på och utredas. Här är fuskarnas tidigare HP-resultat:
https://s01-cdn.anonfiles.com/e79425...7b85f9e597.pdf

Här är lite statistik för att ge perspektiv till det jag kommer ta upp:
http://www.hpguiden.se/om-oss/utvarderingsresultat

Statistiken tar upp den genomsnittliga höjningen bland deras VIP-medlemmar. De har lagt ner 100+ timmar på att studera till HP och medelhöjningen bland de är 0,3. Låt oss nu vända tillbaka blicken till fuskarnas tidigare resultat där de säkerligen fuskat, men inte fått underkänt på de också. Några namn som sticker ut är;
Pola Salih som höjer sig från 0,7 till 1,45 under VT-HT2013. Hans senare resultat ligger närmare 0,7 snarare än 1,45. VT2015 fick han 1,05. Hans resultat på 1,45 är aningen suspekt.

Niklas Lindgren höjer sig från 0,7 till 0,8 och plötsligt från 0,8 till 1,75 under perioden HT2014-VT2015. Någon som vill satsa en peng på att hans resultat från VT2015 troligtvis var baserat på fusk? Snubben vill förmodligen komma in på HHS. Han nöjde sig inte med att komma in på läkarprogrammet eller något i den stilen. Nah. Här är det Wall-street som gäller.

Sekander Habib som tidigare år höjde sig med en medel på 0,1-0,15 höjer sig från 0,95 till 1,65 från perioden HT2014 till VT2015. Hmmm...
Citera
2016-02-19, 20:51
Medlem
Att deras namn står här är hårdare straff än ni tror. Nästa gång de söker jobb så googlar arbetsgivaren deras namn och hittar detta. Hur många heter Sekander Habib liksom. Sen är det vips, ansökan direkt i papperskorgen.
Citera
2016-02-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att deras namn står här är hårdare straff än ni tror. Nästa gång de söker jobb så googlar arbetsgivaren deras namn och hittar detta. Hur många heter Sekander Habib liksom. Sen är det vips, ansökan direkt i papperskorgen.

Absolut ett adekvat straff i sammanhanget. Att de inte blir uteslutna från all typ av högskolestudier på livstid är milt.
Citera
2016-02-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Nej, det gör det inte. Om man får alla utom ett rätt finns det en av 160 frågor som man kan svara fel på. Denna frågan har 4 svarsalternativ, d.v.s 4*160.

Är du efterbliven? Om du hade lärt dig räkna i skolan så hade du förstått att det finns 4^160 sätt att svara på 160 frågor med 4 svarsalternativ.
Citera
2016-02-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Ah... Jag hittade mer som behöver kollas vidare på och utredas. Här är fuskarnas tidigare HP-resultat:
https://s01-cdn.anonfiles.com/e79425...7b85f9e597.pdf

Här är lite statistik för att ge perspektiv till det jag kommer ta upp:
http://www.hpguiden.se/om-oss/utvarderingsresultat

Statistiken tar upp den genomsnittliga höjningen bland deras VIP-medlemmar. De har lagt ner 100+ timmar på att studera till HP och medelhöjningen bland de är 0,3. Låt oss nu vända tillbaka blicken till fuskarnas tidigare resultat där de säkerligen fuskat, men inte fått underkänt på de också. Några namn som sticker ut är;
Pola Salih som höjer sig från 0,7 till 1,45 under VT-HT2013. Hans senare resultat ligger närmare 0,7 snarare än 1,45. VT2015 fick han 1,05. Hans resultat på 1,45 är aningen suspekt.

Niklas Lindgren höjer sig från 0,7 till 0,8 och plötsligt från 0,8 till 1,75 under perioden HT2014-VT2015. Någon som vill satsa en peng på att hans resultat från VT2015 troligtvis var baserat på fusk? Snubben vill förmodligen komma in på HHS. Han nöjde sig inte med att komma in på läkarprogrammet eller något i den stilen. Nah. Här är det Wall-street som gäller.

Sekander Habib som tidigare år höjde sig med en medel på 0,1-0,15 höjer sig från 0,95 till 1,65 från perioden HT2014 till VT2015. Hmmm...

Att göra höjningar som är stora behöver i sig inte vara märkvärdigt. Det är väldigt vanligt och det finns massvis med logiska förklaringar till det. Det är så otroligt mycket som beror på dagsform avseende HSP. Min resultat spretar själv hejvilt av olika saker: första gången var jag allmänt dålig, andra gången skrev jag svaren på fel papper (vanligt misstag), tredje gången gick det bra och fjärde gången gick helt åt helvete pga att jag var tvungen att lämna allt mitt i provet. Resultatet registrerades ändå och det ser extremt dåligt ut. Men gången efter det så gick det riktigt bra och dessutom efter att ha använt HP-Guiden. Vad är nästa steg? Att börja jaga alla som har gjort stora höjningar?

Jag tycker det är bra att fusket uppdagas men låt UHR sköta det. Den här tråden börjar spåra ur och det är bara en tidsfråga innan oskyldiga hängs ut - om det inte redan har skett.
Citera
2016-02-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Fuskar man så får man stå sitt kast
Citera
2016-02-19, 21:45
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Är du efterbliven? Om du hade lärt dig räkna i skolan så hade du förstått att det finns 4^160 sätt att svara på 160 frågor med 4 svarsalternativ.
Synd att du måste använda personangrepp - särskilt när du har fel. Om du hade lärt dig läsa i skolan så hade du förstått att
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Beror helt på hur många fel de hade, har de ett fel så finns det ju bara 4*160 sätt att svara på. kom också ihåg att det är ca. 75 000 deltagare.
innebär att man har alla rätt utom ett, d.v.s 160-159=1 fråga som måste besvaras fel. Detta innebär att av 160 olika frågor kan man svara 4 gånger per fråga, vilket ger 160*4=640 olika rutor att kryssa in.
Citera
2016-02-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tunicliff
Att göra höjningar som är stora behöver i sig inte vara märkvärdigt. Det är väldigt vanligt och det finns massvis med logiska förklaringar till det. Det är så otroligt mycket som beror på dagsform avseende HSP. Min resultat spretar själv hejvilt av olika saker: första gången var jag allmänt dålig, andra gången skrev jag svaren på fel papper (vanligt misstag), tredje gången gick det bra och fjärde gången gick helt åt helvete pga att jag var tvungen att lämna allt mitt i provet. Resultatet registrerades ändå och det ser extremt dåligt ut. Men gången efter det så gick det riktigt bra och dessutom efter att ha använt HP-Guiden. Vad är nästa steg? Att börja jaga alla som har gjort stora höjningar?

Jag tycker det är bra att fusket uppdagas men låt UHR sköta det. Den här tråden börjar spåra ur och det är bara en tidsfråga innan oskyldiga hängs ut - om det inte redan har skett.
Bär du något mörkt i hjärtat som du vill få ut? Tala. Jag gillar att lyssna på problem.
Jag hoppas för övrigt att du inser att du framstår som desperat. Kanske för att du är bekant med någon som finns med på listan, eller ännu värre att du finns med där. Låt oss ta en titt på ditt första inlägg här, där du ville få bort tråden med usla ursäkter;

Citat:
Ursprungligen postat av Tunicliff
Jag tycker det är väldigt fel att starta en hel tråd för att hänga ut folk på det här skoningslösa sättet och jag hoppas att Mod låser tråden. Man borde följa de principer som råder i vårt rättssystem att det skall vara ställt bortom all rimlig tvivel innan man hänger ut folk.

Som någon dessutom har påpekat så tror jag att det finns en uppenbar risk att hänga ut folk som inte har haft ett uppenbart uppsåt att begå fusk på HSP. Det är oerhört förödande för dessa individer.

Men nu till kärnan i det du tycks tro är stora argument: Kan du namnge några personer som höjt sig med 0,95 poäng under 6 månader? Hur sannolik är en sådan höjning? Blir det inte mer suspekt och osannolik när man vet att personen blivit påkommen för fusk?
Senast redigerad av Rebax 2016-02-19 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in