Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ja, om det går att plocka till höger. Ibland handlar det om att de försöker köra om en serie bilar och bara den första tar en kilometer för dem. Det vill säga, då finns det ingen öppning vare sig till höger eller till vänster och mitträcket hindrar en »dubbel omkörning«.
Jag vill inte uppmana till någondera, men konstaterar bara att så ser det ut alltför ofta.
Som jag skrivit tidigare är detta beteende det som stör mig också allra mest. En av dom skönaste sakerna jag (och en polare som åkte med) sett var vid strax innan E4 Rotebro från Uppsalahållet.
Den gången var det bilar både i högerfilen och mittfilen (så det gick inte att köra om till höger heller).
Sen ligger det en ensam idiot i Västerfilen och kör samma fart som dom till mitten och höger (ca 100 km/h). Efter nån km kommer det en stor SUV (kommer inte ihåg modell) och lägger sig nära bakom mig. Det går säkert ett par km till och det blir kö även bakom honom sen. Jag tröttnar till slut och går över i mittfilen (den gick ju ändå lika fort).
Då bara laddar SUVen och bromsar inte överhuvudtaget - idioten var helt enkelt tvungen att kasta sig över till mittfilen för att inte bli påkörd

Det hjälpte även oss för vi kunde sen ligga skönt och "surfa" bakom honom, som höll sådär en 150 km/h
Inte för att jag rekommenderar att man ska göra som SUVen. Men det var lite exempel på vilken frustration dessa "hobbypoliser" skapar. Irriterade förare är inga säkra förare.