2016-02-23, 18:33
Medlem
drArsMoriendis avatar
Är det här relaterat? http://www.lakartidningen.se/Aktuell...KI-efter-fusk/

Det är nu första gången någonsin som läkarstudenter behöver lämna KI efter fusk på HP.
Citera
2016-02-23, 18:34
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
konstigt samma regler borde ju faktiska gälla för alla tycker man. Vet flera svenskar med utländskt påbrå som har minst lika bra språkbruk som sverigefödda svenskar.

Ja, givetvis bör samma regler gälla alla, men i praktiken så verkar det inte fungera så baserat på min egen begränsade erfarenhet. Jag kan givetvis inte gå i god för att det fungerar så överallt.
Citera
2016-02-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du är ett svin. Hade du idrottat, hade du varit dopad. Samma sak. En fuskare är en fuskare. Fängelse är dyrt, som någon nämnde, men den kostnaden tar jag gärna.

Absolut aldrig hävdat något annat.
Har svårt att känna empati och anser mig vara bättre och mer värd än alla andra.

Jo fängelse hade nog varit en bra grej då hade man tänkt efter en extra gång innan man gjorde det.
Citera
2016-02-23, 23:18
Medlem
Aimberts avatar
Notera trådens ämne innan du postar. Mängder av OT i den här tråden. Varningar för brott mot regel 0.03 kommer att utdelas. /Moderator
Citera
2016-02-24, 01:40
Medlem
Zaloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Hur fan kan en lista vara rasistisk? De personerna har fuskat och det är inte fel att hänga ut dem. Om ni verkligen vill veta vsrför det är många blattar:

1. Blattar vill inte ge spökskrivarna stora summor pengar
2. Blattar presterar inte bra på verbala delen och det är också den som är svårast att höja sig i

Du har svårt att greppa sarkasm?

Så som det ligger till i Sverige så är allt rasistiskt så fort det är en invandrarnamn med. Så nu förstår du skämtet också!

Alla vet varför det är mest blattar som åker dit för fusk.
Citera
2016-02-24, 15:54
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Du har svårt att greppa sarkasm?

Så som det ligger till i Sverige så är allt rasistiskt så fort det är en invandrarnamn med. Så nu förstår du skämtet också!

Alla vet varför det är mest blattar som åker dit för fusk.

Det är väl inte så lätt att greppa sarkasm på nätet. Förstår du inte det själv eller?
Citera
2016-02-24, 20:47
Medlem
Spectacoloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Det är väl inte så lätt att greppa sarkasm på nätet. Förstår du inte det själv eller?

det är jätteenkelt faktiskt. testa att utgå från att andra människor iaf inte är fullständiga idioter, och funkar inte det kan du överväga en neuropsykiatrisk utredning för autismspektrastörning.
Citera
2016-04-09, 08:09
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Så trevlig du var då ! Not
Jag pratar om fusk i största allmänhet, inte bara på en viss typ av prov, som Högskoleprovet.
Jag är bekant med en person som studerade på Södertörns fuskhögskola. Det går alldeles utmärkt att fuska genom att sno andras kunskap, om man inte alldeles helkorkad.
Sitter man och kopierar långa stycken direkt från nätet åker man dit, men det finns knep för det plus att man inte behöver använda sig av just nätet för att fuska, men jag tänker verkligen inte lära ut det här ditt pucko.
Du kan inte jämföra Södertörns högskola med andra riktiga universitet/högskolor. Självklart förekommer fusk överallt, men det är bra många som åker dit trots att de ändrar i texter osv. Södertörns högskola borde läggas ned eller omvandlas till en folkhögskola.
Citera
2016-04-09, 13:46
Medlem
Inväntar listan över dagens fuskare med spänning
Citera
2016-04-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HP-guden
Ni förstår det helt fel... Det är SU som anordnar alla provlokaler i Stockholmsområdet. Därav står det SU. Alla skrev garanterat inte på Universitetet.

Fast det förklarar fortfarande inte varför inte fler fuskare var i Götebort eller Malmö. Men kanske handlar detta om ett och samma fusk, dvs samma fuskanordnare, därav inte så stor geografisk spridning.

Citat:
Ursprungligen postat av jenisej9
Pinsamt att ha en vän som är listad, jag frågade om personen i fråga skulle hålla samma takt när den blir intagen, svaret blev: Jag ska plugga stenhårt. Det läskiga i allt att han och förmodligen resterande är intellektuella och det skulle inte behöva ta några veckor innan klasskamrater ifrågasätter hur personen tagit sig hit. Ett eller två grupparbeten då blir det jobbigt. Jag pekar på personer som knappt kan stava eller formulera sig korrekt. Hur ska den hantera en utbildning på universitet nivå? Lurar enbart sig själv haha

Beror på vilken utbildning. Inom teknik, medicin, kemi och liknande lär man inte klara sig om inte har en hög studieförmåga. Men jag kan tänka mig att det finns utbildningar där det mesta handlar om gruppdiskussioner, inlämningsuppgifter som är rätt fria till format och innehåll, och att vara på föreläsningarna. Där kan jag tänka mig att de som fuskat sig in också kan få en examen.

Nu vet jag inget om vilka utbildningar det kan vara, men jag kan tänka mig att inte många kuggas från utbildningar till sjukgymnast, kriminolog eller i genusvetenskap.

Sedan kan faktiskt en fuskare vara högst lämplig att både läsa ett ämne och det framtida yrket, men som av olika skäl hade problem i gymnasiet eller faller helt på mattedelen på högskoleprovet. Gör det inte rätt att fuska, men den personen kanske skulle klara utbildningen bättre än många som kom in utan fusk.

Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Undrar var dessa "tips" till UHR kommer ifrån? Hur involverade är de i fuskandet för att veta om det? Eller har de hört av en polare som hört av en polare osv..?

Kan vara någon som var på väg att fuska men av moraliska skäl ångrade sig och drog sig ur. Och som då tipsade UHR.
Citera
2016-04-09, 16:44
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoriFunktion
Samtidigt ser jag inte kopplingen dina kunskaper i matematik och ordkunskap och din förmåga till att vara en kompetent läkare. Systemet för hur man kommer in på utbildningar är dåligt uppbyggt. U feel me?
Under sjuksköterskeutbildningen måste du typ ha alla rätt i deras matteprov (90% eller vad det var, hört det av en bekant som läste utbildningen) för vad händer om du räknar fel när du ställer in droppet? "Woops, dubbel dos morfin!" eller när det kommer till blodförtunnande medel eller kanske hjärtmedicin. Måste räkna på personens vikt, ålder, andra medicinska faktorer, med mera. En felräkning kan lätt kosta någon livet eller fördärva dess njurar..
Citera
2016-04-09, 16:51
Medlem
Natteravns avatar
Fast samtidigt stämmer det inte som ni säger. Många klarar sig genom gamla tentor och flera omtentor. Sedan hur pass bra dom blir i det praktiska livet/yrket handlar om helt andra saker än enbart utbildningen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in