2016-02-01, 21:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du inte kör fortare än framförvarande bil så är det givna förslaget att inte köra om. Speciellt med tanke på att många som gör på detta sätt redan ligger över fartgränsen.
Ligger man på farthållaren o kommer ifatt framförvarande är det enl mig en bra idé att köra om.
Att du o jag inte bryr oss om hastighetsbegränsningen innebär inte att det är vi som gör rätt.
Citera
2016-02-01, 21:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ligger man på farthållaren o kommer ifatt framförvarande är det enl mig en bra idé att köra om.
Att du o jag inte bryr oss om hastighetsbegränsningen innebär inte att det är vi som gör rätt.

Nu handlar inte tråden om rätt eller fel. Den handlar om irriterande inslag i trafiken. Att gå ut och sega sig förbi andra bilar anser jag vara ett irriterande beteende. Det är i praktiken att likställa med att välja att köra i vänstra filen och därmed stoppa upp det tänkta flödet som tvåfiligt medger. I den vänstra filen ska man befinna sig så kort tid som möjligt.
Citera
2016-02-02, 02:15
Medlem
Irriterar mig extremt mycket på taxiförare som är antingen helt dumma i huvet eller så är de helt enkelt blinda sprciellt när de kör om en och byter tillbaka till tidigare fält alldeles för tidigt. Eller så kör dem direkt utan att kolla på speglarna och blinka från stilla stårnde. Detta speciellt i stockholm
Senast redigerad av imgood 2016-02-02 kl. 02:21.
Citera
2016-02-02, 09:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Nu handlar inte tråden om rätt eller fel. Den handlar om irriterande inslag i trafiken. Att gå ut och sega sig förbi andra bilar anser jag vara ett irriterande beteende. Det är i praktiken att likställa med att välja att köra i vänstra filen och därmed stoppa upp det tänkta flödet som tvåfiligt medger. I den vänstra filen ska man befinna sig så kort tid som möjligt.
Visst har du rätt. O just därför komenterar jag sådant i tråden som irriterar mig.
En sak som irriterar mig är just personer som tycker sig har rätten att kräva att andra ska bryta mot lagar för att själv få det bekvämare i trafiken.
Såledess är ditt resonemang något som irriterar mig.
Citera
2016-02-02, 09:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Visst har du rätt. O just därför komenterar jag sådant i tråden som irriterar mig.
En sak som irriterar mig är just personer som tycker sig har rätten att kräva att andra ska bryta mot lagar för att själv få det bekvämare i trafiken.
Såledess är ditt resonemang något som irriterar mig.

Nej, du har fel. Jag tycker att de ska ligga kvar och köra 100 (eller ännu hellre gå ner till 89) där det är 90 och inte gå ut för att köra om den som kör 100 i 101.

Läs på lite bättre innan du kommer med irriterande felaktigheter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-02-02 kl. 10:30.
Citera
2016-02-02, 11:14
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Nej, du har fel. Jag tycker att de ska ligga kvar och köra 100 (eller ännu hellre gå ner till 89) där det är 90 och inte gå ut för att köra om den som kör 100 i 101.

Läs på lite bättre innan du kommer med irriterande felaktigheter.

Du har helt rätt vad har dem att vinna på att köra om någon som kör 1 km saktare än dem själva .
Sen när dem segat sig om ligger dem kvar för att sega i fatt nästa just sådana gör ju att man plockar dem till höger.
Citera
2016-02-02, 11:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Du har helt rätt vad har dem att vinna på att köra om någon som kör 1 km saktare än dem själva .
Sen när dem segat sig om ligger dem kvar för att sega i fatt nästa just sådana gör ju att man plockar dem till höger.

Ja, om det går att plocka till höger. Ibland handlar det om att de försöker köra om en serie bilar och bara den första tar en kilometer för dem. Det vill säga, då finns det ingen öppning vare sig till höger eller till vänster och mitträcket hindrar en »dubbel omkörning«.

Jag vill inte uppmana till någondera, men konstaterar bara att så ser det ut alltför ofta.
Citera
2016-02-02, 11:33
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ja, om det går att plocka till höger. Ibland handlar det om att de försöker köra om en serie bilar och bara den första tar en kilometer för dem. Det vill säga, då finns det ingen öppning vare sig till höger eller till vänster och mitträcket hindrar en »dubbel omkörning«.

Jag vill inte uppmana till någondera, men konstaterar bara att så ser det ut alltför ofta.

Nä det förstås och så klart vill man ju inte köra om till höger . Ja verkligen ofta händer ju varje dag på motorvägen ganska frustrerande
Citera
2016-02-02, 19:41
Medlem
Citat:

Som jag skrivit tidigare är detta beteende det som stör mig också allra mest. En av dom skönaste sakerna jag (och en polare som åkte med) sett var vid strax innan E4 Rotebro från Uppsalahållet.

Den gången var det bilar både i högerfilen och mittfilen (så det gick inte att köra om till höger heller).
Sen ligger det en ensam idiot i Västerfilen och kör samma fart som dom till mitten och höger (ca 100 km/h). Efter nån km kommer det en stor SUV (kommer inte ihåg modell) och lägger sig nära bakom mig. Det går säkert ett par km till och det blir kö även bakom honom sen. Jag tröttnar till slut och går över i mittfilen (den gick ju ändå lika fort).
Då bara laddar SUVen och bromsar inte överhuvudtaget - idioten var helt enkelt tvungen att kasta sig över till mittfilen för att inte bli påkörd Det hjälpte även oss för vi kunde sen ligga skönt och "surfa" bakom honom, som höll sådär en 150 km/h
Inte för att jag rekommenderar att man ska göra som SUVen. Men det var lite exempel på vilken frustration dessa "hobbypoliser" skapar. Irriterade förare är inga säkra förare.
Citera
2016-02-04, 21:42
Medlem
Aviarts avatar
Kukskallar som inte har vett att positionera sig i en rondell (eller cirkulationsplats för den petige...) och kör snävt in framför etc. Man börjar undra litegrann när man ser folk ligga i fel fil och bara dra rätt över när dom ska ut, kollar inte och skiter i alla andra. Det gör mig vansinnig.

En annan sak som gör mig riktigt förbannad är människor som inte respekterar arbetsplatser. Står en hel del ute på vägarna i arbetet och folk blåser förbi lastbilen och mig i lätt 80-90 knyck på en 70 väg. Det gick så långt att en av mina kollegor som fick en backspegel smackad i arslet drog skyffeln i bakrutan på bilen.
Citera
2016-02-04, 22:05
Moderator
Rassas avatar
Folk som har dimljus tända när det är mörkt, speciellt när det är blött på vägen. Det reflekteras och bländar, fattar ni inte det? Lär er hantera hur bilens ljus funkar.

Folk som inte har bakljus och halvljus tänt när det är mörkt eller dålig sikt. Ganska ofta ser man bilar som är nästintill osynliga. Vrid den där ratten som styr ljusen till rätt läge när det är mörkt, förlita er inte på att automatiken ska göra jobbet åt er. Härom dagen blinkade jag med mina dimbakljus åt en bil som var helt nersläckt på kvällen. Det var i stan, på upplyst gata, så h*n såg säkert bra, men bilen syntes inte alls. Jämförbart med en fotgängare i mörka kläder utan reflex (vilket jag ockå irriterar mig på), och den fan heljusblinkade tillbaka och förstod inte vinken, fortsatte köra nedsläckt.
Citera
2016-02-11, 18:54
Avslutad
Blir väldigt irriterad av folk som kör runt med släckta bakljus, särskilt när det är mörkt ute. Kanske är det någon ny eu-regel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in