2016-02-12, 18:16
  #1021
Medlem
Gertrud1 du är så himla vis... Tack

Man kan nog vara jäkligt intelligent men till vilken nytta om man bara ställer till det. Nu menar jag ju inte ett kön utan rent allmänt.

Lumpen vore så bra för många. Ställer mycket till rätta...
2016-02-12, 18:19
  #1022
Avslutad
Får jag fråga till dett miljö du är uppvuxen i? Har du haft en lugn och stabil barndom? Vad tänker du runt öden? Många kendisser berättar ofta, att dom hade tur, att möte rätt person på rätt ställe ( Monica Zetterlund ) Leonardo da Vinci blev upptäckt av hans pappas vän Andrea del Verrocchio, vad om han bara hade varit en prostituerads skitunge? Dett finns många faktorer som måste gå ihop, om du ska få 'succes' i denna världen..
2016-02-12, 18:37
  #1023
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Tackar =)

Jag har inte en manlig hjärna på det fysiologiska planet. Det finns ju flera trix att mäta testosteron och så. Och där är det tji.
Jag är jätteglad att jag hittat MyersBriggs, för där förklaras varför jag som kvinnlig INTJ känner mig så udda, det är bara en halv procent av kvinnorna som är det.

Om man skiter i de för stora växlarna som folk drar på MB och bara går på vad det fakstiskt mäter. Sär är det prefernens för vilken kognitiv funktion man hellst använder. Det är nog ovanligt att kvinnor föredrar logik, att de litar på sin egen analytiska förmåga. Min egen teori som jag försökte testa i min tråd är att det har med att vara maskrosbarn att göra. För egen del så har mitt intellekt varit den enda trygghet jag haft.

Jag kollade med Myers och enligt mätningar så är det bara en svag överrepresentation För T versus F hos män jämför med kvinnor. Att fatta beslut utifrån Känslor är heller inte fel, och ett outvecklat F ger en rätt störd person. Jag tror att det du menar och det som de flesta menar med känslostyrda är obalanserade. Och det är nog det som skiljer mellan mig och kvinnor som merapi.

För att bli balanserad så måste man ha självdisciplin dvs bli vuxen, ha en bra självkänsla samt vara relativt frisk.

Att jag påpekar denna distinktion är för att jag vill mena att dubbel uppsättning av X kromosomen inte omöjliggör själslig balans. Kvinnor kommer undan för ofta med sitt skit, eftersom det förklaras med att "de är kvinnor".

Jämför kvinnor som gjort lumpen tex.
Jag har varit på en liknande bootcamp och lärt mig veta hut.
Jag tycker faktiskt att vi borde införa kvinnlig värnplikt så de lärda sig att låta egot stå tillbaka.
Samt klara av att anpassa sig till ett yttre regelverk vilket inte kvinnor en hel del kvinnor klarar av.
Det är bara att titta på kvinnor som reggar sig här, inte sätter sig in i reglerna, inte förstår att detta är ett diskussionsforum där god retorik premieras.
Istället tror de att detta är deras privata arena att synas alternativt att detta är en social klubb.

Disciplin är det som skilker, jag kommer från Achtung order. Det har inte med min hjärna att göra.
Självkontroll är inlärt

Men tack för komplimangen

On-Topic: Nej, det tror jag inte att de generellt gör. Jag tror att det ofta är så att man vill hitta någon som är på ungefär samma nivå som en själv. Således kan en del män välja bort de kvinnor som de anser vara intelligentare än de själva. Sedan tror jag även att en del män upplever att kvinnans påstådda intelligens, inte överensstämmer med verkligheten. Alltid svårt att veta hur många det är av varje 'sort' i t ex nämnda exempel.

Väldigt spännande det du tar upp med inlärt. Hur mkt som är inlärt, och hur mkt som är medfött. Personligen tillhör jag de som tror att vääldigt mkt är inlärt, (därför 'något' oroad över dagens skola..).

Ja, som jag ser det så är det som utmärker dig, att du är logiskt orienterad. Kanske var det den metoden som krävdes av dig för att ta dig fram/utvecklas/komma vidare. Och - i så fall - märker man att en metod fungerar, så tenderar man att fortsätta med den metoden. Märker en annan person att det fungerar prima att spela prinsessa som alla ska hjälpa med allt möjligt/omöjligt, så fortsätter man ju med detta så länge som ingen säger stopp och belägg!

Jättebra inlägg som alltid!



Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har för mig att The big five anses som mest seriöst, men sedan finns det ju ett personlighetstest som är byggt på hur andra uppfattar en. Minns inte namnet dock, men har skrivit om det någonstans.

Om jag skall hålla mig OnT så tror jag inte män hatar intelligenta kvinnor.
Däremot så gillar inte människor med mindervärdeskomplex människor som får dem att känna sig i underläge. Men det är vanligare bland kvinnor, och inte könsbundet eg, utan det handlar mer om låg självkänsla. Sedan så underordnar sig kvinnor gärna en intelligent man, men aldrig en intelligent kvinna, eftersom det i den kvinnliga kulturen är viktigt att alla är lika värda. Kompetens är inte viktigt där. I alla fall inte värdefullt hos kvinnor.

Tråkigt det där. Min känsla är att män som ser andra män som lyckas, fokuserar på att nå dit själv. Beundrar den mannen för vad han har uträttat, och gör sitt bästa för att nå lika långt/så långt som möjligt. Medan en kvinna mera vill sabba för den andra kvinnan. Dra ner henne i samma dypöl där hon själv befinner sig. "vart fan tror du att du är på väg, nu drar jag ner dig till min nivå", lite så.

Om så: kanske hade någon funktion waaaay back, men känns inte så 2016 direkt..
__________________
Senast redigerad av xxooww 2016-02-12 kl. 18:40.
2016-02-12, 19:03
  #1024
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)


finns x antal kvinnor i regeringen som gjort bort sig flera ggr, Gudrun s, Magdalena a, Ylva j, mona salahadin etc, det finns säkerligen "smarta" kvinnor, men i mina ögon så verkar de vara få, kvinnor har för mycket eq och för lite iq.
2016-02-12, 20:13
  #1025
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Får jag fråga till dett miljö du är uppvuxen i? Har du haft en lugn och stabil barndom? Vad tänker du runt öden? Många kendisser berättar ofta, att dom hade tur, att möte rätt person på rätt ställe ( Monica Zetterlund ) Leonardo da Vinci blev upptäckt av hans pappas vän Andrea del Verrocchio, vad om han bara hade varit en prostituerads skitunge? Dett finns många faktorer som måste gå ihop, om du ska få 'succes' i denna världen..
Fråga till gertrud1..
2016-02-13, 08:15
  #1026
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Hmm.. Men den här Myers Briggs-testen.. När jag gjorde den för några år sedan så förklarade handledaren att profilen är man född med. Det mäter alltså din grundpersonlighet å det är inget som förändras med åren.

Din unika profil är du alltså född med, det är den som gjorde dig till det lyckade maskrosbarn du blev i den miljö du växte upp i.
Fast jag vill inte att det ska vara så

Men ja intelligens iofs är genetiskt. Men som sagt dryga 40% av kvinnorn är T
2016-02-13, 08:31
  #1027
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Får jag fråga till dett miljö du är uppvuxen i? Har du haft en lugn och stabil barndom? Vad tänker du runt öden? Många kendisser berättar ofta, att dom hade tur, att möte rätt person på rätt ställe ( Monica Zetterlund ) Leonardo da Vinci blev upptäckt av hans pappas vän Andrea del Verrocchio, vad om han bara hade varit en prostituerads skitunge? Dett finns många faktorer som måste gå ihop, om du ska få 'succes' i denna världen..
Frågan är vad som är succes?

Svar på frågan. Psykiskt störda föräldrar. En del våld före skolåldern. Som slaget barn hemma kunde jag inte försvara mig. Blev mobbad på dagis och skola tills killarna fattade vad man har tjejer till...
Jag har aldrig haft någon att gå till- bara haft mig själv och mitt förstånd. Insåg någonstans i mellanstadiet att vuxna var fulla med skit.

Däremot är maskrosbarn bra på att ta näring av det som kommer i ens väg. Dvs fatta -aha det här är bra för mig. Liksom guppar du runt på havet och det kommer en stock så kravlar du upp på den. Kommer det sedan en gren. Ja då har du en kanot! Så ödet Hell no!!!
Crea diem

Sen har man andra handikapp. Vet inte hur man är i en mottagande roll tex. Svårt att stänga av sin vaksamhet.
Bra är att man känner igen ett rovdjur när man ser det

Tyvärr har jag inte blivit upptäckt
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-02-13 kl. 08:47.
2016-02-13, 10:23
  #1028
Medlem
lossnuss avatar
Vet inte vilka kvinnor du menar ? Har aldrig träffat en intelligent kvinna.
Men Jag hatar bara svenska kvinnor eftersom dom är naivare och mer verklighetsfrånvända än andra kvinnor, beviset är den extremt utbredda feminismen och pk-ismen här i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)
2016-02-13, 11:16
  #1029
Medlem
Jag har inget emot intelligenta kvinnor eftersom jag då slipper förklara allting flera gånger. Och pga mina ofta ganska udda (eller genialiska?) idéer känner jag mig inte underlägsen. Jag vet att de inte kan överträffa mig.

Fast nu har jag inte träffat så många högintelligenta kvinnor, och de jag träffat har ofta varit mer av matematisk intelligens vilket tråkar ut mig. Eller så är de som med många kvinnor att de är invandrarvänliga, eller kanske haft en skyddad uppväxt. (många högintelligenta verkar ha haft väldigt skyddade uppväxter av någon anleding, kanske där de kunnat utveckla intellektet)

En korkad tjej kan de ta ett tag innan man upptäcker hon är vänstervurmare. Men med en högintelligent fallerar det VÄLDIGT snabbt. Och när hon insett att man tillhör "hatarna" (deras ord för alla som tycker vi tar emot för många invandrare, eller tycker att feminism är en sekt, eller att homovurmandet är överdrivet, eller att vi borde ge folk jobb hellre än bidrag) så är det tack och hej från hennes sida.

Sen är många högintelligenta små egoprinsessor.

Jag föredrar nån från verklighetens folk som tål att man gör opassande skämt utan att hon får ett utbrott.
Intelligens (det man kallar IQ) är relativt oväsentligt. Men man vill ju gärna att hon använder hjärnan ibland, vilket många tjejer har vant sig av med. Jag tror det är en vana faktiskt. Särskilt bland blondiner.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2016-02-13 kl. 11:20.
2016-02-13, 11:53
  #1030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Fast jag vill inte att det ska vara så

Men ja intelligens iofs är genetiskt. Men som sagt dryga 40% av kvinnorn är T

Källa på bold?

Nej, dryga 40% av kvinnorna är inte T, hade det varit en så hög siffra hade det givetvis varit lättare att diskutera såna här saker med fler kvinnor.

Dryga 40% av männen är F om man väljer den högre siffran och dryga 30% av kvinnorna är T om man väljer den högre siffran.

Har hört att man brukar säga att 8 av 10 killar har en manlig hjärna och 8 av 10 kvinnor har en kvinnlig hjärna. Då är det inte bara myers briggs som räknas in iofs.

Nyss skrev du att intelligens hade med kost att göra.

Tycker det är irriterande hur du cherry-pickar och ändrar fakta beroende på kontext för att passa hur du vill att världen ska se ut, alternativt vad som ger mest uppmärksamhet. Fast det är ju lite så med AWALT.

Annars är du på rätt väg.
__________________
Senast redigerad av Tomahawken 2016-02-13 kl. 11:59.
2016-02-13, 12:33
  #1031
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomahawken
Källa på bold?

Nej, dryga 40% av kvinnorna är inte T, hade det varit en så hög siffra hade det givetvis varit lättare att diskutera såna här saker med fler kvinnor.

Dryga 40% av männen är F om man väljer den högre siffran och dryga 30% av kvinnorna är T om man väljer den högre siffran.

Har hört att man brukar säga att 8 av 10 killar har en manlig hjärna och 8 av 10 kvinnor har en kvinnlig hjärna. Då är det inte bara myers briggs som räknas in iofs.

Nyss skrev du att intelligens hade med kost att göra.

Tycker det är irriterande hur du cherry-pickar och ändrar fakta beroende på kontext för att passa hur du vill att världen ska se ut, alternativt vad som ger mest uppmärksamhet. Fast det är ju lite så med AWALT.

Annars är du på rätt väg.
Eh va?

Självironi funkade inte på dig nej.

Vart skrev jag det med kost?

Jag är inte vid dator så kan inte kolla upp men jag googlade könsfördelning MyersBriggs. Intressant att bli bli talad om som en hund som skall uppfostrar och ledas i en riktning.

Vad kännetecknar en manlig hjärna enligt dig? Vad syns på en BrainScan? Kan MBTI profil avläsas? Såg nu att du skrev mer. Sitter på mobil som sagt. Vad är AWALT?
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-02-13 kl. 12:37.
2016-02-13, 12:50
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Eh va?

Självironi funkade inte på dig nej.

Vart skrev jag det med kost?

Jag är inte vid dator så kan inte kolla upp men jag googlade könsfördelning MyersBriggs. Intressant att bli bli talad om som en hund som skall uppfostrar och ledas i en riktning.

Vad kännetecknar en manlig hjärna enligt dig? Vad syns på en BrainScan? Kan MBTI profil avläsas? Såg nu att du skrev mer. Sitter på mobil som sagt. Vad är AWALT?

Du skrev att skillnader man kan se bland IQ hos olika geografiska nationaliteter bl.a. har med näring att göra. Hittar inte längre det inlägget då det kanske togs bort p.g.a. OT.

Fortfarande intresserad av vart du får din fakta ifrån. Det jag hittar och hur världen runt mig ser ut tyder snarare på att en stor majoritet tjejer är F.

Vad menar du med självironi? Nyss skrev du att jag pratade till dig som om du vore en hund, vilket jag inte tycker du är eller att jag gör.

AWALT - alla tjejer vill manipulera sin omvärld så att den passar dem. Some of these niggas be bitches too.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in