Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Det finns vissa tecken på att olika personer i S-toppen vill ha betydligt mer åtstramningar i invandringspolitiken än vad Stefan Löfvén uttalar. Jag tror att han kämpar emot sitt eget parti väldigt mycket nu.
Kanske därför han försvinner från det offentliga för han är så upptagen med alla långa möten där de diskuterar vad som ska göras framöver.
Ygeman har offentligt sagt att han inte godkänner Migrationsverkets prognos om 70.000 - 140.000 asylsökande utan att Sverige måste sträva efter färre än 70.000. Det är uppenbart att Ygeman anser att vi står inför en systemkollaps annars.
Jag tror att Ygeman har ett stort stöd bland många s-politiker och bildat en falang där motparten består av Stefan Löfvén och miljöpartiet. Jag är ganska övertygad om att Stefan Löfvén känner en enorm press nu och försöker förhandla sig ur situationen där miljöpartiet nu öppet gått ut och sagt att de lämnar regeringen om fler invandringsbegränsningar införs.
Alla vet att de åtgärder som gjorts nu är inte tillräckliga. Att införa id-kontroller fungerar inte eftersom varje vettig asylsökande bara skaffar sig falska papper eller låter bli förstöra sina id-handlingar under resans gång. Stefan Löfvén gör stor affär av att åtgärderna fått effekt och vi gått från 9.000 asylsökande i veckan till 800 asylsökande i veckan, men detta är till 99% säsongsbetonat eftersom det är helt logiskt att antalet resande flyktingar minskar kraftigt mitt i vintern.
Tvärtom så är det fortfarande mycket höga siffror sett till motsvarande tidsperiod för tidigare år. Det finns också tecken som tyder på att årstakten för 2016 blir mellan 3-10 ggr högre än för 2015. Sett till EUs gränser så är det tydligen många fler som kommer till Europa än vad som tidigare beräknats (dvs man har räknat med en 3 dubbling för 2016 jämfört med 2015).
Det innebär att om inget avgörande händer i EU / världen så kan vi räkna med 3-10 miljoner asylsökande till Europa och eftersom Sverige fortfarande är en av de bästa länderna så har vi alltså tagit risken att 300.000 asylsökande eller fler kommer hit.
Detta är den verklighet som Stefan Löfvén och miljöpartiet inte vill göra någonting åt utan tvärtom satsar de allt på att även övriga EU ska ta emot fler.
Jag tror att det kan hända mycket i vår när budget diskuteras och asylinvandringens årstakt kraftigt ökar igen.
Det kan bli allt från regeringsbyte, socialdemokraterna regerarar själva i samarbete med främst moderaterna, att även självaste statsministern (avsatt) och miljöpartiet blir utsparkade/lämnar regeringen.
Jag vet inte vad Stefan Löfven vill eller inte vill. Personligen tror jag att han har insett allvaret i situationen och skulle vilja driva en hårdare asylpolitik.
Men han är fast i en rävsax. Han måste hålla ihop regeringen. Om MP lämnar regeringen blir det regeringskris och det är det sista vi behöver i dagens riskabla läge. Han måste alltså göra MP nöjda på några punkter medan han pressar dem så långt det går i andra punkter.
Om MP lämnar finns det några alternativ, alla sämre än dagens situation, om man vill ha en strängare asylpolitik:
- S regerar vidare ensamma. En ytterst svag regering med mycket liten möjlighet att driva en strängare asyllinje. Tänk på att idag regerar S med stöd av MP och V. V signalerar just idag att de kanske inte ställer sig bakom S:s budget på grund av att de anser att asylpolitiken har skärpts för mycket.
- S behöver stödet av både MP och V. Hur ska Löfven agera?
- S får över något eller några borgerliga partier i regeringen. Mycket osannolikt och det skulle förmodligen fungera dåligt, med svekdebatter både mot S och mot alliansen. Det skulle krävas en inkörningsperiod med nya ministrar och det skulle gå lång tid innan de kan få igenom förslag till skärpningar. Förlorad tid när inga ändringar kan ske.
- S-regeringen avgår och alliansen tar vid. Samma förlorade tid genom inkörningssvårigheter och fördröjningar av propositioner. Konflikter inom alliansen där C vill ha ännu öppnare invandring.
Kort sagt, det är en soppa hur man än vänder sig. Det bästa vore att S eller M bet huvudet av skam och började regera med SD. Men det tror jag är omöjligt.
Ygeman och Morgan Johansson har trots allt lyckats få igenom några bra förändringar. Givetvis är det med Löfvens välsignelse.
Alla ni som klankar på Löfven, sluta med det för Sveriges skull. Det bästa är att nuvarande regering regerar fram till 2018 för att man ska kunna genomföra förändringar. Visa i alla opinionsundersökningar, kommentarsfält och insändare att ni stöder en stramare asylpolitik och att ni stöder regeringens linje. Förvärra inte det kaos som redan råder.