2016-02-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snejider
Fuskar man så får man stå sitt kast

Det finns många kriminella som byter namn men ibland undrar man över meningen med detta tex Thomas Quick som bytt till Bergwall. Varje gång man talar om honom i SVT och SR tar man med bägge namnen. Jag har inte sett betyg på folk som bytt namn. Är arbetsgivaren intresserad av alla betyg eller bara det sista?
Citera
2016-02-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Bra idé! Om man sedan har urkassa betyg och verkligen vill in som läkare så får man anstränga sig genom att läsa upp gymnasiebetygen först. Och detta , om något, kräver disciplin.
Då slipper man dem som glider in på räkmacka.

Är väl omöjligt att "läsa upp" ett satt betyg nuförtiden? Får man ett E så får man ett e, inget att göra åt saken. Tur då att HP finns.
Citera
2016-02-19, 22:50
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Som jurist blir jag lite krokig på det här.

Ingen av dessa personer har gjort sig skyldiga till brott mot svensk lagstiftning.
I nuläget är det inte kriminaliserat att "fuska" på HSP.

Enligt UHR så har dessa personer endast fått sina provresultat strukna.
Det framkommer inte om någon av dessa ertappats med kommunikationsutrustning vid provtillfället.

Det som inträffat är att de haft väldigt lika provresultat i kategorin 1,7+
Jag vet inte och kan inte räkna ut hur statistiskt möjligt det är, att flera personer skulle ha liknande resultat om 90 000 nu skriver provet. Men jag inser att den risken är liten.

Men, skulle fusk på HSP kriminaliseras är brottet osann försäkran 15:10 BrB närmst aktuellt.
Trots att det råder fri bevisprövning i svenska domstolar, har jag svårt att se en åklagare åberopa statistik som enda bevisning.

Det ska även påminnas om att dessa personer har erbjudits ett omprov i december och kan ha erhållit sina studieplatser via det resultatet.
Senast redigerad av Mona.Krasslig 2016-02-19 kl. 23:11.
Citera
2016-02-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Som jurist blir jag lite krokig på det här.

Ingen av dessa personer har gjort sig skyldiga till brott mot svensk lagstiftning.
I nuläget är det inte kriminaliserat att "fuska" på HSP.

Enligt UHR så har dessa personer endast fått sina provresultat strukna.
Det framkommer inte om någon av dessa ertappats med kommunikationsutrustning vid provtillfället.

Det som inträffat är att de haft väldigt lika provresultat i kategorin 1,7+
Jag vet inte och kan inte räkna ut hur statistisk möjligt det är, att flera personer skulle ha liknande resultat om 90 000 nu skriver provet. Men jag inser att den risken är liten.

Men, skulle fusk på HSP kriminaliseras är brottet osann försäkran 15:10 BrB närmst aktuellt.
Trots att det råder fri bevisprövning i svenska domstolar, har jag svårt att se en åklagar åberopa statistik som enda bevisning.

Det ska även påminnas om att dessa personer har erbjudits ett omprov i december och kan ha erhållit sina studieplatser via det resultatet.

Mycket bra inlägg och äntligen lite andra perspektiv på den här röran.

Det blir intressant att se vad framtiden bjuder på och då menar jag det faktum hur en eventuell lagändring kommer att påverka fuskandet.
Citera
2016-02-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig

Jag vet inte och kan inte räkna ut hur statistiskt möjligt det är, att flera personer skulle ha liknande resultat om 90 000 nu skriver provet. Men jag inser att den risken är liten.

.

Du borde nog inte uttala dig alls om du nu inte kan förstå hur statistisk liten sannolikheten är att 42 personer skriver identiska resultat.
Citera
2016-02-19, 23:47
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Fast om det är 160 frågor på provet, och det finns 4 svarsalternativ på varje, så kan man skriva provet på 4^160 olika vis. Detta stämmer
Av alla resultat som fick ett fel, så finns det bara 160*4 möjliga kombinationer. Vilket borde innebära att flera kan ha svarat exakt likadant. Speciellt om en av de felaktiga svaren tillhör en kuggfråga, så finns det risk att flera andra gör samma misstag.

4^160 gäller för alla resultat och förutsätter att deltagarna gissar på varje uppgift. Men verkligheten ser ut så att de flesta deltagare kan räkna ut många av svaren och på kuggfrågor så gör man oftast samma fel.
Senast redigerad av sparrow1 2016-02-20 kl. 00:09.
Citera
2016-02-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Är du efterbliven? Om du hade lärt dig räkna i skolan så hade du förstått att det finns 4^160 sätt att svara på 160 frågor med 4 svarsalternativ.

Du kanske borde läsa vad personen skrev innan du häcklar honom?
Citera
2016-02-20, 01:28
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Här har vi ett problem, som kan lösas bäst genom att i förebyggande syfte hänga ut fuskare som blivit underkända av UHR (eller som man säger på franska; tagna på bar gärning). Självfallet kommer UHR att göra det svårare för framtida fuskare att lyckas, men man ska inte underskatta kraften i att hänga ut dessa personer med namn och bild, parallellt med UHRs arbete; som en varning till de som funderar på att fuska och som utan egna meriter tar någon annans plats på ett universitet. Visserligen finns det redan ett ställe för diskussioner om fusk på högskoleprovet. Innehållet i den tråden lutar dock mest åt spökskrivare som marknadsför sig själva och fuskare som är villiga att betala en stor summa för att gå från 0,5 till 1,7+. Den här tråden har emellertid som huvudsyfte att:
1- Hänga ut fuskarna med namn och bild.
2 - Se ifall någon av de blivit antagna redan och huruvida universiteten är medveten om att x fått provet ogiltighetsförklarad. Man kan aldrig vara säker efter skandalen på Karolinska. Rätt ska vara rätt. Här föreslår jag att respektive universitet kontaktas och att svaren publiceras här för att vara säker på att de vidtar åtgärder för att lösa problemet som uppstår när man med orätt tar en annan persons plats.

I höstas blev 42 personer underkända. Här är listan med deras tilltalsnamn, efternamn och ort:
Tilltalsnamn Efternamn Ort
Daniel Eriksson Högskolan Dalarna
Kim Arafat Högskolan Gävle
Tony Baranou Jönköping universitet
Niklas Hägglund Mittuniversitetet
Nasim Abdullaev SU
Marina Alemi SU
Ali Alhakim SU
Alhasan Al-Hameedawi SU
Asal Alshaikhli SU
Johannes Antar SU
Berat Kendal Bakac SU
Elchin Bashirov SU
Baalaj Duru SU
Tilda Evysdotter SU
Roberth Grytterhielm SU
Sekandar Habib SU
Selam Habtemariam SU
Alex Habtezghi SU
Sara Halil SU
Kevin Heidari SU
Ali Hussain SU
Anton Juric SU
Kristina Just SU
Goran Kadir SU
Bian Karatas SU
Soran Lavehi SU
Niklas Lindgren SU
Nicholas Lubwama SU
Ahmed Mahmoud SU
Diana Mahmoud SU
Mark Mejeedson SU
Elias Mghari SU
Attila Moharamzade SU
Sergei Persson SU
Robert Rhawi SU
Caroline Rossi SU
Pola Salih SU
Behesta Soltanhamid SU
Siyar Tokat SU
Golbarg Yarandpour SU
Minah Zuwak SU
Henok Abraham Örebro universitet

http://fuskbugg.se/dl/u9jScD/Ej%20go...P-resultat.pdf

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi

Hekmatullah/Hekmat Alimi och Emdad/Emdadullah Ebrahimi har börjat sin utbildning på läkarprogrammet. Här uppstår frågor som är av betydelse;
- Har KI blivit informerad om detta?
- Har de blivit avstängda?

Fyll på tråden med svar på frågeställningarna. Gärna deras facebook/bilder och annat som är av intresse för ändamålet.

Har de fuskat, eller är de bara underkända? Vad innebär listan?
Citera
2016-02-20, 01:32
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Jag tycker synd om den antagligen kompetenta, snabbtänkta individen med 1.7-1.75 som uppenbarligen kan prestera under tidspress, men som inte blir antagen till exempelvis läkarprogrammet för att dessa mindre begåvade människor lyckas med att fuska och får 1.8-1.9.

Jag såg i en annan tråd listan där deras tidigare resultat också var med. Det var få som tidigare presterat över 1.0. Några hade till och med resultat under 0.5. Det var alltså verkligen inte så att det var särskilt många människor med relativt höga resultat (som 1.3-1.6 kanske) som fuskade!

Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?

En tidigare läkarstudent som var dömd för mord stoppade man, genom att landstinget i fråga beslutade om att neka honom praktikplats. Då blev det omöjligt att fullfölja utbildningen, även om man formellt sett inte kunde få ut personen från programmet.
http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=11376

Ja, man förutsätter att läkare är seriösa och ärliga, samt begåvade. Att det är undermåttor som fuskar sig in, på bekostnad av andra dessutom, är upprörande och skrämmande. Jag vill att universiteten går tillbaka och krossar alla som tagit sig in på felaktiga grunder, hur kan man backa bandet…?

Våra universitet är fullständigt nonchalanta, det här har pågått i många år. Inte roligt med tandläkare som förstör munnen på folk heller...
Citera
2016-02-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Kul kommentar.

OT: Jag anser att fuskare på högskoleprovet ska stängas av från alla högskolestudier en tid, säg 5 år, och aldrig mer välkomnas till utbildningen de tänkt fuska sig till att antas till.
Ja detta skulle minsann avskräcka fuskare!
Citera
2016-02-20, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Är väl omöjligt att "läsa upp" ett satt betyg nuförtiden? Får man ett E så får man ett e, inget att göra åt saken. Tur då att HP finns.
Komvux? Men jo det kanske inte är så vanligt längre. Men som sagt tycker jag ändå att man borde ha några mer krav på betyg, som föregående person sa, för att komma in med hp. tex att man i alla fall måste ha VG i de flesta ämnen för att få chansen att komma in genom hp-resultat på läkarprogrammet.
Citera
2016-02-20, 02:13
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Är du efterbliven? Om du hade lärt dig räkna i skolan så hade du förstått att det finns 4^160 sätt att svara på 160 frågor med 4 svarsalternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Nej, det gör det inte. Om man får alla utom ett rätt finns det en av 160 frågor som man kan svara fel på. Denna frågan har 4 svarsalternativ, d.v.s 4*160.

Ni båda har fel och är inte ens i närheten. 4^160 är för mycket och 4*160 är för lite.

Mina beräkningar

160 st frågor, 6 st svarsalternativ (A, B, C, D, E, Blankt).

Summa summarum: Det är extremt (då menar jag extremt) låg sannolikhet att två eller fler skrivare har exakt samma alternativ markerade. Dock, med det sagt, säger jag att det fortfarande kan hända.

Ses i dimman, tjingeling!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in