2016-02-12, 13:08
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossebosse
Det är korrekt. Menar att han fick 184-192 eller liknande på ett "officiellt test" utfört av medicinsk personal. Poängen är att det är väldigt högt IQ och att jag tror att folk som har så pass höga IQ:n inte är lika bra på "andra saker". Jag tror att personer i grunden är mer "resursmässigt lika" än vad folk generellt sett tror, dvs att om man är bra på en sak är man dålig på en annan.

Edit: Om du klickar på länken finner du normalfördelningen av IQ för män och kvinnor. Det är en klar skillnad.

Edit 2: Och här är EQ-fördelningen: http://joebarcelo.com/asdPage3.html
Väldigt lik IQ-fördelningen fast nu med motsatt "vinnare".

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Jo, men oavsett vilket så om man tittar på andelar (http://www.iqcomparisonsite.com/iqtable.aspx) så ser man att, baserat på en standardavvikelse på 15 (rimligt att anta om det är ett "officiellt test"), så om man ligger i spannet 184-192 så är man mellan 1 på 93 miljoner och en på 2,3 miljarder. Det faller på sin egen orimlighet att såpass många test utförts att man kan statistiskt säkerställa resultat på de nivåerna. Man skulle kunna säga att det i högsta grad är emotionellt snarare än rationellt betingat att hävda en IQ som är såpass hög.

Det finns studier som indikerar att det finns en platå över vilken högre IQ inte bidrar till signifikanta fördelar om man ser på personers åstadkommanden i livet. För att exemplifiera, har man 'tillräcklig' IQ, så är en bra arbetsmoral en viktigare faktor än en ännu högre IQ.

Varför hänger du upp dig i siffran trots att jag bett dig om att inte göra det? Jag säger det igen; häng inte upp dig i siffran. En slutsats kan dras; att den är hög. Detta oavsett vad den "faktiskt" är i "exakt värde". Och ja, det faktumet att personen i fråga åstadkommer ytterst lite här i livet styrker ditt påstående om att arbetsmoral är en viktigare faktor när man har över en viss IQ.
2016-02-12, 13:22
  #1010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossebosse
Varför hänger du upp dig i siffran trots att jag bett dig om att inte göra det? Jag säger det igen; häng inte upp dig i siffran. En slutsats kan dras; att den är hög. Detta oavsett vad den "faktiskt" är i "exakt värde". Och ja, det faktumet att personen i fråga åstadkommer ytterst lite här i livet styrker ditt påstående om att arbetsmoral är en viktigare faktor när man har över en viss IQ.

Naturligtvis eftersom du angav siffran, och det antyder att du tycker (tyckte) att den är signifikant. Sedan expanderade du den till ett spann istället för en siffra, då antar jag att du tycker spannet är signifikant.

Det hela handlar om i vilken grad utsagor är baserade i spekulation. Inte för att det är något fel med spekulation, det är både kul och givande, men det är bara distraherande om man kastar in höga siffror och ord som medicinsk och officiell för att boosta sin argumentation.
2016-02-12, 13:56
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Naturligtvis eftersom du angav siffran, och det antyder att du tycker (tyckte) att den är signifikant. Sedan expanderade du den till ett spann istället för en siffra, då antar jag att du tycker spannet är signifikant.

Det hela handlar om i vilken grad utsagor är baserade i spekulation. Inte för att det är något fel med spekulation, det är både kul och givande, men det är bara distraherande om man kastar in höga siffror och ord som medicinsk och officiell för att boosta sin argumentation.

Ja, det är korrekt att jag använde en del ord för att styrka min argumentering, och ja; jag tycker att siffran är signifikant. Dessutom är det mycket spekulering rent generellt från min sida. Anledningen att jag nämnde att testen var gjorda av "medicinsk personal" är för att man annars fort kan se för sig ett "internet-test" med betydligt högre osäkerhet. Efter att ha läst en del i ämnet så verkar det korrekt att det är ytterst svårt att mäta IQn som är så pass höga.

http://www.iqcomparisonsite.com/iqtable.aspx
Enligt denna sidan är det ca. 1/13 miljoner som har 184 i IQ eller mer. Kriteriet för att klassas som ett "supergeni" är att ha ett IQ mellan 181-200+
2016-02-12, 14:21
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Alltså man tror att kvinnokollektivet haft en funktion evolutionärt då kvinnor tar hand om barnen i grupp. De måste samarbeta och samtalet språket är ett sätt att skapa konsensus i meningen samförstånd. Det går inte att uppfostra barn åt olika håll, de blir bara förvirrade, utan samma regler gäller för alla barn i byn.

Nu när kvinnor får en mer och mer otydlig roll så blir de mer och mer osäkra och kvinnor som är mer säkra än dom blir ett hot. Kvinnor liksom män är ju konkurrenter om män. Verkar en kvinna mer tilldragande på män så är hon ett hot, och straffas hårt och brutalt för att hon vågar tro att hon är nåt.

Det finns forskning som visar på att i det kvinnliga samtalet så ingår det att beskriva sig själv som olycklig, i alla fall så bondar man genom att berätta om sina problem. Hur synd det är om en, och hur dumma män är. Och myndigheter och chefen och och och.

Det kanske behövdes för att stå ut med sin burdusa krävande djungelman som var en patriark på riktigt och kvinnor inte hade en talan. Det kanske behövdes som ventil. Men numera så blir det bara ett hinder till växande och att ta eget ansvar. Mannen är inte i längre i vägen för kvinnan, men det är hon själv - för ja - det har jag redan förklarat.

Jo jag är kvinna, jag är inte ens en manlig kvinna och har inte ens en manlig hjärna.

Jag har bara blivit vuxen tidigt och fått lösa mina problem själv, utan att gnälla.
Jag är också maskrosbarn och fokuserar på det positiva istället för att dras ned i eländet. Jag jumpar hellre mellan de flak som bär.

Nog måste man väl säga att du har en rätt manlig hjärna ändå? Kvinnliga hjärnor är ju väldigt känslostyrda å det hindrar ju ett logiskt resonemang. Du tycks ju vara helt igenom logisk å knivskarp i dina inlägg.
2016-02-12, 14:35
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Nog måste man väl säga att du har en rätt manlig hjärna ändå? Kvinnliga hjärnor är ju väldigt känslostyrda å det hindrar ju ett logiskt resonemang. Du tycks ju vara helt igenom logisk å knivskarp i dina inlägg.

Vad är din logiska grund/ vetenskapliga källa/ bevis för ditt påstående att kvinnliga hjärnor hindras resonera logiskt?


(Svar: Känslostyrt argument från div. snubbar genom historien i akt och mening att nedvärdera kvinnor, även kallat för kvinnohat som du bara lullar med i. Ta en fundering på hur du uttrycker dig och vad du har att stå på. )
__________________
Senast redigerad av Merapi 2016-02-12 kl. 14:42.
2016-02-12, 16:03
  #1014
Medlem
Pansarveckets avatar
Om vi ska kunna lyfta den här diskussionen till något givande, så får vi nog backa bandet lite och prata om intelligens på ett djupare plan. IQ-testet med dess normalavvikelse har längre kritiserats för att inte vara tillämpningsbar i någon given situation utan kan handla om olika färdigheter, givet då i huvudsak logisk slutledningsförmåga.
Jag ser inget fel i det, egentligen om man bara kommer ihåg att det finns normalavvikelser och att ett resultat högt på testet kan vara en kompensering för en brist på de andra delarna av din personlighet. Människor från autismspektrat t.ex kan göra väldigt bra ifrån sig i såna tester.

Det moderna och kanske ännu intressantare testerna handlar om personligheter.
Disc-analysen, Myers Briggs, FIRO osv är mer användbara verktyg, då de fokuserar på hur du kommuicerar, fungerar i grupp, tar initiativ, hur noggrann du är vid bedömandet av mottagen info, om du är en "naturlig ledartyp" eller en som hellre vill se en harmonisk arbetsmiljö osv.
Antingen gör man självskattningar, där man får reda på om man är ENTP (ESTJ i en annan test), som jag är, eller röd, gul, grön eller blå i olika situationer, vilket en bok som heter Omgiven av idioter går igenom ganska väl.

Ett bra sätt att börja sin resa om att förstå varandra är att läsa igenom http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/ar-du-omgiven-av-idioter-las-detta.html
2016-02-12, 16:23
  #1015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Om vi ska kunna lyfta den här diskussionen till något givande, så får vi nog backa bandet lite och prata om intelligens på ett djupare plan. IQ-testet med dess normalavvikelse har längre kritiserats för att inte vara tillämpningsbar i någon given situation utan kan handla om olika färdigheter, givet då i huvudsak logisk slutledningsförmåga.
Jag ser inget fel i det, egentligen om man bara kommer ihåg att det finns normalavvikelser och att ett resultat högt på testet kan vara en kompensering för en brist på de andra delarna av din personlighet. Människor från autismspektrat t.ex kan göra väldigt bra ifrån sig i såna tester.

Det moderna och kanske ännu intressantare testerna handlar om personligheter.
Disc-analysen, Myers Briggs, FIRO osv är mer användbara verktyg, då de fokuserar på hur du kommuicerar, fungerar i grupp, tar initiativ, hur noggrann du är vid bedömandet av mottagen info, om du är en "naturlig ledartyp" eller en som hellre vill se en harmonisk arbetsmiljö osv.
Antingen gör man självskattningar, där man får reda på om man är ENTP (ESTJ i en annan test), som jag är, eller röd, gul, grön eller blå i olika situationer, vilket en bok som heter Omgiven av idioter går igenom ganska väl.

Ett bra sätt att börja sin resa om att förstå varandra är att läsa igenom http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/ar-du-omgiven-av-idioter-las-detta.html

Självskattningar tenderar dock att leda till andra resultat än när man skattas av andra. Jag tycker det är bra att vara medveten om vilken personlighetstyp man är, och hur man kommunicerar inte minst, men man ska inte vara så säker på att bilden av en själv stämmer överens med ens rykte.

Det finns rätt bra indikationer på att det finns en korrelation mellan IQ och framgång, Termans study of the gifted är den mest kända studien på området (kanske en av de mest kända studierna på alla områden t.o.m.). Men som alltid, notera korrelation inte kausalitet.
2016-02-12, 16:27
  #1016
Medlem
Pansarveckets avatar
Så är det alltid, men anledningen till att jag även tog med FIRO är att den ger fyra stadier av interaktion.
Det finns andra tester man kan göra på förändringsledning också.

Hittade en hygglig beskrivning av vad Myers Briggs ville svara på:
http://www.16personalities.com/sv/var-teori
Extrovert
Sinne
Introvert
Intuitiv
Energi
Realistisk
Logiskt-fokuserad
Natur
Princip-fokuserad
Planerande
Taktik
Sökande
Självsäker
Identitet
Försiktig
osv...
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2016-02-12 kl. 16:43.
2016-02-12, 17:36
  #1017
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Nog måste man väl säga att du har en rätt manlig hjärna ändå? Kvinnliga hjärnor är ju väldigt känslostyrda å det hindrar ju ett logiskt resonemang. Du tycks ju vara helt igenom logisk å knivskarp i dina inlägg.

Tackar =)

Jag har inte en manlig hjärna på det fysiologiska planet. Det finns ju flera trix att mäta testosteron och så. Och där är det tji.
Jag är jätteglad att jag hittat MyersBriggs, för där förklaras varför jag som kvinnlig INTJ känner mig så udda, det är bara en halv procent av kvinnorna som är det.

Om man skiter i de för stora växlarna som folk drar på MB och bara går på vad det fakstiskt mäter. Sär är det prefernens för vilken kognitiv funktion man hellst använder. Det är nog ovanligt att kvinnor föredrar logik, att de litar på sin egen analytiska förmåga. Min egen teori som jag försökte testa i min tråd är att det har med att vara maskrosbarn att göra. För egen del så har mitt intellekt varit den enda trygghet jag haft.

Jag kollade med Myers och enligt mätningar så är det bara en svag överrepresentation För T versus F hos män jämför med kvinnor. Att fatta beslut utifrån Känslor är heller inte fel, och ett outvecklat F ger en rätt störd person. Jag tror att det du menar och det som de flesta menar med känslostyrda är obalanserade. Och det är nog det som skiljer mellan mig och kvinnor som merapi.

För att bli balanserad så måste man ha självdisciplin dvs bli vuxen, ha en bra självkänsla samt vara relativt frisk.

Att jag påpekar denna distinktion är för att jag vill mena att dubbel uppsättning av X kromosomen inte omöjliggör själslig balans. Kvinnor kommer undan för ofta med sitt skit, eftersom det förklaras med att "de är kvinnor".

Jämför kvinnor som gjort lumpen tex.
Jag har varit på en liknande bootcamp och lärt mig veta hut.
Jag tycker faktiskt att vi borde införa kvinnlig värnplikt så de lärda sig att låta egot stå tillbaka.
Samt klara av att anpassa sig till ett yttre regelverk vilket inte kvinnor en hel del kvinnor klarar av.
Det är bara att titta på kvinnor som reggar sig här, inte sätter sig in i reglerna, inte förstår att detta är ett diskussionsforum där god retorik premieras.
Istället tror de att detta är deras privata arena att synas alternativt att detta är en social klubb.

Disciplin är det som skilker, jag kommer från Achtung order. Det har inte med min hjärna att göra.
Självkontroll är inlärt

Men tack för komplimangen
2016-02-12, 18:04
  #1018
Medlem
Hmm.. Men den här Myers Briggs-testen.. När jag gjorde den för några år sedan så förklarade handledaren att profilen är man född med. Det mäter alltså din grundpersonlighet å det är inget som förändras med åren.

Din unika profil är du alltså född med, det är den som gjorde dig till det lyckade maskrosbarn du blev i den miljö du växte upp i.
2016-02-12, 18:11
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så är det alltid, men anledningen till att jag även tog med FIRO är att den ger fyra stadier av interaktion.
Det finns andra tester man kan göra på förändringsledning också.

Hittade en hygglig beskrivning av vad Myers Briggs ville svara på:
http://www.16personalities.com/sv/var-teori
Extrovert
Sinne
Introvert
Intuitiv
Energi
Realistisk
Logiskt-fokuserad
Natur
Princip-fokuserad
Planerande
Taktik
Sökande
Självsäker
Identitet
Försiktig
osv...

Jag har gjort MB och en rad andra tester, det ger värdefull information helt klart. Vad som bekymrar mig är att man kan bilda sig en förenklad modell av personlighet och vad den är. För de allra flesta tillämpningar är ens personlighet baserad i hur man tänker, men resultatet av den är hur man agerar och det resulterar i olika manifestationer som i princip är olika personligheter. Resultanten av hur du fungerar och hur du agerar här blir pansarvecket, resultanten av hur du är och hur du agerar med barndomsvänner är inte samma sak, inte heller när du är i en jobbkontext eller hemma med familjen.
2016-02-12, 18:11
  #1020
Medlem
Gertrud1s avatar
Jag har för mig att The big five anses som mest seriöst, men sedan finns det ju ett personlighetstest som är byggt på hur andra uppfattar en. Minns inte namnet dock, men har skrivit om det någonstans.

Om jag skall hålla mig OnT så tror jag inte män hatar intelligenta kvinnor.
Däremot så gillar inte människor med mindervärdeskomplex människor som får dem att känna sig i underläge. Men det är vanligare bland kvinnor, och inte könsbundet eg, utan det handlar mer om låg självkänsla. Sedan så underordnar sig kvinnor gärna en intelligent man, men aldrig en intelligent kvinna, eftersom det i den kvinnliga kulturen är viktigt att alla är lika värda. Kompetens är inte viktigt där. I alla fall inte värdefullt hos kvinnor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in