2016-02-19, 11:47
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Fast om det är 160 frågor på provet, och det finns 4 svarsalternativ på varje, så kan man skriva provet på 4^160 olika vis. Detta stämmer

Men det är inte frågan. Frågan är att om man har ett fel, hur många sätt finns det att svara ett fel på? Personen du citerar har rätt, det finns 4*160 sätt att svara ett fel på. Förutsatt 5 svarsalternativ och 160 uppgifter.
Citera
2016-02-19, 12:05
Medlem
blabla-s avatar
Måste säga att jag är väldigt förvånad över hur många invandrare som var på den där listan! Kan inte minnas att jag såg så många invandrare över huvud taget när jag själv skrev hp. Jag reagerar såklart också över att så många skrev på SU, hur kommer det sig? Nån speciell fuskarliga som åkte fast, extra bra koll där eller är det helt enkelt där flest fuskar?
Citera
2016-02-19, 12:23
Medlem
Eftersom så många invandrare runtomkring mig har klarat universitetet börjar jag faktiskt misstänka att dom har fuskat..

Jag är själv en av dom och jag har noll hopp om mitt egna folk lol.
Citera
2016-02-19, 12:47
Medlem
Om ~50 blev ertappade i höstas är det säkerligen mångfalt fler som faktiskt fuskade och inte blev hittade.

Låt oss säga 200, och att det ökat markant de senaste åren. Ett hp-resultat är giltigt i fem år. Så över dessa fem senaste åren kanske det är i snitt 100 som fuskat per prov.

2*5*100=1000

Att 1000 skulle ha fuskat senaste fem åren låter väldigt mycket men åtminstone hälften av det, alltså 500. Folk som troligtvis läser på svenska utbildningar för tillfället.

Någon som har någon bättre gissning på antalet fuskare som finns ute i systemet? Vi har ju åtminstone en skrivare med uttalad stor kapacitet som hållit på länge och inte blivit ertappad(begemot).
Citera
2016-02-19, 12:54
Medlem
Hur mycket kan det ha kostat? Kan väl inte vara mer än 30 tusen? Är bekant med ett 3 st på listan. Tror knappast de skulle kunna fixa fram 100k eller ens lägga det på HP.

Självklart ska de hängas ut, men att önska att de ska avrättas eller aldrig få jobb är överdrivet.
Citera
2016-02-19, 13:18
Medlem
Känns lite väl för grymt att bli uthängd som fuskare och alla får reda på det. Men hur löser man problemet annars? Eller är det en lösning ens att hänga ut dessa, fungerar avskräckningsmetoden? Det är ju ändå liten chans att åka fast i framtiden nu när man vet att alla inte får svara lika.
Citera
2016-02-19, 13:44
Medlem
Finns läkare i Alimi släkten men det har bara fuskat på HP. Det är mycket svårare när man väl pluggar till läkare. De har klarat läkarutbildningen utan fusk det är grymt även om de fuskat på HP.
Citera
2016-02-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Finns läkare i Alimi släkten men det har bara fuskat på HP. Det är mycket svårare när man väl pluggar till läkare. De har klarat läkarutbildningen utan fusk det är grymt även om de fuskat på HP.

Hur vet du att tidigare Alm*s har fuskat på HP?
Citera
2016-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tar du inte i lite nu? Nog för att iranska invandrare tenderar att vara både mer skötsamma och mer välutbildade än många andra från de trakterna, men att det skulle vara "absurt" att några specifika iranska föräldrar vet om sitt barns fuskande känns väl lite överdrivet?

Jag har genom åren träffat en hel del iranska invandrare och många har helt klart fog för sina titlar (vilket de alla är väldigt snabba med att framhålla) medan andra inte tycks kunna visa några som helst färdigheter som matchar deras examen.
Jag känner inte de personligen. Det var ett antagande baserat på normen som råder bland de. Jag ser det som mycket osannolik händelse att föräldrarna skulle vetat om det. Det du fiskar efter är "finns ju undantag för varje regel." - självklart finns det undantag, men det vore inte intellektuellt hederligt att ta upp undantaget framför regeln. Det är möjligt, däremot inte sannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Hur som helst tänkte jag fråga angående listan du presenterade i din trådstart om det finns liknande även från tidigare år?
Nej. Vi får hoppas på att UHR sätter stopp för fusket i så hög utsträckning som möjligt med de nya åtgärderna.
Citera
2016-02-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det var fem personer som hunnit börja på KI i vår som åkte fast va? Vilka var de tre övriga?

Finns det förresten någon förhoppning om att man backtrackar och kan hitta fuskare bland de som påbörjat utbildningen tidigare?

Och varför är det bara i Stockholmsregionen folk åkt fast, har fuskandet verkligen varit så regionalt?
De övriga tre fanns med på listan. Anledningen till att de inte är omtalade är på grund av att de inte sökte sig in på högskolan.

Jag tror att UHR satsar resurserna på kommande prov. De kommer inte gå igenom äldre prov.

Orsaken till att det var Stockholmsregionen mestadels beror på en blandning av olika faktorer:
A) UHR fick in tips om att fusk ägt rum.
B) Indikationer på att något inte stod rätt till. Vi antar att 200 personer fick 1,7+ i genomsnitt tidigare år. Plötsligt får 300 personer 1,7+ i samma region. Lägg därtill att en hel del bland de haft samma antal rätt/fel på exakt samma frågor.
Citera
2016-02-19, 16:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Uthängningen är onödig. Skammen som kommer infinna sig när dessa individers vänner och familj får reda, räcker och blir över. Häng ut dömda våldtäktsmän och pedofiler, inte tonåringar som försökte ta en genväg i livet.

Haha, är du seriös? Uthängningen är högst nödvändig! Den uppenbara skammen gör förhoppningsvis att fler drar sig för att fuska i framtiden, förstår du väl?

Med andra ord, fuskare bör alltid hängas ut, precis som dessa idioter blir nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Släng tråden i papperskorgen! Hänga ut folk på det här sättet är bara så lågt och onödigt.

Detsamma gäller dig. Hur tänker du egentligen?
Det låga i allt detta är ju att folk fuskar sig till utbildningsplatser.
Senast redigerad av lighten-up 2016-02-19 kl. 17:01.
Citera
2016-02-19, 19:57
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsfurer
Genial ide, Pyramida!

+1

Definitivt värt att UHR utreder möjligheten att förbättra identifikationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in