2016-02-18, 21:34
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numi
Expressen rapporterar att fem personer som fått plats vid läkarlinjen på KI fått sitt antagningsbeslut återkallat.

Goda nyheter såhär på kvällskvisten.
Citera
2016-02-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Det har bekräftats mer eller mindre med säkerhet att 6 stycken av de som blev antagna på KI har fuskat. Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8). Vågar man gissa på att 10-30 % av de som kommit in på läkarprogrammet har fuskat? Jag skulle inte bli förvånad. Dessutom har UHR lagt all fokus på de som uppnått 1,6+ - de verkar inte analysera 1,0-1,5 lika mycket, eller överhuvudtaget:

På KI är det ca 30% som kommer in på betyg. Man kan ju kalla det för fusk om man fuskar på prov/be någon spökskriva ens uppsatser. Detta är tyvärr inget som UHR kan göra förutom att ignorera alla gymnasiebetyg helt och hållet. Sedan är det min personliga åsikt att hela svenska gymnasiet och dess betygsättning är skit men det är en annan femma.

30% på PIL dvs. en kombination av HP (kräver cirka 1.4 så inte speciellt högt och vem fan bryr sig om man fuskar på HP så att man skriver 1.4? skulle inte betala en krona för att få 1.4. Vad kan man komma in på med 1.4 som folk vill komma in på?), "begåvningstest" (frågorna är alltid de samma och finns på internet) och intervju. Det brukar skämtas om att alla ljuger sig in på PIL men det är i alla fall ett tecken på att man har någorlunda socialbegåvning då man har klarat 2 gånger 40 minutersintervjuer utan att ha tabbat rejält. Det går rykten om att denna grupp presterar bästa på läkarprogrammet med få avhopp och bra motivation att bli läkare.

ca 30% kommer in på HP. Jag tror att det är enklast att fuska in sig in i denna grupp. Har dagdrömt och funderat på hur jag som skriver relativt bra på HP kan tjäna pengar på det och har hittat alldeles för många loopholes in i systemet. Om 10% av 30% har fuskat då är det endast 3% av hela utbildningen. Alltså i en klass med 150 pers så är ca. 4,5 personer HP-fuskare.
Citera
2016-02-18, 21:47
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Ta en titt på DTK, NOG eller LÄS - provet mäter i stor grad en persons uppfattningsförmåga och mentala snabbhet, faktiskt väldigt likt ett begåvningstest som till exempel Wechsler Adult Intelligence Scale. Sen kan du såklart plugga inför HP och höja ditt resultat den vägen, men provet ger trots allt en ganska god fingervisning av vart man placerar sig på gausskurvan, i alla fall första gången man tar provet. Social bakgrund och tidigare skolgång påverkar ju också mycket givetvis, sen kan det såklart vara svårt för personer med invandrarbakgrund att prestera på den verbala delen, men det ursäktar inte fusk. Det är ingen mänsklig rättighet att få läsa prestigeutbildningar.

Sammanfattat vill jag säga att jag har svårt att se varför människor med riktigt höga gymnasiebetyg eller högskoleprov inte skulle vara bättre än ett gäng medelmåttor som fuskar sig in på utbildningen.
Mattedelen på SAT-testet korrelerar starkt med IQ, såpass att man kan "konvertera" sitt SAT-resultat för att ta reda på sin IQ. Skulle inte förvåna mig om det finns en liknande korrelation på HP.
Citera
2016-02-18, 21:47
Medlem
Ducadreams avatar
Finns det ingen garanti som skyddar kunderna om de skulle åka fast? Jag antar att de pengarna var bortkastade.
Citera
2016-02-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
På KI är det ca 30% som kommer in på betyg. Man kan ju kalla det för fusk om man fuskar på prov/be någon spökskriva ens uppsatser. Detta är tyvärr inget som UHR kan göra förutom att ignorera alla gymnasiebetyg helt och hållet. Sedan är det min personliga åsikt att hela svenska gymnasiet och dess betygsättning är skit men det är en annan femma.

30% på PIL dvs. en kombination av HP (kräver cirka 1.4 så inte speciellt högt och vem fan bryr sig om man fuskar på HP så att man skriver 1.4? skulle inte betala en krona för att få 1.4. Vad kan man komma in på med 1.4 som folk vill komma in på?), "begåvningstest" (frågorna är alltid de samma och finns på internet) och intervju. Det brukar skämtas om att alla ljuger sig in på PIL men det är i alla fall ett tecken på att man har någorlunda socialbegåvning då man har klarat 2 gånger 40 minutersintervjuer utan att ha tabbat rejält. Det går rykten om att denna grupp presterar bästa på läkarprogrammet med få avhopp och bra motivation att bli läkare.

ca 30% kommer in på HP. Jag tror att det är enklast att fuska in sig in i denna grupp. Har dagdrömt och funderat på hur jag som skriver relativt bra på HP kan tjäna pengar på det och har hittat alldeles för många loopholes in i systemet. Om 10% av 30% har fuskat då är det endast 3% av hela utbildningen. Alltså i en klass med 150 pers så är ca. 4,5 personer HP-fuskare.
Jag kanske var otydlig med att jag talade om HP-kvoten på läkarprogrammet (inte bundet till KI enbart). Se ändringen. Kanske tydligare nu.
Citera
2016-02-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Finns det ingen garanti som skyddar kunderna om de skulle åka fast? Jag antar att de pengarna var bortkastade.

Beror på om de varit anonyma. Tror inte de ens tänkt på att de skulle åka fast annars hade de inte använts sig av så dåliga metoder och då speciellt de 40 första. Senaste gruppen hade olika resultat men även där för dåligt planerat.
Citera
2016-02-18, 22:01
Medlem
skitmackans avatar
Expressen skriver om en "1. Man, 27 år, från Nacka. Sökte sig till läkarprogrammet och blev antagen till vårterminen 2016." http://www.expressen.se/nyheter/stud...ki-efter-fusk/

Enligt ratsit.se:
Hekmatullah
Alimi
27 år
Harrgatan 15, Saltsjöbaden
Nacka

(http://www.ratsit.se/19880405-Hekmat...xLRaspG8ZVuLck)
Citera
2016-02-18, 22:01
Medlem
Förstår jag det rätt så skulle en person som fått de här svaren men ändrat 1 svar skulle inte åka dit? De tar bara de som svarat exakt lika?

Väldigt lamt försvar från den avstängda i expressen måste jag säga.
Citera
2016-02-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Man har timmar på sig på varje del. Man måste vara extremt långsam för att inte hinna googla svar.

Jag kan bedriva min personliga sabotagetaktik och uppmuntra andra till densamma. Jag har inte barn och bor ensam. Jag vill inte ansvara för någon annan än mig själv. Att man måste leva efter statens villkor är bevis nog för att de är förtryckare. Bara för att jag är född och bor här anser svenska staten att de har rätt att kräva mig på vissa saker, samtidigt som de fråntagit mig rätten att äga vad jag vill, stoppa vad jag vill i min kropp med mera.

Det jag säger är att alla ska erbjudas en utbildningsplats, och att platsbristen löses med att erbjuda utbildningen på flera (privata) lärosäten, och att erbjuda distansutbildningar. De som inte klarar utbildningen kommer att halka efter och få en arbetsbörda som de inte klarar av.
Nej man har max 3 minuter på sig på ord. Vissa hinner inte med hela provet TROTS att de lägger 3 min på ord, så att gå över 3 min är lite riskfullt.. beror helt på hur snabb du är på övriga moment.

Ja, självklart får du det. Men jag tror inte många vill offra allt de har, trots att din tanke i vissa fall kanske skulle lockat dem, för man är så van vid att leva på detta sätt och förlitar sig på mycket saker. Som sagt måste man överleva.

Jo fast är det värt att betala stora summor pengar för att ge plats åt elever som sedan ger upp och skiter i utbildningen? nej. Så inte så bra ide. Om alla vill in på ett visst program så måste ju någon välja ut vem som får platsen, och om det inte är betyg som avgör så måste något annat vara det, tex kontakter eller pengar. Och tycker därför att betyg är bättre. För alla kan ju inte bli läkare, och om dem nu kunde det, så skulle majoriteten av ny-legitimerade läkare gå arbetslösa då vi inte behöver miljontals nya läkare varje år i Sverige.
Jag tycker att det är bra att det finns distansutbildningar, men det finns en anledning till att läkarprogram inte har dessa. Distansutbildningar ger mer utrymme för fusk, samt att man behöver lektioner, prov och praktiska delar på plats. En läkare måste ju vara "riktigt" utbildad, och det kan inte en distanskurs garantera.
Citera
2016-02-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Mattedelen på SAT-testet korrelerar starkt med IQ, såpass att man kan "konvertera" sitt SAT-resultat för att ta reda på sin IQ. Skulle inte förvåna mig om det finns en liknande korrelation på HP.

Varsågod en källa på detta påstående: http://kungenochsilvia.blogspot.se/2...et-och-iq.html

tl;dr version: "Korrelationen blir 0,46. Bäst korrelerar NOG-deltestet, och därefter DTK. Sämst korrelerar ORD."

Jag har svårt att förstå folk som har bra betyg men dåliga HP-resultat. Kan man räkna matte och få A/MVG på det så har man kapaciteten att skriva åtminstone 1.8-2.0 på mattedelen utan större problem. Det enda som krävs är lite logik och arbetsminne + öva hemma 1-2 kvällar innan. Svenska och Engelska är en annan historia då HP eftersöker egenskaper som inte alltid har så mycket gemensamt med ämnena i skolan. Men dessa två mått på "kunskap" bör korrelera kraftigt. Har skitiga betyg i svenska skriver fortfarande över genomsnittet på HP. Slutsats: De flesta är sämre på svenska än vad jag är och jag suger arsle på svenska

HP: läsförståelse och vokabulär VS gymnasie: uppsatsskrivningar och redovisningar varannan vecka och analysera klassisk litteratur
Citera
2016-02-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Nej man har max 3 minuter på sig på ord. Vissa hinner inte med hela provet TROTS att de lägger 3 min på ord, så att gå över 3 min är lite riskfullt.. beror helt på hur snabb du är på övriga moment.
Har man problem med att läsa texter i rimlig hastighet bör man kolla om man har dyslexi. Verbala delen på HP är inte stressig om man är van med att läsa tidningsartiklar/kåserier/krönikor. Jag sitter nästan alltid och väntar på att klockan ska ringa 3-7 minuter på varje HP jag har gjort. Dessutom är orddelen/vokabulärdelen väldigt binärt; antingen kan du det eller så kan du det inte. Om du inte vet ordet är det bara att gissa. Att gissa bör inte ta så länge

Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Jag tycker att det är bra att det finns distansutbildningar, men det finns en anledning till att läkarprogram inte har dessa. Distansutbildningar ger mer utrymme för fusk, samt att man behöver lektioner, prov och praktiska delar på plats. En läkare måste ju vara "riktigt" utbildad, och det kan inte en distanskurs garantera.
Andra hälften av läkarprogrammet är man ute på sjukhusen. Det man har fått höra är att det blir som ett 8-17 jobb. Denna del är ofta den delen av läkarutbildningen man faktiskt lär sig något praktiskt. Så Det är omöjligt att ha läkarprogrammet på distans. Kanske den teoretiska biten men aldrig den större delen av läkarprogrammet.
Citera
2016-02-18, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Väldigt lamt försvar från den avstängda i expressen måste jag säga.

Håller med. Tycker man kan ana en känsla av skam och uppgivenhet och därför förstärks misstanken ytterligare om att personen faktiskt fuskade.

Om en person som inte fuskade eller ens tänkt tanken på att fuska hade varit en av dem som blev avstängda så hade den personen givetvis blivit helt jävla galen och aldrig gått med på att bli avstängd utan en rejäl strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in