Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Tackar =)
Jag har inte en manlig hjärna på det fysiologiska planet. Det finns ju flera trix att mäta testosteron och så. Och där är det tji.
Jag är jätteglad att jag hittat MyersBriggs, för där förklaras varför jag som kvinnlig INTJ känner mig så udda, det är bara en halv procent av kvinnorna som är det.
Om man skiter i de för stora växlarna som folk drar på MB och bara går på vad det fakstiskt mäter. Sär är det prefernens för vilken kognitiv funktion man hellst använder. Det är nog ovanligt att kvinnor föredrar logik, att de litar på sin egen analytiska förmåga. Min egen teori som jag försökte testa i min tråd är att det har med att vara maskrosbarn att göra. För egen del så har mitt intellekt varit den enda trygghet jag haft.
Jag kollade med Myers och enligt mätningar så är det bara en svag överrepresentation För T versus F hos män jämför med kvinnor. Att fatta beslut utifrån Känslor är heller inte fel, och ett outvecklat F ger en rätt störd person. Jag tror att det du menar och det som de flesta menar med känslostyrda är obalanserade. Och det är nog det som skiljer mellan mig och kvinnor som merapi.
För att bli balanserad så måste man ha självdisciplin dvs bli vuxen, ha en bra självkänsla samt vara relativt frisk.
Att jag påpekar denna distinktion är för att jag vill mena att dubbel uppsättning av X kromosomen inte omöjliggör själslig balans. Kvinnor kommer undan för ofta med sitt skit, eftersom det förklaras med att "de är kvinnor".
Jämför kvinnor som gjort lumpen tex.
Jag har varit på en liknande bootcamp och lärt mig veta hut.
Jag tycker faktiskt att vi borde införa kvinnlig värnplikt så de lärda sig att låta egot stå tillbaka.
Samt klara av att anpassa sig till ett yttre regelverk vilket inte kvinnor en hel del kvinnor klarar av.
Det är bara att titta på kvinnor som reggar sig här, inte sätter sig in i reglerna, inte förstår att detta är ett diskussionsforum där god retorik premieras.
Istället tror de att detta är deras privata arena att synas alternativt att detta är en social klubb.
Disciplin är det som skilker, jag kommer från Achtung order. Det har inte med min hjärna att göra.
Självkontroll är inlärt
Men tack för komplimangen

On-Topic: Nej, det tror jag inte att de generellt gör. Jag tror att det ofta är så att man vill hitta någon som är på ungefär samma nivå som en själv. Således kan en del män välja bort de kvinnor som de anser vara intelligentare än de själva. Sedan tror jag även att en del män upplever att kvinnans påstådda intelligens, inte överensstämmer med verkligheten. Alltid svårt att veta hur många det är av varje 'sort' i t ex nämnda exempel.
Väldigt spännande det du tar upp med inlärt. Hur mkt som är inlärt, och hur mkt som är medfött. Personligen tillhör jag de som tror att vääldigt mkt är inlärt, (därför 'något' oroad över dagens skola..).
Ja, som jag ser det så är det som utmärker dig, att du är logiskt orienterad. Kanske var det den metoden som krävdes av dig för att ta dig fram/utvecklas/komma vidare. Och - i så fall - märker man att en metod fungerar, så tenderar man att fortsätta med den metoden. Märker en annan person att det fungerar prima att spela prinsessa som alla ska hjälpa med allt möjligt/omöjligt, så fortsätter man ju med detta så länge som ingen säger stopp och belägg!
Jättebra inlägg som alltid!
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag har för mig att The big five anses som mest seriöst, men sedan finns det ju ett personlighetstest som är byggt på hur andra uppfattar en. Minns inte namnet dock, men har skrivit om det någonstans.
Om jag skall hålla mig OnT så tror jag inte män hatar intelligenta kvinnor.
Däremot så gillar inte människor med mindervärdeskomplex människor som får dem att känna sig i underläge. Men det är vanligare bland kvinnor, och inte könsbundet eg, utan det handlar mer om låg självkänsla. Sedan så underordnar sig kvinnor gärna en intelligent man, men aldrig en intelligent kvinna, eftersom det i den kvinnliga kulturen är viktigt att alla är lika värda. Kompetens är inte viktigt där. I alla fall inte värdefullt hos kvinnor.
Tråkigt det där. Min känsla är att män som ser andra män som lyckas, fokuserar på att nå dit själv. Beundrar den mannen för vad han har uträttat, och gör sitt bästa för att nå lika långt/så långt som möjligt. Medan en kvinna mera vill sabba för den andra kvinnan. Dra ner henne i samma dypöl där hon själv befinner sig. "vart fan tror du att du är på väg, nu drar jag ner dig till min nivå", lite så.
Om så: kanske hade någon funktion waaaay back, men känns inte så 2016 direkt..