Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 22:40
  #39841
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pat and Mike (1952). Femenint fenomen

Spencer Tracy och Audrey Hepburn i ännu en komedi.
Audrey spelar en universalidrottare, som är fena på alla sporter.
Charles Buchinski är också med, han skulle senare bli känd som Charles Bronson.

Den här filmen hade jag tidigare aldrig hört talas om, nu vet jag varför.
Både filmen och skådespelarna går på tomgång, det spelas mycket golf och tennis.
Imponerande är att Audrey bör vara 45 år, det kan man verkligen inte tro.
2/5
Citera
2016-02-12, 15:06
  #39842
Medlem
Captinheros avatar
The Martian 2015

Blev faktiskt positivt överraskad över denna film trodde den skulle bli ett tråkigt överklimax drama. Men Matt Damon gjorde en lysande prestation i huvudrollen. Också skönt att det ändå var en positiv ton i detta drama. Det som jag gillade mest var att han inte hade någon familj som grät och den typiska kärlekshistorien typ som interstellar hade. Välutförd, väldigt snyggt filmad, bra rollprestationer från flera håll. Kul att se Kristen Wiig i en mer seriös roll. Jeff daniels och sean bean gjorde också väldigt bra ifrån sig. Gillade karaktärerna, gillade storyn, en av de bästa som jag sett i år. Förtjänar definitivt en oscar eller två.

9/10

Sorry Leo men jag tycker att Matt förtjänar denna oscar istället för dig
Citera
2016-02-12, 23:23
  #39843
Medlem
Captinheros avatar
Deadpool 2016 Ryan Reynolds TJ Miller mfl

Historien utgår från hur Wade Wilson som är f.d militär blir en slags bounty hunter som skrämmer folk. Han träffar sin livs kärlek som har ett trassligt förflutet. Han får reda på att han har svår cancer och i ett desperat försök för att få hjälp så genomgår har en rad expriment som ger honom superhealing faktor m.m
Där träffar han sin nemesis som torterar honom och sen kidnappar hans flickvän. Han tar sig an namnet deadpool och söker hämnd.

Filmen var riktigt underhållande under hela filmen. Humor var riktigt rolig massor av popkultur skämt redan öppningsscenen fick mig att utbryta i garv.
Massor om skämt om andra karaktärer skådespelare bizarra situationer och ton med sexskämt.

Action scenerna var grymma goren var välgjord. Grymma skådespelar insatser överallt. En rolig cameo av stan Lee.

Kul end credit scen.

Den mest underhållande filmen jag har sett i år 10/10
Citera
2016-02-12, 23:37
  #39844
Medlem
Lotsos avatar
Deadpool (2016)

En före detta legosoldat blir utsatt för ett experiment som ger honom exceptionella läkekrafter och beslutar sig för att bli Deadpool. Med sina nyvunna krafter och märkliga sinne för humor ger sig Deadpool efter den man som var nära att döda hans fru.

För ett par år sen anlände en fan gjord video av Deadpool som sköt en massa personer i en biljakt. Videon blev väldigt omtalad och rykten spreds snabbt om en Deadpool film skulle komma. Innan dess hade vi bara sett karaktären i den hemska och dåliga X-Men Origins: Wolverine. Inte nog med det. Men de totalt förstörde karaktären Deadpool i den och sydde igen hans mun och gav honom krafter som att skjuta laser genom hans ögon. Man kunde inte bli mer fel ute till en superhjälte. Tänk er i Batman v Superman filmen så har Batman Supermans krafter och Superman Batmans krafter.

Så denna filmen hade en del saker att gå emot sig. Det är en lägre budget film än de vanliga superhjälte filmerna. En nykomling till regissör som det största han gjort förutom att regissera denna filmen är att göra visuella effekter till filmen Scott Pilgrim vs. the World.
Men fasiken, man kan inte ha mer fel. Detta är en fantastisk superhjälte film som verkligen levererar. Framför allt i sin komedi.

Redan vid öppningsscenen och förtexterna börjar rulla vet man exakt vilken ton filmen kommer vara i och redan där kommer skratten rasande in. Gud bevars att jag inte tänker säga skämtet för det är en av de bästa förtexterna till en film någonsin.

Låt mig bara börja med att det märks att skaparna till filmen älskar Deadpool. De har förstått karaktären, och denna kärlek visas på skärmen utav det man ser. Varje bildruta är fylld med något slags komiskt, och tonen är helt perfekt. Där var till och med minderåriga som personalen eskorterade ut innan filmen hade börjat. Jag förstår ilskan, hade jag inte varit 15 och inte kunnat se denna hade jag också blivit helt krossad.
De går hela vägen för att förtjäna den där 15-års gränsen. Allt man kan tänka sig blir avhugget, där är massvis med kuk skämt som jag kan inte fatta jag säger detta, är roliga och smarta kuk skämt. Men även regin från debut personen Tim Miller är verkligen fin fin. Om något kom jag att tänka på Edgar Wright stil i regin i Cornetto Trilogin. Vilket gör mig ännu mer deppad nu när vi inte fick se hans Ant-Man.

Genom att studion ger skaparna till filmen en mindre budget att jobba med och säga "gör vad ni vill". Ger en mer kreativitets frihet som verkligen lönar sig och gör att filmen sticker ut i mängden. Där är flera saker som gör att filmen sticker ut från de andra superhjälte filmerna, men detta är en av dem.
Det märks tydligt att den är mindre skalad och mindre budget. Men filmen är medveten om detta (mer om det sen). Vilket den tar till sin fördel och där av kommer skämten lättare. Tänk om vi hade haft ännu en Fantastic Four i våra händer.

Filmen leker också med satiren över jsut superhjälte filmerna. Vilket gör det svårare att hata på filmen. Det man tänker blir liksom det filmen säger, till en viss gräns. Filmen är medveten om allt den är. Den mindre budgeten, vilket den gör narr av. Att studion bara hade råd med två X-Men karaktärer. Samt det bryter fjärde väggen. Vilket var väntat då det ingår i Deadpool karaktären. Men där var många goda skämt som ingick här och filmen leker verkligen med publiken. Det är nästan som en nöjesåktur man inte vill ska sluta.
Detta är en av de sakerna som gör filmen unik, och inte är som andra superhjälte filmerna. Detta är nog en av de stora anledningarna varför så många älskar denna filmen. Det är något nytt mitt i allt denna superhjälte drösen, och filmen kom i rätt tid för att kunna skämta om detta.

Ryan Reynolds är helt perfekt som Deadpool och Wade Wilson. Jag var en av de få som var skeptisk till valet i början. Men för mer jag såg, desto mer älskade jag honom i valet. Han var också en producent på filmen, så han har satsat fullhjärtat på filmen och karaktären. Det märks Ryan Reynolds har velat detta länge, och han levererar verkligen.
Dräkten ser också förbannat läcker ut. I vissa scener när han rör munnen tyckte jag set såg lite datagjort ut. Men i det stora hela en fantastisk kostym som han har på 50% utav filmens speltid, vilket det bör vara.

Nu tänker ni säkert att jag älskade denna filmen, men faktum är så har jag vissa saker jag känner jag måste poängtera som jag känner filmen hade kunnat hantera bättre.
Främst så är det en origin story, vilket jag visste innan jag såg den. Vad jag dock förväntade mig var en twist på denna origin story. Men i slutändan så spelas filmen ganska så normalt och är i grund och botten som vilken annan origin story till superhjälte film egentligen. Jag väntade ivrigt på att filmen skulle göra någon slags satir eller att Deadpool skulle bryta fjärde väggen mitt i origin story och säga "nu tänker ni säkert, detta har vi sett miljontals gånger förr i superhjälte filmer". Men det kom aldrig. När origin storyn väl spelas så spelas den lika dramatiskt och "komiskt" som vilken annan superhjälte film som helst. Det är just här jag känner filmen hade kunnat skina extra. Jag förstår den bör vara en origin story. Men med tanke på hur mycket filmen leker med sig själv, tittaren och genren överlag alla andra gånger i filmen, varför inte på den mest uppenbara punkten av de alla?

En annan sak jag inte var helt överförtjust i var skurken. Tyckte han var ganska så tråkig och brydde mig inte direkt om honom. Vilket är en stor nackdel för en superhjälte film. Visst, en övernaturlig typisk superhjälte skurk à la Thanos hade inte passat in. Men skurken vi fick var väldigt ointressant och tyckte aldrig han kändes som något hot direkt.
Det var mer en hämnd film där Deadpool var ute efter honom för vad han gjorde mot hans kropp. Vilket jag uppskattar och gillade, det är annorlunda från de andra superhjälte filmerna, ingen som försöker ta över världen. Men man kan fortfarande göra sin skurk intressant för det.

Jag känner också att actionscenerna är en sak som bör nämnas, då det är en superhjälte film. Jag var väldigt imponerad av actionscenerna som åter igen debutregissören filmade riktigt väl. Trots att filmen egentligen bara har två actionscener så känns de ändå tillräckligt stora och episka för filmen att man blir nöjd i slutändan. Mycket tack vare skickligt kamerajobb, regi och redigering.

I sin helhet är Deadpool väl värt väntan och lika bra som den förtjänar att vara. Vid alla punkter hade detta kunnat sluta lika illa som Fantastic Four filmen som kom ut förra året. Lyckligtvis har studion och filmskaparna förstått sig på rätt karaktär och gjort helt rätt i sin film. Genom att studion ger dem en mindre budget och låter de jobba mer kreativt och frivilligt utan att filmbolaget bryr sig allt för mycket gör en jäkla stor skillnad.
Det märks Tim Miller och Ryan Reynolds är stora fans av Deadpool, och de gick hela vägen för att leverera en värdig film för både fans och av karaktären. Allting bara klickar med Deadpool, så fort förtexterna rullar vet man exakt vilken film man är beredd att se på.
Humorn är någon av de roligaste på väldigt länge, och det menar jag på riktigt. Actionscenerna är riktigt bra, jag diggade dräkten som fan.
Jag hade önskat mer komik i själva berättandet av origin storyn som för mig filmen spelade lika seriöst som vilken annan superhjälte film, vilket är filmens största svaghet. Skurken tyckte jag heller inte var så särskilt intressant. Men det är Deadpools film och all karaktärerna i filmen överskuggas av honom, men så ska det vara.
Filmen är självmedveten och gör satir på både genren och sig själv, den tar sig inte på stort allvar så varför ska då tittaren göra det? Filmen har allt. Humor, action, romantik, stan lee cameo, blod, avhuggna huvud, avhuggna händer, en järnjätte (Colossus) och massvis med kuk skämt. För att citera Joe Bob "4 stars, check it out".

PS: Se till att sitta kvar under eftertexterna för scenen i allra slutet är komedi guld, speciellt om man förstår vilken film de periodiserar. Jag förstod det direkt! Älska det!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1431045/...ref_=hm_otw_t0

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=FyKWUTwSYAs
Citera
2016-02-13, 00:15
  #39845
Medlem
Lotsos avatar
Zoolander 2 (2016)

De forna manliga supermodellerna Derek Zoolander och Hansel gör comeback på catwalken.

Så vi har en uppföljare till en 15år gammal film. En film där första filmen är populär, men egentligen inte så värst populär att folk skrek för en uppföljare. Vilket märks, för ingen pratar om denna filmen. Istället är allting Deadpool, och jag förstår varför. Deadpool är inte bara en bättre film, det är en bättre komedifilm än vad Zoolander 2 är.

Jag såg första Zoolander för två veckor sedan inför just denna uppföljaren. Jag förstår den är väldigt populär bland många filmälskare och att en hel del finner den vara en av de roligaste filmerna, och många säger det är Ben Stillers bästa film.
Jag tyckte den var rolig och underhållande, men inte ett komiskt genialiskt mästerverk som en del påstår den är. Faktum är så var där en del skämt som inte föll mig i smaken. Kanske för att Zoolander var e av de första att göra det, och komedifilmer har sedan dess försökt kopiera utifrån det. Så det var inte lika nytt för min del som det kanske var för andra när de såg filmen för första gången.

Så nu har vi en uppföljare som känns ganska så utdaterad redan idag. Många av skämten kändes bara konstiga och märkliga. Det är inte att säga att skämten i första filmen var konstiga och märkliga. Men det hade en viss charm till sig som gjorde att hela filmen hade denna aura omkring sig som gjorde att skämten fungerade mer.
Här så slänger de mer in kändisar i cameos, och förväntar att publiken ska finna det roligt. Just för att det är kändisar. Vi ska ha Sting som en mystisk person, vi ska ha Kiefer Sutherland som en av medlemmarna i Hansels orgie som han är gift med och humorn är det är Kiefer Sutherland.
Vi ska ha Justin Bieber bli nedskjuten, och nej det är ingen spoiler för det är med i trailern och är de första vi ser i filmen. Skämtet att döda Justin Bieber är redan gammalt, och de gjorde de redan i ett CSI avsnitt. Skämtet är, det är Justin Bieber som blir skjuten.
Tänk er detta på på upprepning med andra olika kändisar och du har majoriteten av skämten i filmen, och det är inte roligt någonstans. Man kan inte bara slänga in en kändis och göra något knasigt med det och förvänta sig att komiken ska komma från det.

Jag blir extra frustrerad och ledsen med tanke på att det är Ben Stiller själv som regisserat och skrivit manus till filmen. Ben Stiller är annars en väldigt skicklig regissör, en något underskattad sådan faktiskt i min mening. Med både Tropic Thunder som en briljant komedi och The Secret Life of Walter Mitty där han visar en dramatisk sida blandat med humor. En film som faktiskt fick mig att se en annan syn på livet och kanske sluta drömma och gå ut och leva drömmen. En av mina stora favoriter från 2013. Den underskattade svarta komedifilmen The Cable Guy som får oförtjänt dålig kritik i min mening.
Ben Stiller är en talangfull regissör i mina ögon och han lyckas skådespela lika bra i dem. Även första Zoolander som kanske inte är en personlig favorit från honom har starka och briljanta stunder. Men här så synts inget utav det i den filmen vi kollar på.

När filmen inte gör humor på sina kändisar är det bara samma gamla humor som i den första. Inget nytt tillförs och det blir åter igen upprepning på skämt från första filmen. Det var roligt då, då gör vi det igen.

Handlingen är också en aningen komplicerad att följa. Zoolander återvänder igen till modervärlden med Hansel. Anledningen är för att Kristen Wiig sak anordna en slags modeshow och Penélope Cruz som jobbar som Modell Interpol (det är tydligen en grej i filmen, och en av de skämt som inte fungerar). Hon anknyter Zoolander och Hansel att något är lömsk, och sedan blir Zoolanders son involverad då han är huvudoffret som Will Ferrell ska offra då han är "the choosen one". Sedan visar det sig att Will Ferrell ljög om att Zoolanders son var "the choosen one", och ville bara döda Zoolander och hans son för han hatar dem.
Allting är väldigt rörigt och jag själv försökte förstå mig på varför de valde att göra filmen så invecklad och komplicerad. Jag menar huvudpersonen är en dum modell, måste handlingen vara så komplicerad att följa?
Där är även en sidohandling med Hansel om att han har gjort alla partners i sin orgie gravida, och han ville inte bli en far så han försöker rymma från sin orgie familj, som förföljer honom under filmens gång. Den sidohandlingen var totalt onödig, verken rolig och tog bara onödig plats.
Haha, Kiefer Sutherland är gravid, vänta om det inte var roligt när Arnold Schwarzenegger var gravid är det inte roligt när Kiefer Sutherland är gravid.

Jag är också besviken på hur totalt onödig Kristen Wiig är i filmen. Hon är knappt med i filmen, och jag tror hon är i samma scen som Zoolander och Hansel mer än en gång när hon först introduceras i filmen. Resten av filmen skriker hon bara och synts knappt till.
Det tar också en hel timme innan Will Ferrell dyker upp. När han väl dyker upp tar filmen lite fart. Men inte tillräckligt för att jag ska börja bry mig.

Där var några fåtal scener jag skrattade åt, främst mot slutet. Men det var inte tillräckligt för att rädda filmen och vid den tiden var det alldeles för sent. Det var också ganska så tyst i salongen under de flesta skämten. Vilket aldrig är ett bra tecken.

I sin helhet misslyckas Zoolander 2 att pricka rätt i många avseenden. Humorn är inte lika bra eller vass som i första. Filmen förlitar för tok för mycket på sina kändis cameos som inte tillför något alls till filmen och pausar handlingen till ingen nytta. Det är inte roligt per automatik för att man har en kändis göra en massa knas i 15 sekunder för att sedan gå vidare i filmen.
Handlingen är också överkomplicerad i mina ögon och hade svårt att hänga med vad som egentligen var poängen med allting och varför karaktärerna gjorde som de gjorde. Framåt slutet när Will Ferrell dyker upp får filmen lite fart, men då är det för tok för sent.
Filmen följer samma mönster som många uppföljare på senare tid har gjort också. Genom att använda samma skämt från första filmen och förvänta att publiken ska svälja det och skratta. Men publiken är smartare än så.
Filmen är också för sent ute. Speciellt efter 15år från första filmen och detta är det bästa man kom upp med. Då hade filmen lika gärna kunnat sitta kvar i hyllan och inte blivit gjord. Säger personen som tyckte Dumb and Dumber To var en rolig film och skiter totalt i vad andra säger...
Personligen är jag besviken med Ben Stillers insats här då han kan mycket bättre än så här!

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1608290/...ref_=hm_otw_t1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=4CL4LNWHegk
Citera
2016-02-13, 00:27
  #39846
Medlem
chessjamts avatar
Deadpool (2016)

http://www.imdb.com/title/tt1431045/?ref_=nv_sr_1


Wade Wilson (Ryan Reynolds) är en före detta militär som gått och blivit frilansade legosoldat. När han får cancer blir han erbjuden att genomgå en oortodox läkningsprocess med oanade bieffekter. Med en övermänsklig läkningsförmåga blir han (anti?-)superhjälten Deadpool.

Jag ska vara ärlig och säga att jag är inget (jätte-)stort fan av Marvel-franchisen. Har inte hållit mig á jour med Captain America, Iron Man eller X-men och Spiderman osv. Inte riktigt haft ett större intresse för de karaktärerna/filmerna. Deadpool ska dock vad jag har förstått vara annorlunda från alla de andra. En slags ”superhjälte” som frångår normen på de vanliga hjältekaraktärerna. Min brorsa som är mer Marvelintresserad än vad jag är beskrev honom som en snubbe med samma läkningsförmåga som Wolverine men att alla skador som han fått har lämnat en slags permanent mental instabilitet hos honom. Alltså en halvgalen, knäpp figur som ofta bryter fjärde väggen med sina skämt som mer eller mindre är riktade direkt till oss läsare. Även jag måste hålla med om att det låter intressant till skillnad från de andra superhjältar som följer standardmall A1. Därför satte jag mig med någorlunda positiva men lågmälda förväntningar inför den här filmen.

Så, hur gick det då? Kort sagt: Jag gillade den storartat! Jag skrattade mig dubbelvikt vid alla skamlösa referenser som Deadpool spottar ur sig, både dem som gäller sitt eget universum och hela filmindustrin med själva skapandet med dem filmerna samt helt andra filmer som han anspelar på. Ett exempel på det förstnämnda är när en av X-men karaktärerna säger att de ska gå till professor Charles Xavier så frågar han helt sonika: ”MacAvoy eller Stewart?”. Lägg till några Monty Python parafraseringar och diverse andra filmreferenser som funkar klockrent. Skämten överlag fungerar riktigt jäkla bra här. Var lite rädd att det skulle bli för barnsligt och visst, man får skruva ner på allvaret lite och se filmen med glimten i ögat, men bara öppningsintrot med förtexterna tycker jag sätter an tonen perfekt. Det står saker i stil med ”Some Douchebags Film”, ”Produced by Overpriced Idiots” och etc., jag inte kommer ihåg allting men det är som skrivet utifrån Deadpools perspektiv och är hur roligt som helst. Jag gillar det skarpt och jag finner mig tillrätta i filmens humor och ton redan från start.

Bland skådespelarna så utmärker sig främst Ryan Reynolds såklart i huvudrollen men även T.J. Miller som en något nedtonad comic relief bjuder på en hel del skratt. Svårt att toppa Wade/Deadpools skämtratio men det lilla han får visa upp gör han det bra. Reynolds resa för att få gestalta Deadpool är en historia i sig själv. Från att han i början blev tipsad av en studiochef att han vore perfekt att spela Deadpool, en karaktär han då (2005-ish) inte visste någonting om, till att bli helt passionerad och brinna för projektet som på grund av diverse anledningar inte blivit färdig förrän nu elva år senare gör en fullkomligt klanderfri och perfekt insats som den skruvade maskerade hjälten. Ed Skrein som skurken i filmen lider däremot lite av ”Meh”-känsla. Han duger för minimikravet men inte så mycket mer än så. Tyckte att jag kände igen honom från någonstans tidigare och de som kan sin Game of Thrones kanske kommer ihåg den långhåriga Dario Naaharis innan han blev utbytt mot en mer skäggig skådespelare. Där var han som spelade karaktären första gången.

Tim Miller har en ganska fattig resumé som filmregissör. Detta är väl hans långfilmsdebut om jag ser rätt på Imdb och som sådan gör han det riktigt bra. Svårt kanske att se hur mycket Ryan Reynolds möjligen har styrt bakom kameran. Jag vet inte men slutprodukten är en gedigen underhållning som tjänar sitt syfte ypperligt. Nu kan jag inte Deadpool så bra, har knappt läst några av serierna, men tillsammans med Ryan Reynolds verkar det som att de verkligen vill göra karaktären rättvisa och inte kompromissa med honom. Det märks och det uppskattas! En del av låtarna i filmen känner man igen och jag tycker de fungerar hyfsat bra. Är en balansgång det där då jag tyckte att det i antingen om det var i Kick-Ass eller Watchmen så körde man för mycket med kända poplåtar stup i kvarten som störde upplevelsen. Här får de till en bra balans över det hela, imo.

Överlag är Deadpool den slags superhjältefilm vi önskar att alla de andra filmerna vågade vara. Blod, död och en massa svordomar som ”motherfucker” hit och dit som de andra Marvelfilmerna saknar. Filmen är inte felfri eller perfekt. Man märker att budgeten inte har varit lika hög som i de andra superhjältefilmerna men de har gjort allt vad de kunnat med pengarna de hade tillgodo. Jag gillar Ryan Reynolds här och ser framemot framtida Deadpoolfilmer. Förhoppningsvis kan vi få se honom göra en liknande repertoar som Hugh Jackman i sina Wolverinefilmer, att de fortsätter troget att gestalta karaktären så att det inte byts ut till någon annan skådis. Filmen underhåller mig och jag skrattar högt och dubbelvikt. Jag kan inte klaga, bara hylla. Detta är helt klart en sevärd film.

Betyg: 4/5
__________________
Senast redigerad av chessjamt 2016-02-13 kl. 01:04.
Citera
2016-02-13, 00:35
  #39847
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Deadpool (2016)

En före detta legosoldat blir utsatt för ett experiment som ger honom exceptionella läkekrafter och beslutar sig för att bli Deadpool. Med sina nyvunna krafter och märkliga sinne för humor ger sig Deadpool efter den man som var nära att döda hans fru.

För ett par år sen anlände en fan gjord video av Deadpool som sköt en massa personer i en biljakt. Videon blev väldigt omtalad och rykten spreds snabbt om en Deadpool film skulle komma. Innan dess hade vi bara sett karaktären i den hemska och dåliga X-Men Origins: Wolverine. Inte nog med det. Men de totalt förstörde karaktären Deadpool i den och sydde igen hans mun och gav honom krafter som att skjuta laser genom hans ögon. Man kunde inte bli mer fel ute till en superhjälte. Tänk er i Batman v Superman filmen så har Batman Supermans krafter och Superman Batmans krafter.

Så denna filmen hade en del saker att gå emot sig. Det är en lägre budget film än de vanliga superhjälte filmerna. En nykomling till regissör som det största han gjort förutom att regissera denna filmen är att göra visuella effekter till filmen Scott Pilgrim vs. the World.
Men fasiken, man kan inte ha mer fel. Detta är en fantastisk superhjälte film som verkligen levererar. Framför allt i sin komedi.

Redan vid öppningsscenen och förtexterna börjar rulla vet man exakt vilken ton filmen kommer vara i och redan där kommer skratten rasande in. Gud bevars att jag inte tänker säga skämtet för det är en av de bästa förtexterna till en film någonsin.

Låt mig bara börja med att det märks att skaparna till filmen älskar Deadpool. De har förstått karaktären, och denna kärlek visas på skärmen utav det man ser. Varje bildruta är fylld med något slags komiskt, och tonen är helt perfekt. Där var till och med minderåriga som personalen eskorterade ut innan filmen hade börjat. Jag förstår ilskan, hade jag inte varit 15 och inte kunnat se denna hade jag också blivit helt krossad.
De går hela vägen för att förtjäna den där 15-års gränsen. Allt man kan tänka sig blir avhugget, där är massvis med kuk skämt som jag kan inte fatta jag säger detta, är roliga och smarta kuk skämt. Men även regin från debut personen Tim Miller är verkligen fin fin. Om något kom jag att tänka på Edgar Wright stil i regin i Cornetto Trilogin. Vilket gör mig ännu mer deppad nu när vi inte fick se hans Ant-Man.

Genom att studion ger skaparna till filmen en mindre budget att jobba med och säga "gör vad ni vill". Ger en mer kreativitets frihet som verkligen lönar sig och gör att filmen sticker ut i mängden. Där är flera saker som gör att filmen sticker ut från de andra superhjälte filmerna, men detta är en av dem.
Det märks tydligt att den är mindre skalad och mindre budget. Men filmen är medveten om detta (mer om det sen). Vilket den tar till sin fördel och där av kommer skämten lättare. Tänk om vi hade haft ännu en Fantastic Four i våra händer.

Filmen leker också med satiren över jsut superhjälte filmerna. Vilket gör det svårare att hata på filmen. Det man tänker blir liksom det filmen säger, till en viss gräns. Filmen är medveten om allt den är. Den mindre budgeten, vilket den gör narr av. Att studion bara hade råd med två X-Men karaktärer. Samt det bryter fjärde väggen. Vilket var väntat då det ingår i Deadpool karaktären. Men där var många goda skämt som ingick här och filmen leker verkligen med publiken. Det är nästan som en nöjesåktur man inte vill ska sluta.
Detta är en av de sakerna som gör filmen unik, och inte är som andra superhjälte filmerna. Detta är nog en av de stora anledningarna varför så många älskar denna filmen. Det är något nytt mitt i allt denna superhjälte drösen, och filmen kom i rätt tid för att kunna skämta om detta.

Ryan Reynolds är helt perfekt som Deadpool och Wade Wilson. Jag var en av de få som var skeptisk till valet i början. Men för mer jag såg, desto mer älskade jag honom i valet. Han var också en producent på filmen, så han har satsat fullhjärtat på filmen och karaktären. Det märks Ryan Reynolds har velat detta länge, och han levererar verkligen.
Dräkten ser också förbannat läcker ut. I vissa scener när han rör munnen tyckte jag set såg lite datagjort ut. Men i det stora hela en fantastisk kostym som han har på 50% utav filmens speltid, vilket det bör vara.

Nu tänker ni säkert att jag älskade denna filmen, men faktum är så har jag vissa saker jag känner jag måste poängtera som jag känner filmen hade kunnat hantera bättre.
Främst så är det en origin story, vilket jag visste innan jag såg den. Vad jag dock förväntade mig var en twist på denna origin story. Men i slutändan så spelas filmen ganska så normalt och är i grund och botten som vilken annan origin story till superhjälte film egentligen. Jag väntade ivrigt på att filmen skulle göra någon slags satir eller att Deadpool skulle bryta fjärde väggen mitt i origin story och säga "nu tänker ni säkert, detta har vi sett miljontals gånger förr i superhjälte filmer". Men det kom aldrig. När origin storyn väl spelas så spelas den lika dramatiskt och "komiskt" som vilken annan superhjälte film som helst. Det är just här jag känner filmen hade kunnat skina extra. Jag förstår den bör vara en origin story. Men med tanke på hur mycket filmen leker med sig själv, tittaren och genren överlag alla andra gånger i filmen, varför inte på den mest uppenbara punkten av de alla?

En annan sak jag inte var helt överförtjust i var skurken. Tyckte han var ganska så tråkig och brydde mig inte direkt om honom. Vilket är en stor nackdel för en superhjälte film. Visst, en övernaturlig typisk superhjälte skurk à la Thanos hade inte passat in. Men skurken vi fick var väldigt ointressant och tyckte aldrig han kändes som något hot direkt.
Det var mer en hämnd film där Deadpool var ute efter honom för vad han gjorde mot hans kropp. Vilket jag uppskattar och gillade, det är annorlunda från de andra superhjälte filmerna, ingen som försöker ta över världen. Men man kan fortfarande göra sin skurk intressant för det.

Jag känner också att actionscenerna är en sak som bör nämnas, då det är en superhjälte film. Jag var väldigt imponerad av actionscenerna som åter igen debutregissören filmade riktigt väl. Trots att filmen egentligen bara har två actionscener så känns de ändå tillräckligt stora och episka för filmen att man blir nöjd i slutändan. Mycket tack vare skickligt kamerajobb, regi och redigering.

I sin helhet är Deadpool väl värt väntan och lika bra som den förtjänar att vara. Vid alla punkter hade detta kunnat sluta lika illa som Fantastic Four filmen som kom ut förra året. Lyckligtvis har studion och filmskaparna förstått sig på rätt karaktär och gjort helt rätt i sin film. Genom att studion ger dem en mindre budget och låter de jobba mer kreativt och frivilligt utan att filmbolaget bryr sig allt för mycket gör en jäkla stor skillnad.
Det märks Tim Miller och Ryan Reynolds är stora fans av Deadpool, och de gick hela vägen för att leverera en värdig film för både fans och av karaktären. Allting bara klickar med Deadpool, så fort förtexterna rullar vet man exakt vilken film man är beredd att se på.
Humorn är någon av de roligaste på väldigt länge, och det menar jag på riktigt. Actionscenerna är riktigt bra, jag diggade dräkten som fan.
Jag hade önskat mer komik i själva berättandet av origin storyn som för mig filmen spelade lika seriöst som vilken annan superhjälte film, vilket är filmens största svaghet. Skurken tyckte jag heller inte var så särskilt intressant. Men det är Deadpools film och all karaktärerna i filmen överskuggas av honom, men så ska det vara.
Filmen är självmedveten och gör satir på både genren och sig själv, den tar sig inte på stort allvar så varför ska då tittaren göra det? Filmen har allt. Humor, action, romantik, stan lee cameo, blod, avhuggna huvud, avhuggna händer, en järnjätte (Colossus) och massvis med kuk skämt. För att citera Joe Bob "4 stars, check it out".

PS: Se till att sitta kvar under eftertexterna för scenen i allra slutet är komedi guld, speciellt om man förstår vilken film de periodiserar. Jag förstod det direkt! Älska det!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1431045/...ref_=hm_otw_t0

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=FyKWUTwSYAs

Kul att vi båda gillar den! Såg inte så stora brister i handlingen/manuset, även om du har rätt att originstoryn var ganska standard. Annars var det här nog första superhjältefilmen som jag riktigt gillade och träffade mig helt rätt med sin humor.

Märktes ganska tydligt på min biograf att de inte hade brytt sig om 15-års åldersgränsen. Flera pojkar som var typ tolv år och däromkring satt och njöt för fullt.

Vilken film var det som det anspelades på i eftertextscenen? Ta det i spoiler kanske.
Citera
2016-02-13, 00:39
  #39848
Medlem
Elementarts avatar
The Night Before från 2015 med bland annat Seth Rogen. http://www.imdb.com/title/tt3530002/

Absolut inget speciellt med filmen, mycket lik Seth Rogens andra filmer fast denna var mycket sämre. Många gamla skämt som man har hunnit tröttna på, ingen vidare story heller. Jag trodde åtminstone att denna film skulle ha någon slags jul-charm men det hade den inte heller.

Betyg: 1/5.
Citera
2016-02-13, 01:15
  #39849
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Kul att vi båda gillar den! Såg inte så stora brister i handlingen/manuset, även om du har rätt att originstoryn var ganska standard. Annars var det här nog första superhjältefilmen som jag riktigt gillade och träffade mig helt rätt med sin humor.

Märktes ganska tydligt på min biograf att de inte hade brytt sig om 15-års åldersgränsen. Flera pojkar som var typ tolv år och däromkring satt och njöt för fullt.

Vilken film var det som det anspelades på i eftertextscenen? Ta det i spoiler kanske.

Hade inga brister i handlingen. Men tyckte det var en missad chans att göra skoj utav origin storyn när filmen var ganska så standard i den bemärkelsen. Satt och vänta på att de skulle skämta om det, men det kom aldrig.

Citera
2016-02-13, 01:26
  #39850
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Deadpool (2016)


Du beskrev exakt min tanke om filmen, Spot on!
Citera
2016-02-13, 01:28
  #39851
Medlem
Såg nyss Cube (1997) för andra gången. Senast var nog 2007 så jag hade glömt bort stora delar av handlingen. Riktigt bra är den och jag skulle önska att en ny version gjordes då efterföljarna inte riktigt höll måttet.
Citera
2016-02-13, 04:02
  #39852
Medlem
U-Figs avatar
Popiół i diament (1958)


Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Den tredje och avslutande delen i Andrzej Wajdas krigstrilogi är den kändaste och likväl mest hyllade ... /// ... Det är lite knepigt att hänga med i allt rävspel och politiska intriger då läget i Polen givetvis var mycket komplicerat under och efter andra världskrigets slut, men för mig är det inte filmens huvudpoäng då handlingen mest kretsar kring den unge Maciek, hans korta men intensiva kärleksrelation med hotellets bartender Krystyna (Ewa Krzyżewska) och hans funderingar kring vad som egentligen är rätt och fel... /// ... [Maciek] slits mellan att leva ett "normalt" liv och slåss för friheten och sina egna övertygelser. Dessutom plågad av skuldkänslor över att ha dödat två oskyldiga människor och sina egna existentiella funderingar känner man, precis som i Odd Man Out, på sig att detta aldrig kan sluta väl.

Summa summarum så blev jag fullständigt tagen av Popiól i diament ... /// ... Till dessa hör en stämningsfullt gotisk scen med Maciek och Krystyna i en övergiven kyrka och en riktigt utsökt, (och tyvärr) kort scen där Maciek jagas av soldater och springer igenom en tomt med vita lakan som hänger på tork och skapar en lika poetisk som kuslig stämning.
Jag ber om ursäkt för dröjsmålet, men nu har jag äntligen sett den här filmen. Med förbehåll för att jag inte sett Odd Man Out och de andra filmerna du nämner, så håller jag med i mycket av ditt omdöme. De riktigt starka och minnesvärda scenerna är i mitt tycke framför allt den vid tomten med vita lakan, och när de läser dikten.

Fullständigt tagen blev jag dock inte, men den var utan tvekan mycket bättre än Kanal. Det stod mellan en stark sexa och en svag sjua, och det får nog bli det sistnämnda.

7/10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback