2016-02-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Nja, här i tråden är det nog uteslutande icke-personliga spökskrivningsfusk som avslöjats. En riktig spökskrivning, d.v.s att någon fejkar ett leg och skriver provet åt en annan är nog fortfarande svår att upptäcka. Det fusket som går att upptäcka är när flera personer förlitar sig på en spökskrivare som säger svaren genom t.ex. mikrofon och därför får alla dessa fuskare ett identiskt svarsmönster. Betalar man 100 000 lär man inte vara med i listan tyvärr.
.

Här är det väl alldeles uppenbart att dagens körkort som legitimation är nästan värdelöst.
Fotot är oerhört smått, uppgift saknas om ögonfärg, längd, vikt osv.
Passet ät bättre men något sådant krav har jag aldrig sett.
10 000 kronors-frågan är om de aktuella fuskarna klarat sej med ett oidentiskt svarsmönster.
1,8 skulle kanske bli 1,7 men visst vore det svårare att bevisa!
Citera
2016-02-18, 20:47
Medlem
Kul att jag var reserv 16 till läkarprogrammet på KI (HP) och inte kom in. Undrar hur många på T1 som fuskat? Jag kanske skulle kunnat knipit en plats om alla fuskare uppdagats?

Hursomhelst, har några som fuskat kontaktats av vår egna Flashbackarmé? Via FB? Per mejl? Lät höra
Citera
2016-02-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Sant, men att man kommit in på en utbildning är ju inte en garanti att man klarar
den och for jobb, speciellt för oss invandrare.

Fuskar man på HP och tex pluggar läkarlinjen hur ska man då klara alla tentor och uppsatser? Inte
som att det är ett lätt jobb.

Att peja upp till 100,000 är inte värt det ur mitt perspektiv iaf. F*n, det är ju inte fickpengar precis.

Om de fuskar på högskoleprovet, vad säger att de inte fuskar på högskolan?
Citera
2016-02-18, 20:52
Medlem
tänk om en av dessa personer varit ärlig men råkat få samma svar..
Citera
2016-02-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aalson

Mindre sannolikhet än att du själv lyckas bygga en raket som tar dig till rymden.
Dvs obefintlig sannolikhet.
Citera
2016-02-18, 21:00
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumbara
Varför inte det? Om vi nu ska börja hänga ut folk för fusk får vi väl köra hela vägen och hänga ut alla som fuskar sig in eller på universiteten. Inte mer än rätt.

Vill inte avslöja mitt specifika program med risk för outning helt enkelt. Det är ju inte jag som fuskat, haha.
Citera
2016-02-18, 21:04
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Mindre sannolikhet än att du själv lyckas bygga en raket som tar dig till rymden.
Dvs obefintlig sannolikhet.
Är det verkligen det? För de högre poängen är det ju relativt få svar som kan skilja, i och med att de allra flesta frågorna ska vara korrekt besvarade (och därmed bara kan vara besvarade på ett sätt).
Citera
2016-02-18, 21:09
Bannlyst
Om det verkligen är så att dessa personer har blivit avslöjade för fusk är där inget fel på tråden. Fy fan för HP fuskare!!

Men många invandrare.
Citera
2016-02-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Kul att jag var reserv 16 till läkarprogrammet på KI (HP) och inte kom in. Undrar hur många på T1 som fuskat? Jag kanske skulle kunnat knipit en plats om alla fuskare uppdagats?

Hursomhelst, har några som fuskat kontaktats av vår egna Flashbackarmé? Via FB? Per mejl? Lät höra
Det har bekräftats mer eller mindre med säkerhet att 5 stycken av de som blev antagna på KI har fuskat. Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8). Vågar man gissa på att 10-30 % av de som kommit in på läkarprogrammet har fuskat (via HP-kvoten)? Jag skulle inte bli förvånad. Dessutom har UHR lagt all fokus på de som uppnått 1,6+ - de verkar inte analysera 1,0-1,5 lika mycket, eller överhuvudtaget:

"Endast svaren från de bäst presterande har granskats, så hur utbrett fusket egentligen var finns det inget svar på.

– Det är den här nivån vi har kunnat rikta in oss på, alltså poäng som behövs för utbildningar med väldigt hög konkurrens, säger Tuula Kuosmanen."

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...ogskoleprovet/

Edit: Såg artikeln på Expressen. Goda nyheter. Jag gillar historier med bra slut.
Senast redigerad av Rebax 2016-02-18 kl. 21:45.
Citera
2016-02-18, 21:19
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aalson
Dom alla blev erbjudna att skriva provet på nytt, skulle någon varit ärlig skulle personen skrivit på nytt och suttit liknande resultat.
Citera
2016-02-18, 21:25
Medlem
Numis avatar
Expressen rapporterar att fem personer som fått plats vid läkarlinjen på KI fått sitt antagningsbeslut återkallat.
Citera
2016-02-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Numi
Expressen rapporterar att fem personer som fått plats vid läkarlinjen på KI fått sitt antagningsbeslut återkallat.
Trevligt, trevligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in