Citat:
Ursprungligen postat av
applemonitor
Kul att jag var reserv 16 till läkarprogrammet på KI (HP) och inte kom in. Undrar hur många på T1 som fuskat? Jag kanske skulle kunnat knipit en plats om alla fuskare uppdagats?
Hursomhelst, har några som fuskat kontaktats av vår egna Flashbackarmé? Via FB? Per mejl? Lät höra
Det har bekräftats mer eller mindre med säkerhet att 5 stycken av de som blev antagna på KI har fuskat. Fusket som går att verifiera är toppen på isberget. Vi får inte glömma att det är de mest sinnesslöa som blivit påkomna. Folk som använder spökskrivare eller telefonmetoden i grupp med variationer i antalet rätt och fel har inte blivit ertappade (där höjningen varit mer rimlig, till exempel 1,3 till 1,75 istället för 0,8 till 1,8). Vågar man gissa på att 10-30 % av de som kommit in på läkarprogrammet har fuskat (via HP-kvoten)? Jag skulle inte bli förvånad. Dessutom har UHR lagt all fokus på de som uppnått 1,6+ - de verkar inte analysera 1,0-1,5 lika mycket, eller överhuvudtaget:
"Endast svaren från de bäst presterande har granskats, så hur utbrett fusket egentligen var finns det inget svar på.
– Det är den här nivån vi har kunnat rikta in oss på, alltså poäng som behövs för utbildningar med väldigt hög konkurrens, säger Tuula Kuosmanen."
Källa:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...ogskoleprovet/
Edit: Såg artikeln på Expressen. Goda nyheter. Jag gillar historier med bra slut.